PDA

View Full Version : P-90 in HB-space?



Gerth
23 augustus 2011, 12:54
Hoi allen,

Deze vraag is waarschijnlijk ooit de revue al gepasseerd, maar wegens "antwoord niet gevonden" toch een deze vraag:

In hoeverre is het "mogelijk" om een (soapbar-) P-90-element in te bouwen in het freesgat van een klassieke humbucker?

Alvast bedankt!

Fiendish
23 augustus 2011, 12:58
Past niet, P90 is langer.

Op dit plaatje van een Gibson BFG kun je het goed zien :
http://cdn.mos.musicradar.com/images/magblogs/total-guitar/gear-images/january-2011/namm/gibson-gallery/gibson-bfg-trem-530-85.jpg

bat
23 augustus 2011, 13:03
Oh, en er zijn P90-achtige elementen in humbucker formaat te koop, dus wil je het geluid van een P90, dan kun je dat proberen.

The Running Man
23 augustus 2011, 13:03
Hoi allen,

Deze vraag is waarschijnlijk ooit de revue al gepasseerd, maar wegens "antwoord niet gevonden" toch een deze vraag:

In hoeverre is het "mogelijk" om een (soapbar-) P-90-element in te bouwen in het freesgat van een klassieke humbucker?

Alvast bedankt!

Toneblo had P90's in HB formaat in een LP zitten.
Heten P94 geloof ik
Volgens mij heeft McWilliams die gitaar nu

bass blom
23 augustus 2011, 13:17
ja, P94 en er zijn handenvol andere P90 achtigen in humbuckerformaat te krijgen, nouja kopen.

Hendriks
23 augustus 2011, 13:21
SD Phatcats.

BobvanKempen
23 augustus 2011, 13:21
ja, P94 en er zijn handenvol andere P90 achtigen in humbuckerformaat te krijgen, nouja kopen.

Als je 3500 euro betaald mag je die van Bas kopen, zit er wel een Black Beauty aan vast :seriousf:

bass blom
23 augustus 2011, 13:22
Als je 3500 euro betaald mag je die van Bas kopen, zit er wel een Black Beauty aan vast :seriousf:

no way :sneaky:

Gerth
23 augustus 2011, 13:36
Ja, na enig nazicht lijken die Phat Cats wel een goeie kandidaat...

Deze in een Epiphone G-400 SG moeten wel voor een goeie prijs/kwaliteitsverhouding zorgen voor een lefty die graag een doenbare en toch betaalbare P-90-gitaar heeft, dacht (en hoop) ik zo...

bass blom
23 augustus 2011, 13:46
grappig, dit had ik ook 5 jaar geleden :D


After playing through a P-90-loaded guitar for the first time, my immediate thought was, "OMG! Where have you been all my life? And where have I been all these years!?"

http://www.legendarytones.com/duncanphatcat.html

HaroldA
23 augustus 2011, 13:53
De Rio Grande Bastard is er ook nog.

http://www.riograndepickups.com/scart/ProductPage.asp?ImageLink=BSN&ProductName=For+P-90s

Duhsjaak
23 augustus 2011, 15:20
Hi
Heb 14 dagen geleden de humbuckers uit mijn Washburn N2 gegooid en vervangen door GFS dream 90's.
Je kunt ook voor een hetere versie kiezen.
Dank zij de limieten van het zoeksysteem kunt je niet op GFS zoeken, dus dat maakt het een beetje lastig.

Ik was nog geen € 60,00 kwijt voor een hals- en een brug pickup inclueif verzendkosten.

Ik weet zeker dat er betere elementen te koop zijn. Mijn plaatselijke gitaarboer begint bij € 120,00 per stuk en ik geloof ieder op zijn blauwe ogen dat die beter zijn.

Ik heb ik geloof 6 gitaren van diverse pluimage met P90's, en ik geloof eerlijk gezegd niet dat ik voor dit geld (Dus 60 piek) slecht ben bediend.

Kijk eens op:
http://www.guitarfetish.com/GFS-Guitar-Pickups_c_7.html

En dan de derde rij van boven: Humbucker sized P90's.

Levering tussen 7 en 14 dagen was beloofd, bij mij binnen 5 dagen. Keurig verpakt. Gewoon goed geregeld.

In feite bevalt het zo goed, dat ik de pickups uit mijn Iba ook ga vervangen door GFS op termijn.

Alle waar naar zijn geld? Zal best, maar ik persoonlijk vind dit GFS spul veel waar voor je geld.

Succes!
Vreindelijke groet, Gus

bass blom
23 augustus 2011, 15:24
ja gus, die heb ik ook geprobeerd in mijn oude custom, nadat ik, door een (gibson) SG met het P90 virus besmet geraakt was.
alleen had ik toen die SG er nog bij en even wisselen maakte wel dat ik de GFSjes meteen weer verkocht heb en P94's gehaald heb.
die weerstonden de test met de SG glansrijk :D

Rutger Molenberghs
23 augustus 2011, 15:36
Hi
Dank zij de limieten van het zoeksysteem kunt je niet op GFS zoeken, dus dat maakt het een beetje lastig.

Kan je via Google op volgende manier: gfs site:www.gitaarnet.nl/forum (http://www.google.be/#sclient=psy&hl=nl&site=&source=hp&q=gfs+site:www.gitaarnet.nl%2Fforum&pbx=1&oq=gfs+site:www.gitaarnet.nl%2Fforum&aq=f&aqi=&aql=1&gs_sm=e&gs_upl=1287l1287l0l1558l1l1l0l0l0l0l116l116l0.1l1l 0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=1837a80d6a0f295c&biw=1280&bih=675)

Duhsjaak
23 augustus 2011, 16:08
Hi
@Rutger
Ah..... tja, iedere dag leer ik weer wat. Dank je wel.

@Bass
Ik snap wat je bedoelt, maar (als ik het goed begrijp) geeft TS geeft te kennen dat ie van humbuckers af wil, P90's wil zetten in de zelfde ruimte als zijn humbuckers.

Een verstandige move. Als je niet breekt en freest, kan je altijd het besluit nemen de zaak weer terug te draaien.

We zouden samen aan TS moeten vragen wat ie nou beoogt.
Jij stelt gewoon weer een andere humbucker voor. Ik vraag mij af of dat de bedoeling is.

@TS
Kijk naar de Gibby info over P94's en stelk je zelf de vraag wat je wilt bereiken.

http://www.gibson.com/Files/Downloads/PDFs/Diagrams/PUPwiring.pdf

Geeft je een beeld van de draden en de techniek.

Ik ben het met Bass eens dat ik msischien wat te kort door de bocht ben geweest. Ik had misschien duidelijker moeten maken dat je budget pups in budget gitaren kunt zetten. Maar aan de andere kant, € 60,00 incl. verzendkosten is een kwart van wat de regluliere jongens rekenen.

Er zijn hier op het forum al een flink aantal GFS fans. Terwijl ik me realiseer dat er wel wat beters te koop is.

Kijk eens of je bij iemand een LP met GFS's kunt proberen.
Anders kom je maar hier langs (van harte welkom). Sta er bij stil dat mijn pups in een Washburn zitten en dus niet 100% een beeld geven van jouw geluid.

Vriendelijke groet, Gus

bass blom
23 augustus 2011, 16:12
@Bass
Jij stelt gewoon weer een andere humbucker voor. Ik vraag mij af of dat de bedoeling is.


:dontgeti:

ellisvertellis
23 augustus 2011, 17:07
Gibson P94s passen idd in een humbucker gat, maar ze klinken toch anders dan een "gewone" p90 vind ik: donkerder, minder schril,... Wel mooi gedefinieerd en gebalanceerd, dat wel.

Klinken die phat Cats dan helemaal p90?
Of eerder vergelijkbaar met p94s?

bass blom
23 augustus 2011, 17:43
Gibson P94s passen idd in een humbucker gat, maar ze klinken toch anders dan een "gewone" p90 vind ik: donkerder, minder schril,... Wel mooi gedefinieerd en gebalanceerd, dat wel.

Klinken die phat Cats dan helemaal p90?
Of eerder vergelijkbaar met p94s?

dat is dus echt heel moeilijk te zeggen.
en ik kan het weten want ik had ze dus aanvankelijk in mijn 1975 custom.
toen 2 jaar later? kocht ik die 1990 custom.
wilde daar eigenlijk BK mississippi queens in doen maar besloot toch de P94's uit de oude customs te pakken.
totdat ik die zwarte onlangs wilde gaan verkopen, maar dat toch niet kon :crazyhappy: en dus besloot die nieuwe te verkopen.
weer die P94's in de zwarte dus, volgt u het nog? :D
wat me toen meteen opviel was dat ze in de oude custom een stuk donkerbruiner klinken dan in de nieuwere.

Gerth
24 augustus 2011, 15:31
Zag daarnet op de Gibson site een nieuwe LP met een ("echte") P-90 in de halspositie en een HB bij de brug... Misschien een ideetje voor mij: een P-94 gecombineerd met een Classic 57 Plus?

Gerth
24 augustus 2011, 15:57
Of dan toch de "gewone" '57 Classic bij de brug, voor de zachtere en hopelijk ook warmere overdrive, of is dat "beetje meer" van de Plus echt wel aan te raden in de brugpositie?