PDA

View Full Version : Strummen op een steelstring gitaar met een plectrum



galaxy
26 augustus 2011, 14:45
Hee,

Ik ben net aangemeld voor dit forum, en ik heb al een aantal topics gelezen waar iedereen duidelijke antwoorden krijgt op hun vraag.

Nu heb ik ook een vraag, ik heb een morgan steelstring gitaar en ik wil hier liedjes van Taylor Swift op gaan spelen, de akkoorden heb ik al en het ritme ook. Ik ben nu bezig met het liedje Mine en daar moet je dus een strumming patroon aanhouden van DDDU of DDDUUDU en dit is geen probleem ik begrijp wat er bedoeld wordt maar als ik dit met een plectrum wil doen dan kleppert de plectrum heel erg dit hoor je erg goed. ik heb op youtube al verschillende filmpjes bekeken maar ik kom er maar niet uit wat ik fout doe. Ik heb het ook geprobeerd met mijn vingers en dit gaat aardig maar met een plectrum vind ik mooier klinken.

Alvast bedankt voor de tips.

Groetjes Sabrina

Rizz
26 augustus 2011, 14:55
Hoi en welkom,

Aanslag geluid van je plectrum hou je altijd wel een beetje, een gedeeltelijke oplossing is misschien een dunner plectrum, een ander misschien je techniek?
Daarmee bedoel ik je plectrum wat schuiner houden.. Het komt allemaal uit de pols......

Wat ik bv bij een leerling van me merk, is dat ze heel zacht speelt, ik weet niet of dat ook bij jou het geval is, maar iets meer volume produceren kan ook nog wel s helpen.. Ik zeg altijd: probeer je spel wat meer "smoel" te geven.. Dientengevolge: meer snaargeluid en minder plectrumgeluid

Groetjes, Richie

galaxy
26 augustus 2011, 15:05
Dank je wel! Ik zal eens wat meer volume gaan produceren want dat kan ook het geval zijn :) Ik speel nog erg voorzichtig omdat ik denk dat te hard niet mooi is. En ik hou me plectrum recht, maar ik zal ook de tip van het schuiner houden mee nemen.

Ik zal gelijk is gaan oefenen.

Meer tips zijn uiteraard welkom.

Groetjes Sabrina

Rizz
26 augustus 2011, 15:16
Ik zie net dat je pas een weekje bezig bent.. Verwacht niet teveel van jezelf in zo'n korte tijd en heel veel oefenen.
Zorg eerst maar dat je je gitaar leert vasthouden en als het allemaal wat meer automatisme wordt, komt de rest ook vanzelf, je hebt dan nl. meer tijd en hersenkracht vrij om ook echt op je spel te letten.

Jullile (jij en je man) hebben iig een leuke hobby uitgekozen!

gegroet

galaxy
26 augustus 2011, 15:31
Het is zeker een hele leuke hobby, ik heb het net geprobeerd met een plectum maar dat wordt nog goed oefenen voor mij. Ik begrijp dat je er niet teveel van kan verwachten, ik vind het allang goed van mezelf dat ik de akoorden al weet te vinden en dat ik mijn vingers er goed op kan plaatsen. De snelheid komt vanzelf.
Ik ga ook nog lessen nemen, maar ik wordt nog gebeld wanneer deze plaats zullen vinden.
En oefening baart kunst zullen we maar zeggen.

Groetjes Sabrina

Harald
26 augustus 2011, 15:36
Hoek van plectrum kan veel verschil uitmaken. Als je het plectrum evenwijdig aan de snaar houdt krijg je het stevigste geluid. Maar voor slag vind ik het meestal mooier om wat te draaien (in twee richtingen, tov de snaar, maar ook tov het vlak over de snaren). Het gevoel wat je moet krijgen is dat het plectrum over de snaren stuitert, alsof je een kiezel over het water laat stuiteren.


Het plectrum maakt ook veel verschil uit. Voor slag zul je eerder een wat dunner plectrum kunnen gebruiken. Wil je echt heel zacht spelen zou je een extreem dun plectrum kunnen overwegen. Maar uiteindelijk is iets dikker qua sound beter. Wil je een beetje percussieve klik erbij houden niet al te dik (en buigzaam), anders juist een dik en stijf plectrum gebruiken (1,5 mm of dikker)

Voor melodiespel is een wat dikker plectrum over het algemeen beter.

Maar, vorm en dikte van plectrum is persoonlijk. Koop er gewoon een stuk of wat verschillende en probeer ze eens uit.

Cue Zephyr
26 augustus 2011, 21:19
Ik speel al wat langer (zit ook veel Taylor Swift tussen, overigens!). De enige manier hoe ik zo min mogelijk pick noise krijg is met een Wegen van een paar euro (ja, voor één plectrum), van 1.4 of 1.8mm. En dan nog moet ik goed opletten met mijn aanslag. Dus, go figure, je gaat het inderdaad altijd houden.

Wat ik bij mijn vriendin zie (leert ook gitaar) is dat ze iets te dikke plectrums wil gebruiken, teveel haar pols gebruikt (te weinig armbeweging) en ook met name d'r pols draaide (plus de plectrum parallel hield aan de snaren) Dit alles zorgde ook voor een sterk geklik tegen de snaren aan.
Er moet een beetje een balans komen tussen pols- en armbeweging. Het moet een losse en natuurlijke beweging zijn (is wennen, uiteraard). En inderdaad, het volume is erbij ook belangrijk. Eerder als ze op mijn gitaar speelde was het meer geklik dan de gitaar zelf, maar dat gaat steeds beter naarmate de beweging beter wordt en meer volume uit de gitaar komt. Het werkt een beetje twee kanten op.
Maar er zijn ook omstandigheden waarbij 't niet te vermijen is, als je stiller wilt spelen met een dik plectrum moet je 'm losser vasthouden wat meer klik veroorzaakt.

Veel succes!

vederlicht
26 augustus 2011, 22:42
Tja Sabrine, en als het dan wat beter lukt is het nog een hele kunst om de plectrum in je vingers te houden tijdens het spelen. Voor je het weet vliegt ie alle kanten op. Zeker als je last heb van enige transpiratie. Maar ook daar krijg je handigheid in, zul je zien......
Vederlicht♫

Venlonaer
26 augustus 2011, 23:04
Ik speel ook wel wat Taylor Swift, en ik vind juist een wat dikker plectrum (ca. 2 mm) met een zachtere aanslag erg mooi klinken :ok:

galaxy
28 augustus 2011, 20:12
Bedankt voor alle antwoorden. Ik heb nu verschillende plectrums gebruikt en de 60 mm of 88 mm bevalt me het beste, ligt eraan welk liedje.
Het is denk ik ook gewoon veel oefenene om het onder de knie te krijgen, net wat er wordt gezegt je pols,hand,arm beweging moet nog gewoon aangeleerd worden. Maar regelmatig oefenen en dan komt het goed.

Ik vind nu tutorials via youtube maar heeft iemand anders misschien nog goede site's waar tutorials opstaan om het gitaar spelen te leren?
Ik ben nog op zoek naar kinderliedjes, en lang zal ze leven.

Groetjes Sabrina

INOXROX
29 augustus 2011, 11:58
www.justinguitar.com zal iedereen je hier - terecht - aanraden om naar te kijken . Verder : alles uitproberen voor wat betreft de stand waarin je je plectrum houdt - maar verzuim niet te experimenteren met de verschillende kanten van zo'n ding en ook hoever je 'm laat uitsteken. Al die dingen kunnen - voor jou - net het verschil maken . De ene keer wil ik juist dat geklik erbij ; en een andere keer weer niet . En gebruik ik die plectrum op een ( net iets ) andere manier ....
En dan vergeef ik je dat je het eerder over een plectrum van wel 6 cm dik had ;)

Oh ja . Welkom alsnog :)

galaxy
29 augustus 2011, 12:04
oeps sorry dat was een typfoutje van die plectrum. :roll:
Ik ga gewoon eens verschillende standen proberen en oefenen dan komt het vast en zeker goed.

Groetjes Sabrina