PDA

View Full Version : Behringer Tube Mic Ultragain (overdrive?)



Psychomantis
28 augustus 2011, 01:36
Vroeger moest je, om je synth of niet-hammond orgel op een leslie aan te sluiten, een leslie preamp gebruiken. Daar zat een buis in en dan kon je dikke overdrive krijgen.
Ik heb onlangs een lesliekloon bemachtigd die ik nu aan het repareren ben, en ik zou mijn orgel er ook graag op willen aansluiten maar de overdrive op m'n orgel mist de "warmte" van een tube overdrive, en ik vroeg me af of ik zo'n buizenvoorversterkertje van behringer er niet kan voor gebruiken. Er zit tenslotte ook een 12AX7 in en je hebt een drive knop, en qua opstelling is hij vrij vergelijkbaar met de oude preamp's toch? Bovendien kost hij bijna niets. En tegelijk kan ik het inputniveau dat m'n lesliekloon binnengaat bekijken. Maar zou ik er een dikke overdrive kunnen uitkrijgen als ik de gain eens goed opendraai (op de ultragain en op het orgel)? Of blaas ik dan gelijk het hele apparaat op (ik ben me bewust van de reputatie van behringer).

http://www.behringer.com/EN/Products/MIC200.aspx
deze versie heeft ook een "keys" input.

grtz,
Psycho

schwalbe
28 augustus 2011, 11:24
Ik heb het ding een tijd gebruikt om het geluid van mn bas op te warmen en dat ging prima. Maar alleen op het standje "warm valve", de rest van de presets zijn te clean. Orgel zou dus ook moeten lukken, maar verwacht geen overdrive, alleen een randje; vergelijkbaar met het randje van studio-opnames uit het buizentijdperk. Het is best een handig ding om te hebben liggen; ik heb hem ook wel eens live voor viool gebruikt en dat ging helemaal super: weg feedback als je de fase omdraaide mbv het knopje daarvoor en echt super warm. En vocals opwarmen voor een demo-opname ging ook prima.

Pé.
28 augustus 2011, 12:10
Er zit tenslotte ook een 12AX7 in en je hebt een drive knop, en qua opstelling is hij vrij vergelijkbaar met de oude preamp's toch? Nee, helaas absoluut niet. Ik heb hetzelfde apparaat ooit met hetzelfde doeleinde gekocht, maar hierin voldoet deze totaal niet.

Het is in feite gewoon een transistor preamp, waar "ook nog" een buis in geplaatst is. Het doet wel iets met je geluid (kleuren), maar oversturen doet die buis niet. Dat is enkel (zeer krasserige en vervelende) halfgeleider oversturing.

Die presets zijn niets meer dan EQ presets. En alle presets tussen 12u en 17u zit een harde limiter op. Het is niet veel meer dan dat..

Mocht je echt oversturing willen, dan kun je misschien beter kijken naar een tubescreamer ofzoiets dergelijks, want uit deze preamp krijg je het niet (goed).

onrust nv
28 augustus 2011, 13:30
Volgens mij kan je beter een electro harmonix Blackfinger kopen die heeft best mooie oversturing.

Psychomantis
29 augustus 2011, 00:06
Nee, helaas absoluut niet. Ik heb hetzelfde apparaat ooit met hetzelfde doeleinde gekocht, maar hierin voldoet deze totaal niet.


Oke, dan weet ik genoeg, bedankt! ik ga eens naar andere mogelijkheden kijken dan :d