PDA

View Full Version : 14 meter instrumentenkabel..



Ijselrobo 07
26 augustus 2011, 21:11
af-en-toe erger ik me aan mijn 6 meter-kabel, waar toch maar 5 meter van over blijft omdat ik 'm bij mijn pedaalboard vastmaak (zodat de kabel niet uit het pedaal kan gaan) en omdat ik de kabel nog (ook zodat die niet los gaat) tussen de riem en de gitaar stop.
dus vanochtend heb ik de Let there be rock dvd van ac/dc gekeken, en wat me opviel, is dat Agnus een kabel van zeker bijna 20 meter gebruikte. dus nu heb ik gezocht op internet, maar ik kan nergens (redelijk goedkoop, dus voor minder dan €30) een 14/15/16 meter kabel voor de gitaar vinden.
dus wat is goedkoper/beter? Deze kabel (http://www.studio-guys.nl/onairpro-gitaarkabel-np2cnp2c-p-2864.html) voor €34 kopen?
Of deze plug (http://www.tonefactory.nl/shop2/neutrik-mono-jack-np2x-gold-p-9342.html), deze plug (http://www.tonefactory.nl/shop2/neutrik-silent-jack-haaks-p-4398.html) en 15m kabel (http://www.tonefactory.nl/shop2/standaard-gitaar-kabel-zwart-p-8734.html) (voor totaal 3,1 + 8,1 + (0,95×15= 13,3) =) €24,50 kopen en zelf aan elkaar solderen?

Grtz.
Ijselrobo 07

nico verduin
26 augustus 2011, 22:29
Ik denk dat je er beter aan doet om zelf de kabel te maken. Maar...... steek wat meer geld in een kwaliteitskabel. De capaciteit van de kabel gaat zeker bij dit soort lengte's een rol spelen.
Ik zou voor kabel gaan met een zo laag mogelijke capaciteit per meter (desnoods de leverancier gewoon vragen). hoe hoger de capaciteit (en vaak ook lagere prijs per meter) hoe minder hoog de versterker gaat bereiken. Anders heb je straks twee uitstekende pluggen maar bagger ertussen.

fastfolkert
26 augustus 2011, 22:44
Ik denk dat je er beter aan doet om zelf de kabel te maken. Maar...... steek wat meer geld in een kwaliteitskabel. De capaciteit van de kabel gaat zeker bij dit soort lengte's een rol spelen.
Ik zou voor kabel gaan met een zo laag mogelijke capaciteit per meter (desnoods de leverancier gewoon vragen). hoe hoger de capaciteit (en vaak ook lagere prijs per meter) hoe minder hoog de versterker gaat bereiken. Anders heb je straks twee uitstekende pluggen maar bagger ertussen.

Even OT: hoe zit dat eigenlijk als je een gitaar hebt met een actieve preamp erin (opampje of sourcevolgertje)? De laagohmige uitgang en hoogohmige ingang daarvan zou er toch voor moeten zorgen dat je minder last hebt van de kabelcapaciteit?

M.H.Huiting
26 augustus 2011, 22:46
Draadloos misschien een betere oplossing? 14m is lang......

matto
26 augustus 2011, 23:31
14 meter, van mijn versterker af staan, dat zou ik ook wel willen.
Helaas zijn de podia waar ik af en toe op sta meestal van het formaat dat een kabel van meer dan 3 meter al overdreven lijkt.

matto
26 augustus 2011, 23:35
Oh ja waar het je om ging: een goede kabel vanaf de rol (Klotz o.i.d.)een paar Neutrik stekkers en je hebt de eerste twintig jaar een kabel zonder problemen.

nico verduin
27 augustus 2011, 07:34
Even OT: hoe zit dat eigenlijk als je een gitaar hebt met een actieve preamp erin (opampje of sourcevolgertje)? De laagohmige uitgang en hoogohmige ingang daarvan zou er toch voor moeten zorgen dat je minder last hebt van de kabelcapaciteit?De capacitieve belasting blijft gelijk, maar door de laag ohmige uitgang zal het signaal sterker door komen. Echter aan de ontvangende kant verandert er niets. Per saldo wordt het dempende effect wel iets minder, maar het blijft bestaan.

grayfink
27 augustus 2011, 08:37
Waarom heb je zo'n lange kabel nodig?

zoon van Piet
27 augustus 2011, 13:25
Hoe lang ie ook is, je eindigt altijd met anderhalve meter kabel en een hoop knopen...

Ijselrobo 07
27 augustus 2011, 13:46
zo'n 14m kabel heb ik nodig omdat het debuutoptreden met de nieuwe band op een podium van zo'n 15 meter breed is en ik het gewoon leuk vind om rond te lopen en af-en-toe onder het spelen wat te kletsen met de bandleden.

maar is die kabel die ik in het eerste bericht heb gezet goed, of weet iemand een betere (voor een goede prijs)

@M.H.Huiting: daar dacht ik ook al aan. maar een goede draadloos systeem is iets duurder dan een lange kabel ;)

langun
27 augustus 2011, 13:54
zo'n 14m kabel heb ik nodig omdat het debuutoptreden met de nieuwe band op een podium van zo'n 15 meter breed is en ik het gewoon leuk vind om rond te lopen en af-en-toe onder het spelen wat te kletsen met de bandleden.

maar is die kabel die ik in het eerste bericht heb gezet goed, of weet iemand een betere (voor een goede prijs)

@M.H.Huiting: daar dacht ik ook al aan. maar een goede draadloos systeem is iets duurder dan een lange kabel ;)

Als het podium 14m breed is en je je pedalboard wat centraal zet moet je met 10 meter toch ook wel meer dan toekomen?

Thiez
28 augustus 2011, 14:27
Lange kabels zijn kut.... Als je met 15m kabel heen en weer gaat lopen op het podium, en de bassist of andere gitarist doet dat ook. En je hebt geen roadies die enigzins de kabel in de gaten houden dan wordt het 1 grote knoop of je blijf overal achter haken met je kabel. Ik heb met 6 meter vaak al problemen als ik veel ga lopen, je moet echt uitkijken waar je loopt en in de gaten houden waar je kabel blijft want je sleurt zo micstands om etc.

M.H.Huiting
28 augustus 2011, 18:45
@M.H.Huiting: daar dacht ik ook al aan. maar een goede draadloos systeem is iets duurder dan een lange kabel ;)

Dat klopt :)