PDA

View Full Version : Advies over hout gevraagd voor een OM



Rizz
25 augustus 2011, 08:19
Hallo daar!

Het is zover! Jongeman met anderhalve linkerhand, maar met genoeg enthousiasme gaat z’n eigen gitaar bouwen… Wellicht wat ambitieus, maar ik krijg er begeleiding bij, in de vorm van een gitaarbouwer die cursussen hierin geeft. Er komt binnenkort een plekje vrij op de zaterdag..

Het wordt een OM. Waarom? Ik was al aan het sparen voor een nieuwe gitaar, geschikt voor fingerstyle, maar ik heb besloten om dat geld in de bouw te steken.

Ik kreeg gister de vraag welke houtsoorten ik evt. wilde gebruiken en ja, ga dan maar ’s wat bedenken… Ik lees al langer hier de bouwverslagen en artikelen over gitaarbouw, maar dat maakt het allemaal niet makkelijker. Ik ben op zoek naar een warm, vol geluid, vooral niet te fel. Dat in combinatie met het uiterlijk ben ik tot de volgende soorten gekomen:

Bovenblad: Western red ceder
Zij- en achterkant: Indisch Palissander
Toets: Coromandel
Hals: ben ik nog niet uit
Bindingen: idem

Mezelf kennende heb ik een dure smaak en volgens mij is dat in dit geval niet anders, maar goed, dat mag de pret niet drukken…

Graag zou ik hier jullie meningen over willen en wellicht suggesties.. Ik vind het ontzettend moeilijk…

Groeten, Richie

Van Dattum
25 augustus 2011, 09:10
Zo... inderdaad een dure smaak... ;)
Ik zou zeggen voor de hals mahonie en voor de bindings flamed maple!
Mag ik vragen bij welke gitaarbouwer je gaat lijmen en schaven?

Succes!

Rizz
25 augustus 2011, 09:17
Zo... inderdaad een dure smaak... ;)

Daar was ik al bang voor...:(

Ik ga het bij Riemersma in Strijen doen..

Rizz
26 augustus 2011, 08:50
Nou zat ik gister nog wat te snuffelen voor halshout en ik wil graag de donkere achterkant voortzetten in de hals en ik zat hierbij te denken aan wengé ipv mahonie oid.. De kop dan weer met een cedar fineer.

Raden jullie dit aan? Of is het beter om bv de hals donker te kleuren..

Van Dattum
26 augustus 2011, 09:44
Van wenge kun je prima halzen maken, schijnt veel mid te geven. Wel een hele grove porie en een bitch om te bewerken (hard, splintert snel en de splinters geven lelijke ontstekingen als je ze in je handen krijgt...).
Voordeel is dat je het niet hoeft te lakken en het gewoon rauw of licht geolied kunt bespelen.

stijnkenens
26 augustus 2011, 09:52
Een ceder klankblad is perfect voor een warme klank.
Samen met de palissander rug en zijkanten gaat dat een mooie combi geven.

Wengé voor de hals: ik denk dat dat nogal gaat vloeken met de palissander, alle 2 rood bruin, maar net iets anders. Ik zou dan toch eerder voor het standaard mahonie gaan, en dan de achterkant van de kop met een restje palissander van rug of zijkanten bekleden.


s.

Rizz
26 augustus 2011, 09:55
Handschoentjes aan dus :)

Moet het allemaal nog ff bij elkaar zien, kijken of het ook echt zo mooi is als ik denk. Het moet gewoon een sobere gitaar worden, niet teveel kleuren.. Ik hoop dat het red cedar bij het palissander en wengé past..

E.e.a. ga ik nog bekijken bij de beste man, binnenkort ff afspraak maken om even te gaan kijken en om te zien en horen of wat ik wil, ook gaat klinken en eruit zien als ik in m'n hoofd heb...

Keb er zin an! Moet helaas nog wel ff wachten, er is nog niet direct plek...

hoi,

Richie

Edit: @ stijnkenens: alweer een reden waarom ik het dus ook gaan bekijken, fotootjes op internet geven ook geen compleet beeld...

Zjef
26 augustus 2011, 10:49
Nice!

Mijn "main axe" heeft ook ceder top, Indisch palissander rug en zijkanten. Wel gewone ebben toets. Esdoorn bindings zien er super uit bij die combi.

Succes!

Rizz
26 augustus 2011, 10:54
Over smaak valt niet te twisten!! :crazyhappy:

Heb je dan ook een mahonie hals? Misschien kan je wat fotootjes posten, heb ik een beeld..

En.. Bedankt! ik hoop dat het gaat lukken allemaal..

Zjef
26 augustus 2011, 11:55
Over smaak valt niet te twisten!! :crazyhappy:

Heb je dan ook een mahonie hals? Misschien kan je wat fotootjes posten, heb ik een beeld..

En.. Bedankt! ik hoop dat het gaat lukken allemaal..

Jep! Mahonie hals

Het is een Ibanez. Type/nummer ontsnapt me. Prachtbeest qua klank. De afwerking van de gitaar is echter vreselijk. Ik heb er zelf al wat aanpassingen/herstellingen aangedaan.

Dit is de enige foto die ik momenteel online heb staan:

http://i51.photobucket.com/albums/f378/pieterdescan/25jaardienstRika.jpg
Gitaar spelen op het werk (medisch laboratorium technoloog) ter gelegenheid van een collega die 25 jaar dienst had.

Rizz
26 augustus 2011, 12:04
Mooie kast! En idd het cedar en palissander is een mooie combi... Binding ga ik nog over nadenken, maar het komt aardig in de buurt.. Heb al een aantal opties..

Bedankt man!

(P.S. pennen uit je borstzakje en zeggen dat je arts bent!) :cooler:

dadgad
26 augustus 2011, 16:05
Een ceder klankblad is perfect voor een warme klank.
Samen met de palissander rug en zijkanten gaat dat een mooie combi geven.

Wengé voor de hals: ik denk dat dat nogal gaat vloeken met de palissander, alle 2 rood bruin, maar net iets anders. Ik zou dan toch eerder voor het standaard mahonie gaan, en dan de achterkant van de kop met een restje palissander van rug of zijkanten bekleden.


s.

Hallo Rizz,

Kijk ook eens naar walnoot voor de hals. Wordt weinig gebruikt, maar is taaier en lichter dan mahonie. Als je mazzel hebt heeft het ook nog een mooie tekening.

Greetz,

Han.

Zjef
26 augustus 2011, 17:44
Mooie kast! En idd het cedar en palissander is een mooie combi... Binding ga ik nog over nadenken, maar het komt aardig in de buurt.. Heb al een aantal opties..

Bedankt man!

(P.S. pennen uit je borstzakje en zeggen dat je arts bent!) :cooler:

Pennen uit je borstzakje betekent dat je veel rondloopt en zo gemakkelijk een balpen bij de hand hebt ;)

Weinig over te vinden op het eerste zicht, maar het model is ACS1150 of iets in die zin. Ibanez is goed in het uitvinden van lange nummers.

En ik ben ondertussen fan van palissander. Ook voor elektrische instrumenten, zoals mijn eerst zelfbouwbas: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148670-Mezzaluna-shortscale-bas

Rizz
26 augustus 2011, 23:07
@ zjef: Het is idd prachtig hout, ik heb nog geen stukje in m'n handen gehad, maar ben nu al fan! Mooie plank gaat dat worden...

@dadgad: Alweer een nieuwe optie! en niet het eerste waar je aan denkt (zei hij heel wijs:cooler:). Ik kan alleen niet zo'n heel mooi plaatje vinden, dus het wordt tijd dat ik even bij de houthandel langs ga oid om te kijken, want van elke soort zijn ook weer afwijkende kleuren, dus dat wordt goed uitzoeken... Bedankt voor de suggestie iig..

G.G.
26 augustus 2011, 23:13
Waarom niet rosewood voor de hals? Heb zelf eens een hals van Honduras gemaakt. Was fijn bewerken, mooie kleur, die denk ik ook staat bij de rest en draagt wel bij aan een warme klank. Dat Macassar die je bij de toets van plan bent... dat is echt een van de mooiste houtsoorten naar mijn mening. Qua klank geen ebben en geen rosewood, maar er tussenin van wat ik begreep.

Rizz
27 augustus 2011, 08:05
Als ik het goed begrijp:
mahonie=afrikaans mahonie=sipo,;
Honduras mahonie, Zuid-Amerika, is anders? Ik lees op de site van de AFH dat dat 1 van de meest gebruikte houtsoorten is, hoewel tegenwoordig moeilijker verkrijgbaar.. Dus welke wordt dan hierboven bedoeld?

Op de site van stijlvorm, waar ik toch de meeste info vandaan heb, staat afrikaans mahonie niet beschreven...

Ai em confused.. Kan iemand mij dit uitleggen?

G.G.
27 augustus 2011, 10:24
Rizz, misschien was ik niet heel erg volledig, maar met Honduras bedoelde ik Honduras Palissander.

Rizz
27 augustus 2011, 11:04
:hide:

Ah, kijk, dat is idd heel wat anders.. En duur!! Maar goed, ook wel heel mooi..

Nu dus al 3 mogelijkheden..

Voorlopige tussenstand:

Bovenblad: red cedar
Zij- en achterkant/fineer achterkant kop: Indisch palissander
Toets/brug: coromandel
Bindingen/streep achterblad/onderkant hiel: flamed maple of esdoorn (ik neig heel erg naar maple)
Hals: (afrikaans) mahonie of walnoten of honduras palissander..


Keuzes keuzes!!

Moet volgens mij een mooi gitaartje worden! :mmmm:

Rizz
30 augustus 2011, 21:35
Dilemma: Ik wil graag een warm geluid, ideaal daarvoor is de combinatie zoals hierboven beschreven, alleen.....

Eigenlijk wil ik, en dat kostte me wat moeite om toe te geven, een top die donkerder van kleur is dan red cedar, maar vooral niet de oranje tint waar dit om bekend staat.. Liever heb ik een meer donkerbruine kleur, als bijv Tasmanian blackwood oid.

Overal waar ik plaatjes van gitaren met een red cedar top (en ik heb er zelf ook 1) zie, bevalt de kleur me niet (iig niet voor deze, m'n yamaha is een beauty), maar ik zie ook nooit een cedar top die bijv gestained is.. Mijn vraag: Is dat te doen? Of moet ik dan gaan uitkijken naar wat anders?

Van Dattum
30 augustus 2011, 22:40
Bindingen/streep achterblad/onderkant hiel: flamed maple of esdoorn (ik neig heel erg naar maple)


Maple=esdoorn ;)

Rizz
30 augustus 2011, 22:47
Maple=esdoorn ;)

:) daar was ik intussen ook al achter :) Heb inmiddels al een aardige encyclopie over hout doorgeworsteld.. Al die namen ook...

Mattia
3 september 2011, 13:28
Zo'n grote prijsverschillen zijn het allemaal niet, hoor. 200 a max 300 euro en je moet er uit kunnen komen, max (ex. eventuele electronica)...goed Ceder topje is goedkoper dan een goed Spruce topje, Indisch palisander hoeft helemaal niet zo gek duur te zijn. Hondo mahonie wel, en ik zou eigenlijk afraden om iets zwaarders te nemen voor het halshout, zeker bij een akoestische gitaar, zeker bij een eerste. Je kan uiteraard altijd 'gewoon' indisch palisander nemen voor zowel hout als zij/achterbladen.

Ik zou wel eerder gaan voor mahonie-achtigen dan noten voor de hals, vooral qua kleurstelling - noten en rosewood hebben vaak hele andere 'kleurfamiies', terwijl mahonie heel goed meespeelt met zowel rosewoods als ebbenhoutsoorten.

Trouwens, als je echt een donkere top wil en een paar centjes ervoor over hebt is er altijd Redwood. In Europa moeilijk te krijgen, maar niet onmogelijk. Nog donkerder? Reclaimed sinker redwood. Wel eens vaker op eBay te vinden.

Rizz
3 september 2011, 19:18
De kosten zijn het idd niet, nee. Zit nu inclusief trussrod, tuners (waverly, met ebben knop) en misc. op zo'n 400 euro en da's ruim gerekend. Maar wat ik niet wil, is nu beknibbelen op een paar tientjes en als hij dan goed lukt, heb ik misschien spijt dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt..

Zat trouwens gelijk even op ebay te kijken, er staan nu een paar (jumbo) sinker redwood tops te koop en zelfs dat scheelt maar drie hooguit vier tientjes met een red cedar top.. Maar... geen geld op m'n paypal en dat duurt altijd een paar dagen... Jammerrrrrrrr. :) .

Eerst maar even langs bij de cursusgever en een goed gesprek hebben, vragen stellen en kijken wat ik nou echt wil... Er is teveel wat ik mooi vind en ik zal uiteindelijk toch een keus moeten maken.. Vind ik het leuk, volgen er meer en kan ik er evt. andere keuzes in verwerken! Hij heeft me in ieder geval verzekerd dat, mocht er iets fout gaan, hij ingrijpt en het onderdeel desnoods zelf afmaakt..

Bedankt iig... Ik zal, als het zover is, het bouwproces posten en iedereen laten meegenieten van mijn f**kups :D Waarschijnlijk welbekend bij eenieder die als amateur aan zoiets begint!

Mattia
4 september 2011, 01:22
Check anders David Maize - reclaimed redwood, gewoon via website te bestellen en met creditcard betalen.