PDA

View Full Version : Extra "mixer"-uitgang bij meeste Digitech-pedalen nuttig?



Gerth
30 augustus 2011, 14:40
Hoi allen,

Bij mijn ontdekkingstocht in het land van de distortion-pedaaltjes stelde ik vast dat de meeste Digitech-pedalen een tweede uitgang hebben dewelke voorzien is van een luidspreker-emulatie en dus bedoeld is om rechtstreeks op een mengpaneel of opname-apparatuur aan te sluiten.

Als je deze uitgang gebruikt heb je dan ook enkel de typische sound van het pedaaltje en niet de kleuring van een gitaarversterker en als je hiermee tevreden bent qua sound lijkt dit mij ook interessant in sommige live- of repetitie-situaties, waar je geen gitaar-amp nodig hebt of zelfs niet wenst te gebruiken omdat het gewoon handig is rechtstreeks in de p.a. (of in een eigen aktieve monitor) te pluggen.

Hebben jullie hiermee ervaring of gewoon een mening? Ik vraag me dit alles af omdat ik vroeger "in nood" eens een Boss-metal-pedaaltje (zonder specifieke mixer-uitgang) rechtstreeks in een Laney-keyboardversterker geplugd had, wat écht wel een bruikbare sound opleverde tijdens die repetitie, en dit dus zonder die emulatie. Van hieruit zou je ook de vraag kunnen stellen of die extra emulatie-uitgang effectief een meerwaarde betekent als je rechtstreeks in mixers enzo wenst in te pluggen...

Alvast bedankt voor de reacties!

peter_heijnen
30 augustus 2011, 14:52
Als je deze uitgang gebruikt heb je dan ook enkel de typische sound van het pedaaltje en niet de kleuring van een gitaarversterker...
Even dit: je hebt dan juist de kleuring van een 'gitaarversterkerplusspeaker', want die zou je normaal gesproken als je rechtstreeks de mixer ingaat ernstig missen.

Of het voor jou kan werken moet je echt zelf uitproberen. Als backup zijn ze iig zeer handig, maar ik meen te begrijpen dat de geluidskwaliteit van de cabsim afhangt van het type pedaal dat je -voor ogen- hebt.

showband
30 augustus 2011, 17:50
ik gebruik al een paar jaar de digitech hotrod om deze reden in mijn pedalenbak.

Gewoon met een D.I. zo de mengtafel in.
Ik heb een podXT-live en POD II. Maar dit klinkt stukken beter.
http://members.ziggo.nl/showband/pic/pedalenbak.jpg
oude configuratie van het board
http://members.ziggo.nl/showband/pic/setup-accent-groove.jpg

zender op het board
naar pedaaltjes
naar DI en klaar.
:)

digitech hotrod.
Het ding kost 70 euro nieuw maar is voor dat geld een all in distortion MET LINEOUT! Je kunt hem dus rechtstreeks in je mixer stoppen. De X-serie pedaaltjes zijn effecten die voor 1 effctpedaaltje een complete digitech Audio DNA chip (mis)bruiken. Die chip moet normaal complete multieffectpedalen verwerken maar is in dit pedaaltje alleen maar bezig een distortion + ampsimulator te berekenen. Ik heb digitech ooit gemailed welke doos deze distortion heeft zodat ik met een multieffect kon werken. Hun on the record antwoord was "there is nothing at digitech that can give the sound of a hotrod"

Ik heb een paar jaar terug mijn line6 pedalen live eruit geschopt voor een hotrod+DI box...
65 euro .... build like a tank. Ook hier een spare van aangeschaft, ik red het niet zonder zo een ding in de gitaartas. Hij klinkt via een gemiddelde oefenruimtezanginstallatie beter dan de meeste versterkers die je in een oefenruimte tegenkomt.
http://images1.thomann.de/pics/thumb/159677-80.jpg
Op de juiste wijze gebruikt is het de ideale backup dus.[/QUOTE]

Terminus
31 augustus 2011, 00:03
Ik vond de line-out van de Metal Master totaal niet nuttig, hooguit bruikbaar in een noodgeval. Het klonk alsof je het normale signaal nam en alle treble wegdraaide. Dat is natuurlijk in principe wat elke cabsim doet maar bij dit pedaal hebben ze het daarbij gelaten in plaats van dat ze nog veel extra filtering toevoegden voor een natuurlijker geluid.