PDA

View Full Version : Wat is er vintage?



SchaapOpJeHoofd
27 mei 2003, 19:22
Oeh, eerste post in dit forum!
Misschien moet dit in algemeen, maar welke versterkers vallen er onder het kopje "Vintage Versterkers"? Ja, als ze voor 1983 gebouwd zijn, maar ik weet niet precies welke Marshalls in dit tijdperk vallen en welke niet.
Misschien een idee om een lijstje in een FAQ te zetten met een aantal vintage versterkers?

frankpaul1
27 mei 2003, 19:53
Hebben versterkers na 1983 geen buizen meer dan?? Da's raar :-) Het staat er dus het zal wel kloppen.

sash
27 mei 2003, 19:58
Geweldig! Een apart vintage amp forum. Cool! :)

Matje
27 mei 2003, 20:03
maar niet echt nodig

Negative K3 fan
27 mei 2003, 20:08
maar niet echt nodig

onderdaad, voor mij volstaat 1 amp forum wel, ikl denk dat vintage amps een beetje dood zal blijven (ivm met het andere versterkers gedeelte).

Matje
27 mei 2003, 20:22
maar niet echt nodig

onderdaad, voor mij volstaat 1 amp forum wel, ikl denk dat vintage amps een beetje dood zal blijven (ivm met het andere versterkers gedeelte).

eens, gewoon 1 amp forum.

pimmetje
27 mei 2003, 20:38
Altijd meteen dat gezeur... laten we 't eerst 'ns proberen. Ik denk ook dat 1 amp forum voldoende is, maar dat kan later altijd samengevoegd worden.

Het wordt wel lastig als iemand vraagt wat voor amp hij moet kopen voor een bepaalde stijl/prijs en de een raadt 'm een gloednieuwe amp aan terwijl de ander 'm een stokoud kratje aanraadt... moet 't onderwerp dan gesplitst worden? :D

treblemaster
27 mei 2003, 20:44
Ik vind het wel een goed idee. Hoef ik tenminste niet tussen al andere versterker topics te zoeken of er nog iets over vintage versterkers staat (ja liever lui dan moe ;))

mohawk
27 mei 2003, 20:48
Ikzelf heb een vintage buizentop....maar ik denk niet dat iemand van et merk gehoord heeft,want ik kan er ook niets over vinden op internet.....

tis een Davoli.... :???: kent iemand dat??

mathe
27 mei 2003, 20:53
Ik zou een Davoli versterker nou niet direct vintage willen noemen. Niet alles wat oud is, is gelijk vintage...

Marc

Matje
27 mei 2003, 21:03
Ik zou een Davoli versterker nou niet direct vintage willen noemen. Niet alles wat oud is, is gelijk vintage...

Marc

huh, wat is dán vintage?

mathe
27 mei 2003, 21:12
huh, wat is dán vintage?

Oud spul wat een bepaalde meerwaarde heeft tov de normale oude zooi omdat het door bijvoorbeeld extra klasse of prestatie uitblinkt boven de rest.
Iets wat je als een klassieker kunt bestempelen.
Vaak heeft iets wat met vintage bestempeld wordt ook een bepaalde verzamelaars waarde.
En nu begrijp je vast ook waarom een aantal mensen alles wat oud is, vintage willen noemen...

Marc

mohawk
27 mei 2003, 21:48
ok dan! dan heb ik een OUDE versterker :-D

V!N
28 mei 2003, 11:00
Zo, ik kan ook niet een halve week even weg blijven omdat m'n computer in de soep ligt he ?

Ik zou nu iets kunnen zeggen over dat we op elke pagina in een andere tijdzone terecht komen (behalve de goeie), het aso-plaatje onder elke post van K3 me nu al pijn aan de ogen doet, de quotes nog steeds niet naar behoren werken en dat er meer onzinnige opties voor typografie en emoticons en dergelijke zijn dan op het gemiddelde BrEeZaH-forum voor de 14-jarige disco-stampers onder ons ..

Maar gelukkig kan ik me inhouden.


Waar het minste over na is gedacht, is het onlogisch opdelen van het versterkerforum. Wat zul je voor een dilemma komen te staan als je een Marshall JCM 800 hebt. Begin jaren '80 op de markt, maar was er eind jaren '80 ook nog, WAAR MOET DIE POST ! om het nog eens extre verwarrend te maken zijn er een leuk aantal buisjes die de versterker van binnen verlichten.
Maar eerlijk is eerlijk, een eigenaar van een buizen-amp uit '87 moet zich maar melden bij het forum waar het gaat over digitale versterkers.

En dan hebben we het nog niet eens over die arme ziel met een transistorcombo uit de jaren '70, waar moet hij heen met zijn post, wat een twijfel ! TOT WAANZIN GEDREVEN !

..

Ik neem aan dat dit een proefversie is ? Ik moet toegeven dat ik wel blij ben met de mogelijkheid ingelogd te blijven. Is er ook een dingetje dat aangeeft dat je een privé bericht hebt ?

Een opgedeeld versterkerforum is echter geen antwoord op wat voor vraag dan ook, maar als je het dan toch ech zo graag wilt. Maak dan een logischer onderscheid dan een jaartal. Buizenversterkers / Transistor & Digitale versterkers bijvoorbeeld.

iam
28 mei 2003, 11:03
ben het daarmee eens,

opdeling BUIZEN <--> SOLID STATE

good thinkin' V!N (again) :wink:

V!N
28 mei 2003, 11:19
Dankie iam :)


Maar over een paar dingetjes was ik even te snel. De verschillende tijdzones overal kwamen doordat ik niet in m'n profiel zoiets heb aangegeven. Daar stonden ook opties voor privé berichten notificaties.

Puik ! Ik was weer iets te snel. Zulke opties zijn echt een verbetering, bedankt daarvoor.


Maar .. ik zag ook ineens in m'n ooghoek 'rackgear', is dat nou wel zo nodig ? In een rack stop je effecten of een versterker, daar zijn al fora voor. Dat wordt helemaal lastig met de JMP-1, kwam op de markt in de eerste helft van de jaren '90 (dus modern) maar met buizen (kan beter in het vintage forum waar over buizen word gepraat) én het zit in een rack (oh jee, dus toch rackgear ?)
Dus de prijsvraag van deze week: in welk forum horen posts over de JMP-1 ?

Antal
28 mei 2003, 12:14
Wat gebeurde er in hemelsnaam in 1983? Was er toen een revolutie in gitaarversterking ofzo? Iemand enig idee waarom 1983??? :???:

LordRiffenstein
28 mei 2003, 12:18
Oud spul wat een bepaalde meerwaarde heeft tov de normale oude zooi omdat het door bijvoorbeeld extra klasse of prestatie uitblinkt boven de rest.
Iets wat je als een klassieker kunt bestempelen.
Vaak heeft iets wat met vintage bestempeld wordt ook een bepaalde verzamelaars waarde.
En nu begrijp je vast ook waarom een aantal mensen alles wat oud is, vintage willen noemen...

Marc

Ben ik het niet mee eens. Alles wat oud is, is vintage of het nu een meerwaarde heeft of niet. Het klopt dat bv voor gitaren en versterkers het woord 'vintage' gebruikt wordt om aan te geven dat het spul oud en dus veel waard is maar eigenlijk is dat gewoon bullshit. Het is een handig verkoopstrukje van vele mensen. Net hetzelfde als antiek, een meubel of wagen kan antiek zijn maar moet daarom geen meerwaarde hebben.

strakke joekel
28 mei 2003, 15:28
we moeten gewoon van heel die naam vintage af
heel die vintage hype drijft de prijzen enorm op
zag pas een goldtop voor 88000 euri ,gaat toch helemaal nergens meer over :angry:

Toaster
28 mei 2003, 16:02
Maar dan heb je wel een echte VINTAGE Goldtop :lol: :dance:

strakke joekel
28 mei 2003, 16:07
ja,dat dan weer wel :-?

maar meestal al zo'n ding gekocht word is het niet door een muzikant

en dat is dan wel weer jammer :P

pimmetje
28 mei 2003, 16:29
Het is niet per se de naam vintage die de prijs opdrijft. Het is vintage in combinatie met een bepaalde naam. Bij versterkers meestal Fender, Vox en een beetje Marshall. Bij gitaren Gibson, Fender en Gretsch.

Op ebay.com zie ik voldoende hele gave artikelen uit de jaren 30, 40, 50 en 60 (ok... 70 mag ook meedoen :D). Soms zie je ze op vrijwel identieke versterkers qua circuit en speaker enorm verschillende bedragen bieden.

Zo kopen ze een in 2000 nagebouwde Fender Tweed Deluxe voor dik 700 dollar en laten ze een Gibson GA-15 of GA-20 uit de tijd van de originele Tweed Deluxe (redelijk vergelijkbare versterkers) voor 225 dollar schieten. Als de naam nog minder bekend is, gaat de prijs al snel richting de 150 dollar. Hele gave Valco's, Magnatone's, Masco's, Califone's, Alamo's, Premiers, etc laten ze daar soms echt gewoon links liggen.

Die zelfde ontwikkeling zie je hier ook... zij het in iets mindere mate. Maar dat kan ook komen omdat 't aanbod van 'andere' versterkers hier veel kleiner is. Als dat even groot was als in de VS, zou je hier waarschijnlijk 'tzelfde zien.

strakke joekel
28 mei 2003, 16:55
klopt , maar wat ik bedoel is dat het de prijs in het algemeen omhoog jaagt

doordat er voor bv een les paul uit 68 veel word gevraagd denkt iemand met een 85 er ook ineens dat hij goud in handen heeft

nou..dat dus

GitaarNet Admin
28 mei 2003, 16:58
Dankie iam :)
Maar .. ik zag ook ineens in m'n ooghoek 'rackgear', is dat nou wel zo nodig ? In een rack stop je effecten of een versterker, daar zijn al fora voor. Dat wordt helemaal lastig met de JMP-1, kwam op de markt in de eerste helft van de jaren '90 (dus modern) maar met buizen (kan beter in het vintage forum waar over buizen word gepraat) én het zit in een rack (oh jee, dus toch rackgear ?)
Dus de prijsvraag van deze week: in welk forum horen posts over de JMP-1 ?

goed dat er een discussie op gang komt over indeling,
is ook best lastig zo'n indeling, daar hadden we ook last van bij de merkengids.

over overlap: waar ga je nu heen met vragen over semi-akoestisch , akoestische bassen, versterkers voor akoestische gitaren?
toch, vooral bij de versterkersonderverdeling zal het niet altijd duidelijk zijn.

maar zoals ik ergens anders heb gezegd, er zijn mensen met argumenten die deze fora wilden onderverdelen.

Ohzoso
28 mei 2003, 20:57
Mathe/Nico, is m`n SoundCity 100W 1968 nou een ouwe of een vintage Amp??

PeeVee
2 juni 2003, 15:20
Waar moeten berichten over "hybride" versterkertjes zoals Valvestate dan geplaatst worden?

Ik ben helemaal voor dit vintage forum, loop ik tenminste niet steeds tegen ENGL, Boogie, Koch e.d. topics aan, interesseert me nl. geen fluit.

Mr.Jay
2 juni 2003, 15:49
[quote=Matje]
huh, wat is dán vintage?

Oud spul wat een bepaalde meerwaarde heeft tov de normale oude zooi omdat het door bijvoorbeeld extra klasse of prestatie uitblinkt boven de rest.
Iets wat je als een klassieker kunt bestempelen.
Vaak heeft iets wat met vintage bestempeld wordt ook een bepaalde verzamelaars waarde.
En nu begrijp je vast ook waarom een aantal mensen alles wat oud is, vintage willen noemen...

is dat niet ANTIEK ??

Jay

mathe
2 juni 2003, 21:35
is dat niet ANTIEK ??


Nee.

Marc

Mr.Jay
2 juni 2003, 22:59
is dat niet ANTIEK ??


Nee.

Marc

o.

pimmetje
2 juni 2003, 23:18
Antiek is idd weer wat anders dan vintage... volgens de douane is antiek iets dat ouder is dan 100 jaar.

Mr.Jay
2 juni 2003, 23:25
Antiek is idd weer wat anders dan vintage... volgens de douane is antiek iets dat ouder is dan 100 jaar.

hé...mijn oma dus.

Jay

andy
2 juni 2003, 23:38
Mathe/Nico, is m`n SoundCity 100W 1968 nou een ouwe of een vintage Amp??

VINTAGE

V!N
2 juni 2003, 23:46
Antiek is idd weer wat anders dan vintage... volgens de douane is antiek iets dat ouder is dan 100 jaar.

hé...mijn oma dus.

Jay

Hoeweel Watt is die ?

wietse
2 juni 2003, 23:58
Antiek is idd weer wat anders dan vintage... volgens de douane is antiek iets dat ouder is dan 100 jaar.

hé...mijn oma dus.

Jay

Hoeweel Watt is die ?

als oma's hun volumeknop helemaal opentrekken en ze zijn nog goed fit dat kunnen ze er nog wel eens een heleboel watts uitpersen.

Mr.Jay
3 juni 2003, 19:33
hé...mijn oma dus.

Jay[/quote]

Hoeweel Watt is die ?[/quote]

WAT ????????????????????????....................

doof is ze ook.

Jay

Wilson
3 juni 2003, 20:22
Wat gebeurde er in hemelsnaam in 1983? Was er toen een revolutie in gitaarversterking ofzo? Iemand enig idee waarom 1983??? :???:

Toen was het 20 jaar geleden, waarschijnlijk verschuift op 1 januari het jaartal ook, naar 1984!

Maar ik ben ook wel voor een opdeling van buizen <> solid state versterkers, alleen, waar horen de hybrides dan????

V!N
9 juni 2003, 18:04
Wat gebeurde er in hemelsnaam in 1983? Was er toen een revolutie in gitaarversterking ofzo? Iemand enig idee waarom 1983??? :???:

Toen was het 20 jaar geleden, waarschijnlijk verschuift op 1 januari het jaartal ook, naar 1984!

HA ! Dus over 20 jaar komen die pansies hier van: mja jonk, dat spul van tegenwoordig is niets waard. Vroeger speelden we over pods, DAT waren pas versterkers

Wilson
9 juni 2003, 18:24
grote kans ja, maar wat pas echt een gewild vintage verzamelobject gaat worden:

de Zoom 505!!

koning der multieffectprocessors

nicoverduin
9 juni 2003, 20:46
Ohzoso schreef:

Mathe/Nico, is m`n SoundCity 100W 1968 nou een ouwe of een vintage Amp??

Vintage. Voor zover dat nou echt belangrijk is. Enne hij is ook oud!! haha. Maar het is wel een degelijke versterker die bijna niet kapot te krijgen is.

Nico

Speeddemon
9 juni 2003, 23:32
....ENGL,....


... interesseert me nl. geen fluit.

WTF? :o :???:
Are you deaf? :razz:

Oh I get it... you hate thick, creamy, elegant tube distortion.... :wink: