PDA

View Full Version : Tas of koffer?



LGK
28 augustus 2011, 20:27
Ik heb een tijdje geleden een Gibson les paul studio faded WB gekocht.
Ik moet alleen nu nog een tas of een koffer.
Alleen de ene zegt dat een koffer beter is en de andere zegt weer dat een tas ook goede bescherming bied en een stuk makkelijker te vervoeren is.
Ik ga 1 keer per week naar les dus zo heel vaak hoef ik hem niet te vervoeren.
Wat vinden jullie en wat is slimmer?

Tx

grayfink
28 augustus 2011, 20:32
Tas uiteraard!

arcane
28 augustus 2011, 20:34
Ik heb een tijdje geleden een Gibson les paul studio faded WB gekocht.
Ik moet alleen nu nog een tas of een koffer.
Alleen de ene zegt dat een koffer beter is en de andere zegt weer dat een tas ook goede bescherming bied en een stuk makkelijker te vervoeren is.
Ik ga 1 keer per week naar les dus zo heel vaak hoef ik hem niet te vervoeren.
Wat vinden jullie en wat is slimmer?

Tx

Hoe ga je naar je les? Op de fiets is een koffer nl. niet handig.

LGK
28 augustus 2011, 20:40
haha nee idd, maar ik ga met de auto...

ghost-rider2006
28 augustus 2011, 20:46
zat er geen koffer bij dan ??

LGK
28 augustus 2011, 20:49
nee, heb er alleen een tas bij gekregen maar dat is niet veel soeps:(

ghost-rider2006
28 augustus 2011, 20:50
waar heb je hem gekocht dan ?
volgens mij is het incl koffer

Little Jay
28 augustus 2011, 20:51
Deja-vu..... deze discussie is hier al wel meer gevoerd..... moet nog wel ergens staan.
We kwamen er toen ook al niet uit... ik zeg: pas je keuze aan aan je situatie (geen flightcase als je er mee moet fietsen en geen tas als de roadie 'm in de vrachtwagen dondert). En bedenk dat een slecht passende koffer meer schade aanricht bij een val dan een goede tas!

LGK
28 augustus 2011, 21:10
Ik heb hem gekocht bij Feedback in Utrecht..

ghost-rider2006
28 augustus 2011, 21:18
ik mijn LP in Rotterdam

Met koffer

-Martijn-
28 augustus 2011, 22:04
Deja-vu..... deze discussie is hier al wel meer gevoerd..... moet nog wel ergens staan.
Momenteel wordt ie ook 3 keer gevoerd... :p

Mono maakt mooie tassen, zit eigenlijk een beetje tussen tas en koffer in: http://www.monocase.com/mono-electric-guitar.asp
Maarja voor die prijs kan je ook een tas èn een koffer kopen.

wireman
28 augustus 2011, 23:39
Zeker gezien de reputatie van nekbreuken bij LP's.. zeg ik KOFFER! Hoewel je tegenwoordig hele mooie padded tassen hebt. Ik ben een Koffer-man. En wees nou eerlijk.. het staat ook gewoon veel netter...
Ik zou kijken of je een mooi Gibson koffertje kan scoren... maar ja.. that's me!

LGK
29 augustus 2011, 16:59
Maar ik heb een koffer gezien voor 100 euro en de gibson koffer voor een les paul kost 250 euro.
Is het dan echt betere kwaliteit of betaal je voor de naar gibson?;)

mesaman
29 augustus 2011, 17:15
je koopt voor minder dan 100€ een super goede koffer, je gaat toch niet lopen prutsen met ene mooie gitaar?

peter_heijnen
29 augustus 2011, 17:22
Ik ben voor strats groot tassen fan, maar mijn ene gibson en taylor gaan altijd in de koffer.

Plant
29 augustus 2011, 18:42
Softcase - best of both worlds. Licht als een tas en hard als een koffer. Nou... bijna dan. Je kunt er met een draagband mee op je rug fietsen en als je toch met de auto gaat is er helemaal niks aan de hand. Ik heb er een voor de akoestische gitaar en dat is geweldig. Ik zie dat SKB ze heeft voor Les Paul.

arjanb01
29 augustus 2011, 19:11
je hebt ook universele koffers voor alle gitaartypes, die kosten minder dan de helft van een Gibson koffer. Prima cases. Ik ben een kofferman omdat ik never nooit naar optredens of repetities ga met de fiets. En je gitaren blijven sowieso beter beschermd.

piezo
29 augustus 2011, 19:25
Een koffer is voor een Gibson of andere (evt. dubbelhoek) mahonie hals alleen beter als de hals helemaal ondersteund is en niet alleen met een enkel juk ergens halverwege.
Met dat laatste kan een keer flink plat neervallen van de koffer een "whiplash" veroorzaken, een of twee lengtescheuren onder resp. naast de halspen, die je niet ziet totdat ze na weken of jaren aan de oppervlakte komen.

EDIT: dus juist géén universele koffers, al kosten ze minder.

Een Fender oid (taaiere maple hals met langere vezels, geen hals- en kophoek) is veel minder kwetsbaar.

zoon van Piet
29 augustus 2011, 19:59
een tas is als een condoom: hij zorgt dat ie niet nat wordt..

de tas heeft alleen een voordeel op de fiets.

voor alle serieuze doeleinden is alleen een koffer geschikt, zeker als het om een hopeloos nekbreukprone gitaar als een gibson gaat..

FruscianteFan
29 augustus 2011, 20:24
En toch hoor ik regelmatig verhalen van Les Pauls die juist zijn gebroken toen de Gibson-koffer omviel.

WesselBults
29 augustus 2011, 20:26
Ga je met de auto, uiteraard koffer. Ik neem dat sws. ik hou van mn gitaar:)

barno
29 augustus 2011, 20:30
koffers nodigen uit tot ruw gebruik. Ik gebruik ze alleen op tour, als de gitaar echt vaak in en uit geladen wordt enz... tas is lichter, handiger en je (en anderen) bent er vanzelf voorzichtiger mee.

Lenn
29 augustus 2011, 21:42
Ikzelf bezit een mooi Fendertje strat. En ik heb er een koffer bij gekregen maar ik vind deze heel vervelend om te vervoeren. Dus neem ik voor les (waar ik 2 kilometer voor moet lopen) altijd men tas mee. Maar als ik een keer optreed (Wat weinig voorkomt) neem ik hem altijd in een koffer mee. Dus aan jou verder de keus;) Maar ik adviseer als je alleen naar les moet ermee een tas aan.

ChuanSE
30 augustus 2011, 01:04
/me PRO koffer :harmony:

Harry
30 augustus 2011, 11:51
ik doe mijn Les Paul custom al;tijd in een gigbag. Is goed genoeg. Behalve als de hele auto volgestouwd wordt, maar dan zorg ik dat ie niet ergens tussen geklemd kan raken.
Verder speel ik alleen op een andere gitaar (DeArmond) en daar zit wel een koffer bij. Die zet ik gerust tussen een paar zware boxen.

Dus als je er alleen mee naar les rijdt lijkt een tas me goed genoeg. Ligt ie lekker rustig op de achterbank.

zoon van Piet
30 augustus 2011, 12:49
En toch hoor ik regelmatig verhalen van Les Pauls die juist zijn gebroken toen de Gibson-koffer omviel.

Gibsons - niet alleen LP's- zijn gewoon brekebeentjes of brekenekjes. ook in de koffer, dat komt inderdaad voor. Dat ligt niet aan de koffer,maar aan de gitaar. En ik geloof geen moment dat zo'n val anders zou aflopen als in een tas zat..

Ik blijf voorstander van de koffer, als je niet hoeft te fietsen of te lopen. er komt een moment dat je je gitaar ergens tegenaan stoot - klapdeuren, hoekjes in gangen. Dan ben je blij met je koffer.

FruscianteFan
30 augustus 2011, 13:00
Gibsons - niet alleen LP's- zijn gewoon brekebeentjes of brekenekjes. ook in de koffer, dat komt inderdaad voor. Dat ligt niet aan de koffer,maar aan de gitaar. En ik geloof geen moment dat zo'n val anders zou aflopen als in een tas zat..

Ik blijf voorstander van de koffer, als je niet hoeft te fietsen of te lopen. er komt een moment dat je je gitaar ergens tegenaan stoot - klapdeuren, hoekjes in gangen. Dan ben je blij met je koffer.
Het ging me er meer om dat een koffer ook geen absolute bescherming biedt.

Ik vraag me af of er een moment komt dat ik zou willen dat ik mijn gitaren in koffers vervoerde, althans vóór het moment komt dat mijn gitaren in het vliegtuig meemoeten. Maar beschadigingen maken me toch niet zoveel uit...

zoon van Piet
30 augustus 2011, 13:21
Nou.. een paar momenten uit eigen ervaring in de voorbije dertig jaar:

Noodstop, auto achterop, eigen auto anderhalve meter korter.. gitaar onbeschadigd in de gedeukte koffer.

koffer uit rijdende auto gevallen....gitaar licht beschadigd ( koffer naar de klote) ik was een beetje dronken,toen :P

En gewoon heel serieus alledaags: optreden, alles in de bus, roadies die ongediplomeerd stouwen en sjouwen. Dat kan echt niet met een condoom!

LemmyNL
30 augustus 2011, 13:35
koffers nodigen uit tot ruw gebruik. Ik gebruik ze alleen op tour, als de gitaar echt vaak in en uit geladen wordt enz... tas is lichter, handiger en je (en anderen) bent er vanzelf voorzichtiger mee.

Redelijk riskant idee...

Zoals je dit stelt ga je uit van een onwijs vertrouwen in anderen, oftewel iets waar je geen invloed op hebt. Als je dit meent kun je beter je gitaar nog het beste gewoon los meegeven, dat is nog trickyer en "dus" zou iemand daar nóg voorzichtiger mee zijn? Ik zou er maar niet van uit gaan.

Beetje gechargeerd misschien en je hebt wel een kern van waarheid (mijn koffer is ook al eens omgepleurd met een suf "oeps" erachteraan als excuus... en dat was nota bene een bandlid), maar andersom redeneren gaat nie goedkome nie.

Ik heb bij mijn laatste aanwinst juist een koffer gekocht omdat ik 'm wat chiquer wil vervoeren. Nooit problemen mee. Maar ik ga er dan ook niet van uit dat 't goed zit "omdat ie toch in een koffer zit".

BobvanKempen
30 augustus 2011, 13:38
Voorbeeld met een tas: Capo, mondharmonica's en dat soort spul in dat "handige" zakje ervoor en je stoot net op die plek tegen een deurpost. Resultaat: deuk in je gitaar. Heb ik met een koffer nog nooit last van gehad.

Hotpepper01
30 augustus 2011, 13:43
Lastig, lastig. Ik ben voor de koffer uit oogpunt van vermindering van kans op (kleine) schade aan de gitaar. Ik ben tegen de koffer uit het oogpunt van ruimte, zeker als de gitaar uit de koffer is. Vooral als je meerdere gitaren en koffers hebt, staan die koffers aardig in de weg. Ik ben voor de tas uit oogpunt van ruimte. Ze vouwen lekker op en zijn goed in een kast te bewaren. Ik ben niet zo voor de tas uit oogpunt van de kans op kleine schade, vooral ergens tegenaan stoten. Bij doorverkoop is een koffer wel een duidelijk pre. Kortom: veel twijfel, maar doe mij maar een koffer. Ik heb ook meer koffers dan tassen. :ok:

zoon van Piet
30 augustus 2011, 13:56
daar heb je wel een punt...

http://img84.imageshack.us/img84/359/img0087lw4.jpg
zucht....

en de wet van de maximale pech schrijft voor dat ik altijd een van de onderste koffers moet hebben...

barno
30 augustus 2011, 14:01
Redelijk riskant idee...

Zoals je dit stelt ga je uit van een onwijs vertrouwen in anderen, oftewel iets waar je geen invloed op hebt. Als je dit meent kun je beter je gitaar nog het beste gewoon los meegeven, dat is nog trickyer en "dus" zou iemand daar nóg voorzichtiger mee zijn? Ik zou er maar niet van uit gaan.

Beetje gechargeerd misschien en je hebt wel een kern van waarheid (mijn koffer is ook al eens omgepleurd met een suf "oeps" erachteraan als excuus... en dat was nota bene een bandlid), maar andersom redeneren gaat nie goedkome nie.

Ik heb bij mijn laatste aanwinst juist een koffer gekocht omdat ik 'm wat chiquer wil vervoeren. Nooit problemen mee. Maar ik ga er dan ook niet van uit dat 't goed zit "omdat ie toch in een koffer zit".

ik neem meestal gitaar in tas mee op vliegtuig, in meeste gevallen mag ie mee als handbagage. Ik heb zelf luggage handlers letterlijk zien gooien met gitaarkoffers ...

LemmyNL
30 augustus 2011, 14:24
In het vliegtuig heb ik nog maar één keer hoeven doen en toen ging het inderdaad vlekkeloos als handbagage. Die gitaar zat overigens ook nog eens in een tas, dus nee...echt niet als incheckbagage.

Als het dan toch een koffer wordt; ik heb met opzet gekozen voor een rechthoekige in verband met stapelbaarheid en stabiliteit. Als ik die stapel hierboven zo zie liggen vind ik 't er niet echt stabiel uit zien.... rechthoekige koffer heeft bij mij een iets betrouwbaarder uitstraling. En om de een of andere reden vind ik het ook chiquer.

Hotpepper01
30 augustus 2011, 15:01
Het schrikbeeld voor net iets teveel gitaren is net iets teveel koffers. Ik ben blij dat dit niet de mijne zijn...

http://i32.photobucket.com/albums/d42/Bbreaker/musicroom1g.jpg

http://i32.photobucket.com/albums/d42/Bbreaker/musicroom1c.jpg

barno
30 augustus 2011, 15:05
schrikbeeld van te veel gitaren?? wat een rare vogel ben jij

FruscianteFan
30 augustus 2011, 15:09
Lijkt me ook vreemd om er zoveel te hebben... Zelfs al heb je twintig gitaren, dan zul je ze nog niet allemaal meeslepen.

zoon van Piet
30 augustus 2011, 15:12
Jazeker: schrikbeeld! Want die gast had een mooi uitgedacht rek had gemaakt voor zijn gitaarkoffers, maar toen dat ding vol zat is ie gewoon doorgegaan met aankopen. En dat soort acties zijn voor je vrouw onbegrijpelijk, want volle kast is einde verzameling..
En probeer daar maar eens over te discussiëren met een vrouw...

het geldt trouwens niet voor hun verzameling schoenen, want - en ik quote: 'dat is héél wat anders!'

;)

Hotpepper01
30 augustus 2011, 15:15
En probeer daar maar eens over te discussiëren met een vrouw...
het geldt trouwens niet voor hun verzameling schoenen, want - en ik quote: 'dat is héél wat anders!'

;)

Is ook een hele kunst hoor, om meer gitaren te hebben dan je vrouw schoenen...

zoon van Piet
30 augustus 2011, 15:17
Is ook een hele kunst hoor, om meer gitaren te hebben dan je vrouw schoenen...

maar dat zei ik niet, he? Want dat was echt niet het geval! ;)

humbucker
30 augustus 2011, 15:28
en de wet van de maximale pech schrijft voor dat ik altijd een van de onderste koffers moet hebben...

Gewoon snel recht achteruit trekken werkt niet? :D

zoon van Piet
30 augustus 2011, 15:34
meestal, maar het gaat wel eens mis.. krijg je een lading koffers over je heen..

ik ga renoveren, daarna kunnen ze staan, zoals het hoort..:)

Kingfisher
5 september 2011, 23:48
De perfecte verzameling=de huidige gitaren +1

LGK
29 februari 2012, 16:33
Ik zal gewoon verder gaan in de topic.. Hoef ik geen nieuwe te starten.. ;)

Ik wil nu toch maar is een koffer gaan kopen (na een hele lange tijd :D) Zeker nadat ik mijn gibson moest weg brengen omdat de schakelaar het niet meer deed, het kwam door stof. Dus ik vond het dan wel tijd om me gibson in plaats van op me kamer te houden, in een koffer te bewaren voor het stof enzo...
Dus ik zoek niet een hele duren (eigenlijk helemaal niet) maar gewoon om hem te beschermen voor het stof, en soms is te vervoeren, maar dat zal niet 4 keer per week worden.. ;)
Dus mijn vraag: is dit een goede koffer hiervoor?:
http://www.thomann.de/nl/thomann_les_paul_formkoffer.htm

Maar ik ga deze koffer dan bestellen dus kan ik hem niet van te voren zien.. en kijken of mijn les paul en mooi in past.
Dus daarom jullie advies! Ik hoor graag van jullie!!
Of denken jullie mischien aan een andere koffer voor niet te veel geld, Laat het weten!!

Grz

LGK
29 februari 2012, 17:16
Niemand.. ik zou graag wat willen weten, kan ik hem vandaag nog bestellen!

Hotpepper01
29 februari 2012, 19:15
Bij een beetje Gibson Les Paul hoort gewoon een goede koffer bij. Die wordt meestal meegeleved met de gitaar. Kennelijk moet jouw Les Paul het zonder koffer doen. Ik zou op zoek gaan naar zo'n gebruikte bruine Gibson koffer met dat geweldig foute roze interieur met het hang en sluitwerk nog intakt. Soms zoeken op Ebay of Marktplaats. En die heb je niet voor 44 euro, daar ben je echt wel meer voor kwijt. Ik heb een aantal van die dingen gehad en nooit problemen mee gehad. Die van Thomann zal ook heus wel goed zijn voor incidenteel transport....

Pirate
2 maart 2012, 13:37
Ik heb die koffer ook. goed ding, en lekker stevig. ik ben er tevreden mee

Haifisch
5 maart 2012, 20:59
Ik ben op zoek naar een koffer voor een LP die je ook op de rug kunt dragen, toen kwam ik al snel op deze:
http://www.thomann.de/nl/skb_sc56_uni_soft_case_e_guitar.htm
Dit is dus een softcase, is dat even veilig als een gewone? Iemand hier ervaring mee?

SantaX
5 maart 2012, 21:05
SKB is geweldig spul. 1 van de eerste toepassingen was om de uiterst gevoelige en zeer kostbare sniper-rifles mee te vervoeren in het veld. Het weegt minder dan een houten koffer en geeft je minstens dezelfde bescherming. Kortom, geen zorgen om maken, het spul kan echt wat hebben.

SantaX
5 maart 2012, 21:08
Oeh, kleine aanvulling nog... zie nu softcase inderdaad, nu weet ik even niet zeker of het te vergelijken is met de SKB koffers die tegenwoordig standaard bij fender komen. SKB is overigens ook de naam van de firma, vandaar dat ik nu even twijfel - ook omdat er daar over nylon wordt gesproken. Even mailtje richting thomann?

Haifisch
6 maart 2012, 21:43
Niemand ervaring met de softcases?
Veredelde gigbags of even veilig als een koffer?