PDA

View Full Version : Marshall JCM 900 en effectpedalen



Elias
27 augustus 2011, 15:21
Hallo allemaal,

Voor in de huiskamer heb ik een prima sound ontwikkeld waar ik helemaal blij mee ben. Ik heb een Ibanez RG, MXR Fullbore metal (midtones omlaag geschroefd), Boss ME-20 (voor de chorus en reverb). Die plug ik in een Vantage VG-30R met alles op neutraal stand of in m'n computer. Zo heb ik een lekker zwaar ultra gain clean metal geluid.

Nu wil ik in de oefenruimte en op het podium een dergelijke sound creëren. Over het algemeen heb ik dan de beschikking over een Marshall JCM 900 met een 1960A cabinet. Soms krijg ik een Marshall JCM 2000 DSL 50, ook met 1960A cabinet. Met die Marshalls kan ik prima lawaai maken, maar het is niet 'mijn' sound. Ik heb geprobeerd m'n gear daar op aan te sluiten, maar dat werd kutgeluid dat je oren vernaggelt terwijl je het niet eens hoort als de rest van de band speelt.

Heeft iemand tips?

arjanb01
27 augustus 2011, 15:23
Gebruik alleen de delays, chorus en reverbs van de boss in de loop van de jcm 900 en klaar. Prima tone. Geen geouwehoer met compressie etc, gewoon die 3 effecten in de loop en gaan met die banaan.
Mocht de boss niet voldoen, koop tweedehands een g-major van tc op dezelfde manier.

allochthomas
27 augustus 2011, 15:27
Utrecht, dan repeteer je in db's als je het over jcm900's hebt. Wees geen puber en scoop die mids niet, dat ding heeft mids nodig(mijn settings zijn 6,6,6). Gebruik het clean kanaal(eventueel met de knop ingedrukt voor extra gain), schroef de master bijna helemaal open en gebruik de gain knop als volume knop. Kom je gain tekort gebruik dan je scheur pedaal.

arcane
27 augustus 2011, 15:42
Utrecht, dan repeteer je in db's als je het over jcm900's hebt. Wees geen puber en scoop die mids niet, dat ding heeft mids nodig(mijn settings zijn 6,6,6). Gebruik het clean kanaal(eventueel met de knop ingedrukt voor extra gain), schroef de master bijna helemaal open en gebruik de gain knop als volume knop. Kom je gain tekort gebruik dan je scheur pedaal.

+1 mids wegdraaien zorgt er juist voor dat je minder goed door de mix prikt.

Pepe
27 augustus 2011, 16:02
Sja, je huiskamer sound is totaal wat anders dan live een sound maken en die twee door elkaar halen is een classic beginners fout zou ik haast zeggen.

Het beste resultaat geeft doorgaans uit te gaan met wat je hebt en daar iets uit te draaien wat werkbaar is. Als "je sound" afhankelijk is van die en die combinatie in die kamer dan is het een kwestie van vooral veel spelen in verschillende settings OF in je slaapkamer concerten te organiseren :D

Mitch
27 augustus 2011, 17:11
(mijn settings zijn 6,6,6).
Tja, dat kán ook niet anders dan duivels goed klinken!


http://files.stubru.be/sites/default/files/sdd_ironmaidenbeast.jpg

Jasper.
27 augustus 2011, 22:26
Wat voor soort muziek speel je?

Pepe
28 augustus 2011, 01:26
MXR FMB en een V in de Eq

geen jazz gok ik...

Elias
28 augustus 2011, 15:31
Nee, geen jazz. Industrial metal. Specifieker: het is een soort mix van Tool, Nine Inch Nails en Rammstein en de zang is clean en bijna darkwave-achtig.

Bedankt voor de tips! Ik het allemaal proberen.


Utrecht, dan repeteer je in db's als je het over jcm900's hebt.
Jep.


Wees geen puber en scoop die mids niet, dat ding heeft mids nodig(mijn settings zijn 6,6,6).
Ja, dat is volwassen :) Maar ja, in de band heb de mids wel nodig om er doorheen te komen.

allochthomas
28 augustus 2011, 17:20
Zonder grappen en grollen, dat is de basis instelling die ik gebruik. Ik moet altijd van binnen huilen als ik de de jcm900 aan tref met de treble en bass geboost, mids helemaal weg gedraait en de gain vol open. En maar klagen dat ze zich niet kunnen horen. De jcm heeft nou eenmaal mids nodig om lekker de klinken en zonder mids verzuip je gewoon in de mix. Truuk om de jcm900 niet in een schelle kut bak te laten veranderen is die eindbuizen keihard te laten werken.

Sarco
29 augustus 2011, 11:03
Ik veronderstel dat de JCM900 een dual reverb is?

Dan zou ik voorstellen om hetvolgende eens te proberen:
- gebruik je effectenpedalen om laag weg te halen en mids te boosten voor de preamp (veel mids!)
- zet de preamp gain van de JCM900 tussen de helft of maximum 3/4, meer dan dat en die bak verliest z'n punch
- als je dan nog meer gain nodig hebt, kan je proberen subtiel wat distortion toe te voegen met dat MXR metal pedaalke (maar niet overdrijven)
- doordat je mids boost en laag wegsnijdt voor de preamp kan je nu op de amp wel mids scoopen en bass hoog zetten zonder verlies van definitie en strakheid.
- stel treble naar keus in en zet de amp luid!

Normaal zou dit toch al beter moeten klinken. Ik had ook de indruk dat een dual reverb stukken feller klinkt als presence boven de helft staat...

Persoonlijk vond ik die bak het best klinken zonder pedaalkes voor, gain op 3/4, bass op 3/4, mid volledig open en treble volledig dicht. En dan hard rammen :) Maar dan zit je eerder in Mastodon territorium, niet de industriële klank die jij wilt.

Oranjeaap
29 augustus 2011, 14:49
Ik snap niet waarom mensen mids uberhaupt wegdraaien. Ik speel ook graag metal en heb altijd mijn mids hoger staan dan treble en bass.