PDA

View Full Version : Douglas/Oregon als halshout



Kakihara
29 augustus 2011, 14:27
Mijn huidige, reeds lang lopende project, is bijlange nog niet afgewerkt, maar ik zit al een volgende te plannen. Dat wordt een gitaar (telemodel of iets geïnspireerd op een Guild S300 of misschien een dubbelbouw) uit naaldhout : yellow pine of red cedar voor de body - afhankelijk wat de plaatselijke houthandel op voorraad heeft - en douglas/oregon voor de hals, naar analogie met een gitaar die ene Melvyn Hiscock ooit heeft gebouwd.
Waar moet ik bij het gebruik van douglas/oregon als halshout op letten ? Zijn carbon strips noodzakelijk ? Het is duidelijk zachter dan hardhout, maar het is wel 'stevig' hout, het kan best veel kracht verdragen. Is het hout in feite wel glad genoeg af te werken ? Wellicht heb ik tonnen poriënvuller nodig of zal dat wel meevallen ?
Ik dank u reeds op voorhand voor uw advies :)

oigun
29 augustus 2011, 15:47
Moet kunnen, ik denk dat een goede trussrod voldoende moet zijn maar carbon strips geven wel wat meer stijfheid. Poriënvuller is bij naaldhout niet nodig want heeft geen poriën... Ik zou wel de headstock verstevigen met een fineertje aan boven en onderkant en er voor zorgen dat je een mooi rechtdradig kwartiers stuk gebruikt.