PDA

View Full Version : fender bassman 70 nagenoeg geen volume



joachimrens
26 augustus 2011, 10:42
Beste gitaarnetters,

Nadat ik van vakantie ben teruggekomen doet mijn bassman 70 het niet meer! Het geluid is nog wel wat ik speel, dus niet alleen hum, maar het is als ik de versterker voluit zet nog onder huiskamervolume. De eindbuizen zien er nog goed uit, dus zonder blauwe gloed. Weet iemand wat er aan de hand is?:???:

nico verduin
26 augustus 2011, 11:31
Beste gitaarnetters,

Nadat ik van vakantie ben teruggekomen doet mijn bassman 70 het niet meer! Het geluid is nog wel wat ik speel, dus niet alleen hum, maar het is als ik de versterker voluit zet nog onder huiskamervolume. De eindbuizen zien er nog goed uit, dus zonder blauwe gloed. Weet iemand wat er aan de hand is?:???:
Kan zijn dat een van de buisjes geen goed contact maakt. ff eruit trekken en weer terugdoen. Heb je evt. contactspray, ff buiten de amp de pootjes licht inspuiten. Blauwe gloed zegt niets tenzij hij helemaal blauw oplicht, maar dat heb ik pas 1 x meegemaakt...

joachimrens
26 augustus 2011, 11:39
Bedankt:crazyhappy:~
Ik was al in de rouwstemming, maar hij doet het weer gewoon.
Helemaal top:rockon:

nico verduin
26 augustus 2011, 12:00
Bedankt:crazyhappy:~
Ik was al in de rouwstemming, maar hij doet het weer gewoon.
Helemaal top:rockon:Wat heb je uiteindelijk gedaan?

joachimrens
26 augustus 2011, 12:14
Ik heb alleen de voorbuisjes er opnieuw ingedaan.

nico verduin
27 augustus 2011, 08:33
Houdt het ff in de gaten als het weer voorkomt. Dan zou ik ff elk buisje er uithalen, pootjes inspuiten met contactspray en het buisje 1-3x er ff in en uit doen. Dan spreidt het middel goed aan de binnenkant van de voetjes. Direct inspuiten moet je wel heel handig in zijn. Anders ligt de binnenkant van de amp gelijk vol met die rommel.
Wel opletten dat je de buisjes er verticaal in en uit trekt.
Helpt het nog niet, dan kun je gaan prutsen met contacten naar binnen buigen met een scherpe punt, maar dat is uitstel van executie. Dan kun je de buisvoet beter gelijk vervangen.

cluseau
27 augustus 2011, 09:13
Direct inspuiten moet je wel heel handig in zijn. Anders ligt de binnenkant van de amp gelijk vol met die rommel.

Zoals Nico zegt alleen de pootjes nat spuiten en dan buisje er in zetten met licht ronddraaiende beweging. Kom nog veel te vaak volgespoten ampjes tegen. Soms lijkt het wel een olieboot. Het stof gaat zich namelijk binden met de overtollige olie. Je hebt dan veel tijd nodig om dat schoon te maken met als gevolg extra kosten.

Frans.

Dirk_Hendrik
29 augustus 2011, 17:27
Zoals Nico zegt alleen de pootjes nat spuiten en dan buisje er in zetten met licht ronddraaiende beweging. Kom nog veel te vaak volgespoten ampjes tegen. Soms lijkt het wel een olieboot. Het stof gaat zich namelijk binden met de overtollige olie. Je hebt dan veel tijd nodig om dat schoon te maken met als gevolg extra kosten.

Frans.

Ik kreeg een paar maanden terug een mengtafel in die categorie. Krakende faders, inspuiten, weer kraken, weer insputen, weer kraken... etc etc. Aan sommige faders hing zo ingeveer een laag boter.

nico verduin
29 augustus 2011, 17:57
Ik kreeg een paar maanden terug een mengtafel in die categorie. Krakende faders, inspuiten, weer kraken, weer insputen, weer kraken... etc etc. Aan sommige faders hing zo ingeveer een laag boter.halvarine of roomboter:seriousf:

cluseau
30 augustus 2011, 13:51
halvarine of roomboter:seriousf:

Zal eerder reuzel zijn :sssh:

joachimrens
1 oktober 2011, 14:17
Mmz het probleem is terug..
Net geprobeerd het er gewoon weer uit te halen en erin te steken, maar het mocht niet baten. Ga die contactspray wel ff proberen!

Pepe
1 oktober 2011, 16:54
Dat is die oude Bassman van mij toch?
Hij is helemaal geserviced en nagelopen, nieuwe Elko's, buizen en voetjes vastgezet door de tech van Rebel Relic en daarna heeft ie geen speeluren meer gehad.
Ik hoor het hem nog zeggen, die kan zo weer 10 jaar mee.

joachimrens
2 oktober 2011, 14:01
Het was nadat ik hem na een oefenavond mee naar huis genomen had. 1 van de buisjes gloeit wel een stuk minder, kan dat de pretbederver zijn?

guitarnijboer
2 oktober 2011, 15:31
Dat is die oude Bassman van mij toch?
Hij is helemaal geserviced en nagelopen, nieuwe Elko's, buizen en voetjes vastgezet door de tech van Rebel Relic en daarna heeft ie geen speeluren meer gehad.
Ik hoor het hem nog zeggen, die kan zo weer 10 jaar mee.

Voetjes vastgezet? Buigen aan de klemmetjes waarschijnlijk. Het is mij nog nooit gelukt hier een blijvend resultaat mee te behalen. Dit kan ook niet want het metaal is gewoon lam na al die jaren en veert daardoor niet meer voldoende terug. Bij elkaar knijpen van de contacten kan, maar nadat je er een buisje in hebt gehad staan ze dus snel weer uit elkaar. Gewoon vervangen, alleen dan kan ie zo weer 20 jaar mee. Foei meneer Rebel Relic!

Contactsprayen van buisvoetjes is overigens ook niet altijd aan te raden. Bij verzilverde contacten resulteert dit heel snel in een slechter contact dan ooit tevoren.

Wat je dus nu zou moeten doen is alsnog de buisvoetjes vervangen als je permanent van het probleem af wilt zijn.

Pepe
2 oktober 2011, 16:03
Misschien zijn het wel nieuwe buisvoetjes of misschien ligt het probleem niet daaraan.
Je doet een aanname, zegt dat dit voor jou niet werkt en vervolgens geef je een standje aan de verkeerde.

Then again, misschien zijn het wel teruggedrukte oude buisvoeten dat het probleem veroorzaakt, who knows.

guitarnijboer
2 oktober 2011, 19:59
Misschien zijn het wel nieuwe buisvoetjes of misschien ligt het probleem niet daaraan.
Je doet een aanname, zegt dat dit voor jou niet werkt en vervolgens geef je een standje aan de verkeerde.

Then again, misschien zijn het wel teruggedrukte oude buisvoeten dat het probleem veroorzaakt, who knows.

Aha... Ik las jou vorige post als: nieuwe elko's, (en de originele) buizen en voetjes vastgezet door rebel relic.

Maar jij bedoelde dus waarschijnlijk: nieuwe elko's, nieuwe buizen en nieuwe buisvoetjes allemaal geinstalleerd door rebel relic.

Toch blijft het dan raar dat de eerste keer de versterker het weer deed nadat de buisjes opnieuw werden ingeprikt. Een wat minder goed gelukte soldering zou ook kunnen.

joachimrens
2 oktober 2011, 22:48
Het is trouwens gekomen na transport, dus het lijkt me sterk dat het een slechte soldering is toch?

guitarnijboer
3 oktober 2011, 09:24
Tja, als het is gekomen door het transport dan zal dus door mechanische beweging iets los zijn gekomen. Als het defect toevallig samenviel met het transport dan is er niets over te zeggen. Wel is het zo dat de eerste keer het opnieuw insteken van de buisjes ervoor zorgde dat de versterker weer werkte. Maar ook dat kan natuurlijk toeval zijn...

Kun je de versterker niet gewoon even openen en met je mobiel wat duidelijke foto's maken? dan kunnen we meteen zien of de buisvoetjes allemaal vervangen zijn, er misschien dingen opvallen etc etc. Nu is het gewoon raden.

cluseau
3 oktober 2011, 23:11
Het is trouwens gekomen na transport, dus het lijkt me sterk dat het een slechte soldering is toch?

Hoezo niet? Slechte solderingen openbaren zich juist tijdens en na transport.