PDA

View Full Version : Wat doen? nieuwe gitaar..



Taff
30 augustus 2011, 19:22
Ik ben dus nu serieus opzoek naar een nieuwe gitaar voor +- 1400 euri, en aangezien dit mn enige gitaar wordt, moet deze qua geluid aan enige eisen voldoen:
-De neckpickup moet een goede, warme jazztone hebben. welke pickup zal ik hiervoor gebruiken?
-In de brug moet wel een humbucker zitten, zoiets als een seympur duncan SH jeff beck. Ik speel naast jazz ook nog in een rock/hardrock bandje.

Ik denk dat het wel een strat wordt met een maple hals, ben een enorme maple fan. Strats zijn gewoon hele veelzijdige dingen, maar de meeste waar ik op speel, hebben of geen humbucker in de brug, of er komt een kutgeluid uit de neck.

Is het nou handiger om met wat losse onderdelen en verschillende pickups die ik dan zelf uitzoek iets in elkaar te (laten) zetten, dan om een standaardmodel uit de winkel te kopen, en dan vervolgens een pickup vervangen. (en welk model zou ik dan moeten nemen?)

Hopelijk heb ik jullie genoeg info gegeven, zo niet? zeg het ff..

Alvast bedankt!

Oranjeaap
31 augustus 2011, 00:44
2 woorden:


Les Paul

ChuanSE
31 augustus 2011, 00:48
2 woorden:

Les Paul


http://gibsonlover.com/what_he_said_smiley.gif

allochthomas
31 augustus 2011, 01:30
Goeie strat kopen en een pearly gates in de brug zetten, ik wil niks anders meer in mijn strat. JB zal ik niet doen, veel te bijterig in het hoog mid.

DemolitionColorScheme
31 augustus 2011, 07:52
Inderdaad, er zijn altijd nog meer keuzes dan een Strat als dat niet voldoet.

FruscianteFan
31 augustus 2011, 08:44
Als veelzijdigheid de enige reden is om voor een Strat te gaan terwijl je weet waar je zelf echt behoefte aan hebt, zou ik dat meteen laten varen.

Denk dat je voor een jazztone met esdoorn toets wat flink kan rocken beter kunt kijken naar Tele's, bijvoorbeeld de '72 Thinline.

BobvanKempen
31 augustus 2011, 12:07
PRS Custom 22?

petpas
31 augustus 2011, 12:45
Je kunt hier op t forum wel onze meningen vragen maar dan krijg je te horen wat wij in een gitaar zoeken en dat kan afwijken van jouw specificaties. Daarom geef ik je maar 1 advies en dat is naar een gitaarboer gaan en gitaren testen.

JGD
31 augustus 2011, 13:03
ik sluit me grotendeels aan bij mijn voorganger.

maar om toch een antwoord te geven:

ik zou eerst een gitaar kiezen, die fijn speelt en jouw looks heeft.

een ander pickup monteren kan altijd nog.

maar primair moet die gitaar fijn spelen, goed voelen.

ik zou persoonlijk nooit een gitaar beoordelen op zijn geluid (ik knal dr toch wel een Bill Lawrence L500XL in :seriousf:)

MichaelSS
31 augustus 2011, 13:12
PRS Custom 22?

Als TS voor 2ehands wil gaan, is dit de allerbeste optie. Mijn mening.

Anders zou ik gaan voor een Ibanez prestige.

JGD
31 augustus 2011, 13:20
ja, of een dean
of een jackson
of een peavey
of een bc rich
of een washburn
of een squier
of een fender
of een esp
of een gibson
of een robin
of een ltd
of een epiphone
etc...

ChuanSE
31 augustus 2011, 13:44
Nah, gewoon een Les Paul will do. Liefst Gibby ofcoz :p

Speeddemon
31 augustus 2011, 14:41
Wat je ook doet,
de combi maple Strat + een Duncan JB gaat HEEL fel worden in het hoog-mid.
JB in mahonie is wel :ok:.

Een DiMarzio Norton doet ruwweg hetzelfde als een JB, maar iets gebalanceerder.
Iets rustiger zou een Duncan SH-11 Custom Custom zijn. Erg mild. Klinkt misschien te dun in een Strat, maar werkt wel in een Les Paul-achtige.

Mocht je willen experimenteren voor weinig geld, kan ik je de GFS Dream180 aanraden als hals-pup als je jazzy wil. Kost geen drol. Duncan '59 in de hals vind ik te zompig/modderig. GFS Vintage '59 Alnico PAF (or PAT) zit meer richting Slash's sound.

Rutger
31 augustus 2011, 14:45
en aangezien dit mn enige gitaar wordt...
:seriousf:

weet je t zeker? :D


Maar serieus, wat wel het overwegen waard is: met zulke uiteenlopende muziekstijlen kun je wellicht beter het bedrag door twee delen, en een jazzgitaar en een rocker kopen. Voor E700 kun je prima gitaren kopen, helemaal als je 2dehands gaat!

Rembull1980
31 augustus 2011, 15:04
Aan TS: Ik vind zelf ook dat je eens naar de winkel kan gaan om te testen.
Het is inderdaad moeilijk kiezen en zoeken, vandaar dat het soms even duurt voordat je helemaal tevreden bent. Zelf toen ik het verhaal las, kwam gek genoeg meteen de Gibson ES-335 of Epiphone Dot in mijn gedachten. Maar je vraagt niet voor niks een strat, zeker om de comfort van de body.

Voor de echte jazz tonen zal ik zelf niet snel bij een strat terecht komen wat mensen ook opmerken. Het zal dus een compromis moeten worden als je maar 1 gitaar wil.. of zoals mijn voorganger opmerkte.. 2 gitaren voor het geld halen. veel artiesten hebben vaak gitaarwissels tijdens hun optredens met een reden dat je 1 gitaar niet echt allles perfect kan krijgen..