PDA

View Full Version : Norman B20 12-snarig. Iemand ervaringen?



Gitaar4ever
30 augustus 2011, 19:29
Hallo,

Ben sinds kort op zoek naar een 12-snarige gitaar, ben links dus linkshandig lijkt me wel handig.
Zodoende is er voor mij niet veel keuze, al blijven er wel wat leuke dingen over volgens mij.

Had op marktplaats een deal met iemand die een Seagull S12 aanbood maar die heeft al 5 dagen
niets van zich laten horen en lijkt spoorloos verdwenen. Jammer want kon hem voor €225,- overnemen.

Maar ik blijft op zoek en nu kwam ik voor €395 een Norman B20 12-snarige gitaar tegen en ik vroeg
met af of iemand hier ervaring mee heeft wat betreft klank, bespeelbaarheid enz.
Gitaar staat trouwens op www.souman.nl

Is het trouwens zo dat 12-snarig moeilijk speelt? Stemmen lijkt me lastig maar dat is denk gewoon een kunstje.
Ben benieuwd naar ervaringen van jullie met een 12-snarige gitaar
en dan hopelijk ook iemand die op een Norman gespeeld heeft.

Alvast bedankt voor reacties!

Ernest01
30 augustus 2011, 19:39
Is even wennen zo'n 12-snarige. Ik gebruik hem hoofdzakelijk voor strumming. Het tokkelen is nl - in vergelijking met een 6-snarige - wat lastig. Kan wel natuurlijk, maar de snaren vereisen een andere techniek van 'picking'.
Heb geen ervaring met een Norman.

Edit: Het stemmen valt wel mee overigens.

vederlicht
30 augustus 2011, 21:59
Het stemmen is inderdaad een klusje dat wat tijd in beslag neemt. Lastiger heb ik het opzetten van de snaren gevonden.Daar kon ik echt tegen opzien.
Ik ben wel gecharmeerd van het specifieke geluid. Vooral als begeleidings instrument, naast andere instrumenten kan het een aparte sound opleveren.
De Norman ken ik niet helaas.
Vederlicht♫

Flipkoos
31 augustus 2011, 07:33
12-snarig spelen is niet zo'n heel groot probleem. Ik vond de intonatie het meest frustrerend. Je blijft stemmen.
Toch klinkt het wel vet als anderen het spelen, maar ik ergerde me zelf vaak aan het zweven...
Norman is prima trouwens. Komt ook uit de Godin-stal (Seagull/Simon & Patrick/Art & Lutherie/LaPatrie). Heb zelf een 6-snaar.
En Scott Matthews speelt op een 12-snaar (met een ander slagplaatje):


http://www.youtube.com/watch?v=jp5Xh35RNuE