PDA

View Full Version : Flamenco guitar spelen



Stief2011
22 augustus 2011, 00:07
Wie wil samen met mij flamenco stukken voor twee gitaren oefenen/ spelen? Ik ben 45 jaar en heb drie jaar gitaarles gehad. Ik woon in Den Haag.

decodance
15 september 2011, 01:10
Lijkt me prima! Ik speel graag flamenco!
Sassenheim 06-15213601

aaronstonebeat
15 september 2011, 01:16
Succes met het 'compás'!
Ik ben al een tijdje bezig vat te krijgen op het ritme van bulerias, soleas enzo.

Maar sinds ik weet van 12-1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11 begint er soms wat lijn in te komen, kan ik meetikken en hoor ik soms zelfs kop en staart aan hetgeen er wordt gespeeld. Het heeft me, denk ik, wel een jaar of twee gekost.
Ik woon helaas te ver uit de buurt.

decodance
15 september 2011, 09:12
heb je de tel weleens gehalveerd? Dus: 12 / 2 / 4 / 6 / 8 / 10
/ = dus tegenmaat. Dat zit alleen de 3 op een tegenmaat!
of
1,2,3 = 12-1-2
1,2,3 = 3 - 4 - 5
1,2 = 6 - 7
1,2 = 8 - 9
1,2 = 10 - 11
Dan heb je gelijk soleares en seguiriyas te pakken.

aaronstonebeat
15 september 2011, 11:35
Ik weet dat verschillende stijlen varianten van dat systeem gebruiken. Maar ik ben er ook maar bij vlagen mee bezig, soms stort ik me er weer een tijdje op. En zoals ik al schreef, ik ben al blij dat er langzaam wat lijn begint te komen in sommige dingen.

En dan heb ik het alleen nog maar over luisteren, nog niet eens over spelen ;)

Don Capo
15 september 2011, 12:06
Hey leuk! Een discussie over flamenco! Kan ik alleen maar toejuichen!
Luisteren is het allerbelangrijkste, wanneer je niet bent opgevgroeid met de ritmes heb je een hoop in te halen. Je staat hoe dan ook voor lul als je in Spanje palmas probeert te doen over een stuk, ze halen je er zo uit. Dat mag de pret uiteraard niet drukken.

Jammer dat je niet in de buurt van Amsterdam woont ook. Ben eigenlijk ook wel weer toe aan smaen te spelen met iemand, maar komt er steeds niet van. Ik hoop volgend jaar weer les te gaan nemen bij mijn oude flamencodocent.

decodance
15 september 2011, 20:31
Sassenheim krijgt eind van dit jaar zowaar een eigen treinstation aan de lijn
A'dam - Den Haag. Komt A'dam dichterbij voor mij. Bij wie heb je les gehad?

Don Capo
16 september 2011, 07:26
Afstadnen zijn altiojd relatief natuurlijk! Ik heb les gehad van Frans Notrot. Erg van genoten een aantal jaar. Wegens studie (tijd en geld) helaas moeten stoppen. Ik merk dat ik weinig vooruit kom de laatste paar jaar. Ik blijf toch hangen bij de bekende palos en luister zelf ook steeds minder "nieuwe" flamenco.

Daarnaast....het is nou ook weer niet zo dat je met jan en alleman even kan gaan jammen. Dat stoort me ook wel. Speel je een simpele vierakoorden rumba met een herkenbaar thema zijn mensen flabbergasted, speel je een prachtig stuk met een moeilijke tremolo of picado bijv kijken ze verveeld de andere kant op. Onbekend maakt onbemind misschien.

wildeman82
16 september 2011, 12:08
Jammer dat je inderdaad in Den Haag woont, ik woon zelf in Waalwijk dus dat is een beetje te ver. Maar mocht iemand in de buurt van Waalwijk wonen, zou ik het best leuk vinden om samen te spelen. Speel wel al lang gitaar maar pas net een paar jaar Flamenco. Ben dol op sevillanas te spelen.

decodance
17 september 2011, 19:46
Tja, zonder zang blijft het toch maar een beetje aanklooien hoe goed het ook mag klinken. Flamenco zonder zang? Is voor de liefhebber niet boeiend.
Ik heb in spanje fantastische gitaristen gehoord die niet eens op de programma aankondiging werden vermeld. Uiteraard wel de zanger of zangeres. De gitaar heeft de flamenco in de rest van de wereld bekent gemaakt. In de flamenco speelt die echter een ondergeschikte rol.
Heel jammer voor ons gitaristen.

aaronstonebeat
17 september 2011, 23:58
Ik heb Paco de Lucia wel eens horen vertellen dat hij graag zanger was geworden maar zich er te verlegen voor voelde en dus 'maar' gitaar is gaan spelen :D

Ik vind zijn dingen met oa Cameron geweldig maar ik kan ook eindeloos naar hem alleen luisteren en kijken.

telecastermaster
18 september 2011, 00:16
Tja, zonder zang blijft het toch maar een beetje aanklooien hoe goed het ook mag klinken. Flamenco zonder zang? Is voor de liefhebber niet boeiend.
Ik heb in spanje fantastische gitaristen gehoord die niet eens op de programma aankondiging werden vermeld. Uiteraard wel de zanger of zangeres. De gitaar heeft de flamenco in de rest van de wereld bekent gemaakt. In de flamenco speelt die echter een ondergeschikte rol.
Heel jammer voor ons gitaristen.

Ik heb les gehad van Frans Notrot.

Ik ook. ;)


De gitaar heeft de flamenco in de rest van de wereld bekent gemaakt. In de flamenco speelt die echter een ondergeschikte rol.
Maar de gitaar is er ook als laatste bij gekomen. ;) Vroeger was het alleen maar palmas, zang en dans.

telecastermaster
18 september 2011, 00:19
Ik heb Paco de Lucia wel eens horen vertellen dat hij graag zanger was geworden maar zich er te verlegen voor voelde en dus 'maar' gitaar is gaan spelen :D

Ik vind zijn dingen met oa Cameron geweldig maar ik kan ook eindeloos naar hem alleen luisteren en kijken.

Ik heb Paco wel eens horen zeggen dat je eerst 25 jaar of zo, dans moet begeleiden voordat je solo kan gaan optreden. :)

Stief2011
18 september 2011, 09:17
Op youtube zag ik eenfilmpje van paco pena "alegrias". Fantastisch stukje gitaar.Ik zou graag het bladmuziek ervan hebben. In het commentaar zegt ieman dat het stuk waarschijnlijk
"Los veleros" heet. Ik weet niet of dit klopt. Op internet heb ik blasdmuziek gevonden van los veleros, maar dat komt niet overeen met de clip.

decodance
18 september 2011, 10:22
Hoi Steve, Ik heb er naar geluisterd en ken het stuk niet. Komen wel passages in voor die ik wel eerder van hem gehoord heb. Leuk stuk!
:B

Don Capo
21 september 2011, 08:21
Op youtube zag ik eenfilmpje van paco pena "alegrias". Fantastisch stukje gitaar.Ik zou graag het bladmuziek ervan hebben. In het commentaar zegt ieman dat het stuk waarschijnlijk
"Los veleros" heet. Ik weet niet of dit klopt. Op internet heb ik blasdmuziek gevonden van los veleros, maar dat komt niet overeen met de clip.

Bladmuziek? Na, dat is dan weer jammer. Niks bladmuziek, aanpielen met die gitaar. Je hebt toch een filmpje? Ritme leren en kijken wat hij speelt. Bladmuziek is er weinig in de flamenco.


Ik ook. ;)


ECHT?!?!? :dontgeti: ;):seriousf:

decodance
21 september 2011, 10:43
Hoi STEVE2011,
We hebben nu 4 pm's over en weer gestuurd en je weigert om me op te bellen of een afspraak te maken ter kennismaking. Ik heb je al veel informatie gestuurd over mezelf (adres, email adres, telefoonnummers)
Voorstel om elkaar in een cafe of statiions restauratie te ontmoeten waarbij jij je bodyguards mag meenemen en ik op erewoord alleen kom en natuurlijk ongewapend!! Daar ga je ook niet op in.:???:
Nu vertrouw ik jou niet!!! Of zoek je een flamenco email gitarist? Ikstuur je bladmuziek lol en jij mailt me terug dat dat heel lekker klonk. En stuur jij mij jou partij op en dan kan ik lekker genieten??? lol
Ik kan je niet meer serieus nemen helaas, spelen doe ik graag maar emailen
niet. veel succes bij je zoektocht. :B