PDA

View Full Version : Nieuwe versteker gezocht: Peavey 6505 +112?



pantsonfire
28 augustus 2011, 19:58
Ik heb een tijdje geleden een nieuwe gitaar gekocht (ltd ec1000) en ben nu opzoek naar een nieuwe versterker.

Het is vooral om metalcore (parkway drive, a day to remember,...) te spelen maar ook om bands zoals acdc, blink 182, all time low,... te spelen

Het budget is ongeveer 500 - 600 Euro.
Na zelf wat te hebben rondgekeken ben ik dan op de Peavey 6505 +112 combo gekomen.
Voor metal zeer geschikt zoals ik vaak heb gelezen.

Maar is deze versterker ook geschikt om wat meer rustigere muziek te spelen zoals dus acdc of blink 182?

Alvast bedankt!

Tankman
28 augustus 2011, 20:36
Ja. Zolang je geen geweldig, mooie en sprankelende clean wilt, is deze versterker perfect. Ik heb hem ook. Gewoon doen!

Maleco
9 september 2011, 23:35
Hoe hard mag hij?
Ik weet van Tankman dat hij er 1 heeft, hoe klinkt hij op de lagere volumes?

Bijl
10 september 2011, 01:33
Goed bezig! Kopen dat ding! :blast:

Toelichting: Ik heb nog nooit een hardcore/metalcore/deathcore/ietsmetcore band gezien zonder dat er een 6505 of 5150 op het podium stond. Met uitzondering van The Acacia Strain.

Wat betreft Blink 182 geluiden: Het cleane kanaal geeft ook goede overdrive geluiden voor dat soort muziek. Je kan desgewenst het clean ook echt clean houden met extreem lage gain instelling.

Tot slot: als je per sé nieuw wil kopen, dan is de 6505 veruit het beste. Als 2e hands ook oké is:

Mesa F50 en F30
Mesa Dual Caliber
Peavey 5150 2x12 (pas op, ruggenbreker, erg zwaar!)
ENGL Thunder en Screamer combo (de thunder kan wel een gain boost pedaal gebruiken voor de Parkway Drive sound)

@maleco: "lagere volumes" is vloeken in de kerk als je met een 6505 en een EC1000 metalcore speelt :)

muziekschuur
10 september 2011, 10:51
Als je op dat clean een EVH phase90 zet heb je een heel mooi geluid.
Een grafische eq geeft ook veel mogelijkheden.

Ik vind het alleen jammer dat ze voor die top nog geen 1x12 extentie cabinetje maken. Lijkt me zo mooi staan.

Al met al een wereldversterker voor een heel mooie prijs.

Tankman
12 september 2011, 15:08
Hoe hard mag hij?
Ik weet van Tankman dat hij er 1 heeft, hoe klinkt hij op de lagere volumes?

Op lage volumes klinkt hij uiteraard lang niet zo goed als wanneer je hem lekker open draait, maar hij klinkt op zich best wel goed. Gewoon gedefinieerd, maar met iets minder ballen uiteraard. Het karakter blijf je wel houden.

@muziekschuur: Ik gebruikte op het clean eerst een EHX Small Stone, maar uiteindelijk vind ik een MXR Micro Flanger het mooist werken. Heb je een mooie Machine Head achtige clean.

Bijl
13 september 2011, 01:18
Ik vind het alleen jammer dat ze voor die top nog geen 1x12 extentie cabinetje maken. Lijkt me zo mooi staan.



Of een slanted 2x12, dat zou ook mooi zijn, zoals bij ENGL of Mesa.

Trecion
13 september 2011, 12:52
In vergelijking met de bugera 6262 combo en deze, welke zou dan het beste zijn? ik heb begrepe dat bugera tegenwoordig stukken beter is geworden qua bouw.

snaarplukker
13 september 2011, 14:26
In vergelijking met de bugera 6262 combo en deze, welke zou dan het beste zijn? ik heb begrepe dat bugera tegenwoordig stukken beter is geworden qua bouw.
Ik zou voor de Bugera 6262 gaan. Mijn volume gaat ook niet verder dan 1 in de woonkamer en daarbij blijft ie mooi klinken. Ik heb em al een 1 1/2 jaar en nog geen problemen mee gehad. Daarbuiten kan je hem vrij eenvoudig ombouwen van de Amerikaanse klank (6L6 buizen) naar de Engelse klank (EL34 buizen). En ze schijnen al aardig in prijs gezakt te zijn.
Ik had em voor € 488,-- en nu staan ze al voor € 349,-- bij Musicstore.;)

muziekschuur
13 september 2011, 15:12
Ik denk dat de Peavey de beste keus is. Vanwege de gesloten kast. Tegenwoordig wil je met 7 snarige gitaren en met verlaagde stemmingen van die sub frequenties uitsturen die binnen de gotische en metal achtige fusion een duidelijke plek hebben. De Peavey kan dat bij alle geluidststerktes. De Bugera..... Ik denk dat die dat een stuk minder doet. En een 1x12 plus de 6505+ is net even effectiever omdat daarmee je speaker op oorniveau staat. Hij is net wat draagbaarder. Al met al denk ik dat de Peavey net even meer biedt en een iets betere resale value heeft.

Uiteindelijk is het belangrijk dat je koopt wat je graag wil hebben. Testen dus...

Bijl
14 september 2011, 00:36
Bugera doet een beetje geheimzinnig over de speakers die er in die open back kast zitten. Mijn ervaring met dat soort kasten: "The amp writes a cheque that the speakers can't cash".

Ik denk dat de Sheffield speaker van de 6505 beter in staat zal zijn om weer te geven wat de versterker naar de speaker stuurt. En de closed back is een dikke plus. Het is ook de enige closed back buizencombo in z'n prijsklasse.

snaarplukker
15 september 2011, 13:32
Bugera doet een beetje geheimzinnig over de speakers die er in die open back kast zitten.
Bugera (Behringer) fabriceerd zelf de speakers. Op de Bugera site is te vinden welk type er in welke versterkers zitten. Hier (http://www.behringer.com/EN/Products/Eurocom/manufacturing.aspx) kan je het bekijken.

muziekschuur
15 september 2011, 13:58
Dat doet Peavey ook....

The proof of the pudding is in the tasting.

Bugera heeft laten zien serieus te zijn in productverbetering. Waar eerst een stekker gebruikt werd om een electronisch board snel te kunnen testen en daarna te verbinden en in te bouwen, hebben ze nu die stekker weggelaten (die smolt weg en gaf op termijn kortsluiting) en solderen ze die verbindingen. Dit is een van de dingen die Bugera heeft aangepakt en verbeterd.

Peavey is erg betrouwbaar, goeie service... Maar die ervaring heb ik ook met Bugera. Als ze het idee hebben dat je garantie verdient, dan doen ze een heleboel om het goed met je te maken. Die ervaring heb ik bij beide bedrijven.

cazmodean
15 september 2011, 16:22
Ik speel zelf op een 5150 omgebouwde-combo-naar-top (dus eigenlijk een 60 watt top) over een Marshall JCM800 1960b kast. Onze andere gitarist speelt met een Bugera 6262 over een Peavey Windsor 4x12". Het geluid wat uit de Bugera komt is echt totaal anders dan uit mijn Peavey. Minder gainy, en minder sizzle. Daarnaast mist de Bugera de Resonance draaiknop.

M.a.w. ik vind ze niet op elkaar lijken qua geluid.

snaarplukker
16 september 2011, 00:10
Ik speel zelf op een 5150 omgebouwde-combo-naar-top (dus eigenlijk een 60 watt top) over een Marshall JCM800 1960b kast. Onze andere gitarist speelt met een Bugera 6262 over een Peavey Windsor 4x12". Het geluid wat uit de Bugera komt is echt totaal anders dan uit mijn Peavey. Minder gainy, en minder sizzle. Daarnaast mist de Bugera de Resonance draaiknop.

M.a.w. ik vind ze niet op elkaar lijken qua geluid.
Je moet ook de 6505 met de 6262 vergelijken. Jouw Peavy 5150 zal ook anders klinken dan de 6505.;)

Terminus
16 september 2011, 08:35
Je moet ook de 6505 met de 6262 vergelijken. Jouw Peavy 5150 zal ook anders klinken dan de 6505.;)

Nee eigenlijk niet, behalve dat de combo iets anders klinkt dan de head. Probeer ze allebei op dezelfde cabinet, dan zullen de verschillen waarschijnlijk kleiner worden. De 6262 moet je met de 6505+ of 5150 mk.2 vergelijken en de 6260 met de 6505 of de 5150 mk. 1.