PDA

View Full Version : één technisch probleem met de volume pot! wie helpt.



tenaciousguitar
25 augustus 2011, 13:46
Beste forumleden,

Ik heb een probleem met de audio potentiemeter van mijn gitaar.

Eerst even de situatie schetsen:
Het gaat om een Electrische gitaar met twee seymour duncan pickups erin gebouwd.

Neck pickup werkt mighty fine, bridge pickup heeft een probleem.

Als ik de volume knop dichtdraai, komt er nog steeds een slootlading aan volume doorheen. Veel te veel om m'n sound op te cleanen zegmaar. het wordt wel iets zachter, maar verre van stil.

Ik heb het via het wiring schedule op seymour duncan in elkaar gezet.

Het zijn de goede pots. (500K alpha logaritmische audio pot voor het volume)


mocht er nog meer info nodig zijn, dan hoor ik het graag!

thnx!

HaroldA
25 augustus 2011, 13:49
mocht er nog meer info nodig zijn, dan hoor ik het graag!

Een scherpe foto van de bedrading.

Orpheo
25 augustus 2011, 16:03
Eigenlijk is er maar 1 ding mogelijk, imho, en das dat de aarde van de pot niet (meer) goed zit.het element zelf zal t probleem niet kunnen veroorzaken. het enige dat t hoeft te doen is n signaal maken,en dat doet het.overduidelijk.

iWishmaster
25 augustus 2011, 16:08
Ik heb een probleem met de audio potentiemeter van mijn gitaar.

... komt er nog steeds een slootlading aan volume doorheen. Veel te veel om m'n sound op te cleanen zegmaar. het wordt wel iets zachter, maar verre van stil.


Als er nog slootladingen uitkomen die soms zachter worden maar nooit helemaal stil is je gitaar in ieder geval verre van impotent. SOA misschien? :seriousf:

tenaciousguitar
25 augustus 2011, 17:21
haha, Thnx voor de reacties, helaas gaat een scherpe foto vandaag niet meer lukken. Ben op het werk. Ik zal kijken of ik asap een foto kan plaatsen.

Ik denk dat ik alles eraf ga halen en opnieuw erop solderen.

Plant
25 augustus 2011, 18:34
Eigenlijk is er maar 1 ding mogelijk, imho, en das dat de aarde van de pot niet (meer) goed zit.het element zelf zal t probleem niet kunnen veroorzaken. het enige dat t hoeft te doen is n signaal maken,en dat doet het.overduidelijk.

Lijkt mij ook de enige verklaring. Als de massa niet meer aan het pootje van de potmeter zit, is het geen regelbare spanningsdeler meer maar een regelbare serieweerstand en regel je het volume maar een heel klein stukje. Vaak word het massapootje van de potmeter omgebogen en met de andere massabedrading tegen de potmeterbehuizing gesoldeerd. Misschien heeft dat pootje losgelaten of is dat vergeten.