PDA

View Full Version : Je zoekt een nieuwe versterker: wat nu?



allochthomas
27 augustus 2011, 17:07
Gezien de hoeveelheid posts die voorbij komen van mensen die op zoek zijn naar nieuwe versterkers leek het me handig om een guide te maken. Deze guide zal geen concrete info bevatten over merken en verschillende versterkers maar is er om je als beginnende gitarist of iemand die zijn beginners setje wilt upgraden op weg te helpen. Misschien weet je het meeste al maar er zijn altijd genoeg handige tips om je verder te helpen.

Maak een lijst met dingen waar je naar op zoek bent.
Maak eens een lijstje verschillende bands die je tof vind, welke stijl je speelt, welke gitaren en versterkers je hebt of hebt gehad, wie zijn je gitaar helden ,welke sound je tof vind, wat je niet meer goed vind aan je oude versterker, wat je budget zal zijn en of de versterker thuis of voor met een band is. Een lijst als dat zal je uitstekend verder kunnen helpen met je verdere zoektocht en zal ons ook helpen om gepast advies aan jou te kunnen geven. Een post met alleen: "mijn gitaar held is slash dus ik wil marshall" worden wij niet wijzer van. Versterkers zijn er in alle soorten en smaken dus hoe meer info hoe beter wij je op weg kunnen helpen.

Doe voor onderzoek
Advies vragen op een forum is natuurlijk een hele goeie manier om aan info te komen voordat je iets gaat kopen maar veel onderwerpen zijn vaak al behandeld. Kijk wat rond op andere forums, probeer posts te zoeken van mensen die naar het zelfde op zoek zijn, kijk naar youtube filmpjes en zoek reviews op(reviews op sites als harmony central kan je naar mijn mening beter vermijden).

Ik ben een totale beginner
Geen ramp, eerste wat je het beste kan doe is afvragen: hoe serieus wil ik gaan spelen? Als je nog niet zeker weet of gitaar spelen je ding is probeer eens een gitaar te lenen van een vriend of familie lid. Als dat geen optie is of je wilt zelf wat proberen is het misschien waard om een starter set te kopen bij bijvoorbeeld de blokker of een muziek zaak. De kwaliteit zal niet geweldig zijn maar als je het gitaar spelen na een week zat bent heb je niet onnodig veel geld uit gegeven. Mocht je door willen gaan kan je daarna verder gaan kijken voor spullen die wat langer mee gaan.

Combo of stack
Een combo versterker houd in dat de speaker in de zelfde behuizing zit als de versterker en een stack bestaat uit de versterker zelf(een head) en een speaker kabinet met de speakers er onder. Combo's komen meestal met alles van 1X 8 inch(waarmee de diameter van de speaker wordt bedoeld), 1X12, 2X12 of zelfs 4X10. Een speaker kabinet kan alles van 1X12 tot 4X12(of 4X10) zijn. Combo versterkers zijn vaak zwaar(zeker als het een buizenversterker is), de versterker zelf is zwaar en de speakers die er in hangen ook(en je hebt meer hout wat je in 1 keer moet tillen). Voordeel is wel dat alles lekker compact is. Veel moderne beginners transistor combo's zijn relatief licht en kan je prima mee nemen naar bijvoorbeeld vrienden. Een stack heeft als voordeel dat je niet al het gewicht in 1 keer hoeft mee te sjouwen en je zelf ook kan bepalen hoeveel speakers je er onder wilt hebben. Speaker kabinetten komen in alle soorten en smaken dus daar kan je ook lekker mee experimenteren. Als beginnend bandje kan een stack juist handig zijn omdat bij veel oefenruimtes lossen speaker kabinetten aanwezig zijn. Je hoeft dan alleen maar je head mee te nemen wat een hoop gesjouw voorkomt. Veel voorkomende fout die beginners maken is dat ze veel geld uit geven voor een stack omdat dat veel stoerder staat terwijl er voor het zelfde bedrag een veel betere combo gekocht kan worden.

Neem iemand mee of ga naar een goeie winkel
Als je echt een beginner bent is het vaak handig om iemand mee te nemen die verstand van zaken heeft. Zo iemand kan je ter plekken helpen met vragen en er voor zorgen dat je met spullen naar huis gaat waar ja na 2 weken nog steeds met plezier op speelt. Mocht je niemand kennen zorg dan dat je naar een goeie gitaar winkel gaat. In een goeie winkel krijg ja altijd prima advies als het gaat om welke versterker nou het beste voor jou is

Ik ga morgen naar een winkel, wat moet ik doen?
Je hebt onderzoek gedaan, de mensen op het forum hebben je advies gegeven en morgen is het eindelijk zo ver om je zuur verdiende centjes(of die van je ouders:D) uit te gaan geven. Als je de kans hebt neem je eigen gitaar mee. Niks is zo vervelend als steeds met een gitaar te moeten zitten rommelen terwijl je alleen maar versterkers wilt testen. Als dat geen optie is zorg er voor dat je een gitaar hebt die bijna identiek is aan jouw gitaar. Als je thuis over een squier stratocaster speelt heeft het geen zin om versterkers te testen met een ibanez rg. Probeer tijdens het testen rustig te spelen en speel ook stukjes waar jij je comfortabel bij voelt. Jij zit daar omdat jij een versterker wilt testen en het is geen wedstrijd wie het beste kan spelen(ondanks dat sommige mensen dat denken). Vaak loont het meer om gewoon wat simpele akkoorden te spelen dat meteen een halve versie van de solo van sweet child oh mine te proberen te spelen. Draai ook aan alle knoppen en kijk wat alles doet. Draai bijvoorbeeld de treble op 0, speel wat, draai hem op 10, speel wat om zo een idee te krijgen hoe alles in elkaar zit. Sommige versterkers zullen je teleur stellen en andere zullen je verrassen. Het gaat er om dat hij goed klinkt JOU en niet hoe stoer hij staat of hoe goed voor hij wel niet op youtube klonk.

staar je niet blind op 1 merk
Een veel voorkomende fout die mensen maken is dat ze per se een bepaald merk willen hebben omdat hun gitaar held daar op speelt. Veel grote merken weten dat en vaak betaal je je blauw een iets dat eigenlijk gewoon niet goed klinkt. Kijk verder dan de bekende merken als fender en marshall en sta ook open voor advies voor andere merken. Uiteindelijk ben jij de gene die er over de versterker moet spelen en niet jouw gitaar held. Een marshall mg stack staat misschien stoer maar voor het geld is er gewoon zo veel beters te krijgen. Als je dan toch eigenwijs wilt gaan doen en per se die versterker wilt hebben dan kan je beter gewoon niks posten, dat bespaart jou en ons een hoop moeite

Nieuw of 2dehands
Op de 2dehands markt is een hoop moois te vinden voor goeie prijzen maar er zijn ook genoeg mensen die het gemak van nieuw kopen prefereren(je weet dat het goed werkt en je krijgt garantie etc). Als je niet zeker weet wat je aan het doen bent zorg dan altijd dat je iemand bij je hebt als je 2de hands iets gaat kopen. Zorg ook altijd dat je aan alle knoppen draait om te kijken of er iets bromt, ruist of kraakt. Als je achter af er achter komt dat iets niet werkt dan is het al te laat. Als het gaat om buizen versterkers vraag ook altijd even waar de eigenaar de versterker voor heeft gebruikt(thuis, studio, podium) en hoe oud de buizen zijn. Als je gewoon goed om advies vraagt en je je gezonde verstand gebruikt dan kan 2dehands een versterker kopen je veel geld besparen(of je krijgt natuurlijk veel meer versterker voor het zelfde geld).

Buizenversterkers vergen toch heel veel onderhoud?
Valt allemaal reuze mee maar het ligt natuurlijk aan je versterker en of je er wekelijks mee optreed of dat je hem gewoon thuis gebruikt. Onder normaal thuis gebruik is het niet ongewoon dat buizen jaren en jaren mee gaan. Als je regelmatig optreed dan moeten ze gewoon wat vaker vervangen worden(vaak ook uit voorzorg) en als je het nodig vind om elke dag 5 uur met de versterker op 10 te spelen dan heb je kans dat je elke 2 weken weer nieuwe buizen moet halen. Er zit ook verschil in de levensduur van de voorversterker en eindversterker buizen. De eindbuizen moeten vaak het hardste werken en hoe harder(volume) en vaker je speelt hoe sneller die slijten. Voorversterker buizen vervang je pas wanneer je er problemen meet hebt. Voorversterker buizen kosten een paar euro per stuk en eindbuizen kosten vaak 40 euro voor een setje. Kosten hangen natuurlijk af van de type buizen, welk merk en hoeveel je er van nodig hebt voor je versterker. Heel veel moderne buizen versterkers maken gebruik van een fixed bias, dat houd in dat je de eindbuizen gewoon door de zelfde types kan vervangen zonder iets te moeten afstellen. Het vervangen is iets wat je zelf kan doen(genoeg online winkels die buizen verkopen waar je kunt aangeven welke versterker je hebt zodat ze een goed setje kunnen opsturen). Mocht je het toch niet zelf durven dan kan je altijd iemand anders vragen die het voor je kan doen. Onthoud altijd: "twijfel? VRAGEN!" Voorversterker buizen kunnen(mist je de zelfde types gebruikt, ECC83 aka 12ax7 is de standaard in 99% van de versterkers) naar hartenlust worden en het is erg leuk om te experimenteren met verschillende merken voor verschillende sounds.

Hopelijk heb ik niks gemist aan onderwerpen en staat de post niet vol met spelvauten:D

*edit 1: vraag van LesPaul1612 opgenomen en stukje over stacks en combo's

kidrock
27 augustus 2011, 17:22
Goeie post! Misschien een idee om hiervan een "sticky" (punaise, paperclip, spijker, whatever, zodat deze post altijd in zicht is) te maken. Zeker handig voor newbees! :)

crapton
27 augustus 2011, 17:35
dr is misgien , un. klein probleem wand veel die frage stelle. kunne nie sow goedleze of schryfe.kenne die dan weg de.naar dewinkel vinne?of se doen se best nie..ken ok mmen verstekr kom inelk geval.van internet.men tene.zen al krom..hhh

Ofwel zouden die de moeite doen de hele post door te lezen en zouden ze het dan ook begrijpen en er iets mee doen? Maar OK niet geschoten is altijd mis...

allochthomas
27 augustus 2011, 17:39
Ach, hoef je alleen maar naar deze post de verwijzen als weer de zoveelste puber per se een marshall mg wilt. Scheelt een hoop tikwerk elke keer:D

bass blom
27 augustus 2011, 18:12
dr is misgien , un. klein probleem wand veel die frage stelle. kunne nie sow goedleze of schryfe.kenne die dan weg de.naar dewinkel vinne?of se doen se best nie..ken ok mmen verstekr kom inelk geval.van internet.men tene.zen al krom..hhh

Ofwel zouden die de moeite doen de hele post door te lezen en zouden ze het dan ook begrijpen en er iets mee doen? Maar OK niet geschoten is altijd mis...

als wij al gaan denken dat ze te lui zijn dit stukje te lezen..

Mitch
27 augustus 2011, 19:18
De mods hier moeten maar bepalen of het een sticky wordt of niet. Ik heb in ieder geval heb ik even de titel licht aangepast, want ik dacht even dat je wéér jezelf ging afvragen welke versterker je zoekt...

allochthomas
27 augustus 2011, 19:30
:seriousf: ik had al zo'n vermoede toen ik de post maakte

LesPaul1612
27 augustus 2011, 19:35
Wat ik nog wel een beetje mis is: wat moet je doen als je versterker nieuwe buizen nodig heeft?? kun je dat zelf doen of moet je hem weg brengen naar een reparateur??

allochthomas
27 augustus 2011, 19:41
Daar zat ik nog over te twijfelen maar dit is eigenlijk puur bedoeld als koop gids en niet met betrekking tot onderhoud. Deel van de buizen is er omdat er best wel wat misverstanden zijn rondom het onderwerp. Ik zet het er gewoon bij want het is inderdaad iets waar mensen bang voor kunnen zijn als ze een buizen versterker willen aanschaffen:ok:

Henri H
22 september 2011, 14:02
.....
staar je niet blind op 1 merk
Een veel voorkomende fout die mensen maken is dat ze per se een bepaald merk willen hebben omdat hun gitaar held daar op speelt. Veel grote merken weten dat en vaak betaal je je blauw een iets dat eigenlijk gewoon niet goed klinkt. Kijk verder dan de bekende merken als fender en marshall en sta ook open voor advies voor andere merken. Uiteindelijk ben jij de gene die er over de versterker moet spelen en niet jouw gitaar held. Een marshall mg stack staat misschien stoer maar voor het geld is er gewoon zo veel beters te krijgen. Als je dan toch eigenwijs wilt gaan doen en per se die versterker wilt hebben dan kan je beter gewoon niks posten, dat bespaart jou en ons een hoop moeite
....Op zich een goed punt, maar houd er ook rekening mee dat Marshall, Mesa en Fender gewoon verreweg het beste verkopen, ook 2ehands. Wie wil er nu een 2ehands Bugera?

allochthomas
22 september 2011, 14:06
True maar dit is meer voor beginners bedoeld en je ziet maar al te vaak dat mensen 600 euro in een marshall mg stack gaan pompen omdat ze marshall willen en daarom niet verder willen kijken.

Kim Wilson
22 september 2011, 14:09
Kan iemand dan ook even de titel boven de derde alinea aanpassen? Vooronderzoek is één woord, nu lijkt het alsof er een halve zin staat.

Verder een interessante post, maar voor n00bs waarschijnlijk "tl;dr".

N.D.
22 september 2011, 14:15
Kan iemand dan ook even de titel boven de derde alinea aanpassen? Vooronderzoek is één woord, nu lijkt het alsof er een halve zin staat.

Verder een interessante post, maar voor n00bs waarschijnlijk "tl;dr".

Die hele tekst staat vol met woorden die eigenlijk aan elkaar geschreven moeten worden...

ben79
22 september 2011, 14:33
misschien ook nog toe te voegen: rack of head..
eind en voorversterker..

Henri H
22 september 2011, 14:36
Da's een ander sub-forum. :)

Harry
22 september 2011, 14:49
Kan iemand dan ook even de titel boven de derde alinea aanpassen? Vooronderzoek is één woord, nu lijkt het alsof er een halve zin staat.

............................


precies wat ik ook dacht. Mooi stuk verder, goed dat je er zoveel moeite voor gedaan hebt. Nu nog de puntjes op de 'i' zetten, zoals 'teleurstellen' ook 1 woord is.

allochthomas
22 september 2011, 15:13
Als diehard dyslecticus heb ik soms wat moeite met grote lappen tekst:)

Ik kan helaas de post niet meer aanpassen:(