PDA

View Full Version : Tips om sneller rhythm te spelen?



hezz
24 augustus 2011, 12:09
Mijn 2de gitarist heeft moeite met snel spelen, en dan heb ik het niet over snel soleren of riffen, maar juist over het snel ritmisch en percussief spelen.

Ik post hier een paar voorbeelden van wat ik bedoel met 'snel ritmisch percussief spelen'.

Vanaf 1:10

http://www.youtube.com/watch?v=ud2SIuXTkQY

Rechter gitarist

http://www.youtube.com/watch?v=LxkNQBVb-Cc


In de band neem ik voornamelijk het rhytmische gitaarwerk op me, daar ben ik goed in en kan daar goed strak in blijven, maar wij willen ook de rollen af en toe omwisselen voor nieuw materiaal. Het is dan jammer dat hij niet dezelfde 'endurance' heeft om de basis van een nummer met tempo vast te houden.

Hebben jullie dus tips/technieken/oefeningen om te delen die hem kunnen helpen een betere slaggitarist te worden?

Harry
24 augustus 2011, 12:11
oefenen en fitness?

bass blom
24 augustus 2011, 12:12
veel spelen
nog meer spelen

met metronoom oefenen, hij zelf thuis

weet je hoeveel hij speelt per dag?

joe satriani speelt 8 tot 12 uur per dag elke dag :crazyhappy:

hezz
24 augustus 2011, 12:23
veel spelen
nog meer spelen

met metronoom oefenen, hij zelf thuis

weet je hoeveel hij speelt per dag?

joe satriani speelt 8 tot 12 uur per dag elke dag :crazyhappy:

Hij speelt zoveel mogelijk, hij heeft overdag stage maar speelt in principe elke avond toch zeker een paar uurtjes. Beetje zoals mij is 'ie toch dagelijks bezig, vooral met het oog op onze eerste grote gig die eraan komt.

Hij is geen 'nieuwe' gitarist ofzo (toch al rond de 8-10 jaar speelervaring dacht ik), hij speelt eigenlijk al een behoorlijke tijd maar hij geeft ook toe dat zijn kunnen van ritme-gitaar altijd een beetje achter is gebleven. In het leren van gitaarspelen was hij JUIST altijd geinspireerd door de Satriani/Vai/Maiden types...

Satriani is toch voornamelijk van snelle licks en solo's? Ik heb het echt over op een snelle maat spelen he.

bass blom
24 augustus 2011, 12:24
ik haalde joe slechts aan vanwege het aantal uren :D

maarja, als hij al best veel speelt dan zie ik het somber in.

heinz3110
24 augustus 2011, 12:27
veel spelen
nog meer spelen
met metronoom oefenen, hij zelf thuis
weet je hoeveel hij speelt per dag?
joe satriani speelt 8 tot 12 uur per dag elke dag :crazyhappy:

En de metronoom iets sneller zetten dan dat het comfortabel voelt.
Het mag best een beetje frustrerend zijn, dan is de beloning op de juiste snelheid des te groter.

Strak ritmegitaar leren spelen mag best flink Spartaans geoeofend worden hoor. Niets zo erg als sloppy ritmegitaarpartijen.

hezz
24 augustus 2011, 12:32
ik haalde joe slechts aan vanwege het aantal uren :D

maarja, als hij al best veel speelt dan zie ik het somber in.

Ah oke :hippie:

Zijn er misschien ook bekende/goede slaggitaristen die ik als voorbeeld kan nemen?

bass blom
24 augustus 2011, 12:34
wat bij mij ooit lang geleden goed geholpen heeft is dat ik zonder het te weten een bariton gitaar had :D
daar kon ik geen solo op spelen en heb ik dus een jaar lang ongeveer alleen maar slag gespeeld.

Gerth
24 augustus 2011, 12:37
Goeie slaggitaristen?

Er zijn er "tonnen", maar wat Prince er tijdens een funkjam live als slaggitarist (om nog te zwijgen van de solo's... ) allemaal tussenflanst, schijnbaar achteloos en toch zo strak als de reet van een pasgeboren veulen... da's pas ritme!

bass blom
24 augustus 2011, 12:37
kiiiiieeeeeeffffffffffff :rockon:

Oranjeaap
24 augustus 2011, 12:41
Gewoon veel oefenen. Oefen dingen die nog moeilijker zijn dan die je onder de knie wilt krijgen.

Fireburst
24 augustus 2011, 21:00
Malcolm Young !:rockon:

YannickH
24 augustus 2011, 21:21
haha dat eerste filmpje moest ik toch wel erg om lachen vanaf 1:13:p
de gitarist werd in zen kont genomen door een onzichtbare man:seriousf:
verder wel een tof nummer

hezz
24 augustus 2011, 23:25
maarja, als hij al best veel speelt dan zie ik het somber in.

I simply refuse to believe that! ;)

Als het onze punk-veteraan WoodyAmsterdam lukt om nog met hoog tempo punknummers door te rammen moet het m'n 24-jarige gitarist ook wel lukken!


http://www.youtube.com/watch?v=lOcHxJJHq-I

bass blom
24 augustus 2011, 23:57
heel goed! :D

Pepe
25 augustus 2011, 00:24
Ik zag ergens een interview van Al Dimeola die wat gitaarlesjes geeft en halverwege zichzelf dan onderbreekt en zegt, fuckit, vergeet alles, probeer de tel met je voet mee te tikken, bij alles wat je speelt moet je met je voet door kunnen tellen, als je dat kan kan je alles leren.

Hij had het over soleren maar het geldt ook voor slag. Als het te snel gaat voor downstrokes kan je simpel halveren door up en downstrokes te gebruiken.
Als je het funky wil maken gooi er er triolen, sextolen, zestienden, whatever doorheen. Zolang je die tel niet kwijtraakt, piece of cake.

Harald
25 augustus 2011, 07:42
Is op afstand niets van te zeggen. Hoe is zijn basisslagtechniek. Is dat in orde, of is het verkrampt... komt het helemaal uit de elleboog, of gebruikt hij zijn pols, gedempt of niet, Pols ver van de gitaar, of juist plat erop?

up en down afwisselen klinkt voor dit soort dingen weer net minder.

hezz
25 augustus 2011, 12:32
Is op afstand niets van te zeggen. Hoe is zijn basisslagtechniek. Is dat in orde, of is het verkrampt... komt het helemaal uit de elleboog, of gebruikt hij zijn pols, gedempt of niet, Pols ver van de gitaar, of juist plat erop?

up en down afwisselen klinkt voor dit soort dingen weer net minder.

Ik zal het hem vragen maar zal er de komende repetitie ook op proberen te letten.

hezz
28 augustus 2011, 14:22
De beweging komt bij hem vooral uit de elleboog. Pols is los van de gitaar bij echte slagspel. Gitaar hangt ook relatief hoog (meer voor de buik ipv voor t kruis zeg maar), wat wellicht ook meespeelt.

nak
29 augustus 2011, 10:06
Gitaar hangt ook relatief hoog (meer voor de buik ipv voor t kruis zeg maar), wat wellicht ook meespeelt.
Ik denk dat dat zeker meespeelt, lijkt me niet echt comfortabel spelen.
Je moet je hand dan steeds hoog houden ipv laten hangen en dat kost uiteindelijk wel kracht.

Harald
29 augustus 2011, 12:51
De beweging komt bij hem vooral uit de elleboog. Pols is los van de gitaar bij echte slagspel. Gitaar hangt ook relatief hoog (meer voor de buik ipv voor t kruis zeg maar), wat wellicht ook meespeelt.

Ik haal de slag vooral uit de pols, draaibeweging, met lichte zwaaibeweging van de elleboog. Puur met op en neer zwaaien vanuit de elleboog heb ik totaal geen snelheid.

En met de gitaar op kruishoogte kan ik al helemaal geen lastige partijen spelen. Dat is misschien leuk als je alleen powerchords staat te raggen. Je instrumentberheersing is dan een stuk beperkter.

hezz
29 augustus 2011, 23:54
En met de gitaar op kruishoogte kan ik al helemaal geen lastige partijen spelen. Dat is misschien leuk als je alleen powerchords staat te raggen. Je instrumentberheersing is dan een stuk beperkter.

Het went, maar sommige dingen zijn inderdaad wel lastiger spelen wanneer de gitaar laag hangt. Complexe akkoorden pakken lukt in ieder geval wel en anders zoek ik gewoon een makkelijker alternatief.

Harald
30 augustus 2011, 10:04
Ik moet nog zien dat je dan een stuk als Guardian Angel van mcLaughlin kunt spelen... maar bij een rockband kom je er wel mee weg.

Henri H
30 augustus 2011, 10:58
't Is idd belangrijk om vanuit de pols te werken.
Ik had ook erg veel moeite met maat houden, en strakheid in sommige situaties, en heb veel profijt gehad van de gitaarlessen die ik recentelijk gehad heb.
De docent kwam met "funky (blues-)examples" van Robben Ford op de proppen.
Behalve heel goed lesmateriaal, waarbij je up- en downstrokes en aparte maatsoorten e.d. leert analyseren, is het ook nog 's verdomd leuke muziek om te spelen. Het heeft mij erg geholpen om meer gevoel voor ritme te krijgen en (de juiste) snelheid te ontwikkelen.

Henri H
30 augustus 2011, 13:11
Paul Gilbert heeft ook leuke tutorials, zoals deze b.v.:


http://www.youtube.com/watch?v=FCojcP_6AkI


http://www.youtube.com/watch?v=As0qoBUvJnE

hezz
30 augustus 2011, 17:07
Is ie links of rechtshandig?

Rechts... ik ben heel benieuwd naar wat je daarop wilt zeggen :)

hezz
30 augustus 2011, 17:09
Huisjes, goede tips!


Ik moet nog zien dat je dan een stuk als Guardian Angel van mcLaughlin kunt spelen... maar bij een rockband kom je er wel mee weg.

Dat ja :D

-=JEROEN=-
30 augustus 2011, 17:13
Is ie links of rechtshandig?

hezz
2 september 2011, 00:06
Is ie links of rechtshandig?

Rechtshandig... :dontgeti: