PDA

View Full Version : Bugera V55 head op Roland Cube 60?



faceman
29 augustus 2011, 11:12
Ik heb een Roland Cube 60 die wel aardig is om te oefenen, maar om de deur uit te gaan mag het wel iets meer zijn dacht ik zo...

Nu is mijn vraag:

Ik was eerst van plan een Bugera V22 combo te kopen om die eventueel aan mijn Cube te hangen op het podium. Dat wattage is overingens ook nog menselijk te houden voor thuis.

Maar ik zag ook die V55 head wat toch aanzienlijker is qua power.

Heeft iemand er enig idee van of het kan om de speaker van de Cube voor de Bugera head te gebruiken en of dat aan te raden is?

Ik fantaseer eigenlijk al wat over het gebruiken van de effecten van de Cube - die ik echt wel charmant en bruikbaar vind - samen met de Bugera
lampen.

Ik hoor het graag van jullie!

Ijselrobo 07
29 augustus 2011, 11:38
dan moet je bij je cube gaan kijken of de kabel van de speaker in een speaker out zit via een jack plug (anders zul je die speaker niet aan een ander apparaat kunnen koppelen) en of dat kabeltje (zou je het los kunnen maken) wel de lengte heeft om aan de head te komen.
wat ik zou doen is die combo kopen (of een head + cab) en dan je gitaar in de cube te steken en die weer via de output naar je bugera laten gaan. dan kun je je cube als effect"pedaal", en eventueel als monitor voor jezelf gebruiken.

P.S. welkom op 't forum :ok:

Edit: je moet ook qua watt's en qua ohm rekening houden met de speaker van de cube, zou je er een head op zetten

marter544
29 augustus 2011, 11:42
Gaat niet, in die cubes zit een fullrange speaker ipv. een gitaarspeaker.

bass blom
29 augustus 2011, 11:43
complex verhaal..
je wilt een head kopen en die op de speaker van de cube aansluiten.
zul je voor moeten gaan opereren ten eerste.
kwa watts zou het wel kunnen vermoed ik.
maar als je het doet kun je de cube niet meer gebruiken.
of kan die in silent recording mode?
als dat kan dan kun je de line out van de cube in de bugera doen ja.
maar het is een beetje een krom verhaal geloof ik.

Niels Verkaik
29 augustus 2011, 11:44
Gaat niet, in die cubes zit een fullrange speaker ipv. een gitaarspeaker.

Gaat niet, je bedoelt, klinkt waarschijnlijk niet lekker, een wezenlijk verschil.

Ijselrobo 07
29 augustus 2011, 11:44
Gaat niet, in die cubes zit een fullrange speaker ipv. een gitaarspeaker.

oooohhhh. daarom klinkt pa's keyboard er zo goed op (heb zelf de cube 30 naast de JTM45 en de HT-20)

allochthomas
29 augustus 2011, 11:50
Gaat niet, je bedoelt, klinkt waarschijnlijk niet lekker, een wezenlijk verschil.
Gaat niet, de cube heeft alleen een aux in. Trust me, ik heb het ook geprobeerd toen ik mijn speaker cabinet nog niet binnen had en het enige wat er uit kwam was een hoop ruis en gekraak.

faceman
29 augustus 2011, 12:26
wat ik zou doen is die combo kopen (of een head + cab) en dan je gitaar in de cube te steken en die weer via de output naar je bugera laten gaan. dan kun je je cube als effect"pedaal", en eventueel als monitor voor jezelf gebruiken.



Als dit zou kunnen ben ik eigenlijk al heel blij.
Dan koop ik me een V22 combo en dat zou toch moeten volstaan voor op podium en repetitie qua vermogen denk ik zo.
Bedankt voor de nuttige reacties!

Ijselrobo 07
29 augustus 2011, 12:29
Als dit zou kunnen ben ik eigenlijk al heel blij.
Dan koop ik me een V22 combo en dat zou toch moeten volstaan voor op podium en repetitie qua vermogen denk ik zo.
Bedankt voor de nuttige reacties!

nog een tip: ga ook de versterker proberen. stel; jij bestelt de versterker via internet en als de versterker thuis is, vindt je het niks, moet je de versterker weer terugsturen enz. enz.
dus ga gewoon eens een dagje wat combo's testen. misschien is er een versterker die jij nog veel beter vindt klinken dan de bugera ;)

caliban
29 augustus 2011, 14:24
Ik heb een V22, fijne amp, natuurlijk afhankelijk wat je ermee wil gaan spelen (het is niet de amp bij uitstek voor bijvoorbeeld metal). Nu zou ik niet weten waarom je een andere speaker aan de amp zou gaan hangen. De speaker in de combo is eerst en vooral prima, en dan nog als je een andere wil, toch geen van een roland cube... Doe dan een deftige extra cabinet oid :s. En het is niet omdat er '60' staat, dat de amp luider zou gaan, laat staan de speaker je geluid luider zou kunnen krijgen

FruscianteFan
29 augustus 2011, 17:42
Als dit zou kunnen ben ik eigenlijk al heel blij.
Dan koop ik me een V22 combo en dat zou toch moeten volstaan voor op podium en repetitie qua vermogen denk ik zo.
Bedankt voor de nuttige reacties!
Die Cube is toch 60 watt? Dan zou ik denken dat je daar eigenlijk ook al een heel eind mee kunt komen. Anders kun je altijd nog zo'n V22 kopen en die gewoon naast je Cube gebruiken. Niks doorlussen, gewoon signaal voor de versterker al splitsen.

guitarkid
30 augustus 2011, 00:51
Gaat niet, in die cubes zit een fullrange speaker ipv. een gitaarspeaker.

Onzin, 't is een "gewone" gitaarspeaker. Ik heb tijden een Cube 60 gehad en die behoorlijk gemodificeerd met een andere behuizing, speaker etc. Daar ging hij wel beter van klinken, maar de speaker die ik daarvoor gebruikte was een Celestion gitaarspeaker (V30). De Roland-speaker heb ik in een ander combootje gebruikt en die klonk daarin ook prima en dat was een ouderwets buizenbakje.

@Ijselrobo: je bedenkt wel hele ingewikkelde constructies, die m.i. niet echt een beter gitaargeluid gaan opleveren!

BTW:
Zo'n V22 is wel een interessante amp voor weinig. Heb er ook een tijd één gehad en zit er serieus over te denken er toch weer één tweedehands terug te kopen als back up. Hard zat voor repetities en op de meeste podia!
@TS: Verschil qua volume tussen de V22 en de V55 is minder groot dan je denkt, ben ik bang. Ik zal je de theorie besparen, maar neem het maar aan! Het rendement van de speaker aan de V55 zal meer bepalend zijn.

caliban
30 augustus 2011, 12:15
Onzin, 't is een "gewone" gitaarspeaker. Ik heb tijden een Cube 60 gehad en die behoorlijk gemodificeerd met een andere behuizing, speaker etc. Daar ging hij wel beter van klinken, maar de speaker die ik daarvoor gebruikte was een Celestion gitaarspeaker (V30). De Roland-speaker heb ik in een ander combootje gebruikt en die klonk daarin ook prima en dat was een ouderwets buizenbakje.

@Ijselrobo: je bedenkt wel hele ingewikkelde constructies, die m.i. niet echt een beter gitaargeluid gaan opleveren!

BTW:
Zo'n V22 is wel een interessante amp voor weinig. Heb er ook een tijd één gehad en zit er serieus over te denken er toch weer één tweedehands terug te kopen als back up. Hard zat voor repetities en op de meeste podia!
@TS: Verschil qua volume tussen de V22 en de V55 is minder groot dan je denkt, ben ik bang. Ik zal je de theorie besparen, maar neem het maar aan! Het rendement van de speaker aan de V55 zal meer bepalend zijn.

V55 zou ik eigenlijk ook nooit in combo vorm kopen. Ik heb het gedacht dat een V22 bijvoorbeeld ook beduidend luider klinkt door een aparte cabinet (zitten v30 speakers in, die hebben dacht ik ook wel veel rendement).