PDA

View Full Version : Fender MiM Upgraden



Artificial
30 augustus 2011, 17:44
Hallo,

Ik heb m'n Fender Made in Mexico Stratocaster nu ongeveer een half jaar en wil toch wat gaan upgraden.
Zo zoek toch meer sustain, ik denk dat ik hiervoor het best een nieuw tremolo blok kan kopen van staal of koper?
En dacht ik aan locking tuners zodat hij niet zo snel ontstemt.
Ook nieuwe elementen die wat minder ruis hebben en met een mooi warm geluid, (ik speel veel: Red Hot Chili Peppers, Santana, af en toe Rolling Stones, Slash etc). (de elementen wil ik evt ook later kopen aangezien m'n budget op het moment niet al te hoog is).
Verder misschien nog een nieuwe pickguard voor de looks.
Misschien een topkam als dat iets zou veranderen.

Suggesties zijn natuurlijk ook welkom, ik zit met een budget van rond de 300 euro op het moment.
Ik wil het wel graag zelf allemaal vervangen, lijkt me een leuk leerproces. ^^

Mr.Fingers
30 augustus 2011, 17:53
"Een lada met Ferarristoelen en een sportstuur blijft een Lada"

Of het de moeite is om een gewone MiM standard te upgraden betwijfel ik, want het frame (de body, de hals) blijft gewoon MiM, en dus MiM-kwaliteit.

Qua ontstemmen, moet je eerst eens even kijken naar een GOEDE topkam die PERFECT op maat gesneden is voor de snaren, dat doet al erg veel qua ontstemmen, Locking Tuners is pas handig als je gaat werken met een Floyd Rose, of een andere extreme vibrato-eenheid.

Ruis ga je altijd wel een beetje hebben met een strat, het zijn & blijven enkelspoels elementen. Wat wel kan helpen is alles goed te shielden (slagplaat, cavity's,...), dat zou de ruis toch al wat moeten temmen.

Artificial
30 augustus 2011, 17:59
Natuurlijk het blijft een MiM, en ik wil er ook echt geen Fender American Vintage van maken of zo, omdat dat gewoon niet mogelijk is.
Maar het moet toch kunnen om bijvoorbeeld wat meer sustain te krijgen d.m.v. een nieuw tremolo block o.i.d.? En een wat ander geluid want dat is toch vooral mijn doel.

arjanb01
30 augustus 2011, 18:29
Ja je zou tbv de sustsain een callaham stalen sustainblock kunnen monteren, maar dan heb je al bijna de waarde van de oorspronkelijke gitaar te pakken.
Andere elementjes, ik zeg Fender CS 54-ers en 69-ers ter waarde van +/- 200 euro zou ook kunnen.
Ik zeg: speel hem eerst een tijdje en groei dan door naar een haar strat, een america Vintage Reissue ofzo....

Artificial
30 augustus 2011, 18:51
Ja je zou tbv de sustsain een callaham stalen sustainblock kunnen monteren, maar dan heb je al bijna de waarde van de oorspronkelijke gitaar te pakken.
Andere elementjes, ik zeg Fender CS 54-ers en 69-ers ter waarde van +/- 200 euro zou ook kunnen.
Ik zeg: speel hem eerst een tijdje en groei dan door naar een haar strat, een america Vintage Reissue ofzo....

Ik had ook al geken voor de sustain en ik kwam hier op uit:
http://www.guitarfetish.com/Upgrade-Steel-and-Brass-Tremolo-Blocks_c_219.html
Dat is dan toch al een stuk goedkoper.

Ik zal eens naar de pickups gaan kijken.

Jasper.
30 augustus 2011, 18:55
Misschien kun je ook nog wat met de hoogte van de pickups spelen voor sustain.
Ik weet niet hoe de standaart elementen van de MiM's zijn, maar ik had laatst een professional 1963 setje bij GFS besteld, en dat vind ik verdomd goeie pups.

Artificial
30 augustus 2011, 19:01
De vintage pickups?
En hoeveel zijn de verzendkosten naar nederland weet je dat?

Jasper.
30 augustus 2011, 19:57
Nee, niet de vintage wound, maar de overwound versie. Maar door een foutje kreeg ik een vintage wound neck pickup, en die klinkt ook gewoon erg goed.

Verzendkosten verschillen, ligt eraan hoeveel je besteld. Ik had dus dit setje, een humbucker en een tunersetje. En ik geloof dat ik rond de 20/25 dollar verzendkosten zat. Maar daartegenover staat dat ze niet duur zijn en de dollar laag staat.

Gearjunkie
30 augustus 2011, 22:12
Vaak jammer van je centen om te upgraden. Het verschil is vaak miniem of niet aanwezig en je geld is wel weg. Ook krijg je er bij verkoop niet meer voor terug. Geld lekker houden en sparen voor een gitaar die aan je wensen voldoet en voor deze gewoon accepteren hoe die is...

Fireburst
30 augustus 2011, 22:18
Vaak jammer van je centen om te upgraden. Het verschil is vaak miniem of niet aanwezig en je geld is wel weg. Ook krijg je er bij verkoop niet meer voor terug. Geld lekker houden en sparen voor een gitaar die aan je wensen voldoet en voor deze gewoon accepteren hoe die is...

+1 !

Wel lullig want dan heb je nu niks te doen en moet je het 'mindere geluid' nog even volhouden, maar dat geld hou je wel in je zak.

pasqual
30 augustus 2011, 23:13
300 euro uitgeven aan een gitaar die 250 á 300 opbrengt tweedehands is niet echt zinvol. Als je er op vooruit wilt gaan kun je deze natuurlijk verkopen en dan leg je zelf die 300 euro bij die je toch al wilde uitgeven en dan koop je een gebruikte japanner of een usa. Misschien nog ff iets doorsparen.
Probleem is ook dat je de extra uitgaven niet kunt doorberekenen bij verkoop, dat wilt niemand betalen. Volgende probleem is dat een ander tremeloblok waarschijnlijk niet gaat passen omdat de maten van een mexicaan niet helemaal overeenkomen met een usa tremelo ( 53 mm en 56 mm ).

beruk
30 augustus 2011, 23:25
Ik heb in de loop der jaren zo ongeveer alles met mijn MiM laten doen wat jij beschrijft als jouw wensen.
Qua sustain ben ik er zeker van dat het vervangen van je zinken tremblock door een koperen op zéker een verbetering in je sustain gaan brengen.
Die van mijn komt bij www.killerguitarcomponents.com (http://www.killerguitarcomponents.com/virtue-mart?page=shop.browse&category_id=10) vandaan.
Daar hebben ze custom made blocks voor alle maten strats, dus ook voor mim
Bovendien een TUSQ XL Fender Style Slotted nut er op gedaan, blijheid
Elementen dat is persoonlijk, ik ben blij met mijn Fender hot noiseless pickups.
Ik ben zeker niet van plan mijn gitaar te verkopen en vond het de moeite waard.

Jasper.
31 augustus 2011, 00:03
Vaak jammer van je centen om te upgraden. Het verschil is vaak miniem of niet aanwezig en je geld is wel weg. Ook krijg je er bij verkoop niet meer voor terug. Geld lekker houden en sparen voor een gitaar die aan je wensen voldoet en voor deze gewoon accepteren hoe die is...

Ben ik het niet mee eens. Bij mijn gitaren merk ik een enorm verschil. Bij mijn london city heb ik de pickups, tuners en nut vervangen. Een wereld van verschil. Ik vind het nu een behoorlijke gitaar geworden.
En als je hem weer verkoopt doe je de oude onderdelen er toch weer op?
Desnoods koop je je upgrades ook tweedehands, dan ga je er helemaal niet veel op achteruit, qua geld.

Een MiM kan met upgrades net zo goed zijn als een Jap of USA lijkt me? Als je het goede stukje hout maar treft. Dus als hij het waard vind om zijn gitaar te upgraden moet hij het lekker doen.

jimihattricks
31 augustus 2011, 07:26
ook hier goede ervaringen met een geupgrade MiM Strat...!
Dit waren mijn aanpassingen:
- Wilkinson vintage trem
- Sperzel locking tuners
- Roller string tree
- DiMarzio Area '58 en Area '61 pickups (noiseless)
- Alle pots vervangen en een aantal simpele, doch bruikbare rewirings (tone op mid+brug pup, treble bleed etc.)
- Nieuw slagplaatje
- Volledig en grondig geshield
- etc. etc.

Er is wel wat voor te zeggen dat het een enorme investering is. Daar had ik inderdaad een mooie, duurdere gitaar voor gehad. Maar gelukkig heb ik die óók :)
Bij mij speelt de knutselfactor toch ook wel een rol hoor, het is gewoon heel leuk en spannend om wat te experimenteren. En dat ga je meestal juist niet doen op een duurdere gitaar, dus daar leent een MiM strat zich prima voor.
All kidding aside is dit trouwens wel mijn #uno gitaar, dus wat dat betreft was het de investering wel waard..
succes!

Kingfisher
31 augustus 2011, 09:30
Meer sustain op een strat, gratis
1) stem de gitaar
2) draai de gitaar om, leg ze op uw schoot
3) neem een schroevendraaier
4) draai de vijzen van de neckplate één voor één een kwartslag los (niet meer), tot je een vrij luide klik hoort: dit is de hals die door de snaarspanning tot tegen de neckpocket wordt getrokken. Ook de snaren zullen nu wat ontstemd zijn. Als je geen klik hoort, draai je de vijzen nog eens een kwart. Als je dan nog niets hoort, dan zit de nek al tegen de pocket, ga dan in geen geval verder.
5) draai de vijzen weer goed vast.

Dus nogmaals: vijs per vijs, tot je een klik hoort. Niet verder dan een halve slag.

bass blom
31 augustus 2011, 09:47
Meer sustain op een strat, gratis
1) stem de gitaar
2) draai de gitaar om, leg ze op uw schoot
3) neem een schroevendraaier
4) draai de vijzen van de neckplate één voor één een kwartslag los (niet meer), tot je een vrij luide klik hoort: dit is de hals die door de snaarspanning tot tegen de neckpocket wordt getrokken. Ook de snaren zullen nu wat ontstemd zijn. Als je geen klik hoort, draai je de vijzen nog eens een kwart. Als je dan nog niets hoort, dan zit de nek al tegen de pocket, ga dan in geen geval verder.
5) draai de vijzen weer goed vast.

Dus nogmaals: vijs per vijs, tot je een klik hoort. Niet verder dan een halve slag.

hee gaaf zeg, ik dacht dat ga ik meteen proberen en ja, klik, klik..
alleen verzuimd vooraf te checken of mijn mexje te weinig sustain had :D
hij moest flink omhoog gestemd nadien dus wellicht moet de intonatie dan ook nog even bijgesteld worden..

bat
31 augustus 2011, 10:22
't Is een bekende techniek die werkt bij vrijwel elke gitaar met een geschroefde hals. Als ie na afloop stevig ontstemd is, kan het inderdaad geen kwaad ook de intonatie even te checken.

Qua upgraden: voor de verkoopwaarde heb je er inderdaad weinig aan, dus originele spullen bewaren en mocht je de gitaar ooit willen verkopen weer terugbouwen en de upgrades waar mogelijk los verkopen. Met een topkam gaat dat natuurlijk niet lukken, maar die hoeft dan gelukkig ook weer niet zoveel te kosten, terwijl het de stemvastheid van je gitaar flink kan beinvloeden.

Artificial
31 augustus 2011, 16:19
Bedankt voor alle reacties, ik zat nog even te kijken op de website van Guitar Fetish en kwam dit tegen:

http://store.guitarfetish.com/Mid-Boost-Circuit-Clapton-Woman-Tone-at-your-fingertips_p_487.html

Heeft iemand hier ervaring mee, en weet iemand of het moeilijk is zoiets zelf te installeren(?) op mijn gitaar?