PDA

View Full Version : Fender Princeton Silverface



Chroxy
27 augustus 2011, 00:03
Ik was op zoek naar een cleane basis voor pedaaltjes, waarbij draagbaarheid en een laag wattage het belangrijkste was. Direct ging mijn gedachte uit naar kleine Fendertjes zoals de Champ en Princeton.

De Champ beviel met niet zo, hij was wel heel klein, heel zacht en heel dozig (8 inch speaker). Toen kwam ik opeens een Princeton tegen op MP.. Yes! In de trein gestapt en kwam thuis met mijn nieuwe amp: eind 60's - begin 70's Fender Princeton Silverface.

Hij is perfect voor wat ik zoek; cleane basis, draagbaar (12 kilo, 40x49 cm) en zacht genoeg voor thuis, maar toch die lekkere buizensound! Opbreken wil hij net niet, want de non-reverb versie heeft een gainstage minder (zegt Google).

Hij past mooi tussen mijn JMP50 en Vox AC30 qua sound, qua draagbaarheid en looks.. voor iedere sound/situatie heb ik nu een ampje staan :)

Foto's volgen snel!

Pepe
27 augustus 2011, 01:59
Gefeliciteerd, u heeft het eindpunt bereikt :)

Er zijn amps die fancier zijn en meer mogelijkheden hebben maar voor low wattage warm clean, cant beat a Prince (of een Deluxe).

Luke-wannabe
27 augustus 2011, 02:07
Yes! Een Prince wordt het zeer waarschijnlijk ook voor mij als er ooit eens geld voor is.

Midwolda
27 augustus 2011, 06:19
Ah, heb jij 'm... ;) gefeliciteerd met uw zeer begerenswaardige aankoop!
Mooi supertrio heb je nu in huis zeg, daar is over nagedacht. Nice, very nice! :ok:

Lexvandoef
27 augustus 2011, 23:06
Vette aankoop! Lekker platform voor pedaaltjes inderdaad, ik kom zelf in bijna elke situatie wel weg met een low wattage fender achtige :)

Hendriks
27 augustus 2011, 23:36
Ik heb er ook 1 gehad en ben nu benieuwd met welke pedalen hij het goed doet.Ik vond de amp geweldig ,maar ik heb veel pedalen geprobeerd en dat matchte eigenlijk niet.

Pepe
28 augustus 2011, 01:11
Op zich is dat raar, pedalen -overdrives dus- willen nog wel eens fuzzen met amps die veel brittle tophoog hebben maar de Silverface Fenders hebben dat niet of het moet een combinatie zijn van speaker, treble open en bright switch on.

Het is wel zo, van de band af klonken ze allemaal hetzelfde maar met een paar decennia slijtage en service van buizen en bias brengt er onderling verschil in.
Sommige kunnen hard en stijl klinken en anderen weer warm en smooth maar er valt ongetwijfeld wat aan te tunen.

PeeVee
28 augustus 2011, 15:36
Ik heb mijn Princeton omgebouwd naar een "only-normal-channel-Deluxe-Reverb" c.q. "single-channel-Deluxe" door de triode die gebruikt wordt voor tremolo op te offeren t.g.v. een normale long tailed pair fasedraaier. Die geeft geen verlies itt de split load fasedraaier die standaard is. Met twee gainstages heb je dan meer dan voldoende gain.

Is veeeel beter dan de stock Princeton, die vind ik echt te slap/dun klinken, zelfs met volume op 10. Je hebt dan a.h.w. een één kanaals Deluxe of het normal channel van een Deluxe Reverb. Dit icm met een potige Weber C10Q maakt het een wolf in schaapskleren. Ik heb 'm zelfs gebruikt tijdens behoorlijk luidruchtige sessies waarbij de gitaren niet werden uitversterkt!

De ingreep is niet al te ingewikkeld, al met al een uurtje werk. De speed knop heb ik nu een mid regeling onder zitten, de intensity knop een mastervolume. Ideaal!

Mitch
28 augustus 2011, 15:50
Redelijk ultieme set heb je zo zeg! :ok:

Chroxy
28 augustus 2011, 18:23
Thanks iedereen! Voor mijn gevoel heb ik ook wel een 'eindpunt' bereikt. Qua sounds kon ik uit mijn Marshall/Vox combi al alles halen, het enige dat miste was een clean, klein thuisversterketje: een gat dat deze Fender nu opvult. Ik kan me dan ook geen situatie of sound meer bedenken die ik niet uit deze 3 kan halen.

In de (nabije) toekomst is het inderdaad een optie om de Princeton wat te tweaken, bijvoorbeeld in een richting wat Peevee zegt.

@Midwolda, zat je er ook al achteraan op MP? ;)

@Hendriks, vooralsnog werkt hij prima met (drive)pedalen; big muff, ocd, tubescreamer, rat, ds-1.. hij slikt het redelijk eenvoudig, itt de Vox

Foto's!
http://i188.photobucket.com/albums/z163/Chroxy/DSC09369.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z163/Chroxy/DSC09373.jpg


En de complete (thuis)set:
http://i188.photobucket.com/albums/z163/Chroxy/DSC09375.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z163/Chroxy/DSC09378.jpg

Chroxy
15 september 2011, 12:03
zo! ik heb hem nu een aantal weekjes thuis staan en ik kan niets anders concluderen dat ik heel blij met de Fender ben. Het volume is perfect, draagbaar, hij pakt mijn pedaaltjes goed en heb al een aantal keer met succes opgenomen. Succes omdat ik tevreden was over de sound, ondanks het lage volume.

Echter; ik merk dat de amp lang heeft stilgestaan en er wat dingetjes aan veranderd/gemod zijn. Waarschijnlijk heeft hij een (kleine) nakijkbeurt nodig. Het voornaamste probleem is dat hij sporadisch enorm gaan brommen, de brom wordt vervoglens steeds harder en harder totdat hij opeens weer compleet stil is (de brom dus, gitaar blijft gewoon hoorbaar).

Daarnaast wil ik graag weten hoe oud hij is, kan iemand helpen?
SF Princeton (non reverb)
A17641
tubechart: 5u4GB- 6v6gt (x2) - 12ax7 - 7025
Speaker: blauw label; fender musical instruments, special design speaker
speakercode (sticker) 023010 465414 10j4 - 5B Hi Temp VC
kleine trafo; 022913-606-3-46
grote trafo: J020(?)73 - 606 - 3 - 13
pots: 03304


wat verder opvalt;
- alle buizen zijn RCA, zien er origineel uit, klopt dit? V1 zou een 7025 moeten zijn maar is een 12ax7, wat is het verschil?
- tremelo pedaal output is vervangen door een switch om zo de tremelo aan/uit te zetten, niet origineel, wel handig!
- er zit een groundswitch op, die er nie origineel ophoort. Ik hoor vaak dat de eerste 'mod' bij deze bakkies het vervangen van de stroom kabel is. Binnen in lopen 2 van de 3 losse kabeltjes uit de stroom kabel naar de 'on' switch. 1 loopt naar de ground switch en, afhankelijk van de stand, naar de centrale ground van de amp.

Chroxy
17 september 2011, 14:00
iemand?

gezien de nummers op de trafo's ga ik uit van november '73?

cluseau
17 september 2011, 16:19
- alle buizen zijn RCA, zien er origineel uit, klopt dit? V1 zou een 7025 moeten zijn maar is een 12ax7, wat is het verschil?
- tremelo pedaal output is vervangen door een switch om zo de tremelo aan/uit te zetten, niet origineel, wel handig!
- er zit een groundswitch op, die er nie origineel ophoort. Ik hoor vaak dat de eerste 'mod' bij deze bakkies het vervangen van de stroom kabel is. Binnen in lopen 2 van de 3 losse kabeltjes uit de stroom kabel naar de 'on' switch. 1 loopt naar de ground switch en, afhankelijk van de stand, naar de centrale ground van de amp.

Wat betreft de 12AX7 vs 7025 is er geen verschil muv het feit dat een 7025 stiller schijn te zijn kwa ruis / brom. De verschillen zijn voor een gitaaramp helemaal niet zo interessant.

De voeding (groundswitch) zou ik wel zo snel mogelijk ombouwen naar huidige veiligheids standaard.

Het brommen klinkt dan weer wat zorgelijker. Het kan een rot prebuisje zijn wat niet zo erg is maar het kan ook een lekke voedingselko zijn wat voor vuurwerk en een hoop rotzooi kan zorgen. Een lekke koppelcap kan er voor zorgen dat je de eindbuizen oprookt of nog erger de isolatie van de OT windingen en dat is dan een flinke schadepost. Het ligt een beetje aan de ernst van de brom, kan ik niet zeggen zonder te meten.

Frans.

stratestic
18 september 2011, 11:55
Een erg mooie versterker, zeker in combinatie met je andere versterkers.
Ik dacht eigenlijk eerst dat het om een nieuwe reissue ging maar het is een vintage.

Hoeveel watt heeft een Princeton.

Buzzel
18 september 2011, 12:33
http://a1.l3-images.myspacecdn.com/images01/54/7cdeb22c21a6884c1b74944fc962f578/l.jpg

verschilt per versie. Deze is denk ik 22 watt?

Chroxy
18 september 2011, 12:39
hij heeft 2 6v6 buizen.. ongeveer 11-15 watt :)

Buzzel
18 september 2011, 12:44
hij heeft 2 6v6 buizen.. ongeveer 11-15 watt :)

toch de verkeerde van wikipedia geplukt :seriousf:

Pepe
18 september 2011, 13:02
De 2 6v6's zeggen niet zoveel, een Deluxe haalt "22" watt met die bezetting maar stock werd 12 opgegeven dacht ik.

nico verduin
18 september 2011, 13:19
De 2 6v6's zeggen niet zoveel, een Deluxe haalt "22" watt met die bezetting maar stock werd 12 opgegeven dacht ik.Het licht er aan wat de voedingsspanning is en de impedantie van de OT. Die bepaalt wat het maximale vermogen is dat in de OT gepompt kan worden. Je zult er nooit meer uit halen, anders had je een perpetuum mobile. En volgens mij is dat nog niet zover.....

Speeddemon
18 september 2011, 13:55
Hey Chroxy, mooie bak man! Ik zoek er zelf ook al een tijdje één, maar onboard spring-reverb is voor mij een must. Heb een SF Twin Reverb te koop/ruil staan, mocht er zich een Vibrolux/Deluxe/Princeton of Pro Reverb voor doen. Die Twin is me gewoon een maat te groot. Ben wel benieuwd van mijn lijstje van 4 kleinere, welke het beste voor surf geschikt is.

Pepe
18 september 2011, 13:56
Daarom zei ik ook "stock opgegeven".
Silverface Deluxe 22, Deluxe II 20, Silverface Prince 12, Prince II 22.