PDA

View Full Version : Toets scallopen



newbreed
30 augustus 2011, 21:00
Ik heb een goedkope tele hals liggen die ik wil scallopen.
Nu heb ik dat wel eens bij een strat met een set vijlen gedaan maar
Dat werd niet echt strak. Heeft iemand tips??

G.G.
30 augustus 2011, 21:06
Tip: gewoon toch vijlen gebruiken. dat werkt echt het strakst.

je zou eventueel een zaagje met dieptebeperking kunnen nemen en dan op 1/3 ruimte tussen de frets een sleufje kunnen zagen als geleiding bij het vijlen.

heb het twee keer eerder gedaan met een vijl en dat is echt goed te doen. teken ook even een streep langs je toets om te controleren dat alle kuilen even diep zijn.

barno
30 augustus 2011, 21:14
dremel schuurrolletje en vaste hand will do the job, fretjes afplakken.

G.G.
30 augustus 2011, 21:17
dremel schuurrolletje en vaste hand will do the job, fretjes afplakken.

Heb je het zelf ook zo geprobeerd? Ik heb het zo gedaan met zo'n dremel met flexibele slang. Vond het niets. Te onstabiel en moeilijk gecontroleerde bewegingen maken.

barno
30 augustus 2011, 21:25
geen scalloped ding maar iets gelijkaardigs: wel met dremel zelf, niet met slangetje, dat lijkt me idd wat wiebelig.
je moet wel ook nog vijl gebruiken want je kan niet overal aan met schuurrolletje, en twee verschillende maten rolletjes gebruiken.

G.G.
30 augustus 2011, 21:35
Wat misschien nog beter en strakker werkt is de hals op een plank klemmen (exact haaks)en dan een heel dun schuurklosje in de kolomboor. (zoals je ook heel makkelijk de overgang bij een strathals van toets naar kop doet).

newbreed
1 september 2011, 12:54
dremel schuurrolletje en vaste hand will do the job, fretjes afplakken.

Bedankt allemaal vd tips maar vijlen, dremel , dat krijg je toch nooit
Strak?

Thiez
1 september 2011, 13:17
met wat geduld en nauwkeurigheid wel. Je zou eventueel ook een metalen blokje op de hals kunnen klemmen waar je langs vijlt als een soort geleider om recht te blijven.

barno
1 september 2011, 13:24
Bedankt allemaal vd tips maar vijlen, dremel , dat krijg je toch nooit
Strak?

Hoe wil je anders doen? denk je dat iedereen zomaar een cnc machine in huis heeft. Met de hand kan superstrak, alleen vergt het wat metier en geduld.

bass blom
1 september 2011, 13:33
ik had hier onlangs jasper op bezoek en die had het zelf gedaan met zijn LC strat en dat zag er keurig uit!

newbreed
1 september 2011, 20:39
Hoe wil je anders doen? denk je dat iedereen zomaar een cnc machine in huis heeft. Met de hand kan superstrak, alleen vergt het wat metier en geduld.


Ik dacht met een frees.....
Geduld is er helaas niet.
Zal dan wel uitbesteden worden