PDA

View Full Version : electronica...snapt iemand dit dubbele telecaster?



jan jansen
29 augustus 2011, 17:32
Gisteren de bouw van de dubbele telecaster vervolmaakt.Op beide halzen de beide E snaren gemonteerd en toen eens getest of er geluid uit kwam.

Dat kwam er ja....maar als ik de bovenste hals aansla en de volumeknop van de onderste dichtdraai is het geluid ook weg.
Nu heb ik ze zo gesoldeert dat hot en massa van de uitgang apart aan gesloten zit,oftewel 2 draden naar de bovenste en 2 draden naar de onderste potmeters. Ze staan parrale geschakeld....maar toch beinvloeden ze elkaar...raaraa?

Iemand die dit begrijpt?

Plant
29 augustus 2011, 18:52
Gisteren de bouw van de dubbele telecaster vervolmaakt.Op beide halzen de beide E snaren gemonteerd en toen eens getest of er geluid uit kwam.

Dat kwam er ja....maar als ik de bovenste hals aansla en de volumeknop van de onderste dichtdraai is het geluid ook weg.

Typisch het probleem dat veel Les Paul spelers kennen in de combi-stand (pickup switch in midden dus beide elementen aan). Bij passieve elektronica beïnvloeden de potmeters elkaar. Je kunt dit probleem omzeilen door de volumepots modern style wiring (http://www.dominocs.com/AshBassGuitar/WireLibrary-Gibson.html) aan te sluiten. De draadjes vanaf de elementen op de middelste pootjes van de volumepots en de draden naar de uitgang aan de buitenste - precies omgedraaid dus.


Nu heb ik ze zo gesoldeert dat hot en massa van de uitgang apart aan gesloten zit,oftewel 2 draden naar de bovenste en 2 draden naar de onderste potmeters. Ze staan parrale geschakeld....maar toch beinvloeden ze elkaar...raaraa?

Iemand die dit begrijpt?

Elektrisch maakt dit toch uiteindelijk niets uit? De verbinding blijft hetzelfde. Of ik begrijp het niet.

G.G.
29 augustus 2011, 20:48
heb je een schemaatje? Ik heb wat moeite met het begrijpen van de uitleg maar wil er best wel even proberen in te duiken.

G.G.
29 augustus 2011, 20:51
Zit er een schakelaar tussen beide telecasters? Anders gaat het signaal van gitaar 1 via zijn eigen volumepot naar de output, maar omdat daar ook een kabeltje loop, via een potmeter (tele 2) naar het element van tele 2, en die volumepot van tele 2 aan de massa hangt, is er een massaverbinding van element tele 1 via volumepot tele 1 naar jack, via volumepot tele 2 naar massa.

jan jansen
29 augustus 2011, 21:49
heb je een schemaatje? Ik heb wat moeite met het begrijpen van de uitleg maar wil er best wel even proberen in te duiken.

Ik zal morgen een foto plaatsen...want als ik mijn post zo teruglees kan het duidelijker...

lcvanderhelm
29 augustus 2011, 23:49
Het is wat Plant zegt.Als je bij een Gibson 1 van de 2 volume potmeters dichtdraaid,dan sluit je de uitgang kort en heb je geen signaal.

aaronstonebeat
31 augustus 2011, 19:02
Schematisch is dit het verschil (voor twee elementen op één gitaar, zoals eerder al door anderen beschreven):

http://www.aaronstonebeat.nl/images/elektronica/Volume-afhankelijk.jpg

http://www.aaronstonebeat.nl/images/elektronica/Volume-onafhankelijk.jpg

NB
In de schema's is geen schakelaar of toonregeling getekend, alleen elementen en volumeregelingen.

jan jansen
1 september 2011, 18:49
Ik zal morgen een foto plaatsen...want als ik mijn post zo teruglees kan het duidelijker...

Eindelijk ffe 2 fotos kunnen maken:

http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/IMGP1686.jpg

Iedere telecaster heeft zijn standaard bedrading,dus 2 potmeters, 1 condensator en beide hebben een eigen uitgangcircuit te zien op de foto hieronder.

http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/IMGP1687.jpg

Biede uitgangsdraden zijn op de uitgangsplug gesoldeert te weten 2 x hot en 2x aarde/massa. Als ik de potmeter van het volume op de onderste gitaar dicht zet en de bovenste aansla krijg ik geen geluid. Hopelijk is het zo duidelijk...,

JJ

Plant
1 september 2011, 19:36
Bij Telecasters schakel je de elementen voor de potmeters, bij en Gibson LP erachter. Maar da's verder niet relevant.

Je hebt het probleem met de reeds genoemde oorzaak. De lopers van de volumepots zitten direkt aan elkaar. Draai je er maar één helemaal dicht, dan sluit je het uitgangssignaal al kort naar massa en komt er nergens meer wat uit. Remedie: per volumepot de draad vanaf (in jouw geval) de elementschakelaar en de draad naar de uitgangbus verwisselen.

jan jansen
1 september 2011, 21:28
Remedie: per volumepot de draad vanaf (in jouw geval) de elementschakelaar en de draad naar de uitgangbus verwisselen.[/QUOTE]

De draad van de uitgangs bus...dat begrijp ik (de witte draad op de foto) maar de draad vanaf de elementschakelaar dat begrijp ik dan weer niet?

JJ

aaronstonebeat
2 september 2011, 01:21
Dit lijkt me de manier in jouw geval:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-V6HRBQ6J.jpg

Ik denk dat ik zelf ergens in het midden nog een schakelaar zou zetten om van de ene naar de andere kant te schakelen; dan hoef je niet eerst de ene uit te draaien en de andere aan te draaien.
Daarbij, als je de boel aansluit zoals in mijn schema heb je steeds drie weerstanden van (ik neem aan) 250 kOhm parallel aan je element(en); de weerstand van de volumepot die uit staat, zit namelijk nog steeds in het circuit (die van de toonregeling niet in mijn opzet). En dan heb je in totaal, als alles vol open staat, nog maar 83,33 kOhm parallel tegenover 125 kOhm in een standaardsituatie.

PS
Waar ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben: wat is het verschil tussen die twee 'helften'?

snaarplukker
2 september 2011, 09:14
....Waar ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben: wat is het verschil tussen die twee 'helften'?
Ik denk verschillende elementen en misschien nog verschillende snaardiktes.;)

jan jansen
2 september 2011, 09:30
[

PS
Waar ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben: wat is het verschil tussen die twee 'helften'?[/QUOTE]

De verschillen:

Andere topkammen,en voornamelijk 2 verschillende brugelementen.(neck zijn MIM identieke).
Een cheapo van een paar dollar en een ik dacht Fender element.
Als het geluid goed werkt en ik alles goed heb afgesteld ga ik 1 van de 2 (bovenste) de snaren door de body laten lopen.
Bovendien,indien noodzakelijk ga ik eens experimenteren met die brugelementen,heb er meer liggen todat ik het geluid heb wat ik moet hebben.

Voordeel van een dubbele neck is als je een capo moet gebruiken bij een nummer dat je geen gitaarwissel hebt tussen de nummers door....nadeel van zo`n ding is de omvang en redelijk wat gewicht....

aaronstonebeat
2 september 2011, 13:22
OK, daar kan ik de zinvolheid wel van inzien; ze leken me zo identiek op het eerste gezicht.

Is het schema duidelijk? Het is eigenlijk heel erg simpel.
Ik zou alleen potmeters met een hogere waarde nemen; in de huidige situatie ga je signaal verliezen ten opzichte van een standaard ingerichte tele.

barno
2 september 2011, 14:40
zo'n identieke dubbelneck zou voor mij enkel handig zijn om in één nummer gewone tuning en een slide tuning te spelen. maar het gewicht zou ik er niet voor overhebben (vol essen lijkt het? maar misschien ben jij héél sterk :)

jan jansen
3 september 2011, 11:29
OK, daar kan ik de zinvolheid wel van inzien; ze leken me zo identiek op het eerste gezicht.

Is het schema duidelijk? Het is eigenlijk heel erg simpel.
.

Nou ik zie het eigenlijk niet.Ik vraag me af wat ik anders moet solderen dan hoe ik het nu heb...:???::???:

jan jansen
3 september 2011, 11:32
zo'n identieke dubbelneck zou voor mij enkel handig zijn om in één nummer gewone tuning en een slide tuning te spelen. maar het gewicht zou ik er niet voor overhebben (vol essen lijkt het? maar misschien ben jij héél sterk :)

Nee geen essen ...iepen.De 2 halzen zijn zwaarder dan de hele body. Ik heb een gitaar van mahonie en 3 andere houtsorten en 5,5 cm dik. Die is pas zwaar!!

En t is net wat je gewend bent...vroeger liep ik 15 km met een antitankwapen en complete bepakking.....alleen waren we toen 20 jaar jonger...;):)

barno
3 september 2011, 12:06
iepen, interesting! moet ik toch ook eens mee bouwen.

tja, de hals/body balans bij een gewone tele is al op het nippertje, dus met een dubbelhals zal dat wat moeilijk zijn, zeker omdat je gezien de bodygrootte idd best kiest voor licht hout.

Plant
3 september 2011, 15:01
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-V6HRBQ6J.jpg

Ik pik even Aaron's tekening om het nog eens uit te leggen. Jij hebt als het goed is bij de volumepotmeters rechts in de tekening nu de pinnen 1 en 2 andersom bedraad zitten. Bij jou komen pinnen 1 van de schakelaars af en pinnen twee gaan naar de uitgang. Als je dan één van de volumepots helemaal dichtdraait, sluit je voor beide circuits de uitgang kort naar massa en komt er nergens meer geluid uit. Oplossing is dus per volumepotmeter de draadjes aan pin 1 en 2 te verwiselen, zodat je krijgt wat in de tekening staat.

edje kadetje
15 september 2011, 15:00
alleen maar ter informatie. Mogelijk weet de ts dit al.

bij mijn ibby sg double neck zit er maar één volumeregelaar die werkt op beide halselementen en dan nog één voor de brugelementen. Ook de toonknoppen werken tegelijk op beide halzen.

het schakelen tussen de halzen gaat via een schakelaar die drie standen heeft:
boven - bovenste hals
onder - onderste hals
midden - beide halzen! (handig voor snelle schakelingen tussen de halzen.)

top hoor zo'n dubbelneck tele.
Heb ooit wel een dubbelneck strat gezien (bij marillion). Als echte stratspeler lijkt me dat fantastisch.