PDA

View Full Version : Deukjes uit hout strijken?!



Rik van der Meulen
28 augustus 2011, 16:54
Wijzen der aarde,

Ik ben bezig met de bouw van een Wolfgang model. De body is gemaakt van mahonie met een gevlamd esdoorn top erop. Het probleem is dat ik wat deukjes heb in de body. Hoe kan ik deze wegkrijgen? Is het strijken van het hout een goede optie? En hoe werkt dit?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten, Rik

adrinalino
28 augustus 2011, 16:55
Deukjes uit hout strijken? Nog nooit van gehoord. Foto's helpen natuurlijk.

Hoi,

Aad.

G.G.
28 augustus 2011, 17:03
Zelf nog niet gedaan, maar wel van gehoord. Hout heeft porieën die indeuken (loze ruimte waar ooit vocht gezeten heeft). Als je daar een natte theedoek op legt en deze verwarmd met een strijkijzer, dan pers je er min of meer stoom in. De poriën vullen zich en het hout komt omhoog uit de deuk.

Heb je nog een reststukje? Ram daar eens een deuk in en test het eens. Niet te heet en de doek niet te dun om brandplekken te voorkomen.

Eygen
28 augustus 2011, 17:35
In een WIP thread deed iemand dat met een deuk in een nek. Dat werkte aardig, je kan het proberen.

stijnkenens
28 augustus 2011, 18:37
Zolang de houtvezels niet gebroken zijn, gaat het perfect.
Verwacht niet dat je een deuk van 1 a 2 mm eruit kan stomen, maar een licht vormherstel is altijd mogelijk.

Dikke doek is inderdaad een must, strijkijzer mag goed warm staan (stoom creëren) maar op tijd het doek en de body checken (het mag nooit droog worden.)

Voor heel kleine deukjes durf ik wel eens een soldeerbout gebruiken.


s.

Pepe
28 augustus 2011, 18:42
Als het werkt, dat deuken uit hout strijken, misschien dat het dan ook werkt bij mijn vriendin?

:D

G.G.
28 augustus 2011, 18:59
Als het werkt, dat deuken uit hout strijken, misschien dat het dan ook werkt bij mijn vriendin?

:D

Als je daar de deuken uit wilt strijken dan is ze niet afgewerkt met cellulose, maar met cellulitis

Pepe
28 augustus 2011, 19:07
:seriousf:

Rik van der Meulen
28 augustus 2011, 23:15
Thanks voor de reacties! Ik zal wat gaan experimenteren op een oefenstukje.

Pepe
28 augustus 2011, 23:46
IK ook!

http://www.wellnesskliniek.com/userfiles/image/sinaasappelhuid.png

Dootch
29 augustus 2011, 11:14
LOL :seriousf:


On topic: gewoon een druppeltje water op het deukje en laten intrekken werkt meestal ook goed (bij lichte deuken)

Rik van der Meulen
29 augustus 2011, 13:54
Het werkt perfect! De meest oppervlakkige deukjes zijn verdwenen als wolken voor de zon. Er zat 1 wat diepere die is niet helemaal weg, maar wel een stuk minder diep.

superfly
29 augustus 2011, 16:36
deukje na-bewerken met de tip van een soldeerbout? (met een natte doek er tussen natuurlijk) kom je wat dieper als met een strijkijzer.