PDA

View Full Version : versterker/pedaal bouwen, hoe en wat?



Ijselrobo 07
30 augustus 2011, 16:09
goedendag :ok:

over 1½ jaar (ja, het is lang, maar beter vroeg beginnen en op tijd klaar zijn dan te laat beginnen blablabla..) moet ik van school een project doen om te slagen. nu hebben een vriend en ik bedacht om een "set" te bouwen, bestaande uit een elektrische gitaar, 3 kabels, een overdrive en een top + cabinet.
Voor de gitaar open ik nog wel een topic, zou ik hulp moeten hebben. kabels maken (pluggen + een paar meter kopen en in elkaar solderen) zou ook niet zo moeilijk zijn.
maar we weten allebei niet hoe we een overdrive pedaal en een versterker moeten bouwen en wat daar allemaal voor nodig is.
Dit is wat we op het spul willen hebben:
Overdrive pedaal: een aan/uit schakelaar, volume en drive knoppen en een buis (zoals de blackstar pedalen). gewicht of grootte is geen probleem.
Head: gewoon een cleane bak gebaseerd op (het geluid van) een JTM45.
Cabinet: 2x12" greenback's met mono en stereo input's.

dus als iemand me zou kunnen vertellen wat er qua materiaal nodig is om dit te kunnen bouwen, zou ik dat heel fijn vinden.
(en als iemand een wiring-diagram heeft, graag!)

Als we gaan bouwen, open ik voor de versterker/pedaal en voor de gitaar een topic zodat jullie kunnen volgen wat we (verkeerd) doen :seriousf:

Grtz.
Ijselrobo 07

Rick trodat
30 augustus 2011, 17:03
Moet het buizen zijn ?

Zo nee. Een ruby amp. Kan niet simpeler. 1 watt en gevoed met 12 volt, gaat ie met een efficiente speaker enorm hard en nog een mooi clean ook!

Wil je lekker indruk maken, dan kies je als overdrive een plexi achtig iets. Een purple plexi clone of iets dergelijks. Een tubescreamer is al vrij ingewikkeld.

Ik zou dan nog wel een speakerboxje maken. 1x12 ofzo met een v30 erin ( kan je gemakkelijk weer verkopen ) maar wel duur. Niet bekleden en afwerken, want met tolex en speakerdoek gaat het aardig in de papieren lopen.

Verder nog 2 instrument kabels een speaker kabel, batterijen en een one spot.

Qua kosten pakt het dan nog best uit, vanwege de behuizingen en de speaker. Maar ik schat dat je rond de € 180,- zit. Wellicht kan je 30 eur besparen op een andere speaker en dan zit je wellicht op 150,-

Wil je alle schema's en layouts? Ik heb ze allemaal voor je.

gobius
30 augustus 2011, 17:13
Mmm, op tijd beginnen is atlijd goed, maar ik vraag me even af hoeveel voorkennis jullie hebben.

Overdrive: er zijn genoeg schema's te vinden van overdrive-pedalen op het internet. Gewoon googlen. Check ook de forums hier en bijv. op www.newtone-online.nl/forum. Als je nog geen basiskennis hebt, is een blackstar wat ambitieus. Ga gewoon eerst voor bijv. een tubescreamer. Daar is genoeg te vinden op internet en er zijn ook bouwpakketjes van (maar dat is voor school misschien niet de bedoeling:)

Vwb een versterker moet je ook weten wat je doet, want die werken op hoogspanning (net als de blackstarpedalen trouwens) en als je daar niet goed meer werkt, is dat DODELIJK. Als je er één bouwt, doe dan niet direct een jtm45, maar doe eerst eens 5-watter (bijv. een Fender Champ)

Ijselrobo 07
30 augustus 2011, 21:13
oké.. dus een ruby amp met een simpele plexi overdrive pedaal, als we het netjes doen en het werkt allemaal, zou het een goed project kunnen zijn :)
maar kunnen we de ruby amp niet zo maken dat ik gewone stroom en geen batterijen gebruik?
en persoonlijk houdt ik niet zo van de V30 speakers, maar meer van de greenback's, zou ook kunnen, toch?

@Rick: kun je misschien eens een paar schema's hier neer planten of moet ik je ff mijn mail adres PMen?
@Gobius: we hebben allebei geen voorkennis :seriousf:, ja ok, ik weet (met een schema ernaast) hoe ik de elementen + pot's en schakelaars van de gitaar aan elkaar soldeer, maar dat is niet het allermoeilijkste wat er bestaat.
en bedankt voor de waarschuwing, wist wel dat er bij een kapot/verkeerd gesoldeerd apparaat gevaar was, maar dat het dodelijk kan zijn.. :dontgeti:

kassie
31 augustus 2011, 01:24
Amp schema's en lay outs

www.ceriatone.com (http://www.ceriatone.com)

Gitaar wiring schema's.

www.seymourduncan.com (http://www.seymourduncan.com)

voor maten van cabinetjes enz...

www.tubetown.de (http://www.tubetown.de)

TimS
31 augustus 2011, 03:24
Waarschijnlijk mag je van je school niet eens een project doen waarbij je met hoge spanningen moeten werken, dat zou ik eerst checken.

refused199
31 augustus 2011, 09:35
Grote kans van wel.
Als ze zelf niet eens weten hoe dit soort dingen werken, heb je grote kans dat je alles mag doen wat je wil. Ze snappen het toch niet, en jij mag t dan gaan verhelderen;) Athans, zo ging het bij mij..

flo123
31 augustus 2011, 13:26
Maak geen buizenversterker, te gevaarlijk en moeilijk als je geen enkele ervaring hebt.
+1 voor de laag vermogen Ruby versterker en het gebruiken van alleen laagspanning via batterij of kant en klare 9V-12V DC adapter.
Op deze manier is het niet gevaarlijk meer en wat eenvoudiger om te doen en van te leren.

Als speaker gewoon een cheapo 2e hands gitaar speaker op de kop tikken. Goed genoeg als test speaker voor zo'n project toch?