PDA

View Full Version : Elektrische gitaar (+ effectpedalen) op mengpaneel. Wat ertussen voor goede sound?



Bladerunner
25 augustus 2011, 21:53
He muziekfreaks!

Ik zit sinds kort in een nieuwe band waar met 'oortjes' gespeeld wordt. Dus geen versterkers meer maar alles direct in het mengpaneel en het totale geluid over de oortjes, dus geen monitoren.
In de oefenruimte gebruik ik nog wel een transistorversterker als monitor. De laatste keer trouwens via een geleende preamp.
Dus: gitaar-pedalboard-preamp. De ene uitgang naar mengpaneel, de ander uitgang naar gitaarversterker (als monitor).
Maar het is dus de bedoeling dat we met optredens zo min mogelijk versterkers op het podium hebben staan om het podium 'zo schoon mogelijk' te houden, ook qua geluid.
Nu zit ik te denken wat ik tussen mijn gitaar+ pedalboard en het mengpaneel moet zetten om het geluid toch enigszins body te geven. Kan dit relatief eenvoudig met een H&K redbox DI of met bijvoorbeeld een Line6 POD die clean afgesteld wordt maar wel met een cab-simulatie?
Ik wil dus mijn eigen effecten blijven gebruiken en toch een goede sound houden.

Wie heeft er voor mij de gouden tip? En het liefst met zo min mogelijk kosten ;-)

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Bladerunner

TonL
26 augustus 2011, 07:29
Ik heb zelf een Boss VH1 werkt klasse...........

Schrevel
26 augustus 2011, 10:57
Ik heb zelf een Boss VH1 werkt klasse...........

Kan die hetzelfde als deze?
http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=145&ParentId=257

peter_heijnen
26 augustus 2011, 11:04
Ik heb deze, ook icm oortjes, klinkt prima en hij kan gewoon op je board op 9v.

Hoewel ik het met oortjes altijd een gevecht blijf vinden mbt de feel -dus ook met een gemicte amp-, vond ik de opnames van bijv de soundcheck hiermee altijd verrassend goed klinken.
http://www.thomann.de/nl/tech_21_sansamp_character_blonde_v2.htm?sid=d3df79 399a0e41426eda432b020889eb

Voor iets minder geld heb je dit ding, maar die ken ik dan weer niet.
http://www.thomann.de/nl/carl_martin_rock_bug.htm

keenoncoolstuff
26 augustus 2011, 11:53
Ik heb nog een Redbox MkII liggen die eventueel wel weg mag.
Werkt ook best aardig...

Groet, Rob.

peter_heijnen
26 augustus 2011, 12:12
Je pedalboard aan een redbox of aanverwante hangen is niet bepaald je van het. Heb het ook geprobeerd met mijn palmer maar dat was helaas no go.

En stel je hebt een volledig TB pedalboard, dan heb je een echt probleem.

Bladerunner
26 augustus 2011, 13:43
Dank voor de reacties tot zover.
Heb vroeger een Redbox gehad en meen me te herinneren dat daarop een cabinet-simulatie zat, volgens mij combo en 4x12?
Maar ik kan me goed voorstellen dat je het 'echte' gitaar +amp-geluid' er niet uit krijgt.
Best onhandig dat je je eigen amp niet mee kan nemen maar aan de andere kant ook wel begrijpelijk: als je het geluid van de hele band goed kan aanbieden zonder (overbodige) versterkers dan is daar ook wel wat voor te zeggen.

En is er misschien iemand die ervaring heeft met een simpele Line6 POD? Als je deze clean afstelt, je eigen effecten ervoor zet en aansluit op het mengpaneel; zou dat niet gaan werken?

peter_heijnen
26 augustus 2011, 14:52
Het gaat bij wat ik aangaf mbt de redbox niet zozeer over geluid maar over de niet correcte aanpassing tussen pedaal en redbox.

Bladerunner
26 augustus 2011, 15:41
Ik heb net even wat opgezocht over de Rock Bug en dat klinkt best wel veelbelovend!
Daarnaast kun je het pedaal ook nog gebruiken om 'stil' te oefenen.
Bedankt voor de tip, Peter!

Als iemand nog andere suggesties heeft...

Pé.
1 november 2011, 14:27
En is er misschien iemand die ervaring heeft met een simpele Line6 POD? Als je deze clean afstelt, je eigen effecten ervoor zet en aansluit op het mengpaneel; zou dat niet gaan werken? Jups! Dat werkt zelfs best wel goed! Ik heb met hetzelfde idee een PocketPOD aangeschaft om volledig versterker-vrij te kunnen repeteren (iedereen in-ear). Gitarist via een Palmer Pocket Amp, maar dat bleef toch wel wat krasserig en droog klinken. Ik via de Line6, en zonder uren aan tweaken vrijwel direct een goed geluid en uiteraard het voordeel van een reverb voor de mixer aan (dus in eigen controle).

En ooit eens bij een geluidsklus met hetzelfde PocketPOD'je, op dezelfde manier, gewerkt omdat de versterker van de gitarist er halverwege het optreden mee op hield. Geluid was dikke prima en ik kon de gitarist ook een prima monitor terug geven.


Oftewel zeker niet zonder meer overslaan, deze makkelijke en relatief goedkope oplossing!