PDA

View Full Version : waxpotten van pickups + pickup cover



Liquidje
26 augustus 2011, 13:05
Beste forummers,

wegens wat microfonische feedback ben ik hard op zoek naar wat manieren om mijn pickups te waxpotten. Nu heb ik alleen een beetje moeite met (het combineren van) de juiste procedure(s), gezien er een cover op zit.


Ik heb gewoon een open humbucker gekocht destijds (SD high-gain ding) met daarop een losse pickup cover. Nu loop ik een beetje vast met het waxpotten van de pickup coils etc (dus het waxpotten van de open pickup) en het waxen van de cover op de pickup (wat ook overal wel wordt aangeraden).

1. Nu zit ik dan vooral af te vragen wat ik precies met dat laatste moet. Kan ik gewoon de cover op de pickup doen, het geheel in wax zetten, en het even later als 1 geheel er uit vissen?

2. Verder nog een heel klein vraagje: voor het waxpotten, is het neem ik aan raadzaam het stof wat om de coils zit (om de windingen te beschermen tegen fysiek contact) te verwijderen? Of moet ik dat lekker laten zitten?

Rizz
26 augustus 2011, 13:16
Heb hier weinig verstand van, maar had dit langs zien komen:http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148341-Tele-Jazz-DuoSonic-Sixties-Master-voor-m-schoonpa&p=2689365&highlight=epoxy#post2689365

Misschien heb je er wat aan..

Liquidje
26 augustus 2011, 13:40
Heb hier weinig verstand van, maar had dit langs zien komen:http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148341-Tele-Jazz-DuoSonic-Sixties-Master-voor-m-schoonpa&p=2689365&highlight=epoxy#post2689365

Misschien heb je er wat aan..

Bedankt, maar dit gaat niet specifiek over mijn probleem, sterker nog, het gaat vrijwel niet over pickups :P Bedankt hoe dan ook voor je tijd!

HaroldA
26 augustus 2011, 13:40
1 Gaten dicht tapen
2 Gesmolten theelichtje er in leegkiepen
3 Element er in duwen
4 Solderen
5 Klaar!

Liquidje
26 augustus 2011, 13:42
1 Gaten dicht tapen
2 Gesmolten theelichtje er in leegkiepen
3 Element er in duwen
4 Solderen
5 Klaar!

bedankt, maar heb je het nu over de cover vastkrijgen, het element waxpotten of beiden? Want met 1 theelichtje betwijfel ik de hele pickup te waxpotten eerlijk gezegd...

Rizz
26 augustus 2011, 13:49
Bedankt, maar dit gaat niet specifiek over mijn probleem, sterker nog, het gaat vrijwel niet over pickups :P Bedankt hoe dan ook voor je tijd!

Dat krijg je ervan als iemand die nog een schaar int stopcontact steekt om te zien wat het effect is zich gaat bemoeien met dit soort vragen....:hide:
Te snel gelezen en zonder nadenken gereageerd. Succes verder!!

Liquidje
26 augustus 2011, 14:02
Nu zit ik zelf te denken aan:
1. Kleine laag wax in de pickup cover (is trouwens volledig dicht, dus ook geen gaatjes in de cover voor de polepieces)
2. Cover eroverheen en vastmaken met soldeer
3. Pannetje au bain-marie klaarmaken met een wat diepere laag wax erin
4. Hele pup erin leggen, af en toe bewegen voor luchtbelletjes
5. Als het klaar is, eruit halen, drogen/afkoelen/stollen, schoonmaken
6. done?

Rizz
26 augustus 2011, 14:14
Nog 1tje dan: hier staat het specifiek boven...
Nog een tip zoeken in google werkt sneller en beter

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?61740-Waxpotten-van-pickups

Liquidje
26 augustus 2011, 15:29
Nog 1tje dan: hier staat het specifiek boven...
Nog een tip zoeken in google werkt sneller en beter

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?61740-Waxpotten-van-pickups

Heb dit ook gevonden (gebruik ook google, is inderdaad stuk sneller), maar ik zit dan meer met de specifieke vraag wat te doen met mijn pickup covers.

Ik wil enerzijds gewoon waxpotten, maar wil dus ook meteen mijn cover meenemen. Ik vraag me dus vooral af wat daarin de beste volgorde is, omdat ik last van squeling heb van de cover.

Nogmaals, ik zou zelf zeggen:
1. Kleine laag wax in de pickup cover (is trouwens volledig dicht, dus ook geen gaatjes in de cover voor de polepieces)
2. Cover eroverheen en vastmaken met soldeer
3. Pannetje au bain-marie klaarmaken met een wat diepere laag wax erin
4. Hele pup erin leggen, af en toe bewegen voor luchtbelletjes
5. Als het klaar is, eruit halen, drogen/afkoelen/stollen, schoonmaken
6. done?

Alhoewel de wax in de cover dan ook weer smelt. Zou dan het beste gewoon zijn:
1. Cover over de pickup drukken en vastmaken met soldeer
2. Pannetje au bain-marie klaarmaken met een wat diepere laag wax erin
3. Hele pup erin leggen, af en toe bewegen voor luchtbelletjes
4. Als het klaar is, eruit halen, drogen/afkoelen/stollen, schoonmaken
5. done?

of moet ik wel een piepklein beetje ruimte overhouden tussen de cover en de polepieces?

Fiendish
26 augustus 2011, 15:41
Ik heb laatst een setje oude Epiphone pickups opnieuw in de was gezet, het is op zich vrij simpel : eerst de pickup zonder cover een tijdje in de was laten staan (zie ook het bareknuckle pickups forum voor tips daarover), en dan de pickup in de cover doen en er langzaam steeds een beetje was bijgieten tot het geheel vol is gelopen.
Overigens is het beter als je je pickups gewoon met de bijbehorende schroeven in de cover vastzet, dan het geheel in de was doopt en de overtollige was er afschraapt, maar ik neem aan dat dat geen optie is ?

Orpheo
27 augustus 2011, 14:28
je wilt niet teveel was in je pickup. hoe meer was, hoe 'doodser' hij klinkt. bij duncans zijn de spoelen al gewaxpot via een vacuummethode. je wilt dat alleen de luchtkamers dicht zijn bij de cover en bobbins. polepieces kunnen de cover aanraken, maakt niet heel veel uit.

wat haralda zegt, werkt bijzonder goed. beetje was in de cover, pickup erin drukken, af laten koelen, klaar.

Demoi-crazy
28 augustus 2011, 21:09
Vandaag chrome pickupcovers op mijn Gibson SG humbuckers geplaatst...

- pickups verwijdert en de vaste polepieces bedekt met isolatietape
- Was au-bain-marie gesmolten
- cover omgekeerd erin gelegd tot en een dun laagje was op de binnenzijde ligt.
- De cover eruit halen en wachten tot de was begint te stollen (licht melkwit wordt)
- cover over de pickup duwen en stevig vastklemmen
- De cover vastsolderen (eerst het chroom een beetje wegschrapen dat het soldeer blijft kleven)
- De overtollige was verwijderen en de pickups terug monteren
- Klaar in 30 minuten

Ik heb ze getest in repetitieomstandigheden (dus luid!!) en alles werkt perfect, geen feedback.... Schitterend resultaat!

Liquidje
29 augustus 2011, 13:48
Ik heb laatst een setje oude Epiphone pickups opnieuw in de was gezet, het is op zich vrij simpel : eerst de pickup zonder cover een tijdje in de was laten staan (zie ook het bareknuckle pickups forum voor tips daarover), en dan de pickup in de cover doen en er langzaam steeds een beetje was bijgieten tot het geheel vol is gelopen.


Vandaag chrome pickupcovers op mijn Gibson SG humbuckers geplaatst...

- pickups verwijdert en de vaste polepieces bedekt met isolatietape
- Was au-bain-marie gesmolten
- cover omgekeerd erin gelegd tot en een dun laagje was op de binnenzijde ligt.
- De cover eruit halen en wachten tot de was begint te stollen (licht melkwit wordt)
- cover over de pickup duwen en stevig vastklemmen
- De cover vastsolderen (eerst het chroom een beetje wegschrapen dat het soldeer blijft kleven)
- De overtollige was verwijderen en de pickups terug monteren
- Klaar in 30 minuten

Ik heb ze getest in repetitieomstandigheden (dus luid!!) en alles werkt perfect, geen feedback.... Schitterend resultaat!
Bedankt voor de reacties! Ik denk dat beide methoden goed zullen werken en zal ze ook zeker beiden gaan proberen (heb nog wat andere pups ook te doen). Thanks!



Overigens is het beter als je je pickups gewoon met de bijbehorende schroeven in de cover vastzet, dan het geheel in de was doopt en de overtollige was er afschraapt, maar ik neem aan dat dat geen optie is ?
Helaas, mijn covers hebben geen manier om vast te schroeven, het zijn dit soort:
http://www.dragonfireguitars.com/images/chrhumcovers.jpg

Dus moet wel vastsolderen. Hoe dan ook zit ik nog te twijfelen of ik misschien de pup eerst soldeer en dan wax. Hoe dan ook, zat mogelijkheden om te proberen!


je wilt niet teveel was in je pickup. hoe meer was, hoe 'doodser' hij klinkt. bij duncans zijn de spoelen al gewaxpot via een vacuummethode. je wilt dat alleen de luchtkamers dicht zijn bij de cover en bobbins. polepieces kunnen de cover aanraken, maakt niet heel veel uit.

wat haralda zegt, werkt bijzonder goed. beetje was in de cover, pickup erin drukken, af laten koelen, klaar.
Van wat ik kan vinden zijn de meningen over het werkelijke (negatieve) effect van waxpotten sterk verdeeld. Zelf zie ik uit natuurkundig opzicht ook niet echt het probleem van waxpotten, dus wil ik het graag een keer doen. Het zal hoe dan ook geen kwaad kunnen van wat ik lees.