PDA

View Full Version : Noisegate in X-patroon aansluiten of gewoon 2 noisegates?



reckless_life
22 augustus 2011, 23:52
Hi,

Op m'n Peavey 5150 zou ik met de volgende noisegates willen werken:
- Boss NS-2
- ISP Decimator (gewone)
- ISP Decimator Gstring

Maar welke configuratie zou het beste zijn?

- 1 noisegate : en dan in een X-patroon aansluiten, of
- 2 noisegates : waarvan eentje tussen amp en gitaar en de andere in de FX loop.

Ik twijfel wat aan de X-aansluiting omdat, dan is er 1 noisegate die de feedback en de ruis van de gitaar en amp onderdrukt, maar je hebt maar 1 knop om dat te regelen.
Is dat goed te doen om die 2 signalen te regelen met 1 knop? of moet je ergens een compromis sluiten? Kan een Boss NS-2 dit aan?

Ben ik beter geholpen met 2 noisegates? Deze kan je dan elk apart regelen. (ik zou dan 2 gewone ISP Decimators nemen of combineren met een Boss NS-2).

harrie-beton
23 augustus 2011, 00:37
Een noisegate heeft een reactietijd en twee zou ik niet doen.
Als je de gitaar direct in de ns stopt en de eventuele effecten in de loop behalve de galm zit je al erg goed qua stilte.
Als je een goede gitaar hebt is een lichte instelling al genoeg tenzij je rammstein achtige riffs speelt waarbij je geluid direct stil moet zijn.

reckless_life
23 augustus 2011, 10:07
Een noisegate enkel voor de versterker voorkomt enkel de feedback van de gitaar.
Deze versterkers hebben ook vrij veel ruis op hun signaal (FX loop), en deze zou ik er er ook uit willen filteren.
Vandaar dus dat ik met 2 noisegates wil werken of eentje in een X-patroon aangesloten.

Maar welke methode het beste werkt weet ik nog niet.
Zoals je zei met 2 noisegates zit je met 2 reactietijden en met 1 noisegate zit je maar met 1 regelknop, waarvan ik niet goed weet of dat alles goed geregeld kan worden met 1 knop.

muziekschuur
23 augustus 2011, 10:27
Kun je die centen niet beter besteden aan het nakijken van je 5150? Ik bedoel, misschien ken je wel een heleboel van die versterkers, maar misschien kan een goede tech jouw versterker stil maken?

Een noisegate voor je versterker is altijd goed lijkt me. Over de effectloop, is die serieel of parallel?

interessander
23 augustus 2011, 10:52
Ik zou ook eens naar de rack versie van de ISP kijken.

Ik heb overigens ook een 5150 icm een decimator gehad en daar had ik er aan een genoeg, (voor de amp, niet in de loop)

Tankman
23 augustus 2011, 11:53
Ik heb in mijn 6505+ combo juist weer de NS-2 in dat X-patroon aangesloten. Werkt perfect.

PD1984
23 augustus 2011, 12:32
Hoe moet ik dat X patroon zien eigenlijk?!

Tankman
23 augustus 2011, 12:37
Gitaar > NS-2 IN
NS-2 Send > Amp IN
AMP Send > NS-2 Return
NS-2 OUT > AMP Return

Dan staat je pre-amp in de loop van de NS-2 waar hij het meest effectief is.

PD1984
23 augustus 2011, 13:01
Hmm... sounds good ik ga t vrijdag eens proberen!!

ik zag trouwens ook een filmpje van Periphery die even hun gear lieten zien.

een van die gasten die gebruikt 3 Gates... overkill?

Check maar op Youtube : Periphery Gear

Tankman
23 augustus 2011, 13:05
Hmm... sounds good ik ga t vrijdag eens proberen!!

ik zag trouwens ook een filmpje van Periphery die even hun gear lieten zien.

een van die gasten die gebruikt 3 Gates... overkill?

Check maar op Youtube : Periphery Gear

Ik ken het filmpje. Ik vind die hele band overkill, dus tja. Ik heb er genoeg aan 1 en mijn sound is strak zat.

PD1984
23 augustus 2011, 13:13
ze kunnen leuk pingelen. maar vette riffs zijn ver te zoeken!!

PD1984
23 augustus 2011, 13:29
beetje off-topic. maareehh

een noise gate (NS2) in combinatie met een Compressor. ik heb er 2 in mijn bezit. een cs3 en een dynacomp clone (zelfbouw). de CS3 zit op dit moment op mijn pedalboardje.

kan ik hierin nog een verbeterslag maken?

Basileia
23 augustus 2011, 13:53
Ik heb mijn NS-2 zo aangesloten dat al m'n drives, m'n compressor en m'n pre-amp in de loop aangesloten zijn. Bevalt al een hele tijd super!

harrie-beton
23 augustus 2011, 14:55
ik heb jaren met een ns van boss gewerkt en dat is het meest effectief als de gitaar direct in de ns zit en de rest in de loop. De galm en echo's moeten buiten de loop.
Het gaat vooral om de verhouding SIGNAAL - RUIS. Een compressor en vooral vette oversturing verkleint de verhouding signaal/ruis. Ik heb bij een goede instelling nooit problemen gehad hoewel met een ns is het spelen met je volume knop lastiger. Bij zachte signalen hoor je niks. Dat is de bedoeling...

Met je hand op de snaren als je niet speelt en een lichte ns instelling werkte bij mij jaren goed.