PDA

View Full Version : Floyd Rose: teach me



SloeGin
26 augustus 2011, 12:07
Hey,

Ik ken eigelijk niets van een Floyd Rose. Ik ben van plan om een eerste gitaar met losse brug te kopen nml. Jackson RR24.
Bij de specs zie ik dit staan : Floyd Rose® FRT O200 tremolo

Wat betekent die '0200 tremelo' juist? Is dit een variant op de originele FR of ..?

Alvast bedankt!

Baco
26 augustus 2011, 12:45
Is een OFR, die FRT-200 is het typenr van de zwarte versie ;)

HaroldA
26 augustus 2011, 14:44
Floyd Rose: don't do it!!!

Wat denk je ermee te kunnen bereiken? (behalve stemproblemen, ellendige snaarwissels, intonatie gezeik en verminderde sustain)

YannickH
26 augustus 2011, 14:51
Floyd Rose: don't do it!!!

Wat denk je ermee te kunnen bereiken? (behalve stemproblemen, ellendige snaarwissels, intonatie gezeik en verminderde sustain)

stemproblemen met een orig. floyd???
nog nooooooooooooit gehad en zal ik noooooooooit hebben!
heb een tijdje men jackson niet bespeeld(3maanden) en ik haalde ze weer boven en ze stond nog altijd perfect. lekker die floyd misbruiken en nog niet ontstemmen dus...
met die goedkope namaak zever heb je wel problemen maar met een orig, of een gotoh ofzo niet hoor.

SloeGin je hebt PM;)

HaroldA
26 augustus 2011, 14:55
heb een tijdje men jackson niet bespeeld(3maanden) en ik haalde ze weer boven en ze stond nog altijd perfect.

Ik heb een Lo Pro Edge in mijn Japanese Ibanez RG560.

Op stemming krijgen is het probleem niet. Als er 1 snaar ontstemt is en je die bijstemt, dan ontstemmen de andere 5 snaren. Stem je die weer dan is die ene snaar weer ontstemt.

Het is een beetje je reet afvegen met toiletpapier, er blijft altijd de helft (van de helft(van de helft(etc))) achter.

Voor mij nooit meer een Floyd.

JER00N
26 augustus 2011, 14:58
Wat denk je ermee te kunnen bereiken? (behalve stemproblemen, ellendige snaarwissels, intonatie gezeik en verminderde sustain)

En vergeet niet dat je eerst een vierjarige studie moet volgen om hem af te stellen! Althans, sommige mensen denken dat...

Een goeie Floyd Rose (of goeie licensed types zoals Ibanez Edge, Schaller etc.) ontstemt amper. Snaren wisselen kost misschien iets meer tijd, maar het enige verschil is dat je die ringetjes moet afknippen en even een boutje los en weer vast moet draaien. Intonatie, doe je dat soms elke week? En sustain zal de TS een worst wezen, als je overweegt een RR te kopen gebruik je waarschijnlijk toch al bakken met gain :D

Hm toevallig HaroldA, op mijn RG3120 zit ook een Lo Pro, ik wil nooit meer wat anders!

YannickH
26 augustus 2011, 14:59
ja maar het gaat hier toch over een orig. floyd dus met je ibanez verhaaltje kan de TS niets.

ik heb op bijna al men gitaren een floyd en ik heb nog geen seconde spijt gehad.
en die rr24 is zeer aan te raden!

HaroldA
26 augustus 2011, 15:03
En vergeet niet dat je eerst een vierjarige studie moet volgen om hem af te stellen! Althans, sommige mensen denken dat...

En daar ben ik het volledig mee eens!


... Snaren wisselen kost misschien iets meer tijd, maar het enige verschil is dat je die ringetjes moet afknippen en even een boutje los en weer vast moet draaien. ...

Let wel op dat je altijd *exact*(!) hetzelfde setje snaren er weer op legt, anders ben je weer een avond bezig met het afstellen van de Floyd.


Hm toevallig HaroldA, op mijn RG3120 zit ook een Lo Pro, ik wil nooit meer wat anders!

Omdat? :???:

YannickH
26 augustus 2011, 15:06
ik verwissel maandelijks op men floyd gitaren 2-3 keer van stemming en snaardikte en dat kost me ondertussen een goede 20-30 minuten voor de gitaar van nieuwe snaren te voorzien + een goede afstelling...
dus dat het lang duurt is zever.
de afstelling duurt bij mij minder lang dan de snaren er op te leggen

Jasper.
26 augustus 2011, 15:12
@Harold, dat stemmen heb je snel onder de knie hoor. Als ik mijn snaren vervang en ze zitten erop, dan heb ik ze in 5 minuten weer perfect gestemd. Is het een ander setje dan moet je ook nog even met de veren kloten, maar dan ben je nog niet langer dan 20/30 min bezig.
Van al mijn gitaren ontstemd mijn jackson het minst (eigenlijk niet, behalve als het ineens een stuk warmer is). En daar zit ook nog een licensed trem op.
Vooral nu met mijn TC polytune gaat het erg gemakkelijk.

HaroldA
26 augustus 2011, 15:16
@Harold, dat stemmen heb je snel onder de knie hoor.

Ik heb van 1992 tot 2003 op mijn RG en S gespeeld, het was altijd ellende bij snaren verwisselen...

Maar goed: da's mijn mening...

LesPaul1612
26 augustus 2011, 15:17
Ik vind het FR systeem eerlijk gezegd wel goed werken, maar ik vind het wel zo'n gezeik met snaren verwisselen en je kan maar in één stemming spelen.

Ik vind het het beste als ie geblokkeerd is, dan heb je het beste van twee werelden: een niet ontstemmende gitaar, zonder geklooi maar met divebombs die je ook nog eens in een andere stemming kan zetten:crazyhappy:

HaroldA
26 augustus 2011, 15:18
Ik vind het het beste als ie geblokkeerd is, dan heb je het beste van twee werelden: een niet ontstemmende gitaar, zonder geklooi maar met divebombs die je ook nog eens in een andere stemming kan zetten:crazyhappy:

Volgens mij zijn daar betere en goedkopere oplossingen voor dan een Floyd.

YannickH
26 augustus 2011, 15:20
gewoon 6 nagels in je gitaar rammen en daar je snaren rond draaien!:rockon:

HaroldA
26 augustus 2011, 15:21
gewoon 6 nagels in je gitaar rammen en daar je snaren rond draaien!:rockon:

Lijkt me niet echt onder de categorie "beter" vallen...

YannickH
26 augustus 2011, 15:22
haha i know;)

Riky
26 augustus 2011, 15:34
Wat denk of wil je er mee kunnen doen?
Als je het alleen maar vet vind moet je het niet doen.

Snaren verwisselen is gewoon een kut werk of het nou lang of kort duurt en die 2 keer in de week dat je een dive bomb doet.

Dus: Als jeecht van plan bent ala Steve Vai te spelen dan heb je er wat aan, maar doe het niet als het je alleen maar tof lijkt.

YannickH
26 augustus 2011, 15:36
Wat denk of wil je er mee kunnen doen?
Als je het alleen maar vet vind moet je het niet doen.

Snaren verwisselen is gewoon een kut werk of het nou lang of kort duurt en die 2 keer in de week dat je een dive bomb doet.

Dus: Als jeecht van plan bent ala Steve Vai te spelen dan heb je er wat aan, maar doe het niet als het je alleen maar tof lijkt.

dat is een zeer goed punt!

peter_heijnen
26 augustus 2011, 15:46
Floyd rose is te gek!

Snaren wisselen gaat helemaal niet moeilijk, verstemmen van andere snaren als je bijstemt is niks meer of minder dan bij welk ander vrijzwevend systeem ook, en je gitaar blijft gewoon goed gestemd ook al haal je allerlei fratsen uit, wat nog meer kun je wensen? Makkelijk even bijstemmen als je meespeelt met oude platen zoals bijv vh1 waar ieder nummer in een andere stemming staat, zou leuk zijn maar dat gaat helaas niet.

Buzzel
26 augustus 2011, 16:30
Ik heb zelf een gitaar met Kahler tremolo, ik weet het tis geen floyd, maar ik moet zeggen dat die kahler nooit ontstemt. Maar ik vind het maar niks. hij is niet subtiel genoeg. Je kan er alleen maar dives me maken.

Braindead
26 augustus 2011, 21:09
Een goede floyd rose (Gotoh, Schaller, Original Floyd Rose) op een goede gitaar ontstemt niet. Hoe zou dat ook moeten ontstemmen? Een goede floyd lockt de snaren aan beide kanten en aangezien er geen topkam of brug meer tussenzit kan hij 1 alleen ontstemmen als je hals krom trekt. Dat gebeurt bij een goede gitaar niet of nauwelijks, of 2 als je messen niet goed meer zijn, wat alleen kan als je een heel oude floyd hebt met slijtage. Als je floyd in goede conditie is en niet te oud is dat niet van toepassing.

Braindead
26 augustus 2011, 21:12
Onzin, als je een floyd alleen maar vet vind moet je hem gewoon kopen. There's nothing like it. Probeer maar eens Dimebag Darrell dingetjes te doen zonder floyd. For the fail. En snaren verwisselen is zo gepiept, met het voordeel dat je gitaar na het locken ook echt niet meer verstemd.




Wat denk of wil je er mee kunnen doen?
Als je het alleen maar vet vind moet je het niet doen.

Snaren verwisselen is gewoon een kut werk of het nou lang of kort duurt en die 2 keer in de week dat je een dive bomb doet.

Dus: Als jeecht van plan bent ala Steve Vai te spelen dan heb je er wat aan, maar doe het niet als het je alleen maar tof lijkt.

Bijl
26 augustus 2011, 21:16
Snaren verwisselen is gewoon een kut werk of het nou lang of kort duurt en die 2 keer in de week dat je een dive bomb doet.

Dus: Als jeecht van plan bent ala Steve Vai te spelen dan heb je er wat aan, maar doe het niet als het je alleen maar tof lijkt.

Nee hoor, 2 keer in de week een divebomb maakt het al meer dan waard.

Jasper.
26 augustus 2011, 23:27
Makkelijk even bijstemmen als je meespeelt met oude platen zoals bijv vh1 waar ieder nummer in een andere stemming staat, zou leuk zijn maar dat gaat helaas niet.

Offtopic: Ieder nummer op het eerste van halen album staat toch in Eb? Alle nummers die ik tot nu toe meegespeeld heb wel.

Maar je hebt gelijk, dat vind ik ook het grootste struikelpunt aan een Floyd Rose. Je kan niet even omstemmen. Daarom heb ik bij mijn Ibanez RG320 de floyd vastgezet. (was toch al niet erg goed meer, volgens mij een EdgeII)
Ik kan hem nu door het finetunertje van de lage E goed te zetten switchen tussen normale en drop tuning.

JGD
27 augustus 2011, 02:16
Gotoh.

that's it.

peter_heijnen
27 augustus 2011, 10:17
Offtopic: Ieder nummer op het eerste van halen album staat toch in Eb? Alle nummers die ik tot nu toe meegespeeld heb wel.
Alles wel een halve toon lager, maar nooit of op 440 hz of een andere frequentie die ze dan de hele plaat verder aanhouden. Ik denk dat edje zijn gitaar ieder nummer uit de losse pols stemde.

Orpheo
27 augustus 2011, 12:32
floyds zijn dubbelzinnige dingen. als je een trem wilt/moet hebben, is er imho niks beters (floyd en supervee zijn dan voor mij even een en hetzelfde). een vaste brug is altijd handiger qua stemmen. maar het ontstemmen heb je met een (goed afgestelde) wilkinson of stratbrug ook. die zweven ook een beetje, en die zijn ook 'interdependant'. breekt op een strat een snaar, dan is de rest ook vals. tenzij ie tegen de body rust (en dat kan met een floyd ook gewoon). een floyd is echt een 'normale' trem met een schroefje extra om de snaar vast te zetten. het snarenwisselen valt ook reuze mee, als je het snaar per snaar doet. Mocht je toch de drang hebben om je fretboard een goeie beurt te geven, is het met een floyd echt supersimpel: diepe divebomb maken, en schoonmaken maar. met je linkerhand heb je dan het doekje vast, en rechts drukt de tremarm naar beneden. laat je de arm weer los, en hup, hij is weer perfect op stemming.

dat geneuzel over 'verlies van sustain'... wel eens George Lynch gehoord? of Warren DeMartini? of EvH?hoezo geen sustain. sustain tot in het oneindige (bij wijze van). met een goeie hals, goede body-neck-constructie, goed hout en goeie techniek kan je met een floyd net zo'n lange sustain uit halen als met een vaste brug.

Kahlers; tja ik vond ze ooit te gek omdat het een onbruikbare gitaar zeer bruikbaar maakte. maar ik ben ze langzaam maar zeker lomp, log en lelijk gaan vinden. ze veranderen je tone veel ernstiger dan floyds, ze blijven minder goed op stemming van een floyd (veel meer bewegende delen, dus meer plekken waar het mis kan gaan!). ik heb nu een van m'n 2 kahler-equiped les pauls verbouwd; block zit muurvast, veren eruit, cavity weer omhoog 'gevuld' met hout, alles keihard op elkaar geschroefd. zit geen millimeter beweging meer in. effect is behoorlijk; iets meer sustain van de harmonics, iets meer 'belletjes' in het hoog, en iets meer (controleerbare) feedback. te zijner tijd komt er nog wel een 'gewone' tune o matic op...

crapton
27 augustus 2011, 14:48
Ik heb een Peavey Wolfgang met een FR licensed trem en een Strat met een Wilkinson VR50.

De Wolfgang rust op de body, je kan maar 1 kant uit. Dat is meteen het grote voordeel want dat ding verstemt niet. Alleen bij warm-koud maar dat heb je met een fixed bridge gitaar ook. Het is even iets meer werk om de snaren erin te zetten maar daarna geen omkijken meer naar. Bovendien uitstekende range, je kan idd divebombs maken zonder probleem. Overigens heeft de Wolfgang een D-Tuna erop, erg handig, dat kan echter alleen bij aanliggen op de body.

Op mijn Strat heb ik de std trem meteen vervangen door een Wilkinson, veel beter gemaakt dan die el cheapo Fender sjit. Maar waarom vertel ik dit: ik heb er een Tremstopper in gemaakt. Ik weet niet of dat met een FR ook kan maar ik verwacht van wel. Daarmee kan je een deel van de stemproblemen van een floating bridge oplossen. Op de Strat werkt het iig perfect.

Mbt sustain, die Wolfgang gaat echt heel goed vooruit, trem ligt ook op de body. Misschien dat het uiteindelijk een heel klein beetje uitmaakt maar je hebt dan wel een tremolo. Zou er niet meer zonder willen.

peter_heijnen
27 augustus 2011, 14:56
Die tremstopper is er ook voor fr maar ik vond het niks, heb hem er meteen weer afgehaald.

Braindead
27 augustus 2011, 19:35
Quote Orpheo "dat geneuzel over 'verlies van sustain'... wel eens George Lynch gehoord? of Warren DeMartini? of EvH?hoezo geen sustain. sustain tot in het oneindige (bij wijze van). met een goeie hals, goede body-neck-constructie, goed hout en goeie techniek kan je met een floyd net zo'n lange sustain uit halen als met een vaste brug."

Op zich ben ik het er helemaal mee eens dat dat sustain verlies een hoop oeverloos gejammer is alleen de voorbeelden van je zijn denk ik niet helemaal op zijn plaats. Warren DeMartini speelt bijna altijd Charvels (momenteel signatures) en die hebben voor zover mij bekend altijd dive only floyds. Bij EVH is er ook een floyd in het spel die op de body rust dus sustain verlies is dan niet aanwezig.

George Lynch gebruikt dan weer wel vaak gitaren met zevende floyds.

R.J
27 augustus 2011, 21:00
demp alle snaren behalve 1 met je duim en wijsvinger, geef met je middelvinger een trap aan de niet gedempte snaar, diven met tremolo arm, vervolgens met je middelvinger de snaar op de harmonic raken en de trem arm terug omhoog halen en liften.

There, I tought you.

Of tijdens noten of akkoordenspel gewoon als een malloot op die trem-arm gaan tikken :)

Heb zelf RG met edge 3 en een les paul met tune-o-matic, snaren verwissellen is veel makkelijker op de LP, verder weinig verschil (op het feit na dat het een compleet ander beestje is en dus grof anders klinkt)

mesaman
29 augustus 2011, 14:21
Harold snapt er niets van, na zoveel jaar ervaring lukt het je nog niet?Snap je het niet?of weet je het precies maar ben je gefrustreerd met de floyd gestopt?

Topic starter, als jij je er in verdiept en eventjes googled/youtubed weet je precies hoe het moet en nooit gezeur of gedoe!
Zelfs met snaar breuk is het simpel! Even een kam(ja voor je haar,oid) er in snaar er in zetten, snaar op spanning tot de kam net een klein beetje los zit, nog eventjes finetunen en Klaar!

Ik verbaas me over het onkunde en negativiteit van veel gitaristen. Als je een band van fiets kan plakken kan je ook een gitaar uit elkaar halen,dus ook je tremmelo afstellen.Iedereen kan wel intresse tonen van het plaatsen van een foto op een forum/dvd speler programmeren/oid.
dus gewoon een FR kopen!

HaroldA
29 augustus 2011, 14:22
Harold snapt er niets van, na zoveel jaar ervaring lukt het je nog niet?Snap je het niet?of weet je het precies maar ben je gefrustreerd met de floyd gestopt?

Ik snap 'm heel erg goed en zie alleen maar nadelen aan een Floyd.

mesaman
29 augustus 2011, 16:29
Maar Harald, dan weet je toch ook dat het heel makkelijk is? 2 schroeven achterop de gitaar en de imbusjes los en weer vast,blokje voor trem stabilisatie, meer heb je niet nodig.ik zie alleen voordelen,ik heb een oude fender, gibson en een jem dus weet de verschillen heel goed.En ook dat het zo makkelijk is dat elke beginnende gitarist het super makkelijk kan leren.(iedereen met een klein beetje verstand kan het gewoon)

De voordeelden;
-Het gevoel ervan met bv. dempen is geniaal
-Divebombs!
-flageolets laten flutter'n voor een mooi effect
-stemvastheid
-looks
-geeft je solo's net dat extra.(luister naar je gitaar helden er is er vast een met floyd rose!;)

Buzzel
29 augustus 2011, 17:03
Harold snapt er niets van, na zoveel jaar ervaring lukt het je nog niet?Snap je het niet?of weet je het precies maar ben je gefrustreerd met de floyd gestopt?

Topic starter, als jij je er in verdiept en eventjes googled/youtubed weet je precies hoe het moet en nooit gezeur of gedoe!
Zelfs met snaar breuk is het simpel! Even een kam(ja voor je haar,oid) er in snaar er in zetten, snaar op spanning tot de kam net een klein beetje los zit, nog eventjes finetunen en Klaar!

Ik verbaas me over het onkunde en negativiteit van veel gitaristen. Als je een band van fiets kan plakken kan je ook een gitaar uit elkaar halen,dus ook je tremmelo afstellen.Iedereen kan wel intresse tonen van het plaatsen van een foto op een forum/dvd speler programmeren/oid.
dus gewoon een FR kopen!

Ik kan me fietsband niet plakken, maar wel me snaren vervangen hoor :D

JGD
29 augustus 2011, 17:48
[QUOTE=Braindead;2694468]There's nothing like it. Probeer maar eens Dimebag Darrell dingetjes te doen zonder floyd. For the fail. QUOTE]

jij kent Gotoh nog niet, zoveel is wel duidelijk.
they beat Floyd.

JGD
29 augustus 2011, 17:51
There's nothing like it.

jawel hoor.
Gotoh, is beter nog.

Gotoh heeft namelijk ook nog eens een optie om de speling er uit te draaien middels een inbus systeem.

Ik heb drie Gotohs en ik zie geen enkele floyd zo strak prrr prrr prrrr doen als mijn Gotohs.

Way better (en ik ben een diehard ervaren tremolo-extremist)

HaroldA
29 augustus 2011, 18:04
Maar Harold, dan weet je toch ook dat het heel makkelijk is? 2 schroeven achterop de gitaar en de imbusjes los en weer vast,blokje voor trem stabilisatie, meer heb je niet nodig.ik zie alleen voordelen,ik heb een oude fender, gibson en een jem dus weet de verschillen heel goed.En ook dat het zo makkelijk is dat elke beginnende gitarist het super makkelijk kan leren.(iedereen met een klein beetje verstand kan het gewoon)

Alleen die blokjes loskrijgen is al een hel. Je snaren er te strak in klemmen en ze breken allemaal netjes af waar ze buigen.

Intonatie is niet te doen op mijn Pro Edge: je moet de snaar verwijderen, met een klein imbusje een zadel losdraaien, zadel verplaatsen, alle 6 de snaren stemmen, veren spanning aanpassen, alle 6 de snaren stemmen, snaren nog een keer stemmen en dan intonatie checken.

Bovenstaande moet je X keer voor 6 snaren herhalen. Als je hals dan nog niet precies zo staat als je zou willen dan moet je het nog een keer X keer herhalen voor 6 snaren.


De voordeelden;
-Het gevoel ervan met bv. dempen is geniaal
-Divebombs!
-flageolets laten flutter'n voor een mooi effect
-stemvastheid
-looks
-geeft je solo's net dat extra.(luister naar je gitaar helden er is er vast een met floyd rose!;)

Nadelen:
* Verplichte wissel met *exact(!)* dezelfde snaren
* Stemmen is een hel
* Intoneren bijna niet te doen
* Verandering in setup (snaren/stemming/actie/hals) kost je een hele avond per poging
* Gereedschap nodig om een snaar te wisselen
* Slijtage gevoelig
* Brughoogte veranderen kan niet met snaren er op
* Duur
* Veren dempen je sustain
* Veren galmen na
* Alles gigantisch ontstemt als er 1 snaar breekt
* Verhoogde snaarspanning na het breken van een snaar kan andere snaren breken
* Bends maken andere snaren vals
* Etc

JGD
29 augustus 2011, 18:27
Alleen die blokjes loskrijgen is al een hel. Je snaren er te strak in klemmen en ze breken allemaal netjes af waar ze buigen.

wat een onzin. met snaren van de Aldi misschien :???:



Intonatie is niet te doen op mijn Pro Edge: je moet de snaar verwijderen, met een klein imbusje een zadel losdraaien, zadel verplaatsen, alle 6 de snaren stemmen, veren spanning aanpassen, alle 6 de snaren stemmen, snaren nog een keer stemmen en dan intonatie checken.


Intonation tool et voila






Nadelen:
* Verplichte wissel met *exact(!)* dezelfde snaren
* Stemmen is een hel
* Intoneren bijna niet te doen
* Verandering in setup (snaren/stemming/actie/hals) kost je een hele avond per poging
* Gereedschap nodig om een snaar te wisselen
* Slijtage gevoelig
* Brughoogte veranderen kan niet met snaren er op
* Duur
* Veren dempen je sustain
* Veren galmen na
* Alles gigantisch ontstemt als er 1 snaar breekt
* Verhoogde snaarspanning na het breken van een snaar kan andere snaren breken
* Bends maken andere snaren vals
* Etc

*so?
*maar hoeft zelden
*maar hoeft zelden en met de tool is het goed te doen
*dan ken je het gewoon niet, no offense
*jaja, welgteld 1 imbus, tis een drama
*wat een kolder
*en waarom zou je ook
*tsja.... beetje non-argument
*merk ik helemaal niets van
*idem
*ja, daar heb je zeker gelijk, absoluut een nadeel
*merk ik helemaal niets van
*ja, een beetje maar is zeker werkbaar hoor
*en ook iets bijdehands voor etc :seriousf:

Terminus
29 augustus 2011, 22:17
Ik snap echt niet dat je een hele avond doet over het afstellen van je Floyd-veren, de eerste keer dat ik het deed heb ik er niet langer dan drie kwartier over gedaan. Nu moet ik toegeven dat ik alleen de veren versteld heb, de intonatie moet ik nog steeds doen.

Gewoon zorgen dat je snaren opgerekt zijn en afwisselend draaien en stemmen, als je snaren nog niet helemaal stemvast zijn stel je hem eerst wat groffer af en speel je dan wat.

HaroldA
29 augustus 2011, 23:07
Ik snap echt niet dat je een hele avond doet over het afstellen van je Floyd-veren, de eerste keer dat ik het deed heb ik er niet langer dan drie kwartier over gedaan. Nu moet ik toegeven dat ik alleen de veren versteld heb, de intonatie moet ik nog steeds doen.

En dan rekken je snaren nog een beetje uit en dan klopt er weer niks van. Of je hebt de boel goed afgesteld, maar je fijnstemmer zit op z'n einde en je moet de toplock weer los gooien waardoor er 2 snaren ontstemt raken waardoor al je snaren weer ontstemt zijn.

Ideaal systeem dus! Ik zou niet weten waarom niet iedereen een Floyd in z'n gitaar heeft zitten.

mesaman
29 augustus 2011, 23:18
harold kan gewoon niet met een floyd rose om gaan. das duidelijk, maakt niet uit, maar hij snapt het niet of heeft het gevoel/ervaring/geduld gewoon niet.anders weet ik het ook niet, leg je het me uit?

Ik weet zeker dat er tientallen gitaarnetters zijn die binnen een kwartier klaar zijn en er een 007 setje op hebben en er een 009 setje opleggen.Ik ben echt niet heel handig of een complete gitaarmonteur of roadie, maar je verdiept je er in en oefent 2 of 3 keer en het kwartje is gevallen. Harold maakt beginners bang voor niets!
Harold,kom gerust langs voor een biertje/koffie/thee/wishey en ik laat het je zien!voor jij hem op hebt zitten de snaren er op!
ik leg klaar;
-gitaar
-imbus
-kniptang
-snaren
-philips schroevendraaier.


gvd, uren oefenen!duizenden euros aan spullen! en niet de moeite nemen je te verdiepen hoe je je materiaal moet onderhouden? als je zo lui bent breng je hem toch naar de winkel voor nieuwe snaren?dan heb je helemaal geen moeite of moeilijkheden! en als je optreed heb je toch altijd meer gitaren mee?hAROLD had er zelfs 2!en het dan nog niet weten/kunnen?
ask your girlfriend! (niets persoonlijks,maar het irriteert me lichtelijk!)
no backup?i dont believe you!

voor de mensen die het willens en wetens niet kunnen/willen kunnen.
SUKKELS!:stop:

mensen die nog geen ofr (oid)hebben, kijk eens op youtube!

HaroldA
29 augustus 2011, 23:23
harold kan gewoon niet met een floyd rose om gaan. das duidelijk, maakt niet uit, maar hij snapt het niet of heeft het gevoel/ervaring/geduld gewoon niet.anders weet ik het ook niet, leg je het me uit?

Zoals eerder gezegd snap ik precies hoe die kutdingen werken, ik vind ze gewoon slecht ontworpen en onnodig complex.

Wedden dat meer dan de helft van de Floyd bezitters er geen pook op heeft zitten?

mesaman
29 augustus 2011, 23:24
En dan rekken je snaren nog een beetje uit en dan klopt er weer niks van. Of je hebt de boel goed afgesteld, maar je fijnstemmer zit op z'n einde en je moet de toplock weer los gooien waardoor er 2 snaren ontstemt raken waardoor al je snaren weer ontstemt zijn.

Ideaal systeem dus! Ik zou niet weten waarom niet iedereen een Floyd in z'n gitaar heeft zitten.

dus je zit niet op te letten! dat zie je toch meteen,alleen de 1e keer maak je die fout (ezel,iets met steen?)en je kan zelfs met 2 systemen stemmen! die knopjes op de kop van de gitaar,en de draaiknopjes op de tremmelo zelf!
Wat een mogelijkheden!en nog gaat het fout?

-je had toch wel gelezen over de intonatie tool?die kost wel 25€!pfff daar moet je wel een lening voor afsluiten!Ik heb hem niet nodig, maar het is wel handig.voor alles wat je tegenlegt heb ik/iemand anders een goed andwoordt gehad, behalve voor je mening natuurlijk.

ik wou niet reageren op deze post,sorry! mislukt! gdvdmm

fijne avond iedereen!ik ga gitaarspelen!

mesaman
29 augustus 2011, 23:28
Zoals eerder gezegd snap ik precies hoe die kutdingen werken, ik vind ze gewoon slecht ontworpen en onnodig complex.

Wedden dat meer dan de helft van de Floyd bezitters er geen pook op heeft zitten?

complex?complex?complex?complex?we zitten op een ander level!:stop:
Want je weet hoe het werk?en toch snap je het niet?huh?
you drag me down to your level and try to beat me??

im out!

YannickH
29 augustus 2011, 23:30
Zoals eerder gezegd snap ik precies hoe die kutdingen werken, ik vind ze gewoon slecht ontworpen en onnodig complex.

Wedden dat meer dan de helft van de Floyd bezitters er geen pook op heeft zitten?

ik heb er niet altijd een "pook" opzitten maar ik zie niet wat het met de zaak te maken heeft?
je hebt gewoon iets tegen floyds.
maar dat wil niet zeggen dat iedereen er iets tegen moet hebben.
als je er een beetje met kan werken is het een hele goede brug.
en het wil niet zeggen dat jij er niet mee overweg kan, dat niemand dat kan he

aaronstonebeat
30 augustus 2011, 00:14
Ik ben helemaal geen fan van tremolo-systemen, maar ik kom ze desondanks wel eens tegen bij leerlingen of andere klanten die met een probleem zitten. Ik heb zelfs zo'n ding al eens tot het laatste onderdeel uit elkaar gehaald (dat zijn er nog best een hoop) weer in elkaar gezet, terug geplaatst, nieuwe snaren opgezet en alles in korte tijd weer goed gekregen.

Ooit zag ik de heilige graal voor wat betreft FR-tremolo's (en alle ander vergelijkbare systemen die zweven). Het is een plaatje van de juiste dikte dat je van achter tussen de body en het sustain-block schuift, precies zo dik dat de tremolo mooi vlak ligt.
Je kunt ook langs de voorkant een wig tussen de mechaniek en de body steken, maar dat geeft een zeker risico op beschadigingen (een stukje van een 3 mm dikke plastic strip uit een bouwmarkt deed voor mij in het laatste geval precies de truc langs achter).

Stel dat je een dikkere set snaren op je gitaar wilt zetten; als je verder niets doet, kun je er gif op innemen dat de kont van je tremolo omhoog gaat komen.
- leg je gitaar met de achterkant naar boven op je schoot, schuif het plaatje tussen het sustain-block en de body en draai de schroeven van de klauw aan totdat het plaatje stevig klem zit (wellicht moet je hier gaandeweg af en toe naar kijken).
- plaats de nieuwe snaren en stem ze (let op het plaatje en draai de klauw strakker als het tussendoor los komt te zitten), intoneer ze, wat je ook maar nodig vindt; zolang dat plaatje maar klem blijft zitten.
- als je klaar bent, draai je de schroeven van de klauw net ver genoeg los dat het plaatje niet meer klem zit; als het er uit zichzelf nog niet uit was gevallen, haal je het weg.
- vervolgens controleer je de stemming van één van de snaren en stelt die bij door weer aan de schroeven van de klauw te draaien (steeds elke schroef een klein beetje, laat ze beide zoveel mogelijk gelijk op gaan).

Zo kun je in een mum van tijd de boel goed op orde hebben. Let er ook op dat je fijnstemmers aanvankelijk ongeveer in het midden van hun bereik staan; eerst zo nauwkeurig mogelijk stemmen met de mechanieken aan de kop (rek zoveel mogelijk uit de snaren halen) en dan de locking-nuts vastdraaien.

Korte versie:
je fixeert de tremolo in de juiste positie door een blokkeerder aan te brengen en de veren wat aan te draaien (of niet als je bijvoorbeeld naar dunnere snaren gaat of constateert dat de tremolo met de achterkant te diep ligt); als je helemaal klaar bent met afstellen, draai je de veren zover los totdat je weer terug bent op de juiste stemming.

Een kind kan de was doen, al kan het even duren om uit te leggen hoe.

mesaman
30 augustus 2011, 12:49
aaron heeft gesproken, die drenthen zijn altijd zo lekker nuchter en duidelijk.

JGD
30 augustus 2011, 13:01
je overtuigt hem toch niet.
laat hem lekker bij zo'n walgelijke voorwereldlijke misselijke vaste primitieve brug blijven joh. ;)

YannickH
30 augustus 2011, 14:33
je overtuigt hem toch niet.
laat hem lekker bij zo'n walgelijke voorwereldlijke misselijke vaste primitieve brug blijven joh. ;)

haha ja:p het is een onbegonnen zaak

JGD
30 augustus 2011, 14:36
ik ben gisteren begonnen met het vervangen van de snaren op mijn Dean From Hell

moest inderdaad HELEMAAL een imbus gebruiken, alles los schroeven, snaren spannen, vastzetten, stemmen etc.
als alles mee zit hoop ik half september in ieder geval de eerste 3 snaren af te hebben.

tis inderdaad een onbeschrijfelijk drama

:crazyhappy:

HaroldA
30 augustus 2011, 14:40
Ik bouw voor mijn werk websites en interfaces. Daar geldt 1 regel: als je er een handleiding voor nodig hebt, is het een slechte interface.

In dit topic staan een stuk of 10 handleidingen voor een veel te complexe brug.


@JGD: ik weet niet waar je mee bezig bent, maar je begint me mateloos te irriteren. Ik mag toch gewoon een mening hebben die ik vervolgens ook nog netjes onderbouw? Of kan ik beter alleen "ondingen, blergh." zeggen zoals jouw schitterende toevoeging op het Marshall SL-X (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148756-Geluid-valt-soms-weg-JCM900-2100-SL-X&p=2696136&viewfull=1#post2696136) topic?

JGD
30 augustus 2011, 14:43
maak je toch niet zo te sappel joh.

niemand betwist hier dat een Floyd meer werk is dan een vaste brug.

alleen jij overdrijft zo ontzettend.

en je voegt ook niets toe, want dit topic ging over tips inzake een floyd.
niemand zat hier uberhaupt te wachten op jouw anti-floyd opmerkingen.

over de pot en de ketel zeg.......

JER00N
30 augustus 2011, 15:21
als alles mee zit hoop ik half september in ieder geval de eerste 3 snaren af te hebben.

tis inderdaad een onbeschrijfelijk drama

:crazyhappy:

Ik zei het toch, je moet er eerst vier jaar voor studeren. Mijn promotieonderzoek heet "Het finetunerdilemma - linksom of rechtsom?"

Lijkt erop dat we een Actiecomité ter Bevordering van de Floyd Rose moeten oprichten :D

HaroldA
30 augustus 2011, 15:41
niemand zat hier uberhaupt te wachten op jouw anti-floyd opmerkingen.


Ik ken eigelijk niets van een Floyd Rose.

Dus in een topic waar gevraagd wordt om ervaringen met een Floyd mag alleen iets positiefs geplaatst worden? :stop:

mesaman
30 augustus 2011, 16:29
Harold? Mag ik een link naar je websites? Want als jij een FR al moeilijk vind, vraag ik me af hoe je websites zijn? Dat is puur interesse natuurlijk en iedereen zijn vak.

Als ik Harold moet geloven kan ik best een floydrosnieuwesnarenafstelservice beginnen. Nu nog een busje met 380volt en een 12meter ladder en brandslang zien te vinden! Gouden handel met die hogerewiskundetremmelo's!

Mag ik me aan melden voor de Profloydroseclub?

interessander
30 augustus 2011, 16:40
Een floyd rose is vergelijken met een vaste brug een complex ding omdat het een complexere taak heeft: de snaren zowel naar boven als naar beneden kunnen bewegen en weer op het juiste punt terugkomen zodat alles in stemming blijft. Het kan nog complexer overigens, kijk maar eens naar de Steinbergers trans trem, deze kan een gitaar in een keer in een geheel andere stemming zetten.

Hoewel ik twee gitaren bezit met een zwevende tremolo gebruik ik deze zelden (heb hem overigens niet vastgezet), ik ondervind er echter geen hinder van bij het spelen en tijdens het snaren vervangen en/of stemmen, sterker nog, laats pakte ik mijn RG na meer dan 3 maanden weer eens uit de koffer voor een optreden, perfect gestemd.

Niet iedereen heeft het geduld of de ervaring om een gitaar met een zwevende tremolo perfect af te stellen, maar als je eenmaal weet hoe het moet dan is het zeer logisch. Er zijn ook zat mensen die nooit zelf aan de halspen van de gitaar sleutelen en hem dan maar liever wegbrengen.

Orpheo
30 augustus 2011, 16:58
De floyd heeft een ding per snaar extra wat 'm lastiger maakt dan een wilkinson, hipshot of gewone trem, die 'floating' afgesteld is. en dat is dat blokje. als je 'm te hard aan draait zodat de snaar breekt, hoe hard draai je 'm dan wel niet aan?! ik draai de inbus zelf eerder daar z'n grootje dan dat ik 'm zo hard aandraai dat de snaar kapot gaat.


maar goed; dat is dan eventjes modelafhankelijk.

het toplocken is een keuze. een floyd hoeft niet perse met een toplock. een goeie topkam met locking tuners is zat. je blijft dan ook goed op stemming, en je kan ook whobbles, duikjes en flutters maken. diepe dives kan, maar dan blijft ie niet super op stemming, maar wel beter dan een hipshot, wilkinson of american standard.

de nieuwere floyds, of eigenlijk vooral de gotoh, is behoorlijk goed te intoneren hoor. ik doe dat heel simpel. ik stem 'm, en stel 'm af tot de baseplate goed staat. tot dan is het niet superveel werk, toch? als je dat eenmaal gedaan hebt, kan je snaren wisselen tot in den eeuwigheid! daarna blokje hout achter de trem, zodat de trem niet naar beneden duikt zodra je de snaarspanning iets los gooit. Immers, de veren moeten uiteindelijk even hard trekken als alle snaren, en de kracht van de snaren hangt weer af van hun dikte als ze op de juiste stemming staan. kortom: snaren los, en weer op stemming, zou niet uit hoeven moeten maken voor de positie van de baseplate, op het eind van het verhaal.

maar dan nog; hoe vaak moet je wel niet dan intoneren als het zo'n werk is voor je? Misschien ben ik makkelijk erin... ik hoef niet perse m'n gitaar 100% goed geintoneerd te hebben. ik heb me erbij neergelegd dat dat niet gaat lukken! zolang het maar redelijk zuiver is bij bepaalde akkoorden en intervallen, kan ik de rest wel fixen met m'n spel (beetje benden of harder indrukken).

Het valt allemaal reuze mee. maar als je al de mindset hebt 'ik vind floyds overmatig complex' dan werkt 't al niet.

en dan nog; hoe zou je het versimpelen? versimpelen maar wel zo dat de functie van de trem (op stemming bljven bij extreem tremgebruik) niet verloren gaat? ik heb wel wat dingen bedacht, maar uiteindelijk is dat allemaal complexer met meer bewegende delen dan een floyd!

Braindead
30 augustus 2011, 17:14
Ik snap het probleem ook niet zo. Ja, een Floyd is iets meer werk om een snaar te vervangen maar als je weet wat te doen en in welke volgorde valt het reuze mee:

1 schroefje locking nut los >met stemknop snaar los draaien, schroefje trem los > snaar eraf
2 nieuwe snaar erop; afknippen en schroefje trem vast> aandraaien, paar keer aan snaar trekken en nogmaals aandraaien > schroefje locking nut vast en finetunen.

Bottom line is dat je 2 schroefjes los en vast moet draaien met het voordeel dat je het finetunen dan met finetuners veel nauwkeuriger kan en je gitaar beter op stemming blijft.

But then again, er zijn natuurlijk altijd mensen die een ei bakken al moeilijk vinden. In dat geval kan je beter blokfluit gaan spelen.

YannickH
30 augustus 2011, 18:05
heb net op men ltd kh-602 andere snaren gelegd + afgesteld.
de gitaar stond in drop B met een 0.11 setje van ernie ball.

heb er nu een setje 0.10 van d'adario opgelegd en staat in drop D.
neck ff in de olie gezet alles gepoetst, snaren erop, afgesteld en klaar.
20-30 minutjes werk.

echt niet moeilijk hoor...

snessiram
30 augustus 2011, 21:06
@HaroldA: Ik heb sinds dag 1 een (licensed) floyd rose gehad en heb nooit de nood gehad om een handleiding op te zoeken. Als je kijkt hoe de snaren erop zitten dan is het toch niet zo moeilijk om te achterhalen hoe heel het systeem werkt, en hoe je de snaren kan vervangen?

Voor het doel van het systeem vind ik het niet overdreven complex (het is eigenlijk gewoon logisch). En dat sommige tips zoals dat blokje om de tremolo te blokkeren handig zijn om te weten maakt nog niet dat je een week moet studeren om te snappen hoe je ermee moet omgaan.

Het is niet dat je puntjes pure onzin zijn. Je stelt het gewoon overdreven voor. Jij noemt het stemmen een hel, ik vind het net geweldig dat men gitaren praktisch nooit ontstemmen. En ja, de veren zullen waarschijnlijk wel *iets* van effect hebben op de sustain, maar zelf heb ik daar nog geen last van ondervonden (ik heb overigens wél een Ibanez S5470 met een prijskaartje van 1500 euro in de winkel laten liggen omdat de sustain daarbij wél slecht was, maar die heeft dan ook geen OFR). Ik heb ook nog nooit voorgehad dat andere snaren braken als gevolg van verhoogde spanning bij het breken van een eerste snaar. Het zou misschien wel kunnen in theorie, maar of het in de praktijk echt vaak voorvalt... uiteindelijk verhoog je de spanning op de snaren ook als je de tremolo naar achteren trekt, en daar is het systeem toch voor gemaakt uiteindelijk.

Sommige van je puntjes zijn ook slechts éénmalig meer werk (of om de x tijd). Het is niet alsof je elke keer als er een snaar springt de veren opnieuw moet afstellen, de intonatie opnieuw moet afstellen, ... Maar inderdaad, als je het systeem moet afstellen (wat ook kan bij andere stemmingen of andere snaardiktes) dan is het wat meer werk als een klassiek systeem. Echter met enkele eenvoudige tips hoeft het echt niet onmenselijk moeilijk te zijn en zeker geen hele avond te duren.

Het punt is dat een floyd rose voor- en nadelen heeft en je moet gewoon vanuit je eigen standpunt kijken of het nuttig is voor je. Wil je graag vaak van snaardiktes veranderen of je gitaar anders stemmen, dan blijf je er best van weg. Hou je van dive bombs of andere effectjes die je enkel met een floyd rose kan en wil je gewoon dat je gitaar 'niet' ontstemt, dan is een floyd rose zeker het overwegen waard.

Jij, HaroldA, gebruikt in je gitaarspel de toepassingen waarvoor een floyd rose gemaakt is waarschijnlijk niet. Natuurlijk kies je dan beter een gitaar zonder want je haalt er geen voordelen uit, enkel de nadelen. Maar als ik kijk naar de gitaar waar de TS over spreekt, een Jackson RR24, dan vermoed ik dat de TS mogelijk wél gebruik zal maken van de floyd rose en hoeven we hem niet af te schrikken alsof hij er onmogelijk mee om zal kunnen gaan, maar uiteraard wel realistisch blijven: er zijn wel nadelen (maar voor mij bijvoorbeeld wegen die niet op tegen de voordelen).

Overigens bestaan er trem-stabilizers (http://joe.emenaker.com/TremStabilizers/) die voorkomen dat als je de ene snaar bend, de anderen niet meer helemaal zuiver klinken. Ik heb er zelf echter geen ervaring mee.

SloeGin
30 augustus 2011, 22:00
Dank voor alle reply's.
Ik heb een goede gitaartechnieker in de buurt dus dat zal wl vlot lopen ;)
De gitaar zou trouwens dienen om zaken te spelen à la Alexi Laiho dus veel FR gebruik :)

JGD
31 augustus 2011, 12:25
en zo hoort het ook; tremolo's moeten flink op hun mieter krijgen, Dimebag style, yeee-haa!!

Als je in die hoek zit, ga je alleen maar spijt krijgen van een vaste brug of slechte tremolo.
Ga meteen voor een goede, je hebt er (zeker als metalfan) zoooo oneglooflijk veel plezier van.

Nogmaals: denk ook eens aan Gotoh.
goedkoper dan OFR en volgens menig forum kwalitatief beter!

Even een andere vraag, aan de mede tremolo gebruikers:

het valt mij op dat als je je snaren vervangt en je nieuwe set is exact het zelfde merk en gauge, je tremolo-basis-plaat toch in eerste instantie niet kaas recht op je body staat, zoals hij behoort te staan.

het lijkt wel alsof hij zich toch enige dagen moet zetten ofzo, ook al had je hem in je oude set helemaal; perfect staan.
iemand hier ervaringen mee?
Het zit hem niet in de kwaliteit want ik heb gewoon een hele goeie tremolo.

Orpheo
31 augustus 2011, 19:44
ik merkte vandaag weer hoe lekker een floyd is. lekker stabiel in feel en stemming, en met nieuwe snaren blijft ie ook goed op stemming; de finetuners zijn echt een topuitvinding!

Braindead
31 augustus 2011, 21:03
@ JGD: Misschien dat dat te maken heeft met dat snaren in het begin nog niet goed uitgerekt zijn. Ik rek ze met de hand altijd flink op als ik ze erop zet.

mesaman
1 september 2011, 17:02
ik heb mn ibby met ofr-ll en jem net even lomp mishandeld! ik had ze na 2 jaar uit de koffer gehaald en ze waren allebij goed gestemd! de ofr was wat strakker en de lo pro edge wat meer soepel. i love them!

Harold, is jou glas half leeg?
Die van mij is heerlijk half vol!

HaroldA
1 september 2011, 17:04
Harold, is jou glas half leeg?

Mij glas is half vol, ik heb alleen een goed onderbouwde hekel aan FR's, vandaar dat ik die ook niet meer gebruik.

peter_heijnen
1 september 2011, 17:38
Geen gewone hekel maar juist een goed onderbouwde hekel dus, wel dit keer zien we het dan maar door de vingers. :)

mesaman
1 september 2011, 23:26
Harlold? PROOST!

Ik zit te wachten op een goed aanbod van je ibbies Harold.
Hoeveel kratten of liter wiskey moeten ze kosten?


topic starter?
ben je er al uit?

SloeGin
2 september 2011, 10:07
topic starter?
ben je er al uit?

Ja, ik twijfel nog tussen een Jackson RR24 of Schecter BlackJack C-1 FR ...

Jasper.
2 september 2011, 11:44
Ja, ik twijfel nog tussen een Jackson RR24 of Schecter BlackJack C-1 FR ...

Testen! Qua looks zou ik voor de RR24 gaan. Heb zelf ook een RR, mooi model vind ik.

JGD
4 september 2011, 13:05
de jackson is wel 80 keer zo metal!

en das toch waar het uiteindelijk om gaat :blast:

YannickH
4 september 2011, 13:09
schecter heeft wel een dikkere neck dan de jacksons he.
ik vind de rr24 super spelen alleen mis ik de 2de pickup.
nu ik vind een V heel fijn spelen omdat je zo makkelijk bij de onderste frets kunt, er zit geen stuk body in de weg.
ik zeg jackson!