PDA

View Full Version : Afstand snaren en nek 12e fret te groot?



Dwightk
30 augustus 2011, 15:12
Beste gitaarnet,

Graag zou ik willen vragen of het mogelijk is dat er een te grote afstand mogelijk kan zijn tussen snaar en fretbord (bekeken vanaf 12e fret).

Kijkende naar mijn spaanse gitaar lijkt deze afstand aardig groot te zijn. Ik weet dat des te lager de actie is, des te makkelijker je kunt spelen, maar kan het dus ook zijn dat de afstand te groot is? Zo ja, tussen welke afstand moet het dan liggen?

Bedankt voor jullie tijd.

snaarplukker
30 augustus 2011, 15:54
2.5 tot 2.0 mm tussen snaar en fret (niet fretbord).

Eygen
30 augustus 2011, 15:57
De actie (=snaarhoogte) is bij Spaanse gitaren wat hoger dan bij elektrische gitaren.

Wat 'te hoog' is moet je zelf bepalen. Ik heb ze op 3 mm hoog staan zonder er last van te hebben.

snaarplukker
30 augustus 2011, 16:03
De actie (=snaarhoogte) is bij Spaanse gitaren wat hoger dan bij elektrische gitaren.

Klopt wel. Bij electrische gitaren is dat 1.5 tot 2.0 mm.;)
EDIT: Nog even aan toevoegen.
Dat waren de afstanden bij de dikste snaar. Bij de dunste moet het nog 0.5 mm lager.

Dwightk
30 augustus 2011, 17:40
Oei, ik meet 5 mm. Hindert dit mijn spelen/techniek?

Dootch
30 augustus 2011, 19:06
De standaard volgens Cumpiano
Vrije ruimte tussen onderkant 6de snaar en 12de fret = 4 mm bij klassieke.

Voor lage actie = 3.2 mm
Voor hoge actie = 4.8 mm

De treble snaar moet 0.8 mm minder hoog.

Meet de 6 snaren hun actuele hoogte boven de 12de fret

Standaard klassieke =
E6 = 4.0
A = 3.8
D = 3.6
G = 3.6
B = 3.4
E1 = 3.2

Het heeft invloed op je techniek omdat je je vingers hoger moet heffen voor je ze zijwaarts kan bewegen. Dat kan op den duur snelheid kosten.

Wat meestal erger is, is het feit dat de snaar ver moet uitrekken eer ze de fret raakt. Als je de stelling van Pythagoras hier op toepast kom je bij een snaarhoogte van 5 mm op ongeveer 0.04 mm uitrekking van de snaar uit. Dat kan al gauw oplopen tot bijna een halve toon! Bij een hoogte van 3 mm is dat maar 0.014 mm rek (bijna drie keer minder)

Maaruh, een gitaar met een lage aktie bouwen is geen sinecure. Er is veel zorg nodig bij de bouw. De toets moet zoals je aan de getallen hierboven ziet ook scheluw gevijld worden. Dat kost tijd en dus geld.

Zeer lage actie is een kwaliteitsmerk bij een dure gitaar.
Bij goedkopere instrumenten is het meer een kwestie van geluk.

Je moet ook nog in rekening brengen dat de toets doorbuigt na één of twee jaar waardoor de actie verhoogt. Je kan dan bvb de kam afvijlen om dit terug lager te krijgen.
Meestal als ik een werkende gitaar heb waarvan de aktie te hoog is vijl ik de kam niet af maar maak ik gewoon een nieuwe. Dan heb ik altijd de "werkende" kam om op terug te vallen:sssh:

vederlicht
30 augustus 2011, 22:05
Dootch: man dat is pure wetenschap al noem je helaas de quantum theorie niet in je verhaal. Verder wel heel informatief;)
Vederlicht♫

Woml
30 augustus 2011, 23:50
... De toets moet zoals je aan de getallen hierboven ziet ook scheluw gevijld worden...

Hetzelfde effect kun je bereiken door de toets recht te houden, en de hoogte bij de brug te variëren. Is toch een stuk eenvoudiger..?

Dootch
31 augustus 2011, 00:28
Hetzelfde effect kun je bereiken door de toets recht te houden, en de hoogte bij de brug te variëren. Is toch een stuk eenvoudiger..?

Op het eerste zicht wel, maar ik ben niet zeker. Is er iemand met genoeg inzicht in ruimtemeetkunde om dit even uit te rekenen?

Ik heb bij mijn klassieke bouwsels steeds het fretbord scheluw gezet, zoals het bouwboek vertelde. Lijkt me vreemd dat het verlagen van de brug hetzelfde effect zou hebben, anders had het bouwboek dit toch ook vermeld? natuurlijk heeft ook mijn boek niet de waarheid in pacht...

Maar ik "rust mijn kaas" want ik weet het niet...:ok:

Dwightk
31 augustus 2011, 09:01
Bedankt voor de erg goede uitleg ;)

Ik heb soms gelezen dat mensen een actie hebben van 7 mm. Lijkt me dan aannemelijk dat de nek krom is getrokken.

Ik heb het zelf ook opgemeten en de aantallen liggen allemaal dus wat hoger dan de standaard van Cumpiano. Het is mijn eerste gitaar en de prijs lag inderdaad wat lager dan wat je voor een goede nylon gitaar neer legt.

Denk je dat het naast de genoemde nadelen ook mijn fingerpick techniek in de weg zit? Ondanks dat ik jaren terug gitaarles heb gevolgd twijfel soms over mijn vingerhouding. Is fingerpicking meer wat bij jou het beste voelt/past? Ik zie iedereen het wel anders doen. Ik weet dat Tommy Emmanuel bijv. zijn pink laat rusten op het bovenblad (iets dat mij altijd verboden is).

Dootch
31 augustus 2011, 10:21
Op je rechterhand zal het minder invloed hebben. Als je de snaar aan de 12 de fret 5 mm induwt is dat aan het klankgat maar een 2 a 3 mm meer dat de snaar zakt. Maar ook dit zal je beginnen voelen als het wat sneller gaat...

Ik raad je echt aan van een lagere kam te maken. Een blanco kambeentje kost maar enkele Euri en been vijlt gemakkelijk. Ze bestaan in verschillende diktes, dus in die richting moet je niet te veel vijlen. Mogelijk zit er nu een plastieken kammetje in? Een benen kam geeft de trillingen beter door.
De kam hoort los te zitten (= niet gelijmd) dus moet je er zo uit kunnen trekken (mag wel geen speling hebben zijwaarts)

Best je originele kam niet afvijlen. Dan heb je iets om op terug te vallen. want het is zeer goed mogelijk dat je fretbuzz krijgt als de actie lager wordt. (Dat is dikwijls de reden dat ze de actie verhogen om de fretbuzz op te lossen , want uiteindelijk weet elke fabrikant ook wel dat een lagere actie meer geapprecieerd wordt)

Omdat de losse snaar ook een rechthoekige driehoek vormt met het klankbord en de kam is het verloop van de snaarhoek tangentieel. Dat wil zeggen dat als je op de 12 de fret 1 mm wil verlagen dat je dan de kam 2 mm moet verlagen!

Dwightk
31 augustus 2011, 10:46
Er zit nu inderdaad een plastieken kam in. Ik zal een kambeentje aanschaffen en het vijlen tot de waardes die je eerder hebt opgegeven.

Ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken en zal nog terugkomen met een foto van het resultaat binnenkort.