PDA

View Full Version : Tone knoppen overbodig?



daub
23 augustus 2011, 19:25
Dag en hallo,


Wie o wie gebruikt zijn tone knoppen wel eens op zijn gitaar? Zo ja, wanneer?


Groetz,

Renato

Luke-wannabe
23 augustus 2011, 19:28
Ikke all the time. Om m'n Tele van een knauwende countrysound naar een zwoele jazzbak te draaien.

langun
23 augustus 2011, 19:29
Die gebruik ik ook wel regelmatig, standaard vol open, maar als ik mijn klank wat 'ronder' wil maken ga ik wel aan de tone knop draaien.

Tankman
23 augustus 2011, 19:31
Ik gebruik al ruim een half jaar bijna alleen nog een Charvel So-Cal en die heeft niet eens een tone knop, dus ik gebruik hem niet. :D

marter544
23 augustus 2011, 19:33
Ik gebruik em als effect als het ware.. Icm met een amp op hoog volume en feedback kun je er leuke dingen mee doen, feedbackswells die steeds agressiever worden. Leuk voor intro's.

Orpheo
23 augustus 2011, 19:43
ik heb m'n tonepot vandaag om 17:44 uur gebruikt...


nee, effe zonder dollen. ik gebruik'm all the time. precies wat lukewannabe zegt.

Jasper.
23 augustus 2011, 19:45
Niet bij mijn gitaren met humbuckers, maar met mijn singlecoil stratocaster gebruik ik ze regelmatig. Vooral in de tussenstandjes.

zoon van Piet
23 augustus 2011, 19:45
Niet bij mijn gitaren met humbuckers, maar met mijn singlecoil stratocaster gebruik ik ze regelmatig. Vooral in de tussenstandjes.

ehh.. ikke net andersom! :)

FruscianteFan
23 augustus 2011, 19:46
Niet als potmeters, maar ik heb tegenwoordig wel schakelaars in mijn Jaguar ingebouwd waarmee ik de pickups net ff wat donkerder kan maken. Erg fijn om de schelheid er bij hard raggen (of normaal met plectrum eigenlijk) uit te halen, maar met fingerpicking of een flinke dosis overdrive kan dat extra hoog wel lekker zijn.

Ik merkte wel dat het mooier is om een weerstandje (van 50K) voor je condensator te hebben dan een potmeter die wat dichtstaat. Klinkt toch muzikaler, had ik het idee. En dat kon ik testen m.b.v. de oorspronkelijke elektronica van de Jaguar.

YannickH
23 augustus 2011, 19:48
ik gebruik men toneknop heel veel op men malmsteen strat.
als ik hem gebruik in clean dan draai ik men tone terug tot 6.

barno
23 augustus 2011, 19:56
Ik ook all the time (volume pot ook trouwens) en toch weet ik dat grote meerderheid nooit tonepots gebruikt.

YannickH
23 augustus 2011, 20:03
Ik ook all the time (volume pot ook trouwens) en toch weet ik dat grote meerderheid nooit tonepots gebruikt.

gebruik je de volumepot i.p.v. een volume pedaal?

nickofzo
23 augustus 2011, 20:04
jep ik gebruik ze. als ik de toneknop van de brugpup dichtdraai geeft het al het geluid van "money for nothing"

de knoppen geven me de mogelijkheden voor de juiste tone voor bepaalde stukken muziek waar ik mee bezig ben

Mitch
23 augustus 2011, 20:05
Hangt een beetje van de gitaar af, maar ook van de amp en of er nog pedalen bij aangetrapt worden die evt. wat extra hoog geven dat getemperd moet worden.
Persoonlijk vind ik het prettig om wat hoog 'over' te hebben, zodat ik standaard met de toonknop iets teruggedraaid speel. Heb je wat meer bite nodig dan draai je 'm wat open. De ene gitaar is ook helderder dan de ander, zodat ik bij een wissel bij sommige gitaren gewoon de toon vol open heb staan en op andere standaard een tikkie dicht.
Ik heb mijn Custom oorspronkelijk laten maken zonder toonpot, maar na verandering van amps heb ik er een toonpot bij laten zetten omdat ik toen het nut er wel van inzag. Toen ik nog kutgitaren had gebruikte ik ze nooit, die gitaren waren toch al zo moeilijk helder genoeg te krijgen...

Luke-wannabe
23 augustus 2011, 20:11
gebruik je de volumepot i.p.v. een volume pedaal?
Ik denk dat ik wel een beetje in kan schatten hoe Barno speelt. Je bent voortdurend jezelf aan het 'mixen' in de band en je gain aan het regelen met je volumeknop.

Liquid_Metal
23 augustus 2011, 20:15
Eigenlijk alleen bij solo's en eerlijk gezegd vol open of helemaal dicht. Tussenstandjes gebruik ik niet.

Oranjeaap
23 augustus 2011, 21:52
Ik gebruik hem bijna altijd als ik clean of overdriven speel. Met distorion raak ik staan ze op 10.
Met lekkere overdrive op het hals element. Een t-top humbucker en een papier in olie condensator uit de jaren 60. Tone halverwege, heerlijk!

barno
23 augustus 2011, 22:08
Ik denk dat ik wel een beetje in kan schatten hoe Barno speelt. Je bent voortdurend jezelf aan het 'mixen' in de band en je gain aan het regelen met je volumeknop.

zoiets ja , die twee knoppen zijn mijn belangrijkste pedaal :)

volgens mij doen veel gitaristen die rootsmuziek spelen het zo

G.G.
23 augustus 2011, 22:33
Persoonlijk vind ik het prettig om wat hoog 'over' te hebben, zodat ik standaard met de toonknop iets teruggedraaid speel.

idem voor de volumepot. Dat vind ik met name bij een strat zo heerlijk. Net een beetje extra power. Heb altijd het idee dat net een beetje extra bij een SC gitaar zo'n groot verschil kan maken.

joskedentweede
23 augustus 2011, 22:36
Ik gebruik mijn tonepot eigenlijk bij alle brugpickups van mijn gitaren. Ik zou eigenlijk niet zonder kunnen.

Herman
23 augustus 2011, 22:53
Ik gebruik werkelijk nooit m'n toneknop. M'n volume des te meer though, super handig om je gain mee te regelen. Op die manier staat mijn versterker eigenlijk standaard te blazen op het OD kanaal.

Madcow
24 augustus 2011, 00:12
Nooit. Zelf de volume knop niet (ja alleen helemaal uit tijdens pauzes ect)

R.J
24 augustus 2011, 09:25
Neckpickup staat bij mij standaard op 2/3e tone, helemaal dicht als ik op een crunchkanaal ritmes speel, zelden tot nooit helemaal open.

Brugpup staat vaak "gewoon" open, werk meer met de volumeknoppen.

Ijselrobo 07
24 augustus 2011, 09:31
nooit. Tone knoppen maken het geluid alleen maar lelijker :stop:
de volumeknop gebruik ik bij ieder nummer. tijdens het nummer staat die op 6/7 en bij solo's staat die op 10 (Agnus Young style :rockon:)

Kingfisher
24 augustus 2011, 09:39
Gibson LP:
Nek element: Volume op 7, tone op 10
Brug: Volume op 10, tone op7. Zo kan ik switchen van lead naar ritme

Strat: (strat plus, met een extra boost op de tone van middle en brug)
Volume om de gain te regelen, Tone meestal open op nek en middle, met de brug tone speel ik, bv volledig dicht voor wat jazz of een modervette crunch.

PRS: nog te vroeg, maar daar moet je veeeel meer met je tone spelen.

G.G.
24 augustus 2011, 09:40
Tone knoppen maken het geluid alleen maar lelijker :stop:

Onderbouw dat eens, want je kan een hoop aanpassen zodat ie wel veelzijdiger wordt en niet "lelijk". (no load potmeters, andere waarde potmeter waradoor het verloop anders wordt, andere waarde condensator etc..)

Harry
24 augustus 2011, 09:47
ik gebruik mijn toonknoppen ook nooit. Nog geen behoefte aan gehad.
Misschien moet ik het gewoon eens proberen....

Hallie
24 augustus 2011, 09:47
Onderbouw dat eens, want je kan een hoop aanpassen zodat ie wel veelzijdiger wordt en niet "lelijk". (no load potmeters, andere waarde potmeter waradoor het verloop anders wordt, andere waarde condensator etc..)

Heeft iedereen die zijn tone gebruikt dan aanpassingen gedaan? zoja welke?
Ik gebruik mijn tone nooit, omdat het na standje 2 al heel lelijk wordt. heel dof. niet mooi dof.

Ijselrobo 07
24 augustus 2011, 09:50
Onderbouw dat eens, want je kan een hoop aanpassen zodat ie wel veelzijdiger wordt en niet "lelijk". (no load potmeters, andere waarde potmeter waradoor het verloop anders wordt, andere waarde condensator etc..)

als ik mijn tone pot's dicht draai, maakt niet uit op welke gitaar, wordt het geluid dik, klinken akkoorden lelijk en krijg ik gewoon geen lekker scheurgeluid uit de gitaar.
maarja, ieder zijn eigen smaak zullen we maar zeggen :seriousf:

humbucker
24 augustus 2011, 09:54
Op m'n tele gebruik ik em heel veel. Staat amper open eigenlijk, zeker niet op de brugpickup. Samen met een vox wil dat nog wel eens téveel hoog worden.

Op m'n strat gebruik ik em minder.

guitarkid
24 augustus 2011, 10:06
Op mijn Tele's regelmatig, op mijn Strats zelden en op de LP af en toe....
Zoals als genoemd in dit topic moeten ze dan wel goed werken en niet, zoals die cheapo dingen, alles of niets zijn...
Ik merk ik steeds meer op de gitaar regel (m.n. volume c.q. gain, die pot moet ik ieder week aandraaien en de schroefdraad is volgens mij nu echt "op"...) en daardoor heb ik met de tonepot bepaalde geluiden gevonden die ik live nu ook gebruik. Zal wel met ervaring te maken hebben en het is bovendien ook erg gemakkelijk. Ik heb vaak alleen een amp, een booster en een gitaar bij me en stel de amp dan in op een lekkere crunch, die met de booster dan nog wat verder gaat voor een solo o.i.d. en verder dus de volumepot om 'm clean genoeg te krijgen. Heerlijk! En dan nog wat spelen met de tonepot en klaar is Coos!
BTW: booster steeds aan en dan alleen de volumepot gebruiken werkt ook te gek!
Er moet wel een goede treblebleed aanwezig zijn, anders kan het wat muf worden!
Veel experimenteren (zeker met de tonepot) is mijn advies. Er kon nog wel eens een wereld voor je open gaan! ;)

grayfink
24 augustus 2011, 10:30
Niet zo vaak, maar de zingende Gary Moore/Slash neck humbucker LP sound klinkt het mooist met de tone knop helemaal dicht om maar eens wat te noemen.

telecastermaster
24 augustus 2011, 10:39
Eigenlijk nooit. Zelfs niet op mijn teles. Mag er van mij zo afgesloopt worden, die toonknop.
Of zoals Eddie van halen het zegt: "volume is tone".

Er is eigenlijk een uitzondering: mijn gitaar met lipstick elementen. Daar werkt een toneknop heel goed!

Basileia
24 augustus 2011, 10:43
Ik vind m'n tone knop prachtig om naar te kijken, want een gitaar met alleen een volume vind ik er zo kaal uit zien. Het blijft wel puur cosmetisch, want ik gebruik 'm nooit...

BassAgent
24 augustus 2011, 10:56
Ik gebruik de tonepot op mijn Epi Dot regelmatig, maar dan alleen die van het halselement. Zo krijg je een beetje zo'n Pat Metheny-achtige doffe sound, lekker is dat af en toe :)

Volumepots vind ik overbodig. Gewoon vol open. Klaar.:rockon:

bass blom
24 augustus 2011, 10:59
neck tone helemaal dicht, nek volume op 8 a 9 pupselect in midden, heerlijk.

rockgod69
24 augustus 2011, 11:04
alles op 11, altijd!

Sinner1980
24 augustus 2011, 17:21
Op een strat en een tele zijn toneknoppen naar mijn mening onmisbaar (vooral in de brugpositie).

Op een les paul of een SG vond ik ze persoonlijk te verwaarlozen

aaronstonebeat
25 augustus 2011, 00:48
Sinds ik al een paar jaar volledig pedaalloos in bandverband speel, worden de knoppen op de gitaar steeds belangrijker. Ik heb laatst in mijn meest gebruikte gitaar al een 'treble bleed' gezet en ik denk dat het niet lang meer duurt voor ik ga miepen over de waarde van het condensatortje op mijn toonregeling.

Het is hier al meerdere keren gezegd.

Als ik speel wil ik niet aan mijn versterker hoeven draaien. Ik heb ook geen pedalen dus de enige variatie in het geluid komt uit speeltechniek, pickup-keuze en stand van de knoppen op de gitaar.
Met alles vol open moet de zaak tegen het fluiten aan staan; en ik moet het kunnen terugdraaien naar mooie cleane geluiden, soms ook met veel minder hoog erin dan anders. Af en toe wil je ook wel eens een mooi rustig liedje spelen. Toch?
Ik word meer en meer een maniak op het gebied van passieve gitaarelektronica.

Luke-wannabe
25 augustus 2011, 01:48
Maar dat lijkt me ook niet lekker, want dan zit je voortdurend op je gitaar alles te schakelen enzo...

aaronstonebeat
25 augustus 2011, 02:11
Maar dat lijkt me ook niet lekker, want dan zit je voortdurend op je gitaar alles te schakelen enzo...

Nee hoor, voor mij niet. Op mijn meest recente 'main guitar' zitten drie draaiknoppen en één schakelaar voor de elementkeuze; draaiend heb ik mastervolume en -toon en ik kan het brugelement van humbucker in single coil veranderen. Dat gaat allemaal 'op de tast'; ik hoef er niet naar te kijken.

Naar pedalen moet je wel altijd kijken om goed te zitten.
Natuurlijk moet ik in mijn gitaarspel momenten inbouwen om aan de knoppen te kunnen draaien. Waar normaal het halsvolume zit, heb ik het mastervolume (Les Paul-situatie); daarmee kan ik eventueel zelfs swells doen en tegelijk aanslaan, met een beetje moeite. Voor de andere twee moet ik het 'speelveld' even verlaten. Dat moet ik incalculeren.

Maar tot dusver werkt het prima in onze configuratie. Ik hoef geen effecten te hebben (ik heb ze wel ;)), ik hoef ze niet mee te nemen, ik hoef ze niet aan te sluiten, ik hoef me geen zorgen te maken dat ik ze niet goed heb ingesteld of dat ze het om welke andere reden dan ook niet goed doen, ik hoef niet al die kabeltjes te hebben.
Ik heb alleen maar mijn gitaar.

Ik heb wel eens een filmpje gepost van Carl Perkins; die kon 'gitaar met echo' spelen met alleen maar een gitaar.

Ik vind het wel lekker; naast enige gitarist ben ik ook de zanger van de band. Ik heb mijn handen bepaald vol. Ik ken het 'pedaaltjes-leven' en ik ben blij dat ik mezelf daarvan heb verlost :D
Als mijn kabel maar lang genoeg is, kan ik overal het gewenste geluid instellen; ik hoef nooit terug naar mijn pedalen te rennen om op tijd om te schakelen. Ik ervaar het meer en meer als een bevrijding.

FruscianteFan
25 augustus 2011, 02:19
Zo doet Eddie Vedder het ook: versterker zo instellen dat je zowel clean als dikke crunch kunt doen door de dynamiek in je spel. Zo heb je geen pedalen of kanalen nodig. Als je het goed doet, kun je het dan trouwens ook zonder volumeknop af.

Legit
25 augustus 2011, 08:01
Ik zelf niet nodig.
Ik zou wel 2 volumeknoppen kunnen gebruiken.

guitarkid
25 augustus 2011, 11:38
Kijk naar dit filmpje en zie wat volume en toneknoppen kunnen doen met één versterkerstand!!! En ok, 't is geen cheapo combinatie, maar toch! ;)
Op deze manier probeer ik ook zo veel mogelijk verschillende tones uit één gitaar en één amp te halen! En dat kan ook behoorlijk met een '71 Tele of een Les Paul en een Peavey Delta Blues!

http://www.youtube.com/watch?v=Uc3Xi6aAG80

TimoSomers
25 augustus 2011, 11:54
Ik gebruik hem erg vaak, vooral om slagpartijen ronden en strakker te maken. En voor subtiele dingetjes.
M'n volumepot gebruik ik trouwens nog veel meer! En het switchen gaat bij mij helemaal als een idioot.

Luke-wannabe
25 augustus 2011, 11:57
Nee hoor, voor mij niet. Op mijn meest recente 'main guitar' zitten drie draaiknoppen en één schakelaar voor de elementkeuze; draaiend heb ik mastervolume en -toon en ik kan het brugelement van humbucker in single coil veranderen. Dat gaat allemaal 'op de tast'; ik hoef er niet naar te kijken.

Naar pedalen moet je wel altijd kijken om goed te zitten.
Natuurlijk moet ik in mijn gitaarspel momenten inbouwen om aan de knoppen te kunnen draaien. Waar normaal het halsvolume zit, heb ik het mastervolume (Les Paul-situatie); daarmee kan ik eventueel zelfs swells doen en tegelijk aanslaan, met een beetje moeite. Voor de andere twee moet ik het 'speelveld' even verlaten. Dat moet ik incalculeren.

Maar tot dusver werkt het prima in onze configuratie. Ik hoef geen effecten te hebben (ik heb ze wel ;)), ik hoef ze niet mee te nemen, ik hoef ze niet aan te sluiten, ik hoef me geen zorgen te maken dat ik ze niet goed heb ingesteld of dat ze het om welke andere reden dan ook niet goed doen, ik hoef niet al die kabeltjes te hebben.
Ik heb alleen maar mijn gitaar.

Ik heb wel eens een filmpje gepost van Carl Perkins; die kon 'gitaar met echo' spelen met alleen maar een gitaar.

Ik vind het wel lekker; naast enige gitarist ben ik ook de zanger van de band. Ik heb mijn handen bepaald vol. Ik ken het 'pedaaltjes-leven' en ik ben blij dat ik mezelf daarvan heb verlost :D
Als mijn kabel maar lang genoeg is, kan ik overal het gewenste geluid instellen; ik hoef nooit terug naar mijn pedalen te rennen om op tijd om te schakelen. Ik ervaar het meer en meer als een bevrijding.
Oh op die manier. Nee, ik dacht dat je het over allerlei fase/parralell/split-switches had!
Helder verhaal. Klinkt vrij herkenbaar, alleen gebruik ik wel pedalen nog.

barno
25 augustus 2011, 12:02
Nee hoor, voor mij niet. Op mijn meest recente 'main guitar' zitten drie draaiknoppen en één schakelaar voor de elementkeuze; draaiend heb ik mastervolume en -toon en ik kan het brugelement van humbucker in single coil veranderen. Dat gaat allemaal 'op de tast'; ik hoef er niet naar te kijken.

Naar pedalen moet je wel altijd kijken om goed te zitten.
Natuurlijk moet ik in mijn gitaarspel momenten inbouwen om aan de knoppen te kunnen draaien. Waar normaal het halsvolume zit, heb ik het mastervolume (Les Paul-situatie); daarmee kan ik eventueel zelfs swells doen en tegelijk aanslaan, met een beetje moeite. Voor de andere twee moet ik het 'speelveld' even verlaten. Dat moet ik incalculeren.

Maar tot dusver werkt het prima in onze configuratie. Ik hoef geen effecten te hebben (ik heb ze wel ;)), ik hoef ze niet mee te nemen, ik hoef ze niet aan te sluiten, ik hoef me geen zorgen te maken dat ik ze niet goed heb ingesteld of dat ze het om welke andere reden dan ook niet goed doen, ik hoef niet al die kabeltjes te hebben.
Ik heb alleen maar mijn gitaar.

Ik heb wel eens een filmpje gepost van Carl Perkins; die kon 'gitaar met echo' spelen met alleen maar een gitaar.

Ik vind het wel lekker; naast enige gitarist ben ik ook de zanger van de band. Ik heb mijn handen bepaald vol. Ik ken het 'pedaaltjes-leven' en ik ben blij dat ik mezelf daarvan heb verlost :D
Als mijn kabel maar lang genoeg is, kan ik overal het gewenste geluid instellen; ik hoef nooit terug naar mijn pedalen te rennen om op tijd om te schakelen. Ik ervaar het meer en meer als een bevrijding.

ik ben ook bijna pedaalloos, al heb ik wel nog een Tscreamer omdat ik op sommige plaatsen mijn amp niet luid genoeg kan afstellen om een randje te krijgen dmv volumeknop.
zonder pedalen spelen voelt idd aan als een bevrijding. Ook spelen zonder plectrum geeft me hetzelfde gevoel. Dat laatste heeft me wel wat meer moeite gekost.

ik ben het type waarbij alles kapot gaat, dus geen pedalen is een liability minder.

beunklats
25 augustus 2011, 12:14
Ik gebruik ze ook regelmatig samen met de volume knop.

Luke-wannabe
25 augustus 2011, 12:17
ik ben ook bijna pedaalloos, al heb ik wel nog een Tscreamer omdat ik op sommige plaatsen mijn amp niet luid genoeg kan afstellen om een randje te krijgen dmv volumeknop.
zonder pedalen spelen voelt idd aan als een bevrijding. Ook spelen zonder plectrum geeft me hetzelfde gevoel. Dat laatste heeft me wel wat meer moeite gekost.

ik ben het type waarbij alles kapot gaat, dus geen pedalen is een liability minder.
Het enige wat ik eigenlijk zou misschien is een pedaal dat me over het randje duwt. Als je nog net even het achterste van je tong wilt laten zien tijdens je momentje :D. Met een Fender Princeton of Deluxe Reverb zou ik al een heel eind komen, maar dat komt ook deels door de prachtige tremolo en reverb die daar in zit. Dus dat zijn ook een soort pedalen eigenlijk, haha..
Verder is een delaytje op z'n tijd wel lekker, en ik mag graag met een compressortje spelen.. Kijk daar gaan we weer..

Mr Orange
25 augustus 2011, 13:03
all men play on 10

guitarkid
25 augustus 2011, 14:34
all men play on 10

Yeah right...! ;)

Nee, dan dus 11 !!!! :seriousf:

Mr Orange
25 augustus 2011, 14:42
Yeah right...! ;)

Nee, dan dus 11 !!!! :seriousf:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/06/Spinal_Tap_-_Up_to_Eleven.jpg

barno
25 augustus 2011, 15:25
Het enige wat ik eigenlijk zou misschien is een pedaal dat me over het randje duwt. Als je nog net even het achterste van je tong wilt laten zien tijdens je momentje :D. Met een Fender Princeton of Deluxe Reverb zou ik al een heel eind komen, maar dat komt ook deels door de prachtige tremolo en reverb die daar in zit. Dus dat zijn ook een soort pedalen eigenlijk, haha..
Verder is een delaytje op z'n tijd wel lekker, en ik mag graag met een compressortje spelen.. Kijk daar gaan we weer..

reverb, I confess, kan zonder maar dat wil ik er toch altijd graag bij. En een goeie. tot nu toe niks gevonden dat kan tippen aan mijn outboard fender tank. dus maar blijven slepen met dat ding...

guitarkid
25 augustus 2011, 15:41
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/06/Spinal_Tap_-_Up_to_Eleven.jpg

Nee, dan deze, die ik al jaren gebruik! Het gaat tenslotte over tone- en volumeknoppen van de gitaar!
http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/Strat11.jpg

Malle Eppie
25 augustus 2011, 16:19
Heb een Fender Tom DeLonge en een ESP Page Hamilton, beide zonder toneknop en die mis ik ook niet.
Sterker nog; ik ben van plan om een tele te bouwen met twee volume knoppen voor elk de pu's. Geen tone knop meer voor mij.

rocker_71
26 augustus 2011, 19:51
Heb vanmiddag behoorlijk wat zitten stoeien met mijn MXR 6 band EQ.
Blijft toch wel lastig om het geluid te tweaken.
Ik speel op een Baja Tele en wil voor onze rock nummers meer laag en mid voor een geluid wat richting humbuckers gaat. Uiteindelijk had ik een sound welke ik best tof vond. Toen ik die vergeleek met het terugdraaien van de toneknop, kwamen ze gek genoeg redelijk overeen. Dus nu ga ik dat eerst maar eens proberen in de oefenruimte en kijken hoe dat bevalt.
(tweaken met een EQ is trouwens veel lastiger dan ik had gedacht)

allochthomas
26 augustus 2011, 20:22
Op mijn strat gebruikte ik de tonepot van de neck vaak om de singlecoil niet zo schel te laten klinken als ik naar clean ging en nu op mijn tele gebruik ik hem best vaak om het geluid wat smoother te laten klinken als ik dat wil.

Braindead
26 augustus 2011, 21:17
Ik heb gitaren met en zonder toneknop en gebruik ze echt nooit. Ik vind het eigenlijk alleen maar ondingen. Soms zijn ze per ongeluk iets dichtgegaan en vraag je je af waar je hoog gebleven is.

aaronstonebeat
26 augustus 2011, 21:32
Ik heb ook heel lang gespeeld met alles vol open, en dan alleen maar op het brugelement; dat moest dan vooral een humbucker zijn. Strats vond ik ondingen omdat de volumeknop me in de weg zat.

Maar gaandeweg is dat allemaal vrij radicaal veranderd. Ooit kon ik me onmogelijk voorstellen dat ik de positie van de volumeknop op een strat zeer zou gaan waarderen, dat ik uit vrije wil naar een halselement zou schakelen of, god betere het, zou kiezen voor een stand met twee elementen parallel, en dat ik zou gaan experimenteren met verschillende waarden van condensatoren voor toonregeling en treble-bleed.
Maar het is wel allemaal gebeurd; en ik heb het gevoel dat ik nu veel meer uit een gitaar weet te halen.

pumpkinhead
2 september 2011, 22:32
Ik gebruik op mijn LP studio naast mijn toneknoppen ook mijn volumeknoppen voor het veranderen van mijn toon. :)
Niet zozeer om het volume te regelen want mijn volume blijft vanaf dat ik de volumeknop een beetje opendraai ongeveer gelijk, het wordt niet echt meer 'luider' naarmate ik de knop verder opendraai, het geluid verandert daarentegen wel.
Op die manier vind ik , om nu maar een voorbeeld te geven, dat mijn satchurator distortion pedaal veel zuiverder en gebalanceerder klink als ik de volumeknop op 3 zet en de toonregeling volledig open.
:soul:

JGD
4 september 2011, 13:36
Dag en hallo,


Wie o wie gebruikt zijn tone knoppen wel eens op zijn gitaar? Zo ja, wanneer?


Groetz,

Renato

ik serieus echt helemaal nooit.
had eens een jackson die ze ook niet had, heerlijk.

komt ook omdat ik al sinds dag 1 metal speel en echte metal pickups verliezen meteen veel power als je toonregelaar dicht draait.
vandaar dat hij gewoon standaard altijd open staat bij de meeste metalgitaristen.
een highgain pickup wordt gewoon meteen zwakker zonder de tone voluit.
bovendien heb je in metal vaak helemaal niet de ruimte om er mee te spelen tijdens de doorrgaans erg snelle riffs.

Epiphoneee
4 september 2011, 18:42
Ik gebruik ze bijna nooit. Eigenlijk gewoon nooit. Op mijn strat bijvoorbeeld hoor ik het verschil gewoon niet goed genoeg om het echt interessant te vinden.

Toch koop ik niet graag gitaren zonder toonknoppen :soinnocent:

The Unforgiven
4 september 2011, 18:46
Vind ze zelf onmisbaar, zeker als je veel verschillende stijlen speelt. Van een dikke crunch naar een lekker dikke blues sound door slechts aan je tone en volume te draaien, geweldig!