PDA

View Full Version : Vox AC30 combo -> wat voor extension cabinet/speakers?



CatchDude
29 augustus 2011, 11:04
Ik stond op het punt om een extension cabinet te kopen voor mijn Vox AC30 combo. In m'n combotje zitten 2x celestion blue alnico's (8 ohm, 15 watt), en ik was op de valreep om een 4x12 marshall cabinet te kopen met 4 x GT12-75. Die cab is 16 ohm (mono) en dat is ook wat m'n Vox verwacht als ik een extension cabinet aansluit (waarbij de interne speakers in combinatie met de cabinet gebruikt worden).

Op het laatste moment hield m'n geweten me tegen, want ik twijfel over de volgende vraag: Ik heb geen idee hoe de speakers in die cabinet geschakeld zijn, maar 75 watt per speaker vs. de 15 watt die in m'n combo hangen is nogal een verschil. Hoe gaat zich dat verhouden, qua geluid en decibels? Gaat die speakercabinet onwijs onderbelast worden en hoor je hem daardoor niet goed en schreeuwen m'n blue alnico's ondertussen de pan uit, of gebeurt er iets anders? Komende zaterdag ga ik het eens testen op de cab van een maat van me, maar die heeft 4x 55 watt heritage speakers er in...

Mocht ik met een aanschaf als deze niet op de goede weg zijn, wat zijn dan zaken waar ik rekening mee moet houden, qua extension cabinet en speakers (wattage, etc.)

Ik wil juist niet dat ik m'n alnico's uit moet schakelen en alleen over de cabinet moet spelen; ik ben erg tevreden met de sound. Het extension cabinet wil ik aanschaffen om wat meer ruimte te creeëren in m'n geluid en om net wat meer een rock sound te kunnen krijgen; speakers in de stijl van de GT12-75, Greenbacks (25w) of Vintage 30's (60w) is waar ik aan zit te denken maar als die volledig niet in lijn liggen met m'n Vox en de interne speakers, dan hoor ik dat graag. M'n hart schreeuwt trouwens dat ik Greenbacks moet hebben. ;)

Overigens wil ik op termijn wellicht nog een mooie marshall top kopen die ik er op kan gebruiken, maar dat is toekomst muziek...

Any thoughts?

tommus42
29 augustus 2011, 11:13
Het wattage speelt geen rol. Wel het rendement van de speakers. 4 luidsprekers in de ene kast en 2 in je combo krijgen evenveel stroom erdoor gejaagd. De 2 alnico's zullen daardoor luider klinken dan de 4 75T's, of welke luidsprekers je er dan in hebt. Gewoon proberen, wel op 8 ohm versterkeruitgang aansluiten (2x16ohm parallel).

Ijselrobo 07
29 augustus 2011, 11:34
je kunt ook een 4x12 laten bouwen en er de speakers in laten doen die je wil hebben, bijvoorbeeld bij deze site (http://www.lean-business.co.uk/eshop/montage-412-empty-4-x-12-cab-discounted-celestion-speakers-p-1427.html?zenid=684d45acdbf478e885af2aeadc96ae95).
ennu.. denk ik nu verkeerd of kun je geen 16ohm cab bij je 8ohm cab hangen (qua indepentie)

CatchDude
29 augustus 2011, 12:00
Thanks voor die link! Het gaat me idd. niet per se om de kast of het merkje wat er op staat, maar om de speakers die ik wil en de kwaliteit van de kast.

Maar hoe dan ook: het boekje van de vox zegt dat er een 16 ohm cab kan worden aangesloten als ik kies voor een extension cab (dus naast m'n interne speakers). Als ik alleen over een cab speel, zonder de interne speakers, kan ik met een switch kiezen voor een 8 of 16 ohm cabinet.

tommus42
29 augustus 2011, 12:17
.....(qua indepentie)

:D, kan heel goed, kijken of de verhouding van het lawaai je bevalt. Wel verstandig de speakerload niet boven de impedantie van de versterker te laten uitkomen.

CatchDude
29 augustus 2011, 12:59
:D, kan heel goed, kijken of de verhouding van het lawaai je bevalt. Wel verstandig de speakerload niet boven de impedantie van de versterker te laten uitkomen.

Okay, maar hoe doe ik dat? Als in: kan je je opmerking in niet technisch Nederlands plaatsen, want ik ben behoorlijk niet technisch. ;) Bedoel je dat ik hem gewoon niet helemaal open mag draaien of zo?

tommus42
29 augustus 2011, 13:13
In principe moet de uitgangsimpedantie (meestal 4,8, of 16 ohm, bij Vox denk ik 8 en 16 ohm) van de versterker overeenkomen met de impedantie van de luidsprekers die je eraan hangt.
Je combo heeft 15 ohm, komt overeen met 16 ohm, je wilt er een extra cab op aansluiten van ook 16 ohm. Als je die parallel aansluit zit je op 8 ohm. Het beste zit je als je die twee 'speakers' (dus de 2 uit je combo plus de extra kast), samen 8 ohm, aansluit op de 8 ohm uitgang van de versterker.

Wat voor aansluitingen zitten er op de versterker? Twee aansluitingen met een impedantieswitch?

CatchDude
29 augustus 2011, 13:30
Er zitten 2 uitgangen en een output switch op:

- Een extension uitgang; Deze gebruiken laat de interne speakers meespelen. Ik moet de output switch op 8 ohm zetten en er een 16 ohm cabinet aan hangen, aldus de manual.
- Een external uitgang; deze mute de interne speakers en er kan een 16 ohm of een 8 ohm kast aan. De output select switch moet dan de juiste corresponderende waarde hebben.

http://www.voxamps.com/downloads/PDF/AC30CC_EFGS2.pdf

Maar als ik het goed begrijp maakt het wattage van de speakers in de kast dus niets uit, zolang ze samen maar niet onder de 30 watt uitkomen en moet ik er gewoon zorgen dat ze 16 ohm zijn. Is er een groot risico dat ik de speakers uit het cabinet bijna niet ga horen, of komen die 4x12's er toch wel bovenuit omdat ze met meer zijn ook al klinken ze minder hard?

tommus42
29 augustus 2011, 13:47
.....- Een extension uitgang; Deze gebruiken laat de interne speakers meespelen. Ik moet de output switch op 8 ohm zetten en er een 16 ohm cabinet aan hangen, aldus de manual.....

Deze gebruiken voor jouw doel.


.....Maar als ik het goed begrijp maakt het wattage van de speakers in de kast dus niets uit, zolang ze samen maar niet onder de 30 watt uitkomen en moet ik er gewoon zorgen dat ze 16 ohm zijn. Is er een groot risico dat ik de speakers uit het cabinet bijna niet ga horen, of komen die 4x12's er toch wel bovenuit omdat ze met meer zijn ook al klinken ze minder hard?

Klopt, wat betreft het wattage. Waarschijnlijk klinken de speakers uit de 4x12 iets minder luid, omdat er een zelfde stroom doorgaat als door de 2 uit je combo, de stroom wordt nu echter over 4 ipv 2 speakers gedeeld. Het verschil is misschien minder groot dan je verwacht, gewoon proberen. Wel de switch op de versterker op 8 ohm zetten.

CatchDude
29 augustus 2011, 13:52
Thanks! :)

Ik ga van het weekeind eens lekker met m'n amp op pad om speakerkasten te proberen. :) Helaas is het nu nog maar maandag...