PDA

View Full Version : Van akoestische naar elektrische gitaar



Rubbere
23 augustus 2011, 16:52
Beste mensen van het gitaarforum.

Ik zit met een probleem. Ik speel al een geruime tijd akoestische gitaar. Ik heb dit mijzelf aangeleerd via internet en met behulp van de dvd's van Learn and Master guitar (de oude versie).

Hoewel ik het liefste op mijn aforistische gitaar speel omdat ik vooral country en muziek uit die jaren 50 - 70 speel. Heb ik toch besloten om elektrisch te gaan proberen. Dit vooral als afwisseling van het "normale" gitaarspel dat ik voor mijn gevoel al "redelijk" beheers.

Nou komt het probleem. Ik heb een niet al te dure (elektrische) gitaar aangeschaft en ging daar op spelen. Het spelen van enkele noten ging wel redelijk. Maar het spelen van hele nummers (Chords) enzovoorts valt mij heel erg tegen.

Ik lees overal op het internet dat als je akoestisch gespeeld hebt, elektrisch (zeer) gemakkelijk moet zijn. Ik vraag mij dus af om er tips zijn hoe ik mijn spel op een elektrische gitaarspel kan verbeteren. Dit vooral omdat mijn elektrische gitaar nu al stof staat te verzamelen. Het is erg vervelend als je wel op de "normale" gitaar een boel nummers kan spelen en op de elektrische alleen wat ruis kan veroorzaken (en smoke on the water ;))

Graag hoor ik van jullie dus wat tips vooral waar ik het beste mee kan beginnen.

Met vriendelijke groet,

Rob

Hieronder zal ik (kort) de belangrijkste dingen beschrijven die ik wel al beheers op de akoestische gitaar:

Alle Major + minor accoorden
Barre accoorden 5 en 6 string > over de verschillende keys
Fingerstyle

En vast nog wat meer dingen waar ik nu even niet op kan komen :)

Oranjeaap
23 augustus 2011, 17:09
In principe zou alles wat jij op de akoestische gitaar kan spelen ook speelbaar moeten zijn op een elektrische gitaar. Wat is nou precies het probleem waar je tegen aan loopt?

Het is niet zo dat je het in 2 dagen onder die knie hebt ofzo. Elektrische gitaar speelt wel gewoon heel anders. Een belangrijk verschil is de snaarspanning en het dempen van snaren. Op een elektrische gitaar moet je niet kei hard drukken want dan kun je de akkoorden uit hun toonsoort drukken.
Omdat een elektrische gitaar wat gevoeliger is met het opvangen van geluid, is het belangrijk dat je snaren die je niet speelt dempt. Snaren die je op een akoestische gitaar niet kunt horen als je ze niet dempt, hoor je op elektrische gitaar wel als je ze niet dempt. Dan gaat het heel erg rommelig klinken.

Je moet ook makkelijk beginnen. Begin eens met een aantal liedjes die alleen uit powerchords of open akkoorden bestaan. En je moet natuurlijk je versterker goed afstellen.

Rubbere
23 augustus 2011, 17:27
Ik denk inderdaad dat het vooral aan het dempen van snaren ligt omdat ik dit eigenlijk (nooit) doe bij mijn akoestische gitaar.
Bij die powerchords gebruik je meestal 3 snaren... maar als ik naar de plaatjes kijk weet ik niet precies hoe ik mijn handen moet neerzetten om die andere snaren te dempen. Ik heb bijvoorbeeld een filmpje gebruikt van Marty Schwarts (wat ik evt kan opzoeken als dat nodig is) en volgens mij mute hij daarbij strings door middel van een soort barre greep.

Ik vind het moeilijk om een goede uitleg over die powerchords te vinden. Dit omdat er een heleboel sites over te vinden zijn. Maar erg veel geven slechte/ of weinig informatie.

Verder vind ik het ook erg lastig om met die versterker te werken omdat dit allemaal redelijk nieuw voor mij is.

Ik heb bijvoorbeeld het nummer Wild Thing geprobeerd > een versie met de A D en E akkoorden > dit klinkt gewoon goed.

Maar andere nummers die ik op de akoestische kan zoals bijvoorbeeld het (simpele) Bad moon rising met D A G. Klinkt voor geen meter. En dan heb ik het nog niet eens over liedjes waar bijvoorbeeld de B7 in zit want dan krijg ik alleen maar een hoop gekrijs eruit.

Moet ik ook voor elk nummer de versterker aanpassen? Ik heb nu gewoon de gain op een kwart staan en de trebble en bass ongeveer halverwege.

Ik hoop dat ik niet te veel vragen in een discussie plaats :)

P.S. ook nog bedankt voor de hulp

nickofzo
23 augustus 2011, 18:01
wat voor gitaar en versterker heb je?

Rubbere
23 augustus 2011, 18:31
wat voor gitaar en versterker heb je?

Een Hudson ST-SSH en als versterker een GA-10

Groet

Plant
23 augustus 2011, 18:56
Een elektrische gitaar zou door de dunnere snaren 'lichter' moeten spelen, maar dan moet de gitaar natuurlijk wel een goede hals en fretwerk hebben en goed afgesteld staan. Maar dat geld voor je akoestische gitaar ook.

Een duidelijk verschil is nog de snaarafstand / halsbreedte. Over het algemeen zijn halzen van elektrische gitaren smaller en staan de snaren dichter op elkaar. Dan moet je dus zeker preciezer de vingers neerzetten om niet de naastgelegen snaar ongewild af te dempen. Als je akoestische gitaar een klassiek nylonsnarige is, is het verschil helemaal groot. Bovendien hebben die nog een vlakke toets en een elektrische gitaar een licht ronding (radius).

Allemaal zaken waar je aan moet wennen. Als je dan bovendien nog effekten als distortion gaat gebruiken, komt er nog wel wat meer kijken. Zeker de kwaliteit van je versterker, maar ook je spel. Alles word dan flink versterkt en het minste oneffenheidje ligt als het ware onder een vergrootglas.

nickofzo
23 augustus 2011, 19:38
Als je dan bovendien nog effekten als distortion gaat gebruiken, komt er nog wel wat meer kijken. Zeker de kwaliteit van je versterker, maar ook je spel. Alles word dan flink versterkt en het minste oneffenheidje ligt als het ware onder een vergrootglas.

dat is hetgene waar ik naartoe wilde. met een ga10 (heb em zelf ook gehad) kan je simpel van kanaal wisselen (drive en clean) ik zou zeggen probeer eerst clean wat te pingelen. als het met distortion (drive in jou geval) wat rommelig klinkt betekend inderdaad dat je gewoon even moet wennen en oefenen. distortion vraagt in het begin vaak wat geduld om goede tonen te krijgen.
bijkomend voordeel als je dit onder de knie hebt is je akoestische spel ook gegroeid.

Rubbere
23 augustus 2011, 20:39
dat is hetgene waar ik naartoe wilde. met een ga10 (heb em zelf ook gehad) kan je simpel van kanaal wisselen (drive en clean) ik zou zeggen probeer eerst clean wat te pingelen. als het met distortion (drive in jou geval) wat rommelig klinkt betekend inderdaad dat je gewoon even moet wennen en oefenen. distortion vraagt in het begin vaak wat geduld om goede tonen te krijgen.
bijkomend voordeel als je dit onder de knie hebt is je akoestische spel ook gegroeid.

Thnx voor de info. Ik zal eens even gaan oefenen vooral die tip van de distortion was erg handig :)

Groet

Rubbere
23 augustus 2011, 21:00
Ik heb nog even een vraag ik weet niet zeker of ik dat ook in deze discussie kan plaatsen... maar anders hoor ik het wel :)

Ik heb nu als ik niet op me gitaar speel, maar wel de versterker aan heb staan dat ik een behoorlijke ruis hoor. Is dit normaal of komt het gewoon omdat het niet een hele dure versterker is?

Groet

Plant
23 augustus 2011, 21:28
Ik heb nu als ik niet op me gitaar speel, maar wel de versterker aan heb staan dat ik een behoorlijke ruis hoor. Is dit normaal of komt het gewoon omdat het niet een hele dure versterker is?

Groet

Het kan de kwaliteit van de versterker zijn. Als je brom bedoelt, kan het komen omdat je versterker niet op een stopkontakt met randaarde is aangesloten. Verder kun je eens kijken of de ruis toeneemt met het verder opendraaien van je versterker. Mogelijk word er iets door de (single coil) elementen in je gitaar opgepikt.

Oranjeaap
23 augustus 2011, 21:40
Je kunt met beide handen dempen. Probeer ook de snaren die je niet nodig hebt niet aan te raken met je hand waar je de snaren mee aanslaat. Tja, het klinkt gewoon als een probleem met je speel techiek. Gewoon veel oefenen :noob:

Rubbere
24 augustus 2011, 10:18
Je kunt met beide handen dempen. Probeer ook de snaren die je niet nodig hebt niet aan te raken met je hand waar je de snaren mee aanslaat. Tja, het klinkt gewoon als een probleem met je speel techiek. Gewoon veel oefenen :noob:

Ja het lag vooral aan de distortion toen ik die wat omlaag had gezet begon het spel al een stuk beter te klinken. Verder is het gewoon wennen aan het feit dat de elektrische gitaar was kleiner is. En ik door het spelen op de akoestische gewoon erg gewent ben om de ruimte te hebben op het fretboard.

In ieder geval bedankt voor de tips. Ik heb er zeker wat aan gehad. :ok:

En ik zal zeker terug komen als ik vragen heb... er word hier snel en goed gereageerd op vragen.

Groet

Rob