PDA

View Full Version : Vintage of niet? Wanneer eigenlijk?



Noordeling38
22 augustus 2011, 23:06
Regelmatig zie ik advertenties met de term vintage.... Laatst zelfs bij een begin jaren 90. In mijn beleving is iets pas vintage van voor 1970 maar is dit juist?

lollol
22 augustus 2011, 23:16
Dat licht eraan, bij akoestische gitaren is het pas van voor de oorlog, vaak is het ook ergens voor een overname door een ander bedrijf.

zoon van Piet
22 augustus 2011, 23:35
Dat licht eraan, bij akoestische gitaren is het pas van voor de oorlog, vaak is het ook ergens voor een overname door een ander bedrijf.

nounou.. ik vind mijn akoestische Gibson van 1961 en mijn Guild uit 1968 egwel vintage!
en wie daaraan twijfelt, kan met me op de vuist! ;)
http://img22.imageshack.us/img22/6804/img0108lt.jpg

serieus:over het algemeen wordt een termijn van twintig jaar aangehouden, las ik ooit ( in de vintage price guide, meen ik?). dat klopt wel zo ongeveer, denk ik.. maar ja,ik vind het ook vreemd een 90's gitaar te zien die vintage moet heten...

langun
22 augustus 2011, 23:43
Ik DACHT dat dat rond de 30 jaar lag? Dus nu gitaren van 1981?

BobvanKempen
22 augustus 2011, 23:46
Ik DACHT dat dat rond de 30 jaar lag? Dus nu gitaren van 1981?

Dan ben ik nu al 4 jaar vintage ... hoeveel meer ben ik nu dan waard?

Maar ff serieus: Ik dacht dat ik een keer op een Amerikaanse site had gelezen dat "vintage" niet alleen wordt bepaald door de leeftijd maar ook door door factoren als beschikbaarheid, vraag en meer van dat soort gedoe.

Koeloe
22 augustus 2011, 23:48
Bij Vintage denk ik aan oud en zeldzaam.

TimS
22 augustus 2011, 23:49
Voor mij ligt de grens bij 1980, maar dat is nergens op gebaseerd, alleen gevoel.

Pepe
23 augustus 2011, 00:44
En waarom ook niet. Tis een arbitraire term dus die mag losjes gebruikt worden.

Interessanter is, wanneer is die term zijn intrede gaan doen in gitarenland? Ik kom het woord niet tegen in Tom Wheelers American Guitars, ergens uit eind zeventig, toch wel de bijbel van American heritage.

Riky
23 augustus 2011, 03:45
Mijn gitaar is een jaar of 3 oud, maar het is echt een Vintage! ;)

zoon van Piet
23 augustus 2011, 10:34
En waarom ook niet. Tis een arbitraire term dus die mag losjes gebruikt worden.

Interessanter is, wanneer is die term zijn intrede gaan doen in gitarenland? Ik kom het woord niet tegen in Tom Wheelers American Guitars, ergens uit eind zeventig, toch wel de bijbel van American heritage.

ik heb hier de laatste tijd steeds meer last van de [papaverteltmodus ON]
ttv Wheelers boek bestond er al een levendige handel in vintage, de foto's tonen dan ook diverse klassiekers. Eind jaren zeventig ging ik met een vriend een 55-er goldtop kopen ( voor 4500 gulden, een boel geld..) bij een man die zich een handelaar in vintage gitaren noemde. hij verkocht vnl fender en gibson en vintage was bij hem tot 1965 - dus soms maar amper vijftien jaar oud. Die grens werd vroeger wel vrij strikt gehanteerd: tot CBS fender overnam en bij gibson eigenlijk nog iets eerder.
Maar ja, da's allemaal al lang geleden en natuurlijk mag een gitaar uit pakweg 1970, of zelfs 1980, nu wel vintage heten. Een mooie - maar pijnlijke- definitie is dat de gitaren die (door veertigers) uit jeugdsentiment gekocht worden, vintage genoemd mogen worden. DE gitaar die je in de etalage zag hangen, maar die onbetaalbaar en onbereikbaar was. en of dat nou een fender L -serie was of een Ibanez XX612HSS..

bass blom
23 augustus 2011, 10:42
hier op dit forum ligt de grens bij versterkers op 1983.
weet iemand waarom dat jaar?

Nagramoth
23 augustus 2011, 10:50
Oprichting Engl?

FruscianteFan
23 augustus 2011, 11:09
Omdat dat in 2003 20 jaar geleden was?

piezo
23 augustus 2011, 11:25
Ik kan het mis hebben, maar oude gitaren en versterkers krijgen volgens mij ineens meerwaarde omdat:
- een bepaald model vanwege een "trend" of andere reden gewild werd terwijl het al niet meer gemaakt werd, bijvoorbeeld de Les Paul vanaf ca. 1964 (vanwege de British blues explosion), Roland TB-303 (vanwege de opkomende dance/house)
- het model nog wel gemaakt werd, maar de kwaliteit achteruit ging, bijvoorbeeld Fenders vanaf ca. 1967 of Gibsons vanaf ca. 1970 (managers en inkopers die de kwaliteitsnormen bepalen)
- een wijziging in de specificaties, bijvoorbeeld de Rickenbacker 4001, de Fender Silverfaces
- verzamelwaarde als gevolg van bovenstaande redenen
- combinaties van al die redenen

Daar kunnen dus ook heel verschillende tijdstippen bij horen.

Jasper.
23 augustus 2011, 11:59
Voor mijn gevoel licht de grens bij 1985. En dan nog is het gevoel anders bij een 60/70er dan bij een 80er. Maar ik noem het wel beide vintage.

barno
23 augustus 2011, 12:20
"vintage" : heerlijk wollige term die ik hoogstpersoonlijk invul: alles van na 1969 kan never vintage worden. Dat ze daar maar een nieuw woord voor uitvinden :)

Mitch
23 augustus 2011, 12:23
Er is heel kort geleden nog exact zo'n topic geweest, maar ik kon het zo gauw even niet vinden. Tijdslijn is arbitrair, het gaat vooral om iets unieks. Was het het eerste model, een belangrijk model, etc. etc. In die zin is het tot vintage verklaren van voorheen redelijk impopulaire 70s Strats (om maar even in je huidige bui te blijven) een grappig verschijnsel.

Hendriks
23 augustus 2011, 12:30
Er is heel kort geleden nog exact zo'n topic geweest, maar ik kon het zo gauw even niet vinden. Tijdslijn is arbitrair, het gaat vooral om iets unieks. Was het het eerste model, een belangrijk model, etc. etc. In die zin is het tot vintage verklaren van voorheen redelijk impopulaire 70s Strats (om maar even in je huidige bui te blijven) een grappig verschijnsel.

Dat kun je onder "oude meuk" zetten.

Midwolda
23 augustus 2011, 12:32
Dat kun je onder "oude meuk" zetten.

Maar zit "oude meuk" dan nog wel vòòr "tachtig troep"? :???:

Hendriks
23 augustus 2011, 12:42
Maar zit "oude meuk" dan nog wel vòòr "tachtig troep"? :???:

"Meuk" is van alle tijden, word nu ook nog gemaakt , er word vaak romantisch gesproken over oude spullen , alsof het toen zoveel beter was , nou ik dacht het niet .
Ik geef liever €1500 uit aan een 2dehands CS strat dan aan een jaren 70 strat. Er is natuurlijk veel goeds gemaakt in het verleden, maar laten we nou niet overdrijven.

Weeble
23 augustus 2011, 12:49
Het is eigenlijk hetzelfde als met oude auto's. Eerst zijn het oude barrels, later noemen ze het oldtimers.

BamBuFan1
23 augustus 2011, 17:21
"vintage" : heerlijk wollige term die ik hoogstpersoonlijk invul: alles van na 1969 kan never vintage worden. Dat ze daar maar een nieuw woord voor uitvinden :)

In de motorfietswereld bestaat de term 'youngtimer' voor machines tussen pak um beet 1970-1985.

bat
23 augustus 2011, 17:45
In de motorfietswereld bestaat de term 'youngtimer' voor machines tussen pak um beet 1970-1985.
In de autowereld ook hoor. Daar gaat het om niet klassiekers die wel wegenbelastingvrij zijn. Hoewel sommige van die auto's alngamerhand toch wel de klassiekerkant op gaan, zal bij die motorfietsen ook wel zo zijn.

Vintage is in 75% van de gevallen waarin de term gebezigd wordt volgens mij gewoon een verkoopkreet. In de rest van de gevallen betreft het een zeer van de persoonlijke insteek afhangende term. De één vindt het vloeken als je iets anders dan een 50/60s Strat, tele of LP als zodanig aanduidt, de ander vindt een vroege Charvel ook vintage.

mesaman
24 augustus 2011, 10:38
tja, de eerste charvels zijn ook gewoon vintage! damn!
de verkoop term vind ik vervelend! Dat er oude bijzondere gitaren zijn die ze zo noemen kan ik begrijpen. De eerste jem (lng) van halen charvel,randy roads,en nog wat bijzondere iconen uit het verleden vind ik wel vintage.
heerlijk oneuzel geneuzel over spulletjes!

G.G.
24 augustus 2011, 10:46
Ik vond nog een vintage pak vla achterin de koelkast (mooie groenige kleur en lekker gekraakt oppervlak). Eens kijken wat die op Ebay gaat opbrengen. Als ik erbij zet dat het "vintage" is krijg ik er vast meer voor terug dan een nieuw pak vla kost.





Waardeloze onzinterm dus.

guitarkid
24 augustus 2011, 12:19
Het lijkt me niet dat er een specifiek jaartal genoemd kan worden, maar meer de leeftijd van een instrument. Voor mij is dat toch gauw een jaar of 25 tot 30. En dan eigenlijk ook alleen voor "goede" instrumenten en dus niet voor naamloze japanners uit de 60s etc. (hoe leuk die misschien ook zijn... ;) ) Maar het blijft m.i. een wat vage en vaak misbruikte omschrijving om een instrument wat "extra's" mee te geven. De term komt dacht ik uit de wijn-branche en dan wordt er een zeer bijzondere, goed gelukte en wat zeldzame wijn mee bedoelt. Dat zou ook van toepassing moeten zijn op gitaren!
Maar ach, wij op dit forum weten toch wel beter....! :seriousf:

G.G. Welk merk en houdbaarheidsdatum? Ik zoek nog een pak Dubbelvla (choco/wit) van Friesche Vlag met het kleine logo (dus van voor de DOMO-lawsuit) en in de verpakking zonder streepjescode en verplichte E-nummers! :)

bass blom
24 augustus 2011, 12:22
Ik vond nog een vintage pak vla achterin de koelkast (mooie groenige kleur en lekker gekraakt oppervlak). Eens kijken wat die op Ebay gaat opbrengen. Als ik erbij zet dat het "vintage" is krijg ik er vast meer voor terug dan een nieuw pak vla kost.





Waardeloze onzinterm dus.

maak er een fotoserie van :D
a la:
http://www.stinkymeat.net/

JGD
24 augustus 2011, 12:25
eigenlijk betekent vintage niets meer dan tweedehands....

Sjoerdo
24 augustus 2011, 12:35
De term Vintage komt uit de wijnindustrie en staat voor een bepaalde oogst druiven uit een bepaalde streek uit een bepaald jaar.

Sommige wijnen zijn dus gemaakt van druiven uit een exceptioneel goed jaar, en zijn dus zeer gewild, de ene bordeaux chardonnay is de andere niet!

Ditzelfde principe kan op gitaren worden toegepast; voor een bepaald type gitaar uit een bepaald jaar (of periode van een aantal jaar), stonden de sterren zeg maar precies goed; bv. gibson lespauls 1950's en zo nog vele andere.

Dus vintage is niet per definitie oud, maar eerder bijzonder vanwege een aantal factoren; bepaald merk gebouwd in een bepaalde periode, toen de sterren toevallig goed stonden. Belangrijk hierbij is dat dezelfde kwaliteit daarna niet meer gehaald werd.

De term is inmiddels flink verdund geraakt, door alles wat oud is ook maar direct meteen vintage te noemen.

En nieuwe vintages zullen zo ook weer ontstaan, tokai lespaul uit eind jaren 70 begin jaren 80? London city eind jaren 2000?

guitarkid
24 augustus 2011, 12:49
De term Vintage komt uit de wijnindustrie en staat voor een bepaalde oogst druiven uit een bepaalde streek uit een bepaald jaar.

Sommige wijnen zijn dus gemaakt van druiven uit een exceptioneel goed jaar, en zijn dus zeer gewild, de ene bordeaux chardonnay is de andere niet!

Ditzelfde principe kan op gitaren worden toegepast; voor een bepaald type gitaar uit een bepaald jaar (of periode van een aantal jaar), stonden de sterren zeg maar precies goed; bv. gibson lespauls 1950's en zo nog vele andere.

Dus vintage is niet per definitie oud, maar eerder bijzonder vanwege een aantal factoren; bepaald merk gebouwd in een bepaalde periode, toen de sterren toevallig goed stonden. Belangrijk hierbij is dat dezelfde kwaliteit daarna niet meer gehaald werd.

De term is inmiddels flink verdund geraakt, door alles wat oud is ook maar direct meteen vintage te noemen.

En nieuwe vintages zullen zo ook weer ontstaan, tokai lespaul uit eind jaren 70 begin jaren 80? London city eind jaren 2000?

Dat zeg ik..... ;)

Venlonaer
24 augustus 2011, 13:15
Ik beschouw vintage als 'alles wat ouder is dan mijzelf':D

zoon van Piet
24 augustus 2011, 13:43
Ik beschouw vintage als 'alles wat ouder is dan mijzelf':D

Das typisch ontkenningsgedrag. Op een gegeven moment moet je gewoon onder ogen zien dat je zelf vintage bent....

guitarkid
24 augustus 2011, 15:57
Das typisch ontkenningsgedrag. Op een gegeven moment moet je gewoon onder ogen zien dat je zelf vintage bent....

Maar hebben we het dan alleen over leeftijd of ook over kwaliteit/exclusiviteit....? :seriousf:

Hendriks
24 augustus 2011, 15:58
Maar hebben we het dan alleen over leeftijd of ook over kwaliteit/exclusiviteit....? :seriousf:

Geef het nou maar toe Coos , jij bent Vintage.











Ik ook trouwens.

Jasper.
24 augustus 2011, 16:15
Maar hebben we het dan alleen over leeftijd of ook over kwaliteit/exclusiviteit....? :seriousf:

Ja, ben ik ook benieuwd naar.
Want als die lelijke japanners van Wietse vintage zijn, mag jij ook onder vintage geschaard worden :D



grapje :makeup:

guitarkid
24 augustus 2011, 16:52
Ja, ben ik ook benieuwd naar.
Want als die lelijke japanners van Wietse vintage zijn, mag jij ook onder vintage geschaard worden :D

grapje :makeup:

Aha, nu heb ik jullie, want ik schreef in een eerdere post:


......En dan eigenlijk ook alleen voor "goede" instrumenten en dus niet voor naamloze japanners uit de 60s etc. (hoe leuk die misschien ook zijn... ;) ) De term komt dacht ik uit de wijn-branche en dan wordt er een zeer bijzondere, goed gelukte en wat zeldzame wijn mee bedoelt. Dat zou ook van toepassing moeten zijn op gitaren!


Kortom, volgens deze criteria ben ik vintage....!!! :dance::cheerup:

Gr. Coos
(die gister op de camping door een te jonge buurvrouw toch ruim 10 jaar jonger werd geschat....!!! Ha! Maar ik ben ook slechts "licht gerelict" en die lachrimpeltjes had ik al op mijn 18e.) ;)

mesaman
24 augustus 2011, 23:23
dus die buurvrouw maar even bespeeld zeker?! als het maar op de goede toon gedaan is is het goed toch? heb je haar een toontje hoger laten zingen?en voor het zingen de kerk(er) uit geweest? of is dit op de gevoelige snaar?tis toch niet onder de gordel? Natuurlijk moet het volume op de camping wel op zn laagst he! Maar aan jou verhaal begrijp ik dat deze mevrouw niet 'vintage' is?


wat een gezeur, maar daar hou ik wel van! ik ga even spelen op mn fintage vender! pffff.

Keith Richards! die is Vintage!

guitarkid
24 augustus 2011, 23:41
dus die buurvrouw maar even bespeeld zeker?! als het maar op de goede toon gedaan is is het goed toch? heb je haar een toontje hoger laten zingen?en voor het zingen de kerk(er) uit geweest? of is dit op de gevoelige snaar?tis toch niet onder de gordel? Natuurlijk moet het volume op de camping wel op zn laagst he! Maar aan jou verhaal begrijp ik dat deze mevrouw niet 'vintage' is?


wat een gezeur, maar daar hou ik wel van! ik ga even spelen op mn fintage vender! pffff.

Keith Richards! die is Vintage!

Nou, ze schatte me eigenlijk alleen maar tien jaar jonger..... :makeup:

:seriousf: :seriousf: :seriousf:

ChuanSE
25 augustus 2011, 00:16
De term Vintage komt uit de wijnindustrie en staat voor een bepaalde oogst druiven uit een bepaalde streek uit een bepaald jaar.

Sommige wijnen zijn dus gemaakt van druiven uit een exceptioneel goed jaar, en zijn dus zeer gewild, de ene bordeaux chardonnay is de andere niet!

Ditzelfde principe kan op gitaren worden toegepast; voor een bepaald type gitaar uit een bepaald jaar (of periode van een aantal jaar), stonden de sterren zeg maar precies goed; bv. gibson lespauls 1950's en zo nog vele andere.

Dus vintage is niet per definitie oud, maar eerder bijzonder vanwege een aantal factoren; bepaald merk gebouwd in een bepaalde periode, toen de sterren toevallig goed stonden. Belangrijk hierbij is dat dezelfde kwaliteit daarna niet meer gehaald werd.

De term is inmiddels flink verdund geraakt, door alles wat oud is ook maar direct meteen vintage te noemen.

En nieuwe vintages zullen zo ook weer ontstaan, tokai lespaul uit eind jaren 70 begin jaren 80? London city eind jaren 2000?

Helemaal correct.

Dikke TIP: Rode Franse van 2005 of 2008 DIK IN ORDE!! Fantastische wijnjaren ;-)

Pepe
25 augustus 2011, 00:45
Volgens mij, maar ik kan het verkeerd hebben, is de term vintage in gitaren geslopen omdat Fender simpelweg hun Japanse en USA reissues zo is gaan noemen.

Fender heeft die term ook niet zelf bedacht obviously maar voor die tijd hadden we het gewoon over "oud".