PDA

View Full Version : Welke microfoon hoe te gebruiken?



freddie bassman
22 augustus 2011, 23:30
Binnenkort willen we wat opnemen met ons bandje, in eerste instantie als demo, maar als het even kan willen we eigenlijk ook gewoon zelf de plaat opnemen. Mixen en masteren wellicht/waarschijnlijk overlaten aan een professional (al hebben we daar ook wel wat ideeen over natuurlijk), maar dit opnemen vinden we zelf veel te leuk en het scheelt nog in de kosten ook.

We spelen rock/punk/grunge, aardig melodieus. Wat we geweldig vinden qua geluid is Nirvana - In Utero, oftewel Steve Albini's werk. Nu hebben wij niet het budget (of de ervaring) om dat te evenaren en dat willen we ook niet, we willen juist graag een eigen geluid. Maar meer om je een idee te geven van welke kant we op willen.

De band bestaat uit een drummer, 2 gitaristen, een bassist en een zanger. Waarschijnlijk nog wat backing vocals.

Ik heb momenteel de volgende microfoons tot mijn beschikking:
1 x Shure SM7B
1 x AKG D112
2 x Audio Technica 2020
2 x Sennheiser MD421
5 x Shure SM57
1 x Beyer Soundstar X1-N
3 x Beyer MD55
3 x Sennheiser E604
1 x Shure BETA52
2 x Uher M534
1 x Uher M537
1 x Superlux S502
2 x Philips LBB 9020/45
1 x Grundig GDM 312
1 x Grundig GDM 313
1 x Shure SM58
1 x speaker (Met XLR kabel zodat hij als microfoon gebruikt kan worden)
1 x Sennheiser 606

Verder gebruik ik 2 Motu 8 PRE's op een iMac. Dus ik heb per keer max. 16 kanalen tot mijn beschikking.

Geen idee of dit topic hier hoort of ergens anders, maar ik was erg benieuwd welke mic jullie waar zouden inzetten. En tips voor mics waar ik zeker eens naar moet kijken (room mics?) zijn ook welkom, als er mics tussen staan die ik beter vandaag dan morgen kan verkopen vind ik het ook prima om te horen haha.

Gaan natuurlijk zelf ook nog vanalles proberen en indien gewenst kan ik vast ook nog wel wat samples maken, maar ik was benieuwd naar suggesties van anderen, dingen waar ik zelf wellicht niet op was gekomen. En misschien hebben anderen ook wel wat aan dit topic.

Ben erg benieuwt!

Stef

Han S
23 augustus 2011, 13:52
Stef, dat is een moeilijke vraag want niet alleen de microfoon is belangrijk, maar ook hoe je hem plaatst en of je alles tegelijk of alles om beurten opneemt.

Daarbij komt dat de meeste microfoons die je in je lijst hebt voor de meeste mensen onbekend zijn. Wat een SM57, MD421 en een D112 is weten de meeste jongen die met opnamen bezig zijn wel, maar een Grundig GDM 312 is toch niet echt een bekende microfoon in mijn boek.

Het beantwoorden van je vraag wordt een wat moeilijk project vrees ik, maar we zullen zien.

Om het geluid van Steve Albini te benaderen moet je zijn website maar eens goed afstruinen. Je zult zien dat Steve een grote ruimte gebruikt met een zeer hoog plafond en hij heeft een zeer duidelijke mening over microfoons.

http://www.electricalaudio.com/

Kijk even wat hij in zijn microfoonlijst heeft:

Shure SM-57


Type: dynamic
Quantity: 2

Piece of shit dynamic mic some people are inexplicably crazy about, so we bought one. Sounds equivalently good on everything from snare drum to electric guitar. Unfortunately, not a very high standard of "Good." If you need to record something and there's no microphone available, this will do, I guess.
Similar to: Shure SM58 (http://www.electricalaudio.com/item.php?page=141&pic=pictures/141.jpg), Beyer M201 (http://www.electricalaudio.com/item.php?page=140&pic=pictures/140.jpg)

Arvoitus
23 augustus 2011, 15:11
Wat tips en ervaringen van mij:

Kick:
De AKG D112, Beta52 en MD421 kun je allemaal op de kick gebruiken. De AKG heeft een kleine midscoop en is iets clickeriger, wel minder sub. De Beta52 is een allround kick microfoon, zeer geschikt voor rockbandjes en is mijn favoriet (icm met een andere mic).

Probeer te experimenteren met meerdere microfoons. B52 in het gat (laten cuppen door het bassdrum vel) en de AKG D112 in de kick op een doek leggen.
Eventueel kun je dan nog die speaker als subkick gebruiken (google er maar eens op).

Snare:
Allround snare mic is de SM57, deze kun je zowel op de top als de bottom zetten. Vergelijk deze ook met een MD421 (klinkt iets ronder/voller) en/of gebruik een SM57 en MD421 samen op de top met een MD421 op de bottom.

Probeer ook zeker eens een AT2020 bij de snare te zetten. Kan je verassen.

Hihat:
Probeer de SM7B eens op de hihat.

Toms:
De E604 zijn traditionele tom mic's, ik gebruik ze live vaak en als ze goed geplaatst zijn klinken ze leuk. Afhankelijk van hoeveel tom's je hebt kun je ook de MD421 op tom's zetten (heerlijk).

Op de floortom ben ik ook nog wel eens verrast door de AKG D112, geeft een leuke attack.

OH's/room mics:
Probeer de AT2020.

De overige microfoons ken ik niet zo goed, maar als je een leuke ruimte heb probeer dan zeker met één of twee room mic's te experimenteren. Deze dragen bij rock vooral bij aan je drumgeluid

Bass:
Probeer allereerst een DI track van de bassgitaar op te nemen. Als je een basversterker hebt kun je de MD421 proberen maar ook de AKG D112. SM57 erbij zetten om later de mid/hoge tonen erbij te blenden.

De Beta 52 heb ik nog nooit op een basversterker uitgeprobeerd, maar ik kan me voorstellen dat dat enorm goed kan klinken.

Gitaar:
SM57, 606 en MD421 zijn mic's die zich bewezen hebben op gitaar. Gebruik ze alle 3 zodat je later de beste optie kan kiezen. Probeer ook de AT2020 erbij te zetten.

Tip: Als je voor de bassgitaar een DI track opneemt, gebruik deze dan ook voor de gitaar. Zo kan je later de gitaar tracks altijd nog opneem door een versterker sturen (re-ampen).

Vocals:
SM58 en de SM7b zijn vocal mic's, vergeet ook weer de AT2020 niet.

Aanpak:
Mijn favoriete aanpak is eerst de drums op te nemen, daarna de bas, daarna de gitaar en dan de vocals.

Ik zou de volgende priklijsten pakken (voor een standaard 5-delig drumstel):
01 - Kick - Beta 52 (out)
02 - Kick - AKG D112 (in)
03 - Kick - Subkick
04 - Snare - SM57 Top
05 - Snare - MD421 Top
06 - Snare - SM57 bottom
07 - Hihat - SM7b
08 - Tom - E604
09 - Tom - E604
10 - Floortom - MD421
11 - OH - AT2020
12 - OH - AT2020
13 - Room mic
14 - Room mic
15 - Room mic

01 - Bass - DI
02 - Bass - Beta 52
03 - Bass - AKG D112
04 - Bass - MD421
05 - Bass - Shure SM57

01 - Gitaar - DI
02 - Gitaar - SM57
03 - Gitaar - MD421
04 - Gitaar - E606
05 - Gitaar - AT2020

Waarom zo veel mic's op de gitaar en bas? Gewoon om uit te proberen, het verschil te luisteren, etc. Als je de microfoons/kanalen/tijd en mogelijkheden hebt dan zou ik het gewoon doen.
Je hoeft niet alle tracks in het mix proces te gebruiken, soms is "less is more".

Daarnaast, gebruik dit verhaal als een leidraad. Probeer de bovenstaande dingen uit, maar als jij een microfoon op iets ruk vindt klinken dan is dat jouw mening en uiteindelijk bepaal jij hoe het klinkt.

Han S
23 augustus 2011, 15:20
Ik postte dat verhaal van Steve Albini over de SM57 en dat is natuurlijk overdreven want als je een goede drummer hebt dan doet de 57 het prima op snare. Maar Steve heeft wel een punt: als je een drummer hebt die op de hi hat beukt en op de snare aait dan ben je in de problemen met de 57 en is de M201 van Beyer een veel betere keus.

Hetzelfde geldt voor de MD421 op toms, met een goede drummer een heerlijke microfoon, maar ik gebruik de laaste jaren M201's op toms en een M88 op floortom en daarmee voorkom je met de mindere drummers veel problemen en je hebt geen gates meer nodig of automatisering via het mengpaneeel of de computer. Je kunt ze gewoon open laten want de overspraak klinkt heerlijk, in tegenstelling met die van de MD421. Bovendien is de overspraak stukken maar dan ook stukken minder.

Arvoitus
23 augustus 2011, 15:25
Ik postte dat verhaal van Steve Albini over de SM57 en dat is natuurlijk overdreven want als je een goede drummer hebt dan doet de 57 het prima op snare. Maar Steve heeft wel een punt: als je een drummer hebt die op de hi hat beukt en op de snare aait dan ben je in de problemen met de 57 en is de M201 van Beyer een veel betere keus.

Hetzelfde geldt voor de MD421 op toms, met een goede drummer een heerlijke microfoon, maar ik gebruik de laaste jaren M201's op toms en een M88 op floortom en daarmee voorkom je met de mindere drummers veel problemen en je hebt geen gates meer nodig of automatisering via het mengpaneeel of de computer. Je kunt ze gewoon open laten want de overspraak klinkt heerlijk, in tegenstelling met die van de MD421. Bovendien is de overspraak stukken maar dan ook stukken minder.
Als ik jouw verhalen over de Beyer mic's hoor dan ben ik echt benieuwd om ze een keer uit te proberen. Helaas kom ik live meestal niet verder dan de gebruikelijke Shure en Sennheiser mic's.

Han S
23 augustus 2011, 16:04
Je zit wat ver, anders mocht je ze lenen.

freddie bassman
24 augustus 2011, 21:44
Bedankt voor de snelle en coole reacties, we gaan er zeker mee aan de slag!

Die beyer mics vind ik echt mega ruig klinken, de sm57's zijn leuk maar mischien te breed ofzo.

De bedoeling was zowieso wel dat we per gitaar met n stuk of 5 mics gingen werken en ook de sm 57 erbij ter vergelijking maar de voorkeur voor t eind resultaat gaat naar andere mics al is het maar om voor t gevoel anders te klinken als de 13 in dozijn opnames van veel studios.

De basgitaar willen we ook op verschillende manieren (tegelijk)opnemen:
1x via n sansamp DI
1x via n oversturende buizenbak
1x via n cleane buizenamp
en dan nog met verschillende mics.

Zowieso eerst de drums opnemen uiteraard en dan gitaar en bas.

We hebben n eigenlijk repetitie hok waar we altijd opnemen maar we hebben er ook al vaak over gedacht om in de loods op te nemen waar het hok in staat. We houden erg van natuulrijke echo's/galm maar we zijn bang voor bijgeluiden van alle spullen die er staan...

freddie bassman
27 augustus 2011, 16:10
Iemand ervaring met drums op nemen in grote ruimtes met veel room mic's en de natuurlijke echo's/galm?

yhcmarc
27 augustus 2011, 22:21
Laatst nog gedaan, resultaat was erg vet, tenminste, de ruimte was 6 bij 18 meter ofzo, meter of 4 hoog :) ...

Voor bas zou ik ook zeker even de combi van die SM7B (on axis) en MD421 (off axis) icm met de DI track, maar dan alleen het sublaag van de DI, alles boven 150Hz ofzo wegfilteren. Bij de mics alles onder de 150 wegfilteren, superstrak laag van de DI + lekkere growl van de twee mics.

freddie bassman
28 augustus 2011, 10:56
cool, mischien tog ns gaan proberen. Al zal het dan wel overdag moeten ivm overlast van de buren.

Kan je mischien iets posten van die opnames? alleen de drums ofzo.

yhcmarc
28 augustus 2011, 22:50
Kijk even op: http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=35101

Meerdere samples + foto's + uitleg ... doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Samples zijn trouwens zo goed als unprocessed ruwe mixen, klein beetje compressie, eq en reverb.

Voor gitaar is de SM7B + MD421 combi ook wel aan te raden. Een SM57 kan ook heel cool zijn, maar dan moet je imho het wel aanvullen met een echt warme mic, bij voorkeur een ribbon, het aggressieve mid + hoog uit de 57, warm (wollig?) mid + laag uit een ribbon.

freddie bassman
3 september 2011, 09:23
Maar is dit dan in een grote ruimte op genomen? Klinkt opzich niet anders als een ''normaal'' drum hok.

yhcmarc
4 september 2011, 11:07
ik gok zo een 6 bij 15 tot 18 meter, meter of 4 hoog.

MaxVMH
5 september 2011, 14:41
Ik stoor mij vooral aan het feit dat het geen reet uitmaakt welke microfoon je voor je versterker zet, het maakt vooral uit hoe het achteraf klinkt. Een SM57 kan beter klinken dan een SM7b + MD421, en een ribbon icm SM57 kan dan weer slechter klinken dan een t.bone em700.

Wat ik helemaal niet snap, is hoe sommige mensen op voorhand kunnen voorspellen dat die ene microfoon, op duizenden platen nochtans gebruikt voor dezelfde toepassing, bijna de grootste brol is die er bestaat.

Han S
5 september 2011, 14:50
En het is toch zo simpel: je luistert naar het geluid van de luidspreker, je zet er een SM57 voor, een MD421, een knappe condensator en een M88. Zet de microfoons op dezelfde afstand van de conus en van de dome/stofkap.

Je gaat goed luisteren naar twee dingen: welke komt het dichtst bij het geluid van de speaker en welk geluid past het best in de mix.

Jij bepaalt welke het wordt en niet het een of andere forumlid.

freddie bassman
14 september 2011, 23:06
Dat zowieso, zal ook wel veel verschillen per amp/gitaar en of muziek stijl.



Nog iemand tips of truckjes om n vette stereo sound te maken trouwens?

freddie bassman
25 december 2011, 15:38
ondertussen al weer wat microfoons rijker maar ns vraag was:
Hoe goed n acoustishe nummer op te nemen? Welke mics?

freddie bassman
30 december 2011, 10:20
niemand? Dit is n update van de lijst!


1 x Shure SM7B
5 x Shure SM57
1 x Shure BETA52
1 x AKG D112
2 x AKG D125
1 x AKG D1000E
1 x AKG C3000
2 x Audio Technica 2020
2 x Beyer Soundstar X1-N
1 x Beyer M201N
1 x Beyer M810N
3 x Beyer M55
1 x Bang & Olufsen (B&O) M08
4 x Sennheiser MD421 (3 grey, 1 black)
3 x Sennheiser E604
1 x Sennheiser E609
3 x Uher M534
1 x Uher M537
1 x Uher M???
2 x Realistic/Crown PZM (pressure zone microphones)
2 x Philips LBB 9020/45
1 x Grundig GDM 312
1 x Grundig GDM 313
1 x Shure SM58
1 x speaker (added an XLR cable to it so it can be used as a mic)