PDA

View Full Version : Geluid valt soms weg: JCM900 2100 SL-X



ChuanSE
28 augustus 2011, 07:58
Hoi,

Ik heb hier een JCM900 staan waar de gitaar eerst naar Boss GT-3 effect gaat en deze op zijn beurt naar de return ingang van de Marshall.

Als ik speel valt af en toe het geluid weg om iets later weer terug te komen... Enig idee waaraan dit zou kunnen liggen? Vind het hoegenaamd niet leuk :(

Ik heb de indruk dat zich dit voordoet wannneer het gekozen 'effect' op de GT-3 iets luider gaat...

arjanb01
28 augustus 2011, 10:27
Dit ligt aan je fx-unit. Ik heb hetzelfde gehad met mn tc g-major. Geluid viel weg. Je interne batterij dt de functies aanstuurt en je geheugen van de boss voedt raakt uitgeput.
Mijn advies is om hem naar de gitaarzaak te brengen, alwaar ze de uit of zelf kunnen maken, nieuwe interne voeding dus of opsturen naar de importeur van boss.
Voordat je dit laat doen vraag hoeveel de reparatie gaat kosten.

Jasper.
28 augustus 2011, 10:27
Speel anderseven zonder GT-3. Ik vermoed dat het daaraan ligt. En kijk of het probleem zich dan nog voordoet.

crapton
28 augustus 2011, 10:27
Slechte kabel(s)? Voeding slecht?

Kan ook iets zijn in je amp, heb je dit probleem ook zonder GT3?


Luider: indruk of feit?

Even systematisch de mogelijke oorzaken nagaan - amp of GT3 of kabels, dan verder zoeken.

ChuanSE
28 augustus 2011, 18:33
Bedankt voor de reactie jongens. Even enkele factoren outrulen.

De kabels zijn nieuw, gisteren uitgepakt (Fender Vintage Voltage)
De GT-3 er tussen uit gehaald ja (Zegt de GT-3 het niet op de display als de batterij moet vervangen worden? Meen dat ooit in de handleiding gezien te hebben)

M'n git dus rechtstreeks op de return aangesloten van de JCM, amp opgezet, 2 minuten laten warmen tot geluid, 5 minuten gespeeld en toen begon het weer.Absoluut geen tractie v/d kabel op de connector of bewegingen met kabel.

Geluid valt paar seconden weg, kom dan krakelend terug en weer weg... :/

Jasper.
28 augustus 2011, 19:37
Als je de GT-3 er tussenuit haalt zou ik de gitaar gewoon op de input aansluiten. Doet hij het dan nog?

crapton
28 augustus 2011, 20:15
Slechte input jack van de return.

Buizenprobleem - buisvoet of iets anders electrisch. Wat is de geschiedenis van deze amp? Hoe oud, ooit eerder problemen gehad, gevallen?

ChuanSE
28 augustus 2011, 20:40
Slechte input jack van de return.

Buizenprobleem - buisvoet of iets anders electrisch. Wat is de geschiedenis van deze amp? Hoe oud, ooit eerder problemen gehad, gevallen?

Hij is van 1995 en heeft goed gespeeld tot 2003. Sinds dien heeft ie onaangeroerd in m'n woonkamer gestaan zonder stroom erop. Ben m sinds kort weer gaan gebruiken.

Bij mijn weten is ie nooit gevallen.

Ik probeer de normale input nog ns...

nico verduin
28 augustus 2011, 20:54
Hij is van 1995 en heeft goed gespeeld tot 2003. Sinds dien heeft ie onaangeroerd in m'n woonkamer gestaan zonder stroom erop. Ben m sinds kort weer gaan gebruiken.

Bij mijn weten is ie nooit gevallen.

Ik probeer de normale input nog ns...mijn eerste reactie zou ook de return jack zijn. Juist omdat ie 8 jaar niet is gebruikt. Meest bekende veel voorkomend probleem bij wegvallen van geluid op de JCM900 lijn. ff lichtjes de plug inspuiten met contactspray en dan de plug er een paar keer in/uit trekken. Daarmee maak je de tip en sleeve contacten van de jack schoon.

ChuanSE
28 augustus 2011, 21:02
Nou, goed nieuws denk 'k, de normale input doet het wel goed. Heb dan wel lichtjes pre-amp (ik zet t op het absolute minimum om clean te blijven), maar geen geluidsproblemen daaro.

Inderdaad, er lag wel een laagje stof op vanachteren, en vraag me überhaupt af of die returnjack ooit gebruikt werd. Vroeger ging de GT-3 ook in de normale input namelijk. Het is dat 'k onlangs de handleiding van de GT-3 nog 'ns vastnam en dat die zei de return te gebruiken hehe.

Ik zal die jack zoals je zei eens poetsen. Wat 'k wel raar vind is dat het pas na 5 minuten begint te k*tten. Dacht altijd dat je ofwel goed ofwel slecht contact had :)


http://smiley.cafeswa.be/wp-content/2010/11/thanks.jpg

nico verduin
29 augustus 2011, 05:36
Nou, goed nieuws denk 'k, de normale input doet het wel goed. Heb dan wel lichtjes pre-amp (ik zet t op het absolute minimum om clean te blijven), maar geen geluidsproblemen daaro.

Inderdaad, er lag wel een laagje stof op vanachteren, en vraag me überhaupt af of die returnjack ooit gebruikt werd. Vroeger ging de GT-3 ook in de normale input namelijk. Het is dat 'k onlangs de handleiding van de GT-3 nog 'ns vastnam en dat die zei de return te gebruiken hehe.

Ik zal die jack zoals je zei eens poetsen. Wat 'k wel raar vind is dat het pas na 5 minuten begint te k*tten. Dacht altijd dat je ofwel goed ofwel slecht contact had :)


http://smiley.cafeswa.be/wp-content/2010/11/thanks.jpg
Een redelijke aanname. Kan ook wat anders zijn.

crapton
29 augustus 2011, 07:12
Het kan natuurlijk nog steeds wat anders zijn maar waarom doet ie het dan wel goed via de normale ingang? Dat sluit min of meer een buizenprobleem uit.

Kan toch iets met die input jack te maken hebben, wordt die een beetje warm van de buizen erboven of zo?

nico verduin
29 augustus 2011, 17:55
Het kan natuurlijk nog steeds wat anders zijn maar waarom doet ie het dan wel goed via de normale ingang? Dat sluit min of meer een buizenprobleem uit.

Kan toch iets met die input jack te maken hebben, wordt die een beetje warm van de buizen erboven of zo?
Op zich zou het niet mogen, maar het kan van alles zijn. Slechte soldering, slecht contact, matige buisvoet... 't is toch een printplaat. als die print net zo slecht hebben gesoldeerd als de VS lijn, dan kijk ik helemaal nergens van op. wie weet staat de jack onder spanning als je de plug erin steekt en gaat hij daardoor haperen.

ChuanSE
29 augustus 2011, 21:18
sh*t k*t F$ck #@!!$##@

Vandaag speel 'k opnieuw, enkel stemapparaat zat er tussen en rechtstreeks op input aangesloten. Deed ie het weer en geluid kwam niet meer terug :/

Ik moet opzoek naar een hersteller vrees 'k.
Ik zag iemand in de buurt van Roosendaal http://www.gaparts.nl/nieuw/koffiehoek.htm

Maar is er een bekwame hersteller in VLaams-Brabant?

Tenandere benieuwd wat het gaat kosten :(

cluseau
29 augustus 2011, 22:15
Maar is er een bekwame hersteller in VLaams-Brabant?

Tenandere benieuwd wat het gaat kosten :(

vraag 1
Yves Pexsters in Tongeren.

vraag 2
Moet je hem vragen.

ChuanSE
29 augustus 2011, 22:18
Hmm, Tongeren is te ver helaas. Dan zal het gaparts worden.

Toch bedankt ;)

matto
29 augustus 2011, 22:31
Ik heb in een jcm 900 met dezelfde problemen wel eens een volume potmeter moeten vernieuwen.
Weet zo niet meer welke volumepotmeter maar die jcm had dezelfde klacht.

crapton
29 augustus 2011, 22:41
sh*t k*t F$ck #@!!$##@

Ik moet opzoek naar een hersteller vrees 'k.
Ik zag iemand in de buurt van Roosendaal http://www.gaparts.nl/nieuw/koffiehoek.htm

Maar is er een bekwame hersteller in VLaams-Brabant?

Tenandere benieuwd wat het gaat kosten :(

W*t z*g je?

Ik ken die gast van Gaparts, aardige kerel. Heb er nog nooit iets laten doen maar als je z'n site doorneemt geloof ik wel dat hij weet wat hij doet.

Moeilijk te zeggen wat het gaat kosten als je niet weet wat er kapot is. Kan een gebroken printplaat zijn, tja wat kost zoiets dat is veel werk. Kan ook een losse soldeerverbinding zijn, als je m kan vinden is het zo gepiept.

HaroldA
29 augustus 2011, 23:33
Maar is er een bekwame hersteller in VLaams-Brabant?

Is NEL toevallig in de buurt? http://www.n-e-l.be/index.htm

ChuanSE
29 augustus 2011, 23:39
Bedankt voor de suggestie, helaas is het 50km verder dan GAPARTS.nl

Lenn
29 augustus 2011, 23:57
Hoi,

Ik heb hier een JCM900 staan waar de gitaar eerst naar Boss GT-3 effect gaat en deze op zijn beurt naar de return ingang van de Marshall.

Als ik speel valt af en toe het geluid weg om iets later weer terug te komen... Enig idee waaraan dit zou kunnen liggen? Vind het hoegenaamd niet leuk :(

Ik heb de indruk dat zich dit voordoet wannneer het gekozen 'effect' op de GT-3 iets luider gaat...

Check je snoer op breuken;) Hebk zelf wel eens last van.

ChuanSE
30 augustus 2011, 00:04
Gloed nieuwe snoeren drie dagen oud (Fender Vintage Voltage).
Vrees dat het elders zit :/

Sarco
30 augustus 2011, 12:36
Een zwak punt bij die SL-X bakken is de brugcel/gelijkrichter. Is een chipke ofzo dat in het ontwerp wat krap berekent is. Was bij mij gewoon van de printplaat gevlogen en toen had ik ook geen geluid meer.

Zie ook topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?96141-Marshall-JCM-900-sl-x-defect-aantal-vragen

cluseau
30 augustus 2011, 12:41
Een zwak punt bij die SL-X bakken is de brugcel/gelijkrichter. Is een chipke ofzo dat in het ontwerp wat krap berekent is. Was bij mij gewoon van de printplaat gevlogen en toen had ik ook geen geluid meer.

Oke dan.... en vloog dat chipke dan ook weer terug naar het nest. In dit topic doet de amp het meestal wel namelijk. :sssh:

Sarco
30 augustus 2011, 13:00
Ik kan verkeerd gelezen hebben, maar ik dacht dat de TS in zijn laatste bericht zei dat het geluid deze keer niet meer terugkwam..

Wat mijn chipke betreft, die is in de vuilbak gevlogen :)

JGD
30 augustus 2011, 14:24
ik zou er niks aan doen.

bij marshalls kan het geluid maar het best zo vaak mogelijk wegvallen.

ondingen, blergh.

HaroldA
30 augustus 2011, 14:37
ik zou er niks aan doen.

bij marshalls kan het geluid maar het best zo vaak mogelijk wegvallen.

ondingen, blergh.

Wat een goede toevoeging, JGD! :ok:

JGD
30 augustus 2011, 14:40
Dank je, dank je.
hij verschafte mij persoonlijk ook veel vreugd.
maar ik ben blij dat ik jou "along the way" ook heb kunnen plezieren.

HaroldA
30 augustus 2011, 14:43
Dank je, dank je.
hij verschafte mij persoonlijk ook veel vreugd.
maar ik ben blij dat ik jou "along the way" ook heb kunnen plezieren.

Integendeel, ik vind de SL-X best een gave versterker. Ik vond alleen jouw stompzinnige opmerking om me te bescheuren!

JGD
30 augustus 2011, 15:09
Ik vond alleen jouw stompzinnige opmerking om me te bescheuren!

zoals ik al zei:
Dank je, dank je.
hij verschafte mij persoonlijk ook veel vreugd.
maar ik ben blij dat ik jou "along the way" ook heb kunnen plezieren.

Misery Signals
30 augustus 2011, 16:58
ik zou er niks aan doen. bij marshalls kan het geluid maar het best zo vaak mogelijk wegvallen. ondingen, blergh.
Zoek jij maar zoveel mogelijk LAB crap... Dan kom ik die dingen tweedehands niet tegen als ik naar leuke amps aan 't zoeken ben ;)
Die SL-X zijn best wel rauwe brute bakken.

MS

Braindead
30 augustus 2011, 17:59
Een zwak punt bij die SL-X bakken is de brugcel/gelijkrichter. Is een chipke ofzo dat in het ontwerp wat krap berekent is. Was bij mij gewoon van de printplaat gevlogen en toen had ik ook geen geluid meer.

Zie ook topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?96141-Marshall-JCM-900-sl-x-defect-aantal-vragen



Helemaal mee eens. Mijn sl-x 2100 gaf ook problemen. Geluid viel ook weg (maar dan zonder effecten in de loop) Bij reparatie stond er ook iets over bij dat ze de gelijkrichter (is dat ook een buis?) ook hadden vervangen. Bij mij draait ie sinds die check up wel weer goed maar er zijn toen ook buizen vervangen dus ...

Sl-X is een brute versterker maar volgens mij is ie stock wel wat probleemgevoelig.

ChuanSE
30 augustus 2011, 18:07
Inderdaad, er kwam plots geen geluid meer terug.
Zal straks nog eens testen, maar ik denk dat er niets meer zal uitkomen;
hij moet hoe dan ook binnen voor tune-up. Beestje is stock en al 16j oud...

@JGD: de gustibus et coloribus non est disputandum. Ik hou van de JCM900 om mee te scheuren, alle respect als jij dat anders ziet ;-)

ChuanSE
5 september 2011, 00:26
Hmm, de kerel van gaparts.nl zegt dat ik de amp moet testen op een ander cabinet. Is er iemand met een 1960A in de buurt van Dilbeek?

crapton
6 september 2011, 22:02
Mag vast wel een andere cab zijn dan een 1960A. Heel misschien mag een 1960B of een 1983BC?

HaroldA
6 september 2011, 22:06
Heeft je 1960A 2 inputs? Dan zou 'm op stereo kunnen zetten en links of rechts aansluiten op een 8 Ohm uitgang van je versterker.

ChuanSE
6 september 2011, 23:20
Mag vast wel een andere cab zijn dan een 1960A. Heel misschien mag een 1960B of een 1983BC?

Ik neem dat dat inderdaad moet kunnen :)


Heeft je 1960A 2 inputs? Dan zou 'm op stereo kunnen zetten en links of rechts aansluiten op een 8 Ohm uitgang van je versterker.

Ja klopt, hij heeft twee ingangen. Zal 'k eens uitproberen. Bedankt voor de tip.