PDA

View Full Version : Fender '57 Strat en haar potmeters



Sonny
26 augustus 2011, 16:06
Een poosje geleden heb ik een nieuwe linkshandige Fender '57 Stratocaster Reissue aangeschaft. Kon het haast niet geloven dat op een gitaar van ruim 1800 euro, de potmeters het weer eens niet deden. Ik heb dit probleem vaker gehad met linkshandige Epiphones, maar nu dus ook bij deze linkshandige Fender.

Is dit probleem makkelijk te fixen doormiddel van een paar draadjes te verleggen. Of zijn er toevallig goede winkels of particulieren waar ik dit kan laten doen?

Grtz Sonny

Venlonaer
26 augustus 2011, 16:09
Garantie? Hij is toch nieuw.

Hendriks
26 augustus 2011, 16:13
Een poosje geleden heb ik een nieuwe linkshandige Fender '57 Stratocaster Reissue aangeschaft. Kon het haast niet geloven dat op een gitaar van ruim 1800 euro, de potmeters het weer eens niet deden. Ik heb dit probleem vaker gehad met linkshandige Epiphones, maar nu dus ook bij deze linkshandige Fender.

Is dit probleem makkelijk te fixen doormiddel van een paar draadjes te verleggen. Of zijn er toevallig goede winkels of particulieren waar ik dit kan laten doen?

Grtz Sonny
Als de potmeters stuk zijn (vreemd) , los je dit niet op met het verleggen met een paar draden.
Doen ze niets meer?

Sonny
26 augustus 2011, 16:21
Ik heb inderdaad 3 jaar garantie erop. Het probleem is dat het een linkshandige gitaar is, en op vrijwel alle linkshandige gitaren werken de potmeters niet zoals ze horen te werken.

Bij mij zit er een max. op, gewoon op 10 dus. En dan heb ik verandering in toon als ik em richting 2 draai en vervolgens staat hij op minimaal op 1.

humbucker
26 augustus 2011, 16:28
Logaritmische pot?

Buzzel
26 augustus 2011, 17:11
ga gewoon terug naar de winkel en zeg die gast dat hij het moet fiksen. bij een goede winkel doet hij dat gratis, omdat dat toch garantie ding is. En trouwens, zoiets merk je toch wel in de winkel?

Mr.Fingers
26 augustus 2011, 17:44
Ik ben een rechtsepoot, en heb geen ervaring met linkse gitaren, maar is daar dus de knoppen toe draaien (volume naar 0, en de toon ook naar wollig) ook tegenwijzerzin draaien (zoals op een rechtshandige), of met wijzerzin?

Het gehoor werkt logaritmisch, dus daarom dat een logaritmische volumepotmeter voor ons oor een lineair verloop geeft als je ze open en toe draait. Probleem is echter dat een logaritmische potmeter NIET symetrisch is (de weerstandswaarde tussen 0 en 1 is niet hetzelfde als die tussen 1 & 2, of tussen 2 & 3,...). De waarde tussen 9 & 10 is NIET hetzelfde als die tussen 1 & 2

http://www.learnabout-electronics.org/images/lin_log_action.gif

Als je gitaar potmeters heeft die wijzerzin draaien om "toe te draaien", kun je twee dingen doen

a) je bedraadt de potmeters andersom (dus het linkse pooltje wordt het rechtse pooltje, en omgekeerd)
b) je koopt 3 "reverse logaritmic" potmeters, en installeert deze zoals de potmeters die er nu instaan

De '57 strat heeft voor de toneknoppen ook logaritmische potmeters*, en dat werkt gewoon vreemd, omdat tone wel lineair werkt (in tegenstelling tot volume, zoals eerder al gezegd), hierdoor krijg je vaak een erg vreemd verloop, met ERG veel verschil tussen stand 10 & 9, en daarna amper nog verschil. Mocht je nu een mooi verloop hebben, gewoon vervangen door lineaire potmeters van 250K.


* en nu niet sakkeren op Fender, want de '57 strat is een waarheidsgetrouwe kopie van een oude Fender, en die hadden allemaal die potmeters.

(Mocht de winkel er zich niet aan wagen, en de garantie ook niet, en je woont in het zuiden van Nederland/noorden van België, dan ben je van harte welkom bij mij, ik draai er m'n handje niet voor om!)

heinz3110
26 augustus 2011, 18:51
Koop je een gitaar waarvan je kwaliteit verwacht, zitten die &^%$#@#@$%^ knoppen verkeerd om en doen ze geen &^%$##$%^&&*

Tja, verbazendwekkend niet. Ze gebruiken dus vaak logaritmische pots die je als linkshandige tegen de klok in moet draaien en dan werken ze dus voor geen meter. Tis eigenlijk te zielig voor woorden, want als ze doodleuk antilogaritmische pots erin hadden gegooid, dan werkte het wel naar behoren. Voor die paar rotcenten....

Ik soldeer ze meteen allemaal om , zodat ze met de klok mee (van 0 naar 10 dus) gewoon goed aanvoelen en werken. Enige gitaar in mijn collectie waar het niet hoefde was mijn Ibanez Artcore. Gelukkig maar, gezien hetl gepruts door de f-gaten.

Antoon
26 augustus 2011, 22:47
Voor een paar centen te fiksen:

http://www.ebay.com/itm/Genuine-USA-CTS-250k-Vintage-Style-Pot-LH-Left-Hand-/280707551338?pt=UK_Guitar_Accessories&hash=item415b79506a

Sonny
29 augustus 2011, 16:42
Hey Guys,

Erg bedankt voor al jullie reacties!

En je uitleg Mr. Fingers over potmeters is zeer gewaardeerd man, dankzij jou ben ik weer wat wijzer geworden!

Sonny
29 augustus 2011, 16:50
Ik soldeer ze meteen allemaal om , zodat ze met de klok mee (van 0 naar 10 dus) gewoon goed aanvoelen en werken. Enige gitaar in mijn collectie waar het niet hoefde was mijn Ibanez Artcore. Gelukkig maar, gezien hetl gepruts door de f-gaten.

Hoi Heinz,

Je zegt dat je het meteen allemaal om soldeert, maar bedoel je dan dat je er nieuwe goede potmeters ingooit of bedoel je gewoon dat je de originele potmeters erin laat zitten en het boeltje omsoldeert?

Zelf hoop ik dat het omsolderen van de originele potmeters een goede oplossing is en daarom hoop ik dat je mij daarmee kan helpen. Heb je toevallig een tekening of iets dergelijks ervan?

heinz3110
25 november 2011, 14:41
bump, en waarschijnlijk een nu al overbodige spuit-elf reactie. Lees 'm nu pas weer terug. Sonny, volgens mij ben je al klaar met solderen of niet?

Ik soldeer gewoon om, dus met de originele potmeters erin. Schema heb je niet nodig, gewoon alle draadjes van de uiterst linkse pool aan de rechtse pool solderen en vice versa. Vergeet dus ook niet die polen die meteen aan het potmeter-omhulsel los te halen en aan de andere kant weer vast te solderen.