PDA

View Full Version : T- Bone Walker welke P-90's & out of phase



Bibbermans
22 augustus 2011, 08:52
Hallo mensen,

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Epiphone Zephyr Blues Deluxe. De epi versie van de Gibson ES-5. Het is een prachtig mooi afgewerkte full hollow body gitaar maar, de standaard P-90's van Epiphone klinken nergens naar.

Nu jaag ik de sound van T-Bone Walker na. Ik wil mijn epi zo veel mogelijk laten klinken als een orginele ES-5.

T-Bone stond bekend om zijn out-of-phase-sound. Op welke manier kan ik de sound van T-Bone het best benaderen? Welke pickup moet out of phase? Ik zat zelf te denken om de middelste out of phase te zetten met de brug en hals pickup. De volume knop wordt een push/pull knop, heeft iemand andere suggesties?

De P-90's van epiphone wil ik laten vervangen door P-90's van Seymour Duncan, maar welke? Ik heb goede dingen gelezen over de Vintage P-90's (rond de € 80 ps), maar ik hoor ook hele goede dingen over the antiquety P-90's van SD (rond de €120 ps.) Welke pickups zouden het dichtste bij de tone van T-Bone komen? Heeft iemand advies? Alvast bedankt.

Greetz,

Bibbermans

muziekschuur
22 augustus 2011, 09:06
Van de Gibson website;
T-Bone Walker

“There are a few elements that make up the style of T-Bone. Besides being able to play the licks, of course, it’s important to get the variation of tones.

“Sometimes T-Bone would pick by the neck pickup or near the middle, and that would get the warmer tone, or he’d pick near the bridge to get a sharper tone. And he’d go back and forth during solos to get a shifting tonal effect. Back then there weren’t any pedals or effects. Effects you created had to be natural. And moving where you’re picking from phrase to phrase can really be a big sound, especially when you’re on an arch top guitar. You can play T-Bone on any guitar, but with an arch top you get that air and fat sound and the difference between playing near the bridge and the pick-up is more dramatic.

“The way he uses chords also has a lot to do with his sound. Very often when he was playing a slow blues he would really state the chords — do a rake down the strings when he’d go to the four chord. He’d do that near the bridge to make it really stand out.

“Most of his career T-Bone used an ES-5, which was wired out of phase. I don’t know if it was on purpose or not, but out of phrase they have a bright shimmering tone. So if you’re out-of-phase you’ll have a similar tone.

“Often when T-Bone was singing and playing, say, in G, and he’d go to the four, he’d hit the inside G9, where you’re not playing the high and low E strings, and it would sound like, well, T-Bone, and really punctuate the chord change.”


Met andere woorden; dat zit em in de vingers. Ik vermoed dat jouw elementen prima zijn. Maar gebruik je wel een buizenversterker? Dat is wel handig. Een Blues Junior of zo. Al speelden dit soort mannen over een voorloper van de fender bassman. Of Falco, of iets wat nu niet meer bestaat.

Je zou met de spullen van nu die sound kunnen benaderen. De sound zit echt in de vingers. Oefenen oefenen en oefenen.

zoon van Piet
22 augustus 2011, 15:16
Ik zou zeker het middenelement nemen om uit fase te zetten. maar omdat uit fase het echte pure geluid van een gitaar volkomen vernaggeld, zou ik dat eerst testen met deze pickups, volgens mij maakt het niet uit wat voor pu's je gebruikt, alles gaat gewoon naar de klote in een dun knerpend geluid.. ;)

T-Bone gebruikte kabels van 50 meter of langer - om bij de dames aan de bar te kunnen komen. Dan hou je natuurlijk geen hoog meer over in je sound - wat dan weer gecompenseerd zou worden door dat uit-fase..

barno
22 augustus 2011, 15:23
had op mijn ouwe 335 uit fase in middenstand: was instant T Bone

Bibbermans
22 augustus 2011, 19:46
@ Muziekschuur Bedankt voor je info, het beheersen van de T-Bone licks en fasering gaat mij steeds beter af. Ik speel op buizen, nou heb ik niet echt het geld voor een baseman of een oude tweed amp. Ik speel op een epiphone buizentop het is een 5 watter Epiphone valve junior hotrod (genoeg power voor mijn gitaarkamer) En natuurlijk is het oefenen en oefenen :)

Het gaat mij puur om het geluid van de pickups, de stock p90 van epiphone zijn niet echt lekker. Heb het gevoel dat ik op een versterkte akoestische gitaar speel. (misschien iets overdreven, maar toch.)

De middelste in tegenfase is ook het idee dat ik had. Ik wil de middelste knop een push/pull hebben zodat ik die in tegen fase kan zetten. Een 50 meter lang snoer zoals T-bone is een beetje to much, ik neem de taxi wel naar de bar voor de meiden :)

Heeft iemand ervaring met de vintage p90's van sd en de P90 uit de antiquety series? Het is een prijs verschil van ongeveer € 40 per pickup.

RS-Rik
22 augustus 2011, 21:05
T bone walker, wat een moedern**ker. Dat is echt vet


http://www.youtube.com/watch?v=V1xvx0UHa0A




btw ik zag ook dees


http://www.youtube.com/watch?v=dAobIpnkCNw&feature=related

Bibbermans
25 augustus 2011, 08:38
T-Bone Walker is the source :)

Graag zou ik nog een beroep willen doen op jullie deskundigheid. Hoe kan ik mij epi zbd zo dicht bij mogelijk krijgen bij het geluid van een originele es5?
Natuurlijk is de versterker een groot aandeel in het geluid van de gitaar net zoals je speelkundigheid dat is maar toch. Om eerlijk te zijn beheers ik de T bone stijl redelijk goed. Ik heb mijn gitaar ook geprobeerd op verschillende versterkers. Maar toch, ik ben niet blij met de standaard P90's. Dus wat moet ik veranderen aan de gitaar om zo dicht mogelijk te komen bij de es 5 v T-Bone.

Mijn plan tot dusver:
Alle electronica laten vervangen door hogere kwaliteit pods.
middelste pickups out of phase met de rest.
P90's vervangen door vintage klinkende P90's.

Heeft iemand een tip welke elementen het dichts bij de 50's P90's komen wat betreft sound?

bass blom
25 augustus 2011, 08:49
het zou best ook eens kunnen dat de ebben toets meedoet in het geluid.
even een paar clipjes beluisterd.
en heeft zo'n gitaar niet ook zoiets als een varitone?

grayfink
25 augustus 2011, 08:51
Ik vind die sound helemaal niet mooi eigenlijk. :hide:


Tot zo ver mijn nuttige bijdrage in dit topic.:confused:

Little Jay
25 augustus 2011, 08:53
Heeft iemand een tip welke elementen het dichts bij de 50's P90's komen wat betreft sound?

Volgens internetwijsheid deze: http://www.lollarguitars.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=LGP&Product_Code=251&Category_Code=P90-pickups

bass blom
25 augustus 2011, 08:55
http://www.route66classicguitars.com/Route66SevenSoundBluesBox.html