PDA

View Full Version : Selector-switch voor amp (reverb en vibrato) en killswitch in één



titzenpitzer
27 augustus 2011, 16:00
Hoi!

Ik loop tegenwoordig met het idee rond om zelf een pedaal te bouwen met meerdere functies.

Zo gebruik ik de vibrato en reverb van mijn amp vaak, al stoort het me dat er bijvoorbeeld geen LEDs zijn en dat bakje is zo licht...ik moet de boel altijd vast-tapen of het pedaaltje gaat lopen. Ook vind ik het vervelend dat je geen aparte kabel hebt.

Daarnaast zou ik graag een killswitch hebben.

Dit zou allemaal in dit doosje moeten (ongeveer 16cm op 8cm):

http://inlinethumb53.webshots.com/49396/2491623670094791056S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2491623670094791056gnjWmP)

Ik ga de switches van de reverb en vibrato solderen net zoals in het bakje van mijn versterker. MAAR: ik wil LEDs. Hoe doe ik dat?

Dit is een schema van de killswitch. Die extra schakelaar lijkt me leuk om te experimenteren.

http://www.beavisaudio.com/projects/StutterPedal/Guitar_Stutter_Switch_Anti_Stutter.gif

Terug: hoe zet ik hier LED tussen? Het hoeft niet, maar 't zou fijn zijn.
Nog een vraagje: ga ik geen 'pop' krijgen met die killswitch?

titzenpitzer
27 augustus 2011, 22:05
Serieus, niemand?

Psychomantis
27 augustus 2011, 22:38
Volgens mij heb je extra voeding nodig voor een ledje, en dat betekent dus batterijtje inbouwen. En dan gewoon een dubbelpolige switch (eentje met 6 aansluitingen, of 4 als die bestaan) en het ene kantje van de switch wiren zoals in je bakkie van de amp, de andere kant verbind je met de batterij en een ledje en weerstandje. Maar ik ken er niet zoveel van en ik antwoord alleen maar zodat je al één reactie hebt :D

titzenpitzer
28 augustus 2011, 03:09
Da's erg vriendelijk ;)

Fireburst
28 augustus 2011, 15:37
Op jouw schema doet geen van de 2 schakelaars toch iets ?
De rode en de zwarte draad lopen gewoon van IN naar OUT...:???:

flo123
28 augustus 2011, 16:23
Die "kill switch" werkt door het signaal aan aarde te leggen (i.p.v. het signaal te onderbreken). Dat werkt prima en zonder plop als het goed is.

Misschien kun je alvast de bedrading van de schakelaars in je tekening toevoegen?

Voor een LED per schakelaar heb je inderdaad een voeding nodig (adapter of batterij) en bij iedere LED een weerstand in serie ermee.
Je bedraadt het dan per LED zo:
Voeding -> weerstand -> LED Anode (lange poot) -> LED Kathode (korte poot) -> Schakelaar -> Aarde.
Bij een gewone rode groene LED is een 1k serie weerstand prima. Bij een "bright" LED (blauw paars etc) is een weerstand rond 18k tot 27k aan te bevelen.

Psychomantis
28 augustus 2011, 22:29
Voor een LED per schakelaar heb je inderdaad een voeding nodig (adapter of batterij) en bij iedere LED een weerstand in serie ermee.
Je bedraadt het dan per LED zo:
Voeding -> weerstand -> LED Anode (lange poot) -> LED Kathode (korte poot) -> Schakelaar -> Aarde.
Bij een gewone rode groene LED is een 1k serie weerstand prima. Bij een "bright" LED (blauw paars etc) is een weerstand rond 18k tot 27k aan te bevelen.

Is een voeding niet wat overkill om gewoon 3 ledjes te voeden? Als je met een batterijtje werkt gaat ie waarschijnlijk gewoon een gans jaar mee.

flo123
28 augustus 2011, 22:46
... heb je inderdaad een voeding nodig (adapter of batterij)
Voeding gebruik ik als algemene term. Specifiek kan dat een adapter of een batterij zijn zoals ik al schreef. Ik heb geen voorkeur voor de ene of de andere type voeding in dit geval.
Een batterij kan lang meegaan vooral als je "bright" LEDs gebruikt in combinatie met redelijk hoge serie weerstanden.

titzenpitzer
29 augustus 2011, 00:21
Ah, super!

De reden waarom ik geen 'draadjes' in mijn schema heb gezet is omdat ik simpel niet zou weten hoe of waar. Bijvoorbeeld, is het nodig dat ik 3DPTswitchen gebruik? 't Is lang geleden dat ik in de binnenkant van dat fender-bakje heb gekeken (ligt op repkot) dus daar heb ik eigenlijk ook geen idee van...

Ook wist ik niet precies hoe ik ervoor kan zorgen dat als ik het signaal 'kill' er een LEDje begint te schijnen. Erg overbodig eigenlijk, aangezien mijn voet er boven hangt, maar ja. Bedankt voor de hulp allensins!

edit: 't is trouwens veel gevraagd, maar ik had stiekem gehoopt dat iemand het schema zou kunnen aanvullen. Maar misschien zie ik het moeilijker dan het feitelijk is.

flo123
29 augustus 2011, 01:45
Ik zou zeggen, haal het fender bakje op uit het repkot, maak het open en vul zelf het eerste deel van de bedrading in.
Dan kun je ook zien welke schakelaars er gebruikt worden. Voor een LED heb je dan 1 extra schakel-pool per schakelaar nodig.
Ook de "kill switch" kun je alvast invullen toch?
Daarna help ik wel weer mee hoe het met de LEDs gaat. :)

De "kill switch" zal trouwens, als het aanstaat via de linker toggle schakelaar, je signaal aan aarde hangen als je de rechter moment voetschakelaar niet indrukt ("normally closed").
Er is dus stilte, tenzij je de moment voetschakelaar indrukt.

Psychomantis
29 augustus 2011, 20:13
Het is niet omdat de TS om reacties vraagt dat je dan alles 3 keer moet posten he :D
En met "voeding" bedoelde ik natuurlijk 'adapter' maar ik denk dat je dat wel begreep. Ik vind het alleen een beetje stom om zo'n adaptertje mee te sleuren om een ledje te voeden. De batterij in mijn fietslamp met krachtige ledjes gaat bijvoorbeeld al 3 jaar mee (en ik fiets veel). Ik vind dat zo'n adaptertje het uiterlijk verpest :D

flo123
29 augustus 2011, 21:20
Het is niet omdat de TS om reacties vraagt dat je dan alles 3 keer moet posten he :D

Ja sorry, er was iets mis gegaan. Ik haal de teksten van de dubbele posts wel even weg.