PDA

View Full Version : Booster voor solo sound



Fender83
27 augustus 2011, 20:44
Op t moment ben ik een heel eind met de sound die ik wil. Clean kan prima uit mn versterker en een treble booster als alternatieve clean met een licht randje.
Als overdrive gebruik ik een Catalinbread DLS en als distortion de Emma Reezafritzefratsofhoedieookheet. Ik had van een tijd geleden een Bad Monkey liggen.

Nu wil zoek ik eigenlijk nog een stompbox voor t boosten voor een solo sound/volume. Ik wil de DLS als basis hebben daarvoor, en die dan boosten qua volume en de DLS iets opener en vetter laten klinken.
Mn volumepots van mn gitaar (les paul) wil ik niet gebruiken, tis niet wat ik zoek en ook niet praktisch voor dit doeleinde.
De Bad Monkey is echt waardeloos om te stacken, hoop ruis en voegt zowat geen volume toe. En de treble booster wordt te schel bij t stacken.
Iemand suggesties?

Eko
27 augustus 2011, 20:51
Er zijn tal van pedalen voor te gebruiken. De makkelijkste is bv een Boss equalizer. Dan kun je het extra volume regelen en eventueel de toon aanpassen tijdens je solo. Ook zijn er veel drivepedalen met een aparte , regelbare , boost. Moeller van T-Rex bv.

BurnsRJ
27 augustus 2011, 22:27
carl martin hot'n driven, moet bij je gear passen, volgens mij apart de boost te regelen. Ik gebruik zelf als boost een tubescreamer, werkt voor mij perfect! Er zit dan wel een noise gate na, je zegt het zelf al: veel ruis, de rocktron werkt echter uitstekend.

roger
27 augustus 2011, 23:00
Als t puur volumeboost moet zijn: newtone Flowerbooster, bouwpakketje kost een paar tientjes en werkt perfect, kleurt wel een beetje.

HaroldA
29 augustus 2011, 14:13
Als t puur volumeboost moet zijn: newtone Flowerbooster, bouwpakketje kost een paar tientjes en werkt perfect, kleurt wel een beetje.

Je spreekt jezelf dus al tegen ;)

Als je toch gaat zelfbouwen zou ik een Xotic EP Booster maken: http://diy-layout.com/66

steph
29 augustus 2011, 14:20
Eigenlijk een stapje boven de Xotic EP booster> AC booster.
Je kunt dan nog bass en treble regelen, en wat transparante gain geven (kan me voorstellen dat je in lead iets minder laag wilt en iets meer hoog).

HaroldA
29 augustus 2011, 14:22
Eigenlijk een stapje boven de Xotic EP booster> AC booster.

RC Booster ook goed? http://diy-layout.com/35

Is gelijk wel een flink project en in mijn ogen ook rijkelijk overdreven voor een booster.

Rick trodat
29 augustus 2011, 14:26
Er zijn enorm veel pedalen die dit doen. Een clean boost geeft over het algemeen veel volume en lichte oversturing van de buizen, maar ook extra hoog. De flowerbooster geeft veel hoog mee, maar is wel heel effectief. Dat hoog gaat vaak in de mix verloren.

Je kan ook een volume pedaal hiervoor gebruiken om tijdens de solo het volume perfect in de hand te houden. Zelf gebruik ik een clone van een tubescreamer. Natuurlijk kleurt dit effect je signaal, maar met volume vol en drive op 9 uur geeft ie naast een bak volume ook een hoop mid mee.

Ideaal dus om door de mix te snijden. Hoe meer mid tijdens de solo, hoe beter! ( mijn mening )

Lomeos
29 augustus 2011, 14:27
De makkelijkste is bv een Boss equalizer.

Deze. GE-7 is gewoon een goed ding. Kun je ook nog evt wat mid boosten om het er extra uit te laten springen.

Rutger Molenberghs
29 augustus 2011, 14:54
Ik gebruik voor dat doeleinde een MXR MC-401 in de effects loop. Als je een booster voor je voorversterker zet, dan krijg je meestal meer oversturing. En meer oversturing zorgt er juist niet voor dat je beter door de mix komt.

Rick trodat
29 augustus 2011, 15:00
Ik gebruik voor dat doeleinde een MXR MC-401 in de effects loop. Als je een booster voor je voorversterker zet, dan krijg je meestal meer oversturing. En meer oversturing zorgt er juist niet voor dat je beter door de mix komt.

Maar een booster of overdrive in de loop, geeft inderdaad nog meer volume, maar ook veeel meer feedback.

peter_heijnen
29 augustus 2011, 17:02
Wat werkelijk helemaal niets toevoegt behalve volume is een TB kastje met daarin alleen een potmetertje.

'Potmeter off' (=standje maximaal) wordt dan je 'boostlevel', en met 'potmeter on' regel je dan je 'gewone' stand.

flo123
29 augustus 2011, 18:46
+1 om de booster in de FX loop te zetten, na de preamp, voor een cleane volume verandering.

Buzzel
29 augustus 2011, 19:14
Als t puur volumeboost moet zijn: newtone Flowerbooster, bouwpakketje kost een paar tientjes en werkt perfect, kleurt wel een beetje.

Ik vind het niet echt een geweldig pakket. Plopt hard bij inschakelen. (ook na het installeren van anti plop weerstand) En hij kleurt, dat wil je niet als pure boost.

HaroldA
29 augustus 2011, 19:16
Ik vind het niet echt een geweldig pakket. Plopt hard bij inschakelen. (ook na het installeren van anti plop weerstand) En hij kleurt, dat wil je niet als pure boost.

Het is overigens een 1-op-1 kopie van de Zvex Super Hard-on (SHO)

bass blom
29 augustus 2011, 19:28
Het is overigens een 1-op-1 kopie van de Zvex Super Hard-on (SHO)

en mag je die eigenlijk wel een booster noemen?

Buzzel
29 augustus 2011, 19:31
Het is overigens een 1-op-1 kopie van de Zvex Super Hard-on (SHO)

Z-vex sho heeft 2 outputs, dus geen 1 op 1 kopie.

@bass blom: denk het wel. Harder maakt hij het zeker. Als je volume knop vol draait ontploft je versterker.

bass blom
29 augustus 2011, 19:35
Z-vex sho heeft 2 outputs, dus geen 1 op 1 kopie.

@bass blom: denk het wel. Harder maakt hij het zeker. Als je volume knop vol draait ontploft je versterker.

ja het begrip booster is ruim :D
ik heb een BOR gehad, dus weet er iets van ;)

Brum
29 augustus 2011, 19:36
en mag je die eigenlijk wel een booster noemen?

Ja hoor, is een hele echte booster. Ik heb 'm zelf ook, je kunt 'm voor extra gain gebruiken, of als cleane booster, afhankelijk van waar je 'm plaatst.

Naar mijn weten is die Newtone Flowerbooster inderdaad een kloon van de SHO, alleen heb ik die plop niet bij het schakelen.

Kleuren vind ik 'm niet echt doen, wel geeft ie licht een randje tophoog, maar niet vervelend vind ik. Het geeft wat sprankel mee, geen schelheid. Mijn versterker geeft ie net even dat extra, ik ben er zeer content mee.

roger
29 augustus 2011, 19:41
Mijn FB plopt ook niet, op 12 uur geeft hij je solo net iets meer ballen, inderdaad...hij kleurt toch een beetje, maar ik persoonlijk vind dat wel lekker!

Buzzel
29 augustus 2011, 19:51
Dan koop ik maar is een nieuw FB pakketje. Heb deze al 2 keer opnieuw op een bordje gesoldeerd:seriousf: Ik heb hem vorige keer constant aan gehad, doet wel wat lekkers met je sound.

Rutger Molenberghs
29 augustus 2011, 20:21
Maar een booster of overdrive in de loop, geeft inderdaad nog meer volume, maar ook veeel meer feedback.

Nog nooit last van gehad. En ik speel nu niet meteen zachtjes in de band.

StevenStrat
29 augustus 2011, 21:19
Ik gebruik nu een EP booster aan het eind van de keten als ik nog een volume boost wil, werkt perfect. Voegt net dat beetje toe dat ik zoek.

HaroldA
29 augustus 2011, 23:51
Z-vex sho heeft 2 outputs, dus geen 1 op 1 kopie.

Dan soldeer je er toch een 2e uitgang aan?

Fender83
30 augustus 2011, 12:28
Gister heb ik tijdens een oefenavond om uit te proberen de compressor-sustainer van boss er tussen gehangen om te boosten, die had de zanger toevallig bij zich.
Op zich kwam dat al in de buurt, echter kwam er behoorlijk wat ruis bij zoals verwacht :)
Zelf solderen is geen optie; ziet er misschien makkelijk uit maar ben daar niet echt handig in :) Misschien een tweedehands zoeken..

Die AC booster klonkt op papier wel goed bruikbaar, ik zou idd nog wat willen kunnen tweaken om laag/hoog te veranderen. Ik geloof niet dat ik meer gain nodig ga hebben, maar kan er wel mee dus. Ik vraag me echter af of ook deze zich goed laten stacken met mn Dirty Little Secret of Reezafratszisisisis (en wat minder ruis veroorzaken dan de comp/sust))

Een EQ staat dus ook nog steeds op de lijst...verschil is dat je daar geen gain kan toevoegen..Wat zou eigenlijk t verschil in kleuring zijn met een AC booster? Je kan immers met een EQ toch ook per band db toevoegen of verminderen?

Tea-Jay
30 augustus 2011, 13:16
Een EQ staat dus ook nog steeds op de lijst...verschil is dat je daar geen gain kan toevoegen..

Je kan met 10b eq van MXR wel gain toevoegen, ik heb deze in mijn effectloop hangen als soloboost.
Werkt (voor mij) prima, daarnaast gebruik ik ook een DLS (op 18v) als overdrive voor mijn AC30.

Gr. Tj

stikel
31 augustus 2011, 21:09
http://img163.imageshack.us/img163/7812/seymourduncanpickupboos.jpg


Is dit wat ? Hij voldoet mij prima.

Fender83
2 september 2011, 08:19
Tis toch een equalizer geworden, lijkt me een prima optie als cleane boost!
Dank voor de replies! :)