PDA

View Full Version : chorus



olaf
28 augustus 2011, 21:31
Weet iemand welke chorus er gebruikt wordt door de gitarist (Bernhard Potschka) vd Nina Hagen band op de gelijknamige cd (b.v. Naturträne en Auf m Friedhof)?
Is dat de CE-1 van Boss of ..........?!?

P.s. Wat een geweldige band was dat eigenlijk!

tommus42
28 augustus 2011, 22:27
Nina Hagen had een goede band. Ik ken dat liedje niet, maar als ie lijkt op het intro van saturdaynight is het een CE-1 volgens mij, stamt ook een beetje uit dezelfde tijd.

Quink
28 augustus 2011, 22:42
Topband, topnummers....


http://www.youtube.com/watch?v=oC0akp7EWFg

Helaas, geen chorus info.

tommus42
29 augustus 2011, 11:48
Dit intro zou met een CE-1 kunnen zijn, maar niet typisch. De CE-1 klinkt vetter dan vet, zoals in het intro van de studioversie van saturdaynight, begint bij 0.23 seconden:
http://youtu.be/eTVYWl64M1Q

Midwolda
29 augustus 2011, 13:20
Nina Hagen.... :lovelove: ik geef het toe, ik heb een stuk of acht elpee's van haar...
Welke chorus Potschka had weet ik niet, maar er staat hier een MXR M134 Stereo Chorus
en die doet dat geluidje van Naturträne verdomd leuk na. Bass Filter aanzetten.

Dirk_Hendrik
29 augustus 2011, 15:01
Volgens mij hoor ik in dat Hagen filmpje toch echt een chorus mét een delay.

En of een CE1 nou vet, vetter of vetst klinkt, in Saturday Night hoor je een phaser. Geen chorus en ik zou ook niet weten hoe ik dat geluid uit m'n CE-1's zou moeten halen.

tommus42
29 augustus 2011, 21:24
Dan zit er in de Roland jazzchorus ook een phaser:cooler:

olaf
29 augustus 2011, 21:25
Bedankt voor jullie reacties;

Ik dacht dat de CE-1 in 1976 geintroduceerd werd, dus zo'n 2 jaar voordat Potschka dat nummer speelde vandaar dat ik dacht dat het misschien een CE-1 kon zijn. Ik heb er zelf nooit op gespeeld maar vind dit toch een heel speciaal geluid.

Saturday night klinkt m.i. inderdaad heel anders!

Ik ben heel benieuwd naar die chorus van MXR, is dat een oud type?

Dirk_Hendrik
29 augustus 2011, 21:37
Dan zit er in de Roland jazzchorus ook een phaser:cooler:

Ik gebruik eerst m'n oren, daarna ga ik pas spullenstaren. En aan die spullen ga ik al helemaal geen ongeverifieerde conclusies knopen.

Dirk_Hendrik
29 augustus 2011, 21:40
Bedankt voor jullie reacties;

Ik dacht dat de CE-1 in 1976 geintroduceerd werd, dus zo'n 2 jaar voordat Potschka dat nummer speelde vandaar dat ik dacht dat het misschien een CE-1 kon zijn. Ik heb er zelf nooit op gespeeld maar vind dit toch een heel speciaal geluid.

Saturday night klinkt m.i. inderdaad heel anders!

Ik ben heel benieuwd naar die chorus van MXR, is dat een oud type?

Ik zou me in dit geval niet te hard blindstaren op het merk/type chorus. Met een "verkeerde" chorus gaat het niet ineens heel anders klinken. Die delay is belangrijker.

tommus42
29 augustus 2011, 22:12
Ik gebruik eerst m'n oren, daarna ga ik pas spullenstaren. En aan die spullen ga ik al helemaal geen ongeverifieerde conclusies knopen.

:D, ik meende toch echt een zelfde soort effect te ontwaren in een Rolandjazzchorus.
Maar alla, een phaser dus:cooler:.

olaf
29 augustus 2011, 22:15
Ik denk dat je daarin gelijk hebt!
Omdat ik tevens op zoek ben naar een nieuwe chorus was ik benieuwd welke uit te proberen.
Het klinkt als een goede tip dat m.n. de combi met een delay zo'n specifiek "effect" creeert.
Heb je een idee wat voor instellingen er dan gebruikt zijn, dan ga ik die eerst met "verkeerde" chorus proberen.
Thanks!

Midwolda
29 augustus 2011, 23:03
Omdat het een gaaf nummer is, en omdat dat mens zo lekker gek is,
en omdat ze de sologitaar op het eind gewoon eventjes helemaal zoek zingt...


http://www.youtube.com/watch?v=9xi4O4RvlnQ

olaf
30 augustus 2011, 22:08
Ik zou me in dit geval niet te hard blindstaren op het merk/type chorus. Met een "verkeerde" chorus gaat het niet ineens heel anders klinken. Die delay is belangrijker.

Heb met deze tip e.e.a. ingesteld (chorus + delay) op mijn Intellifex en inderdaad je komt dan toch behoorlijk in de buurt - THANKS!