PDA

View Full Version : Minimum benodigdheden voor bouwen gitaar vanaf hout



LeNick
25 augustus 2011, 21:35
Hey,

Na het finishen van 2 gitaren (althans, geen solid colors maar een Van Halen gitaar en John Mayer gitaar, die relic) ben ik tot de conclusie gekomen dat ik met gitaren bouwen bezig zijn leuker vind dan het spelen.

Dus nu wil ik graag beginnen met het bouwen van (electrische) gitaren vanaf het hout af aan. Maar ik heb zelf helemaal nog geen gereedschap. Zelfs geen propere boormachine. Ik moet dus alles nog kopen wat nodig is.

Maar ik heb ook totaal geen idee wát er allemaal nodig is. Kan iemand mij misschien vertellen wat allemaal nodig is, en hoeveel dat ongeveer bij elkaar zal kosten?

Verder heb ik de vraag, ik heb geen schuur om in te werken, die is te klein en met 5 fietsen en opberg staat die al vol, kan ook alles buiten gedaan worden en het gereedschap steeds weer binnen gelegd worden?

Bedankt! :supercool:

G.G.
25 augustus 2011, 21:53
Freesmachientje is altijd wel handig om te hebben. Ik werk zelf ook altijd buiten en dat gaat prima op een vlakke stoep en met een workmate.

LeNick
25 augustus 2011, 22:01
Ik zie dat je voor €149 al een A-merk freesmachine hebt (Black en Decker), nu weet ik niet of dit natuurlijk een goede is (lees: goed genoeg) maar qua kosten is dat goed te doen dus..

Dan zit ik op

- werkbank
- boormachine
- freesmachine

Nog veel meer nodig?

G.G.
25 augustus 2011, 22:10
Decoupeerzaagje voor het grove uitzagen wat een hoop freeswerk scheelt. Setje vijlen (ijzer en hout), radiusblok, fretvijlen....

Eigenlijk kan je best een hoop gereedschap gebruiken...

aaronstonebeat
26 augustus 2011, 01:58
Lijmklemmen, wat meetgerei, wat beitels, scherpe mesjes; een kolomboormachine vind ik erg handig, ook in combinatie met wat schuurdrums en ik doe er nogal wat O'Brien-freeswerk mee.

Een tijdje terug heb ik een combinatie van slijpsteen en staand bandschuurmachientje gekocht; dat blijkt ook handig voor van alles en nog wat. Een handschuurmachine.

Een hoop is handig maar niet noodzakelijk. Via youtube ken ik een Rus die alles met handgereedschap doet, 'hand-' in de zin van 'niet elektrisch'; en dat vanwege ruimtegebrek op de keukentafel.

http://www.youtube.com/user/FriendOfLeoF

Mattia
26 augustus 2011, 02:12
Heb ooit een lijstje gemaakt, maar kan het niet goed terugvinden. Mijn eerste electrische gitaren heb ik op een zolderstudeerkamertje gemaakt, en dat kan dus best. 'Bare bones' toolset:

- B&D Workmate
- Bovenfrees (hier het meeste aan uitgeven)
- Een goede houtrasp
- Decoupeerzaag (hoe grotere hoe beter...lintzaag nog beter maar niet strikt nodig)
- Boormachine + boorstandaard (kolomboor handig, maar kun je ook 'lenen' voor de meeste dingen)
- Vijltjes voor de nut
- Radius block (eigenlijk niet essentieel als je pre-radiussed toetsen koopt, wel handig)
- Fret file + fret nippers
- Schraapstaal (kost niks, is heel handig)
- Schuurpapier (merkpapier kopen - 3M gold is mijn favo, gaat 5-6x zo lang mee en werkt beter dan bouwmarkt troep. Evt online ergens bestellen. Echt)
- Klemmen. Veel klemmen.

Koop je fretboards gewoon voorgezaagd, scheelt heelt wat tijd en moeite.

Van Dattum
26 augustus 2011, 09:49
En natuurlijk een fatsoenlijke soldeerbout.....

ernieman
26 augustus 2011, 10:55
is er niet ooit zo'n filmpje langsgekomen waar een of andere berber met 1 beitel en een stuk glas een hele oud maakte?
In principe heb je zo veel nodig als je zelf wilt.
Een body uitzagen kan met een handzaag, mooi afwerken kan met een rasp/vijl/schuurpapier.
Tja, gaten moet je met een boormachien doen, maar zelfs dat kan nog handmatig.
Gebruik zoveel gereedschap/tools/jigs als je zelf nodig vindt, maar laat vooral je fantasie goed de vrij loop gaan.

barno
26 augustus 2011, 11:14
is er niet ooit zo'n filmpje langsgekomen waar een of andere berber met 1 beitel en een stuk glas een hele oud maakte?
In principe heb je zo veel nodig als je zelf wilt.
Een body uitzagen kan met een handzaag, mooi afwerken kan met een rasp/vijl/schuurpapier.
Tja, gaten moet je met een boormachien doen, maar zelfs dat kan nog handmatig.
Gebruik zoveel gereedschap/tools/jigs als je zelf nodig vindt, maar laat vooral je fantasie goed de vrij loop gaan.

was een Turk die een sas bouwde, ja

dingen die het makkelijker maken:
-een bovenfrees (enige wat echt onmisbaar is imo, tenzij je Mc Gyver all the way gaat)
-een decoupeerzaag
- een boormachine
- een handschuurmachientje

Thiez
26 augustus 2011, 12:24
Vergeet ook vooral niet je grote vriend marktplaats. Ik heb een kolomboortje van marktplaats gehaald voor 25 euro. Het is geen super kolomboor maar voor gitaarbouw goed genoeg. Ook bovenfreesjes zie je regelmatige mooie dingen voorbij komen voor een paar tientjes.

G.G.
26 augustus 2011, 19:57
Op tdpri heb je ook een hoop goed advies gekregen zag ik. Nu gauw shoppen en aan de slag!!

:)

LeNick
26 augustus 2011, 20:18
Inderdaad, ik ben er nu wel uit grotendeels :cheerup: Daar raden ze overigens Black and Decker af (ik dacht dat het wel een goed A-merk was), dus ik ga nu maar zoveel mogelijk Bosch (denk ik). Ik wil in ieder geval wel gegarandeerd kwaliteit kopen, dit zijn aankopen die je hopelijk doet voor heeeel wat jaren... Dus vandaar dat ik (misschien wel onterecht?) maar wel voor de A-merken ga.

Boorstandaard was trouwens een goede suggestie, ook nog nooit van gehoord. Soldeerbout heb ik trouwens gek genoeg wel, pas nieuw, een mooie 25 watt Weller :seriousf:

Verder iedereen enorm bedankt. Ik verwacht ongeveer eind 2011 of begin 2012 alles te kopen, het geld is nu een beetje het probleem en we gaan de kou weer in (al zeg ik dat alleen maar omdat de financiele mogelijkheid er op dit moment niet is, anders had ik alles gelijk gekocht ;))

Wel nog even een vraagje met betrekking tot de workmate en bovenfrees. Kan je met zo'n workmate nou zoiets als dit nabootsen? http://www.youtube.com/watch?v=UHitMn7_bJQ

Dit lijkt me namelijk verre weg het makkelijkst om het zo te doen..

G.G.
26 augustus 2011, 20:30
zou ik zo niet doen met een workmate. Dan zou ik eerder een houten kist maken. Als je toch pas in 2012 gaat starten is er een kans dat ik zelf zo'n ding heb staan. Rhoon > Rotterdam is maar een paar haltes met de metro :sssh:

LeNick
31 augustus 2011, 23:30
Bedankt voor 't aanbod ik zal het onthouden! ;)

Maar in principe moet het zonder router table -natuurlijk- ook te doen zijn. Heb wat gekeken naar frezen etc., op amazon.de zijn ze een stuk goedkoper, en ook maar 3 euro verzendkosten.. Dat gaat me enkele tientjes schelen op alleen al de frees! :cooler:

Hoop zsm alles te kopen, maar koop liever alles in 1x dan geleidelijk maar daardoor moet ik wel wat langer wachten :stop:

Kakihara
1 september 2011, 07:57
Niet besparen op de frees !
En koop alsjeblief niet je freesjes bij een boekhandel, maar bij JVL-Europe (http://www.jvl-europe.nl/) of bij het toepasselijk genaamde borentappenschuren.nl (http://www.borentappenschuren.nl/category/575_Groeffrezen+kort+met+lager).
Die extra euro's die je aan een wat duurder freesje besteedt, is een flinke investering in veiligheid zowel voor je het hout (minder kans op tearouts) als voor jezelf.
En het werkt nog eens aangenamer ook.