PDA

View Full Version : Hartke bas amp 2x10 of 4x10?



Diederik de Jong
26 augustus 2011, 19:03
Hallo allemaal,

Ik speel in een big band en ben op zoek naar een nieuwe semi professionele bas amp. Ik Heb wel eens op een hartke ha3500 gespeeld met een VX cab en zit te denken om ook in dat straatje te gaan zoeken. Ik denk zelf dat ik ga voor de 2500 omdat ik toch altijd doorgelust wordt naar de PA.

Over de top weet ik het wel, maar nu mijn vraag.. De VX cab waar ik op gespeeld heb is een 1 x 15. Super voor laag, maar na horen zeggen is een paar 10" speakertjes erbij wel beter. Maar welke ga ik nemen? De 2 of 4 X 10. Wat is hier het verschil tussen, is het alleen power of zit er nog meer achter? Ik hoef niet per se een monster stack dus 2 x 10 lijkt mij voldoende, maar is er misschien iets waar ik geen rekening mee houd?

Dan nog meer, hartke heeft veel verschillende cab's, de XL, VX, Transporter en ook Hydrive als nieuwe? Ik heb op verschillende forum's gelezen dat de XL en Hydrive cab's wel de beste zijn, aangezien ik geen heel hoog budget heb ben ik van plan de XL's aan te schaffen, is er misschien iemand die hier wat over kan vertellen, klopt het dat de XL's een van de beter zijn?

Gr, Diederik

Wabbie
27 augustus 2011, 02:38
Oef, tis alweer een tijd geleden dat ik Hartke cabinetten gehoord heb. Maar met een beetje goed EQ'en kun je die cabs met de aluminium conussen best lekker laten klinken. Geen idee hoe die serie heet. Ik heb jaren lang een HA3500 gehad, maar ik heb zelf nooit een Hartke cab eronder gehad. Een goede vriend van mij heeft een tijd gespeeld over een HA3500 met een 4x10 en een 1x15 Hartke. Klonk wel vet.

Nog even een tip, check even hoeveel ohm de Hartke 2x10 kasten zijn. Op 8 ohm levert een HA3500 maar 240 Watt (ipv de 350). Geen idee hoe het zit met de HA2500 op 8 ohm, maar je zou misschien vermogen tekort komen met een grote band.

Qua definitie en strakheid zou ik persoonlijk zeker gaan voor een 2x10. Helemaal tov de 1x15 van Hartke. Die zijn een beetje los en flubberig in het laag. Een goede 2x10" kast kan laag genoeg komen, en is een stuk strakker.

Diederik de Jong
27 augustus 2011, 09:16
Met aluminium is de XL serie! Maar wat is dus begrijp is dat de 1x15 gewoon 3 keer ruk is? Zou in dat geval zelfs beter voor de 4x10 kunnen gaan ipv 1x15?

Ik heb het ff gecheckt maar de 2x10 geeft 200w bij 8 ohm..

Wabbie
27 augustus 2011, 11:24
En wat zijn de vermogens die een HA2500 afgeeft bij 8 en 4 ohm?

Ik zou verder echt niet weten hoe de 2x10XL van Hartke klinkt. Die heb ik nog nooit gehoord. Ik ben niet zo onder de indruk van de 1x15XL als stand alone, maar onder een 4x10XL doet hij het wel aardig.

Als je met een speakerkast wilt werken zou ik zelf gaan voor of een erg goede 2x10 (ik ben zelf gecharmeerd van de Eden 2x10XLT, maar die is meteen ook wel erg duur) of gewoon een 4x10 speakerkast. Die gaan laag genoeg voor je zware bassen en geven toch een mooi evenredig geluidsbeeld af.

Als misschien moet je je eens oriënteren op wat tweedehands spul. Oude Trace Elliot of Peavey is vaak goedkoop en klinkt erg goed.

Diederik de Jong
27 augustus 2011, 11:53
Dit kan ik vinden over de HA2500:

- mosfet eindtrap van 350W bij 4 Ohm

staat verder niets aangegeven bij 8 Ohm.

Maar ik begrijp dus dat een 4x10 goed genoeg zou zijn? Wat zou de 1x15 bijdragen als ik deze eronder zet? Wat heeft de combinatie met elkaar als +en?

Eden ligt idd een beetje boven mijn budget, heb ook nog gekeken voor ampeg, maar zelfde verhaal helaas :(

Wabbie
27 augustus 2011, 12:37
Ik denk dat je zeker in het begin wel weg komt met alleen een 4x10 cabinet. Die Hartke 1x15XL voegt erg weinig toe bij de 4x10XL vind ik persoonlijk. Het is een erg onstrakke 1x15 kast, en dat doet vaak meer kwaad dan goed is mijn mening.

Ik heb zelf wel een 4x10+1x15 stack die ik gebruik, maar de 1x15 kast heb ik alleen maar omdat ik hem goed vind klinken in combinatie met mijn 4x10 kast. Mijn 4x10 kast gaat lager dan mijn 1x15 kast en bij kleine optredens laat ik standaard mijn 1x15 kast thuis.
Zo'n fullstack setup heeft ook nadelen. Ten eerste is het behoorlijk zwaar en log, tenminste de mijne. En ten tweede kost het natuurlijk ook een forse bom duiten om het aan te schaffen. Ik heb mijn fullstack ook over een periode van 12 jaar bij elkaar gesprokkeld en gespaard.
En je moet er ook rekening mee houden dat er vaak maar een microfoon wordt gebruikt om de bas uit te micen, dan heb je dus niks aan je extra kast.
Maar ik moet toegeven, het ziet erg gaaf uit en het klinkt ook zeker supervet zo'n fullstack:

http://img.photobucket.com/albums/v733/DSW/64465_160274860658565_100000281563608_437210_68573 67_n.jpg

Diederik de Jong
27 augustus 2011, 13:40
Hmm oke. Maar een mic zou ik
Sowieso niet krijgen omdat de hartke top al een xlr uitgang heeft en dus zo direct de mengtafel in gaat. Ik moet de nog maar eens ff over nadenken geloof ik :p bedankt iig!

Wabbie
27 augustus 2011, 14:10
Persoonlijk vind ik een bas altijd beter klinken als er een mic voor de speakerkast staan ipv een D.I. uitgang van een versterker of een losse D.I. In de tech rider van mijn metalband staat dat ik minimaal een mic wil hebben (het liefst een beta57) en een DI (danwel van mijn versterker, danwel los) en als het kan nog een tweede mic voor mijn andere speakerkast.

anyway, succes met de zoektocht!