PDA

View Full Version : Over nagels



Harald
22 augustus 2011, 14:18
Had dit nog liggen, Doyle Dykes over zijn vingernagels (en haarlak! ) ;)


http://www.youtube.com/watch?v=dgnEsptipOw

smullie
22 augustus 2011, 14:46
it's a guy thing... :seriousf:

Rizz
22 augustus 2011, 14:53
Wat een sissy! :seriousf:

Heb 't ook een keer geprobeerd, acryl dan :cooler:, maar dat is niet weggelegd voor mensen die dagelijks beton in hun tengels hebben, stukken vlogen eraf en heb er welgeteld 2 uur plezier van gehad....

Maar, als je thuis zit, kantoorwerk doet ofzo, dan moet het wel te doen zijn...:cheerup::cheerup:

Harald
22 augustus 2011, 15:55
Hij heeft gelukkig wel gevoel voor humor :)

Ook acryl is niet de beste oplossing... maar voor mij tot nu toe wel de meest betrouwbare. Zeker omdat ik af en toe ook nog moet bassen. Dat gaan onbehandelde nagels niet houden. Maar het blijft gedoe, nagels :(

Maar je kan idd. verkeerd blijven hangen, en dan vliegen ze er soms gewoon in 1 keer af. Heb nu wel een hele voorraad van reserve acrylnagels die ik er dan weer opplak met nagellijm. Soms houden ze het ook gewoon 3 weken zonder problemen. Dan is het enige probleem dat je bij moet vijlen omdat je nagels ineens langer blijken te worden. Met onbehandelde nagels merk ik daar bij mijn rechterhand meestal weinig van. Slijt harder dan dat het bijgroeit.

Misschien gewoon de 12 string en klassieke gitaar de deur uit, dan moet het zonder kunnen. Maar 'raspguados' en tremeloes zie ik zonder nagels ook nog niet echt lukken eigenlijk.

Rizz
22 augustus 2011, 16:55
Vijlen gaat nog wel, gek genoeg houden m'n gewone nagels het wel....
Had nog geen opplaknagels geprobeerd, ik weet niet of ik dat wel wil...

Heb het geprobeerd met een laagje vloeibare acryl, afgekeken van harry sacksioni.. heb een lief zusje die dat wel 2-wekelijks wilde doen, maar dan moet je echt geen handwerk (ehh):stop: doen...

FruscianteFan
22 augustus 2011, 20:19
Grappig om te kijken terwijl mijn nagellak net aan het opdrogen is ;)

Daniel78
23 augustus 2011, 10:21
Grappig dat dit topic er net nu tussen staat. Ben ong. 1,5 week geleden begonnen met een kuurtje van Herome nagelverharder. De verpakking belooft harde nagels binnen 14 dagen. Mijn duimnagel hield het aan de rechterkant wel, maar sinds ik een duimplectrum gebruik zal me dat toch worst wezen. De wijs-, middel- en ringvinger hebben er tot nu toe wel baat bij, maar het definitieve resultaat moet ik nog ervaren omdat ze nu nog net niet zo lang zijn om echt comfortabel elke snaar mee te raken.

Nepnagels en vingerplectrums op die drie vingers heb ik wel overwogen, maar ik kan me niet voorstellen dat het fijn speelt.

Don Capo
23 augustus 2011, 10:36
Grappig dat dit topic er net nu tussen staat. Ben ong. 1,5 week geleden begonnen met een kuurtje van Herome nagelverharder. De verpakking belooft harde nagels binnen 14 dagen. Mijn duimnagel hield het aan de rechterkant wel, maar sinds ik een duimplectrum gebruik zal me dat toch worst wezen. De wijs-, middel- en ringvinger hebben er tot nu toe wel baat bij, maar het definitieve resultaat moet ik nog ervaren omdat ze nu nog net niet zo lang zijn om echt comfortabel elke snaar mee te raken.

Nepnagels en vingerplectrums op die drie vingers heb ik wel overwogen, maar ik kan me niet voorstellen dat het fijn speelt.

Jarenlang gebruikt, dat herome verharder. Het werkt wel redelijk maar je nagels glimmen zo.... Het enige dat voor mij echt zonder problemen werkte was het bezoeken van de nagelstudio eens in de maand. Dan had ik voor 15 euro weer een maand lang perfectie. Nu speel ik te weinig om me er echt druk om te maken....

FruscianteFan
23 augustus 2011, 10:40
Ik doe niet zo intensief aan fingerpicking maar sla toch wel graag met m'n nagels aan. Nu heb ik gewoon een stuk of 3, 4, dikke lagen nagellak op vooral mijn middelvinger en ringvinger. Liefst op mijn wijsvinger ook, maar dat lijdt nog steeds heel erg onder ruig plectrumwerk.

Ik vind het zo prima werken, houdt het best wel een weekje of 2 en als het erg begint te slijten heb je in een half uurtje terwijl je achter de computer of tv zit weer nieuwe lak erop.

pumpkinhead
23 augustus 2011, 12:12
Wat voor mij goed werkt is "mavala scientifique nail hardener" http://hairbb.com/hair-care-products/images/MAVALA%20SCIENTIFIQUE%20-%20NAIL%20HARDENER.jpg.
Dit glanst niet want het trekt in je nagel dus er is echt niets van te zien. Je nagel behoudt ook zijn dikte en na een maandje ofzo heb je wel resultaat. In het begin wekelijks op je vingernagels aanbrengen en nadien maandelijks(ik doe het wel iets meer, om de twee weken ofzo). Mijn nagels zijn er al een stuk harder door geworden. Je kan dit product in parfumeriewinkels krijgen of bestellen:soul: Het is een klein flesje, maar gaat zeer lang mee.:ok:
Joris

Cue Zephyr
23 augustus 2011, 17:01
"Ricky Skaggs, a really great musician..." no shit! :o

Ik vind Doyle echt geweldig. Ik heb nog niet echt genoeg van 'm gehoord maar wát ik heb gehoord vind ik geweldig.

Voor nagels gebruikte ik (geloof ik) ook dat spul van Herome. Inderdaad vervelend dat je nagels er zo van gaan glanzen maar ergens is 't ook wel handig (voor als je dat deel van de nagel gebruikt, wat ik regelmatig deed). Ik heb ook nooit echt de noodzaak gezien om acrylnagels te gebruiken omdat mijn eigen nagels van zichzelf al sterk waren. Een keer besloot ik dat verharder-spul te gebruiken en dat verbeterde wel de klank.

Tegenwoordig... ben ik iets meer bezig (bijna alleen maar) met flatpicking.

Tokkietokkel
23 augustus 2011, 22:19
Voor mij zijn de zogenaamde "alaska picks"de oplossing gebleken.Je hebt voor deze vingerplectrums maar een kort nageltje nodig omdat het onder de nagel zit.Het heeft wel 2 weken geduurd voor ik er aan gewend was maar dan klinken de met name rustige ballets vele malen mooier dan met het vingervlees.Voor de vingerpicking, blues en tommy achtige nummers
gebruik ik nog steeds m'n bloote vingers.Je ziet deze plectrums trouwens steeds meer gebruikt worden bij bekende gitaristen op youtube filmpjes

smullie
23 augustus 2011, 23:45
Voor mij zijn de zogenaamde "alaska picks"de oplossing gebleken.Je hebt voor deze vingerplectrums maar een kort nageltje nodig omdat het onder de nagel zit.Het heeft wel 2 weken geduurd voor ik er aan gewend was maar dan klinken de met name rustige ballets vele malen mooier dan met het vingervlees.Voor de vingerpicking, blues en tommy achtige nummers
gebruik ik nog steeds m'n bloote vingers.Je ziet deze plectrums trouwens steeds meer gebruikt worden bij bekende gitaristen op youtube filmpjes

die alaska picks zien er best interessant uit!

-Martijn-
23 augustus 2011, 23:52
Toen ik voor het eerst Alaska picks zag leek het mij ook wel interessant. Maar dat was voordat ik ze gehoord had. Ik ben op Youtube namelijk nog nooit iemand tegen gekomen waarbij ik ze goed vond klinken... Je kan alle Alaska picks gebruikers er eigenlijk blindelings uithalen, dat houd me tegen om ze zelf ook te bestellen.
Neem bijvoorbeeld dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=YNec2ytGZvg
Vooral bij de hoge snaren vind ik het altijd een beetje een dun geluid. Maar dat kan smaak zijn natuurlijk.

Rizz
24 augustus 2011, 08:33
Vooral bij de hoge snaren vind ik het altijd een beetje een dun geluid. Maar dat kan smaak zijn natuurlijk.

Ik zat net een filmpje te kijken van Sungha jung, het koreaanse talentje (er wordt overigens gefluisterd dat hij 45 is met een zeldzame ziekte waardoor hij er jong uitziet en dus al 30 jaar elke dag oefent, maar dat is dikke BS), en bij hem klinkt het super! bij de artieste van je filmpje geef ik je wel gelijk..

Ik kende het nog niet, maar het is zeker het proberen waard....

chris c
24 augustus 2011, 14:07
Ik gebruik traditionele fingerpicks. Het was even wennen in het begin, maar nu zou ik niet meer zonder willen. Het geluid bevalt me, en nooit geen gedoe meer met nagels :-)
Alaska picks heb ik geprobeerd, maar ze zaten niet strak genoeg.

Cue Zephyr
26 augustus 2011, 21:30
Ik gebruik traditionele fingerpicks. Het was even wennen in het begin, maar nu zou ik niet meer zonder willen. Het geluid bevalt me, en nooit geen gedoe meer met nagels :-)
Alaska picks heb ik geprobeerd, maar ze zaten niet strak genoeg.

Welke gebruik je? Ik heb zelf nog 3 ProPik Finger-Tones liggen die ik (nog) niet echt kan gebruiken. Ik vind deze met name fijn omdat je de snaren no voelt maar toch de kracht van de picks hebt.

chris c
26 augustus 2011, 22:10
Welke gebruik je? Ik heb zelf nog 3 ProPik Finger-Tones liggen die ik (nog) niet echt kan gebruiken. Ik vind deze met name fijn omdat je de snaren no voelt maar toch de kracht van de picks hebt.
Gewone Dunlop plastic fingerpicks (wat kromgedraaaid in kokend water zodat ze de snaren netjes aanslaan als een plectrum), Deze dus: http://elderly.com/images/accessories/PK/PK38-LG_sm_.jpg
En een Fred Kelly regular delrin thumbpick, maar dat kan nog veranderen.

De snaren voel je inderdaad niet meer rechtstreeks met je vingertoppen, maar uiteindelijk toch wel (net als met een plectrum).
Die ProPiks heb ik ook nog ergens liggen ;-)

-Martijn-
27 augustus 2011, 12:19
Ik kwam een video tegen waarin James Taylor vertelt hoe ie zijn nagels plakt, misschien heeft iemand er wat aan:

James Taylor Guitar Lesson One: "Nails 101" (http://www.youtube.com/watch?v=7BqISqpMRo8&hd=1)

chris c
27 augustus 2011, 21:54
Moet hierbij altijd denken aan wat fingerstylist Ed Gerhard ooit gezegd heeft:
"I started playing the guitar in order to meet women, now I find myself surrounded by middle aged men who talk about their fingernails".

:-)

Daniel78
2 september 2011, 15:08
Toen ik voor het eerst Alaska picks zag leek het mij ook wel interessant. Maar dat was voordat ik ze gehoord had. Ik ben op Youtube namelijk nog nooit iemand tegen gekomen waarbij ik ze goed vond klinken... Je kan alle Alaska picks gebruikers er eigenlijk blindelings uithalen, dat houd me tegen om ze zelf ook te bestellen.
Neem bijvoorbeeld dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=YNec2ytGZvg
Vooral bij de hoge snaren vind ik het altijd een beetje een dun geluid. Maar dat kan smaak zijn natuurlijk.

Ik denk inderdaad dat dat smaak is. Een Sungha Jung, maar vooral een Igor Presnyakov spelen doorgaans ook met alaska picks, en daar vind ik niks duns aan... maar smaken verschillen.

Ik heb zojuist m'n eerste setje gelnagels laten zetten:seriousf: Nog maar afwachten hoe ze gaan houden. Maar puur voor de wijsvinger, middelvinger en ringvinger van de rechterhand, duimplectrum voor de duim. Tot nog toe voelt het net als een echte nagel. Toen ik de styliste uitlegde waarvoor het was moest ze wel even lachen, maar ik was niet de eerste gelukkig :) It is a guy thing, apparently...

Op de lange termijn wil ik eigenlijk wel graag naar die Alaska picks toe. Ik heb al een tiental zaken afgebeld, maar ze hebben er OF nooit van gehoord, OF ze kennen het wel maar verkopen ze niet. Is er iemand die mij hier verder mee kan helpen. Ik zou ze zo graag ook eens willen proberen, al is het maar voor de maat, voor ik ze meteen met 100 tegelijk aanschafte. Casa Benelly, Feedback, Arons, Wessing, Luthier en Klomp hadden ze in ieder geval niet in de omgeving van 's-Hertogenbosch.

Dwightk
2 september 2011, 15:30
Ik heb ooit eens al die goedjes geprobeerd, echter speel ik tegenwoordig met de nagels zo kort mogelijk voor een meer vollere en rondere klank. Ik kan me voorstellen dat velen het echter dof vinden klinken. Het speelt ook lekkerder naar mijn mening.

Harald
2 september 2011, 15:50
Moet hierbij altijd denken aan wat fingerstylist Ed Gerhard ooit gezegd heeft:
"I started playing the guitar in order to meet women, now I find myself surrounded by middle aged men who talk about their fingernails".

:-)

Fingerstylist is in deze wel een leuke term :seriousf:

-Martijn-
2 september 2011, 16:46
Op de lange termijn wil ik eigenlijk wel graag naar die Alaska picks toe. Ik heb al een tiental zaken afgebeld, maar ze hebben er OF nooit van gehoord, OF ze kennen het wel maar verkopen ze niet. Is er iemand die mij hier verder mee kan helpen. Ik zou ze zo graag ook eens willen proberen, al is het maar voor de maat, voor ik ze meteen met 100 tegelijk aanschafte. Casa Benelly, Feedback, Arons, Wessing, Luthier en Klomp hadden ze in ieder geval niet in de omgeving van 's-Hertogenbosch.

Volgens mijn kan je ze alleen bij het bedrijf zelf bestellen: http://www.alaskapik.com/order.php

Archtop
2 september 2011, 21:57
Wat een geweldig topic!

We kunnen t natuurlijk ook wat wetenschappelijker aanpakken:

http://www.nailpassion.com/quiz.htm


:seriousf:


Is er iets als een ideale lengte dan?

FruscianteFan
2 september 2011, 22:28
Is er iets als een ideale lengte dan?Absoluut. Langer dan een paar millimeter en ze gaan in de weg zitten. Als je ze iets korter houdt, kun je ook nog met wat vlees aanslaan...

Archtop
3 september 2011, 20:43
En maakt dan nog uit welk type snaren je bespeelt nylon of metalen?

Harald
3 september 2011, 20:57
Ja, nylon hoeft geen probleem te zijn. Staal meestal wel. Met name op een akoestische gitaar met omwonden G snaar. OP een elektrische is de G snaar normaal niet omwonden. Dat scheelt al.

Belangrijk punt zowel bij nylon als staal is dat je geen braampjes in je nagel moet hebben. Dat scheelt al heel veel.

ChuanSE
4 september 2011, 04:44
What about veel melk drinken, toch ook goed voor de nagels?

FruscianteFan
4 september 2011, 11:23
oeps... zometeen repetitie en ik heb ongeveer alle nagellak eraf gepeuterd. Toch al snel een millimeter minder op de nagels.