PDA

View Full Version : Refinish verwijderen: hoe?



Noordeling38
22 augustus 2011, 22:33
Hallo

Ik ben benieuwd of er onder mijn 1969 tele die gerefinished is een orginele laklaag zit.... Hoe kan ik de refinish voorzichtig verwijderen?

Gr.
Theo

Koeloe
22 augustus 2011, 22:37
Dubbel

10 tekens

Koeloe
22 augustus 2011, 22:37
Krabben!

zie topic:
Klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148600-Fender-Mustang-Competition)

Noordeling38
22 augustus 2011, 22:45
Krabben? Zijn er geen een of andere verfoplos middeltjes waarvan de body minder snel beschadigd raakt dan bij krabben?

barno
22 augustus 2011, 22:47
slagplaat eraf, daar lak weghalen. Check eerst ff welke lak. cellulose haal je weg met thinner. andere stuff : schrapen, schuren: testen wat best werkt. gebruik niks onder 400 grid, grote kans op schuursporen in orignele lak.

Noordeling38
22 augustus 2011, 22:49
Heb namelijk iets meer betaald voor die tele dan het topic waarna jij verwijst

Noordeling38
22 augustus 2011, 22:50
Dank en poly lak waar haal je dat mee weg?

wietse
23 augustus 2011, 08:18
Dank en poly lak waar haal je dat mee weg?\
brander schuren of krabben, is je gitaar gerefinished met polylak?
dan kan je vergeten dat je de originele lak er goed onderweg krijgt, waar waren die fenders destijds mee gespoten, is dat nitrolak, of autolak alkyd/acryl ( had fender vroeger ook een handje van) dan is er weinig aan te doen.
is de originele lak polylak dan kan krabben en schrapen uitkomst bieden.
je beschadigt de originele lak er bijna niet mee, als je weet wat je doet, en polylak is zo dik en taai dat effe schuren met korrel 600 (nat) en daarna polijsten met commandant genoeg is om de boel weer mooi glad te krijgen.
zo heb ik dit http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/gerbody.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/gercontrols.jpg
onder dit
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/gerblack.jpg
weg gehaald.
zoek dus eerst effe uit wat de originele finish is, ik vermoed nitro, en als dat overgespoten is dan kan je hem beter zo laten.

Noordeling38
23 augustus 2011, 08:38
Ik ben geen verfexpert maar heb wel foto's, kunnen jullie het type lak herkennen?

http://www.mijnalbum.nl/Album-NODPWNNK-Foto's-van-Voorwerpen.html

BobvanKempen
23 augustus 2011, 09:00
Ik ben geen verfexpert maar heb wel foto's, kunnen jullie het type lak herkennen?

http://www.mijnalbum.nl/Album-NODPWNNK-Foto's-van-Voorwerpen.html

Met zon mooie en dure gitaar zou ik niet zelf gaan rotzooien en bracht ik de gitaar naar een gitaarbouwer. Dan maar een paar centen meer kwijt. Lijkt me niet dat je het voor het eerst wil doen op een 69 Tele. Of koop eerst een sloopgitaar en ga daar eens de finish afhalen om iig wat feeling te krijgen.

geert1976
23 augustus 2011, 09:21
Dat lijkt mij al een hele oude refin.

Mijn advies is, om deze te laten zitten.
Zo op het oog zit de lak er mooi strak op en de nitrolak van Fender is erg zacht.

Thinner kun je niet gebruiken, omdat de originele lak dan ook oplost.
Je kunt gaan krabben, maar je weet niet, hoe goed of hoe slecht de refin erop zit.

Antoon
23 augustus 2011, 10:04
In 1969 waren Fenders nagenoeg zonder uitzondering origineel in polyesterlak gespoten dus je zou het toch kunnen proberen met voorzichtig schuren, eerst onder de slagplaat. Geduld is volgens mij het belangrijkste

pff
23 augustus 2011, 11:16
Ik ben geen verfexpert maar heb wel foto's, kunnen jullie het type lak herkennen?

http://www.mijnalbum.nl/Album-NODPWNNK-Foto's-van-Voorwerpen.html

Hai gewoon klein stukje proberen met hete lucht fohn en schroevendraaier met niet al te scherpe rand ,Niet meteen er vol op,maar spelen met de fohn totdat je ziet dat het lak wat begint te bladderen en dan voorzichtig met schroevendraaier eroverheen krabben.Je merkt dan al gauw genoeg hoe dicht en hoe lang je de fohn op een plek kan houden om het lak eraf te halen

bass blom
23 augustus 2011, 11:17
wellicht in de nekpocket eerst proberen?

Oranjeaap
23 augustus 2011, 12:33
Wat voor kleur zou er onder moeten zitten?
Ik zou er niet beginnen. Liever een mooie refin dan een verprutste originele lak

Hendriks
23 augustus 2011, 12:45
Het kan ook zijn dat hij voor de refin opgeschuurd is , dan ben je nog verder van huis.

pff
23 augustus 2011, 13:07
Het kan ook zijn dat hij voor de refin opgeschuurd is , dan ben je nog verder van huis.

Orginele lak zal echt wel lichtjs opgeschuurd zijn maar is geen probleem kan je met waterproof lichtjes opschuren daarna polijsten

Sinner1980
23 augustus 2011, 16:28
Gewoon een beetje afbijt of 'peel-away' halen bij een verfleverancier. Je body per zijde insmeren en vervolgens inwikkelen met een laagje folie. Na ca 15 minuten voorzichtig een puntje vd folie omhoog trekken. Zodra er op dit puntje verf/lak blijft zitten de folie voorzichtig verwijderen.
Als het goed is heb je dan de meeste lak (van de toplaag natuurlijk) aan het folie kleven en kun je restantjes voorzichtig weghalen met een scherpe verfkrabber.

Dit per zijde herhalen en niet al teveel ineens willen doen; werkt niet.

Vergeet geen rubberen handschoentjes aan te doen en een emmer water neer te zetten. Als de folie weg is neem je een vochtige spons; deze deactiveert de afbijt zeg maar. Ook als je wat op je huid krijgt meteen nat maken (venijnig spul).

Het mooie van deze methode is dat je de lak per laag verwijdert op een manier die de onderliggende laag niet beschadigt...in tegenstelling tot schrapen met een schroevendraaier; dat doe je als je van een ganzenbord afgeflikkerd bent...tjeez;)

Mr.Fingers
23 augustus 2011, 16:37
Ik denk dat macwilliams nog een goede methode had!


:D

Antoon
23 augustus 2011, 16:59
Het voordeel is wel dat de refin laag zwart is en de originele laklaag waarschijnlijk bijna wit. Je kunt dus precies zien tot wanneer je moet schuren. Persoonlijk zou ik voor deze klus geen afbijtmiddelen zoals methyleenchloride of loogpasta gebruiken en zeker geen verfafkrabber of afbrander. Je vernielt vrijwel zeker de originele laklaag

Sjoerdo
23 augustus 2011, 17:14
Afbranden? Niet doen, gaat ook zeker de onderste lak laag eraan!
Afbijt? niet doen, kans dat ook de onderste laklaag aan wordt getast is zeer groot!
Thinner? iets milder dan afbijt maar vraagt wel een zeer voorzichtige aanpak, kans op aantasting originele laklaag is kleiner
Schrapen? alleen als je weet wat eronder zit, nitro? dan niet doen! poly dan is het mogelijk...
Schuren? iets subtieler dan schrapen maar grote kans dat je op de randen door de originele lak heengaat...

Al met al zou ik het gewoon laten zoals het is, of barno zijn advies opvolgen en eerst even onder de slagplaat een proef doen.

pff
23 augustus 2011, 17:21
Hallo

Ik ben benieuwd of er onder mijn 1969 tele die gerefinished is een orginele laklaag zit.... Hoe kan ik de refinish voorzichtig verwijderen?

Gr.
Theo

denk niet dat de laklaag wat er nu op zit erg dik is ,probeer anders de zwarte laklaag met waterproof schuurpapier eraf te schuren met veel water ,daarna orginele laklaag polijsten

spirit
23 augustus 2011, 18:13
Ik zou daar niet te veel aan gaan klooien. Liever een oude refinish, dan dat je 'm zometeen alsnog moet gaan spuiten, omdat het verwijderen van de oude lak mislukt is.

wietse
23 augustus 2011, 18:22
Als het goed is heb je dan de meeste lak (van de toplaag natuurlijk) aan het folie kleven en kun je restantjes voorzichtig weghalen met een scherpe verfkrabber.


ik heb al bij meerdere gitaren de originele finish heelhuids onder een refin vandaan gehaald, en weet ondertussen uit ervaring dat afbijt het laatste is wat je moet gebruiken, dit tast ook de originele lak aan, afbijt is alleen handig als je hem helemaal kaal wil hebben.
ook wordt de originele lak er zacht door dus daar wil je echt niet met een verfkrabber bij in de buurt komen.
een verfkrabber is trouwens veel te grof voor zulke delicate klusjes, losse mesjes voor in een stanleymes en voor zicht aan, dan voel je wat er gebeurt en kan je voorkomen dat het mesje gaat happen en opeens een hele lap originele lak weg hapt, met een verfkrabber heb je deze controle niet.
een krabber die ze gebruiken om verf van glas af te halen is trouwens wel bruikbaar.

met doeken gedrenkt in thinner die je er een tijdje op laat liggen kan je nog wel wat succes boeken (soms) maar het blijft riskant, een paar minuten te lang in laten werken en het kan al helemaal mis gaan.

schrapen, schuren en polijsten dat is de enige zekere manier imho.

G.G.
23 augustus 2011, 20:04
wat je ook wilt doen, gebruik op een ´69 Fender GEEN verfbrander of fohn. Die dingen hebben een polylaklaag. Op het moment dat je hem net te warm maakt, of op een schroefgaatje richt, komt de lak onmiddelijk in blaasjes omhoog. Ik heb deze methode een paar keer met veel succes toegepast op squiers met polylaklaag. Het werkt perfect om een body KAAL te maken.

Als de refin nitro over poly is, dan is het makkelijk. Nitro lost zo op in thinner of aceton, poly niet. Je zou heel voorzichtig met doekjes de laag eraf kunnen wrijven.

Als je het idee hebt dat de toplaag met een mesje eraf te schrapen is, dan zou ik daarvoor kiezen. Neem een ouderwets scheermesje en schuur de hoeken even rond om krassen te voorkomen. Als alles bijna weg is, dan met fijn schuurpapier de boel schuren: Korrel 800 in de lengte richting, korrel 1200 in de breedterichting (want dan zie je in het licht pas echt goed dat de wanneer alle grove korrel 800 groeven in de lengterichting weg zijn) dan korrel 1600 weer in de lengte, korrel 2000 in de breedte en als laatste in kleine ronde bewegingen staalwol en daarna commandant etc.....

Sinner1980
24 augustus 2011, 17:26
ik heb al bij meerdere gitaren de originele finish heelhuids onder een refin vandaan gehaald, en weet ondertussen uit ervaring dat afbijt het laatste is wat je moet gebruiken, dit tast ook de originele lak aan, afbijt is alleen handig als je hem helemaal kaal wil hebben.
ook wordt de originele lak er zacht door dus daar wil je echt niet met een verfkrabber bij in de buurt komen.
een verfkrabber is trouwens veel te grof voor zulke delicate klusjes, losse mesjes voor in een stanleymes en voor zicht aan, dan voel je wat er gebeurt en kan je voorkomen dat het mesje gaat happen en opeens een hele lap originele lak weg hapt, met een verfkrabber heb je deze controle niet.
een krabber die ze gebruiken om verf van glas af te halen is trouwens wel bruikbaar.

met doeken gedrenkt in thinner die je er een tijdje op laat liggen kan je nog wel wat succes boeken (soms) maar het blijft riskant, een paar minuten te lang in laten werken en het kan al helemaal mis gaan.

schrapen, schuren en polijsten dat is de enige zekere manier imho.

Ik had er wellicht bij moeten zetten dat je wel even goed moet navragen naar de juiste afbijt.
Met 'peel away' haal je gegarandeerd de verflaag per laag weg. Ik heb veel monumentaal werk mogen restaureren en gezien je daar de originele lagen niet MAG verwijderen was dit dé manier.

Ik zou persoonlijk sowieso niet gaan klooien als je hier niet in thuis bent; ik zou dit mocht je het echt graag willen door een prof laten doen als zal dat wel even zoeken geblazen zijn.