PDA

View Full Version : Ga ik het doen of toch maar niet?



Sonny
24 augustus 2011, 14:16
Hey allemaal,

Ik zit er over na te denken om mijn Fender '57 vintage stratocaster reissue te gaan relicen. Ik heb de gitaar in maart dit jaar nieuw gekocht, maar wil toch die echte vintage uitstraling gaan toepassen.

Waarschijnlijk ga ik beginnen met de achterkant van de nek licht op te schuren om vervolgens het maple fretboard onderhanden te nemen. Maar klopt het dat wanneer je de lak van hals schuurt de kans aanwezig is dat je heel de hals verziekt, omdat deze uiteindelijk krom zal gaan staan door het vocht van je handen?

Hebben jullie wellicht tips voor mij hoe ik dit relicen het beste aan kan gaan pakken? Wat zijn bijvoorbeeld goede technieken om de vingerafdrukken op het maple fretboard toe te passen en hoe kan ik bijvoorbeeld de hardware bewerken dat het allemaal wat meer vintage gaat lijken?

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Grtz Sonny

Basileia
24 augustus 2011, 14:23
Niet doen! Gewoon veel op spelen, dan gaat 'ie er vanzelf gebruikt uitzien, en meteen een stuk realistischer dan wanneer je er de schuurmachine op loslaat...

TimS
24 augustus 2011, 14:24
Ik zou het niet doen, probeer hem anders te ruilen met een tweedehands Haar of Rebelrelic strat.

titzenpitzer
24 augustus 2011, 14:42
Koop desnoods een slechte gitaarband...

Hendriks
24 augustus 2011, 14:55
Ik heb wel een leuke relic voor jou ;) , niet aan die strat gaan schuren.

ben79
24 augustus 2011, 14:56
Niet doen! Gewoon veel op spelen, dan gaat 'ie er vanzelf gebruikt uitzien, en meteen een stuk realistischer dan wanneer je er de schuurmachine op loslaat...

+1009938299

pff
24 augustus 2011, 14:57
Hey allemaal,

Ik zit er over na te denken om mijn Fender '57 vintage stratocaster reissue te gaan relicen. Ik heb de gitaar in maart dit jaar nieuw gekocht, maar wil toch die echte vintage uitstraling gaan toepassen.

Waarschijnlijk ga ik beginnen met de achterkant van de nek licht op te schuren om vervolgens het maple fretboard onderhanden te nemen. Maar klopt het dat wanneer je de lak van hals schuurt de kans aanwezig is dat je heel de hals verziekt, omdat deze uiteindelijk krom zal gaan staan door het vocht van je handen?

Hebben jullie wellicht tips voor mij hoe ik dit relicen het beste aan kan gaan pakken? Wat zijn bijvoorbeeld goede technieken om de vingerafdrukken op het maple fretboard toe te passen en hoe kan ik bijvoorbeeld de hardware bewerken dat het allemaal wat meer vintage gaat lijken?

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Grtz Sonny

Hai zou het niet doen als je het zelf nooit gedaan hebt en zeker niet op zo'n dure gitaar,haal je de waarde alleen maar omlaag, zou hem gewoon verkopen en gaan voor de relic modellen van Fender ,en als het een orginele Fender USA is wil rebel relic hem wel graag ruilen tegen 1 van hun modellen,of ruilen met idd een v/d Haar strat,Valt wel mee van dat kromtrekken,veel 50ies en 60ies strats hebben geen lak meer op de halzen en veel bekende artiesten spelen erop,Gewoon regelmatig in de olie zetten

grayfink
24 augustus 2011, 15:23
Joh, doe waar je gelukkig van wordt.

grayfink
24 augustus 2011, 15:24
Het wordt niks trouwens, alleen de Basileia methode levert een acceptabel resultaat op.

The Unforgiven
24 augustus 2011, 16:14
Niet doen, het is vreselijk om een relic echt te laten lijken. Gewoon veel spelen!

nickofzo
24 augustus 2011, 16:54
hmm ik heb een nieuwe auto, laat ik de bandschuurmachine eroverheen gooien

Oranjeaap
24 augustus 2011, 16:55
Nog een stem voor niet aan beginnen.
Gewoon veel spelen en er vooral niet voorzichtig mee omgaan als je speelt.
De hals opschuren kan vrij makkelijk. Maar de rest is heel moeilijk om er realistisch uit te laten zien.
Koop wat staalwol met een hele fijne weving en ga dan voorzichtig de hals schuren.

Sinner1980
24 augustus 2011, 17:19
NIET DOEN! Sowieso is ze meteen onverkoopbaar en ik vind persoonlijk relicen zo nep als wat; zoals de meute zegt lekker veel spelen en de tand des tijds haar werk laten doen man.

Of verkopen en een relic CS strat terugkopen (dan heb je tenminste en knappe relic die zijn waarde behoudt)

snaarplukker
24 augustus 2011, 17:31
Waarom niet? Fender doet dat ook en vraagt er extra geld voor.;)

Schrevel
24 augustus 2011, 18:08
Zag 'm gewoon direct door midden. Je hebt immers toch een hekel aan dat ding.

Venlonaer
24 augustus 2011, 19:13
Hang hem achter je auto en maak een filmpje!!!!:rockon:

Sinner1980
24 augustus 2011, 19:49
Waarom niet? Fender doet dat ook en vraagt er extra geld voor.;)

Omdat ze het kunnen maken...en omdat er blijkbaar vraag naar is.

bass blom
24 augustus 2011, 19:58
Omdat ze het kunnen maken...en omdat er blijkbaar vraag naar is.

ik geloof dat keith richards ermee begonnen is bij fender te vragen of het kon :dontgeti:

Oranjeaap
24 augustus 2011, 20:03
De topic starter vroeg niet naar jullie persoonlijke mening over het zin/onzin van relic'en
Die discussie is ook al 100x gevoerd.



Je verneukt de verkoop waarde van je gitaar als je hem gaat relic'en.
Weet je zeker dat je hem nooit gaat verkopen, leef je dan eerst maar eens uit op de hals. Veel kan hier niet mis gaan. Zorg dat je geen hout weg gaat schuren, maar alleen de lak. De body realistisch relic'en is een kunst opzich en kun je beter niet aan beginnen.

Luke-wannabe
24 augustus 2011, 20:14
Wauw! Wát een stom idee, zeg ;)

YannickH
24 augustus 2011, 20:21
ik zeg... DE FIK ER IN!

G.G.
24 augustus 2011, 20:34
Mijn advies: koop eerst eens een cheapass gitaartje van MP en ga die eens te lijf. grote kans dat het werkelijk nergens op lijkt en dat je die fender vervolgens liever met rust laat.

relicen is niet makkelijk.

Dhengis
24 augustus 2011, 20:47
How to fuck up your guitar: Part 1...

Riky
24 augustus 2011, 21:23
How to fuck up your guitar: Part 1...

Amen! Heb zelf een relic gitaar, omdat ik deze voor een spot prijs kon kopen, maar zelf relicen doe je alleen door te spelen.

Fenderfan
24 augustus 2011, 21:31
hang me achter je trekhaak van je auto. Een paar keer op en neer door de straat en klaar ben je.:crazyhappy:

G.G.
24 augustus 2011, 21:32
hang me achter je trekhaak van je auto. Een paar keer op en neer door de straat en klaar ben je.:crazyhappy:

Geniaal, die kende ik nog niet.































:)

YannickH
24 augustus 2011, 21:33
hang me achter je trekhaak van je auto. Een paar keer op en neer door de straat en klaar ben je.:crazyhappy:

déjà vu ;)

johns
24 augustus 2011, 21:37
Niet doen. Een relic is nep, fake, wannabee en suf behalve als het komt door jarenlang veel spelen.

En het is lelijk, maar dat is een kwestie van smaak (in tegenstelling tot het voorgaande, wat gewoon een feit is)

johns
24 augustus 2011, 21:38
Waarom niet? Fender doet dat ook en vraagt er extra geld voor.;)

De marketing afdeling doet dat en vraagt er veel geld voor. Marketing lui én managers gaan als eerste tegen de muur als de revolutie komt

G.G.
24 augustus 2011, 21:38
zal ik dan maar zinnig commentaar geven-


Hebben jullie wellicht tips voor mij hoe ik dit relicen het beste aan kan gaan pakken? Wat zijn bijvoorbeeld goede technieken om de vingerafdrukken op het maple fretboard toe te passen en hoe kan ik bijvoorbeeld de hardware bewerken dat het allemaal wat meer vintage gaat lijken?


Voor het esdoorn, tussen de snaren gebruik je staalwol. Voor de hardware kun je azijn gebruiken. Zoek even op azijn op het forum.

nickofzo
24 augustus 2011, 21:44
hang me achter je trekhaak van je auto. Een paar keer op en neer door de straat en klaar ben je.:crazyhappy:

volgens mij heb ik dat ooit op een cdrommetje gezien dat je bij een gitaarblad kreeg. gooide hij hem eerst van de trap naar beneden.. en toen achter de trekhaak van de auto..

titzenpitzer
24 augustus 2011, 22:27
Nog een tipje misschien: kuis zweetsporen NOOIT af. Integendeel, zelfs als je bijvoorbeeld na een dagje werken in de tuin zweet als een rund, gebruik dan je gitaar als handdoek. Naar't schijnt wordt je lak zwak door het zout en slijt dat dan sneller. In de zon leggen doe ik ook vaak (en trek me niets aan wat de dramaqueens hierover te zeggen hebben)

mesaman
24 augustus 2011, 23:04
Natuurlijk,je moet hem inderdaad gewoon gebruiken en absoluut niet zuinig zijn! en de deukjes in de hals er weer afschuren, nooit schoon maken. Leg hem gewoon op de tegels buiten, altijd je riem om, peuken er op leggen(ook al rook je niet) zo nu en dan met de plantenspuit met zoutwater er overheen.Leen hem vaak uit aan ruige vrienden! en gitaar spelen met je motorjas aan helpt ook(ritsen,knoopjes oid) En natuurlijk hang/ligt hij altijd in de zon! Aftrappen dat ding gvd!play like you stole it! zo relic je hem gewoon echt! SRV vind ik nep, ik geloof niet eens in zn gitaar!Gewoon gebruiken! zonder koffer/hoes en gebruik hem desnoods als onderzetter/jointdraaitafel/gereedschapsbank,leg hem in je tuinhuisje! reken maar dat jij over 5 jaar een gave gitaar hebt! Ik kan me geen foto herinneren van een gitaarnetter met een mooie natural relic!

die laatste zin is een uitnodiging om foto;s te posten zodat de ts ziet dat jullie het anders gedaan hebben dan hij in gedachten heeft!

titzenpitzer
25 augustus 2011, 14:07
Ha, zal dat eens doen als ik nog eens in het repetitiekot ben ;)

De meeste schade bij mijn gitaar komt door pure slijtage. Ik speel al +- 5 jaar lang op eenzelfde elektrische gitaar. Maar ook door gewoonweg lomp en onvoorzichtig te zijn: gitaarband die er plots afknapt terwijl ik de gitaar op mijn rug draag, met de kop steeds tegen het betonnen plafond of de muur knallen, gitaar als wandelstok gebruiken, bij haast ze niet op de grond leggen maar eerder laten stuiteren, gebruiken als verleng arm om iets vanonder het bed te halen....ook belangrijk: koop geen kist of standaard. Zet ze tegen de muur of leg ze gewoon op de grond :)

bass blom
25 augustus 2011, 14:10
heerlijk hè? net opent iemand een topic hoe hij een paar roestplekjes van zijn tele brug af kan halen :seriousf:

Sinner1980
25 augustus 2011, 16:55
De marketing afdeling doet dat en vraagt er veel geld voor. Marketing lui én managers gaan als eerste tegen de muur als de revolutie komt

Oh jee, je bent toch niet zo'n kraker of geitenwollensokken figuur he?

Sinner1980
25 augustus 2011, 16:57
ik geloof dat keith richards ermee begonnen is bij fender te vragen of het kon :dontgeti:

Tja...logisch toch. Die man is zelf ook gereliced dus een nieuw fris gitaartje porumt dan ook voor geen meter;)

guitarkid
25 augustus 2011, 18:38
Tja...logisch toch. Die man is zelf ook gereliced dus een nieuw fris gitaartje porumt dan ook voor geen meter;)

Keith zocht alternatieven voor zijn collectie om mee te nemen op tour en zocht bij Fender een aantal nieuwe gitaren uit. Hij zei letterlijk tegen de Fender-boys:"They're okay and if you beat them up a little I'll play them"!
De humor ligt op straat! Brilliant! :)
Off topic: op de vraag wat hij doet vlak voor dat hij on stage moet voor zo'n 100.000 man gaf hij als antwoord: "Dan word ik wakker!" Keith is leuk! Lees zijn bio "Life" maar eens.
Wat betreft de vraag van TS: ik zou er wel even goed over nadenken. Ik heb ooit een betaalbare Strat gerelict en kreeg zeer positieve reacties op dit forum. Het is echter een secuur werkje en je moet het zeker niet te snel en te veel doen.
Ik had het zelf zeker niet met mijn USRI gedaan, ook niet na de op zich goede eerste ervaring.

johns
25 augustus 2011, 18:43
Oh jee, je bent toch niet zo'n kraker of geitenwollensokken figuur he?

Nee.......

Sinner1980
25 augustus 2011, 18:56
Nee.......

Gelukkig maar...eng gedoe over revoluties en al...:seriousf:

johns
25 augustus 2011, 21:28
Gelukkig maar...eng gedoe over revoluties en al...:seriousf:

Mja, revoluties zijn schokkend. Zo heeft er hier in huis een bijzondere revolutie plaatsgevonden. Ipv alleen een versterker haal ik mijn distortion nu ook uit zo'n onhandig los kastje.

Ik ben er nog steeds niet overheen.

Sonny
29 augustus 2011, 16:14
Hey Gasten,

Bedankt voor al jullie reacties! Hoewel ik in eerste instantie tips vroeg hoe je het relicen het beste aan kan pakken en van de meeste van jullie de tip kreeg om het NIET te doen. Ben ik toch wel in gaan zien, dat je het beter niet kan gaan uitproberen met zo'n dure gitaar!

Beter is dus niet al te zuinig mee omgaan en dan reliced hij zichzelf. Zal overigens best moeilijk worden, omdat ik altijd zeer zuinig ben op mijn spullen... maar ga het gewoon proberen.

Nogmaals bedankt!

Grtz Sonny

titzenpitzer
29 augustus 2011, 16:26
Natuurlijk geen enorme relic-toestanden, maar toch:

http://inlinethumb27.webshots.com/48346/2592526560094791056S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2592526560094791056ikHlBm)

http://inlinethumb40.webshots.com/48679/2507648190094791056S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2507648190094791056lboIph)

http://inlinethumb59.webshots.com/49658/2012885510094791056S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2012885510094791056bGhszU)