PDA

View Full Version : Verschil tussen Fender Strat en Ibanez JS (Satriani)



Lenn
29 augustus 2011, 17:29
Nog maar een paar weken geleden ben ik voor het eerst eigenlijk goed gaan luisteren naar de muziek van Steve Vai en Joe Satriani. Nu ik er achter ben komen hoe geniaal deze mannen eigenlijk zijn ben ik ook zelf nummers van deze gasten aan het leren. Ik speel zelf op een Fendertje American Strat (helemaal standaard) en ben er tot op de dag van vandaag trots op. Maar nu ik heb gezien op wat voor gitaar zij spelen ben ik toch wel benieuwd naar wat die gitaren voor mogelijkheid bieden. Ik bedoel dan geen klonen van die gitaren want daar heb ik eerlijk gezegt een hekel aan. Maar gewoon simpelweg zoon ''soort'' gitaar. Wat is nou precies het verschil in het spelen op zoon gitaar in vergelijking met mijn Fender?

johns
29 augustus 2011, 20:22
Strat vs superstrat dus :). Naar mijn weinig bescheiden mening (doorgaans) zijn dergelijke gitaren een doorontwikkeling van de ouderwetse strats en eigenlijk ook de les pauls. Humbuckers, tremolo die werkt, dunnere hals, hogere frets. Blijkbaar bevallen dergelijke items de meeste virtuozen.

Buiten dat is het volgens mij vooral een kwestie van voorkeur. Ik vind een Fender hals erg prettig, een wizard hals zoals op de Ibanez eigenlijk ook, maar anders, en een Les Paul hals heb ik weer helemaal niks mee. Zoals ik al schreef, kwestie van voorkeur.

Ik las ooit wel in een interview dat Vai ooit een aangepaste Fender had die 'm niet beviel en dat uiteindelijk Ibanez het snelst inspeelde op waar hij om gevraagd had. Dus het zal ook wel toeval en inzet van de fabriek of importeur zijn geweest die voor de combinatie Vai/Ibanez hebben gezorgd :)

RS-Rik
29 augustus 2011, 20:47
Nouja wat je een beetje hebt is dat die muziek redelijk high gain is. Gewone stratpups gaan pas zo heftig tekeer en zijn pas zo gevoelig voor hammer-ontjes en pull offjes en hele zachte snel gespeelde nootjes als je er een scheurpendaaltje voor zet.

verders zijn de halzen van de ibbies platter maar breder en hebben ze vaak lompere frets.


Dat is een beetje de hoofdmoot van het verschil. Ja en de trem natuurlijk.

terrasbeest
29 augustus 2011, 21:21
Persoonlijk hou ik niet van die platte Ibanez halzen.
Dus zeker eerst proberen als je je Strat gewoon bent.

LesPaul1612
29 augustus 2011, 21:38
Het is ook een kwestie van 'feeling'.

Met zo'n Ibanez kun je best een beetje stratgeluiden maken (dr zit immers een singlecoil in), maar de totale feel is helemaal anders. Dit heeft te maken met de andere hals en body, en de compleet andere sound. Op zo'n Ibanez ga je anders klinken en spelen, en je moet zelf proberen of dat wat voor jou is.

Probeer eens een Ibanez uit, en je snap wel wat ik bedoel:crazyhappy:.

Lenn
29 augustus 2011, 21:39
Niet dat ik geheel ontevreden ben over mijn stratje hoor, haha.
Maar bijvoorbeeld kwa snelheid en tappen wat je ze vaak ziet doen vind ik de ibanez dingetjes er wat aantrekkelijk uitzien. Maar ofcourse komt dat ook wel door de strakke looks. Op men strat gaat het ook wel lekker alleen mis ik er iets op. En idd heeft hij niet de echte vette sound wat Vai en Satriani hebben. Maar dat komt ook omdat ik eeen vrij slechte speaker heb voor datsoort shizzle. Misschien eerst eens investeren in zoon pedaaltje begrijp ik dus?

LesPaul1612
29 augustus 2011, 22:05
Nee, dat is het niet.

Dat jou taps niet geweldig klinken op die strat komt door de singlecoils. Tapping is bedacht op een humbucker gitaar en daar is het ook wel een beetje voor bedoelt. Je kan best tappen op een stratje, maar het Vai of Satriani geluid krijg je niet.

Dat het aan de speaker zou liggen lijkt mij onwaarschijnlijk. Wat voor versterker heb je trouwens??

Pepe
29 augustus 2011, 22:41
Het grootste verschil is, wat mij betreft, de feel van een grotere radius en jumbo frets, dat speelt heel anders.
Daarnaast laat een Floyd je ook anders spelen en het klinkt ook anders natuurlijk door de hotte middy pickups.

Terminus
29 augustus 2011, 23:17
De hals op de Satriani modellen lijkt meer op die van een Strat dan de Ibanezzen waar de meeste mensen hier aan denken.

Satriani en Vai zijn allebei mannen die de Floyd vaak gebruiken in hun spel om er wat aan toe te voegen, van duikvluchten tot vibrato en frasering. Je kunt met een zwevend afgestelde Strat-brug veel van die effecten doen maar het gaat toch lekkerder op een Floyd Rose naar mijn mening. Maar ja een Floyd Rose komt met een aantal nadelen dat op dit forum uitgebreid besproken is.

Schedel
29 augustus 2011, 23:28
Heb een keer tijdens een optreden van satriani het geluk gehad dat ik bovenop zijn pedalboard kom kijken. Die gast heeft het met z,n voeten net zo druk als met z,n handen. Dus ook daar zit de sound. Maar ik weet zeker dat door zijn techniek hij ook uit een houten snijplank nog een super geluid krijgt...

TimoSomers
29 augustus 2011, 23:46
Echt een totaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal andere sound gewoon.
Ibanezen spelen voor de meesten makkelijker (alhoewel ik het gewoon gewenning vind, maar dat kan ook aan mijn gunstige handen liggen).

Lenn
29 augustus 2011, 23:55
Nee, dat is het niet.

Dat jou taps niet geweldig klinken op die strat komt door de singlecoils. Tapping is bedacht op een humbucker gitaar en daar is het ook wel een beetje voor bedoelt. Je kan best tappen op een stratje, maar het Vai of Satriani geluid krijg je niet.

Dat het aan de speaker zou liggen lijkt mij onwaarschijnlijk. Wat voor versterker heb je trouwens??

Een Roland Cube 20x. Ik wil nog wel een keer een nieuwe kopen, maar men kamer is nogal aan de kleine kant dus doe ik het voorlopig hier mee haha.

Het komt er dus op neer dat ik beter een gitaartje erbij kan halen (wat ik alles behalve erg vind). Maar aan ieder zen reactie te lezen moet het dus een Ibanez achtige gitaar zijn. Ik weet idd dat Vai ze bekende gitaar een Ibanez is. Alleen ik zit met het probleem dat men budget aan de kleine kant is als ik de prijzen zie. En ik wil ook geen goedkoop prutje kopen ofcourse.
Zal ik doorsparen of zoon 4,5 of 600 ding kopen?

Pepe
30 augustus 2011, 00:21
Ik zie de Ibanez 560, een Charvel model no.* of andere soorgelijke eighties voor 2 a 300 euro in de advertenties. Zo'n RG is niet HEEL veel anders dan een jem.

Lenn
30 augustus 2011, 23:23
Ik zie de Ibanez 560, een Charvel model no.* of andere soorgelijke eighties voor 2 a 300 euro in de advertenties. Zo'n RG is niet HEEL veel anders dan een jem.

Ik ga eens een beetje rondsnuffelen;)
Thnx voort advies iedereen!

Lenn
31 augustus 2011, 09:09
http://www.musicallin.nl/musicallin/shop/product/img/art/a49668.jpg

Zoiets als dit, bedoelde je?

bat
31 augustus 2011, 10:00
Begrijp ik je goed als je zowel qua geludi als qua snelheid van tappen en dergelijke op zoek bent naar wat anders?

Qua snelheid zou het goed kunnen zijn dat je inderdaad baat kan hebben bij een echte superstrat zoals bijvoorbeeld Ibanez die maakt: (iets) dunnere hals, grotere radius, jumbo frets - pepe zei het al - maken dat ze voor het snellere werk meestal wat "makkelijker" aanvoelen.

Qua sound kom je gewoon wat te kort met de single coils op je strat. Die zijn niet heel erg geschikt voor Vai-achtige geluiden, dan heb je meer baat bij humbuckers.

Ook het effect van een versterker in combinatie met de juiste pedaaltjes moet je niet uitvlakken. Maar zolang je thuis speelt, zal je versterker prima in de buurt komen.

Ik zou als ik jou was eerst eens een muziekwinkel binnenstappen en dan wat Ibanezzen en soortgelijke gitaren (Dean, Schecter, Jackson etc) uitproberen. Dan weet je in ieder geval of wat je zoekt inderdaad geboden wordt door deze gitaren. Qua budget zou ik tweedehands gaan kijken, voor 5-600 euro moet je een prima Ibanez oid kunnen scoren.

Los van dat al: dit soort technieken leren vereist ook veel oefening. Het duurt gewoon enige tijd voordat je het echt "in je vingers" hebt. Maar ik neem aan dat je dat al wist... ;)

Terminus
31 augustus 2011, 10:25
http://www.musicallin.nl/musicallin/shop/product/img/art/a49668.jpg

Zoiets als dit, bedoelde je?

Dat is een RG ja, maar die is gloednieuw. Je kunt voor het geld beter naar de oude kijken. De duurdere modellen van toen kan je nu kopen voor het geld waarvan je een nieuwe middenklasse-gitaar koopt.

Lenn
31 augustus 2011, 17:08
@ bat,

Dat heb je idd goed. Ik ben tot nu toe al door gasten als Stevie Ray Vaughan en Jimi Hendrix geinspireert geweest. (Wat Vai en Satriani ook waren zoals je ongetwijfeld zal weten). Mede daardoor is mijn keuze naar een strat gegaan. Tappen, sneldheid allemaal datsoort shit heb ik al wel geprobeert maar nog niet echt dieper op in gegaan. Kwa snelheid ben ik niet idioot snel maar ik denk dat het wel tijd word voor een volgende stap dan kwa snelheid. Tappen doek eigenlijk zo goed als niet omdat SRV en Hendrix dat nooit gebruikte (en ook andere gitaristen waar ik naar luister).

Ik ben persoonlijk eigenlijk niet fan van 2e handsjes omdat ik nogal snel wantrouwig ben dat de persoon het ding niet voor niets weg doet. Maar misschien moet ik inderdaad eens eventes gaan rondneuzen. Dat plaatje was slechts een voorbeeld van een wat goedkoper dingetje waar ik waarschinlijk even mee overweg kon. Om terug te komen op die pedalen, ik heb zelf een multi-wah aangeschaft een jaar geleden en die geeft wel de nodige sound in treble, al mist de lading gain natuurlijk nog.

Mesjoggah
31 augustus 2011, 18:30
[QUOTE=Lenn;2696824 Dat plaatje was slechts een voorbeeld van een wat goedkoper dingetje waar ik waarschinlijk even mee overweg kon. [/QUOTE]


Dat plaatje is geen goedkoop dingetje waar je even mee overweg zou kunnen maar een RG550LTD, oftwel een supergitaar, made in japan en uitgerust met de legendarische Lo-pro Edge trem en super wizard neck. (heb 'm zelf ook staan)

Lenn
1 september 2011, 00:28
Dat plaatje is geen goedkoop dingetje waar je even mee overweg zou kunnen maar een RG550LTD, oftwel een supergitaar, made in japan en uitgerust met de legendarische Lo-pro Edge trem en super wizard neck. (heb 'm zelf ook staan)
Haha, ik heb ook verder geen verstand van super strats. Maar jij zegt dat het het wel waard is? Na, ik ben nog erger. Ik ben beperkt kwa keuze... Ik weet hoe ie eruit moet zijn. Zowiezo wit. Al zou ik hem zelf wit kunnen spuiten. Nouja, keuze genoeg :)