PDA

View Full Version : Flat E tuning / half step down tuning.. -> maar dan op z'n Nederlands?



keesss
21 augustus 2011, 16:39
Op YT zijn er heel veel tutorials, maar die zijn allemaal in het Engels. Daar snap ik niks van. Weten jullie hoe dat moet of hoe deze tuning in het NL wordt genoemd?

lollol
21 augustus 2011, 16:41
Stemmen in Eb of een halve toon lager stemmen:soinnocent:
Pak je stemapparaat en stem zo dat de stemming overal een halve toon omlaag is:
Eb
Bb
Gb
Db
Ab
Eb

keesss
21 augustus 2011, 16:56
Aha. Als ik de mijne een halve toon lager dan E tune, komt er D# te staan. Een halve toon lager dan A komt er G# te staan, etc.

Is dat hetzelfde? Waar staat die 'b' in 'Eb' voor?

bass blom
21 augustus 2011, 16:58
kruizen en mollen
# is halve omhoog
b halve omlaag

deathletters
21 augustus 2011, 17:05
A# = Bb
tussen B en C ziiten geen noten
C# = Db
D# = Eb
tussen E en F zitten geen noten
F# = Gb
G# = Ab

zo een beetje duidelijk?;)

keesss
21 augustus 2011, 17:08
A# = Bb
tussen B en C ziiten geen noten
C# = Db
D# = Eb
tussen E en F zitten geen noten
F# = Gb
G# = Ab

zo een beetje duidelijk?;)

Yess, nu snap ik het. Bedankt. :)

Schrevel
21 augustus 2011, 17:27
En voor de volledigheid:

E# = F
Fb = E

Mr Orange
21 augustus 2011, 18:06
een klein jaartje muziekles is ook in de wereld van tablatuur soms best handig

nickofzo
22 augustus 2011, 00:39
nog 1 ding voor het geval je gaat componeren.. als je met strijkers (violen en dergelijken) gaat samenwerken.. dan mag je bijvoorbeeld C# en Db niet door elkaar halen.

op een gitaar klinken die 2 hetzelde (zelfde snaar zelfde fret)
op een piano is het ook steeds dezelfde toets (enharmonisch gelijk).
maar als je 2 violen tegelijk een C# en Db laat spelen klinkt het retevals.
een strijk instrument kan onderscheid maken tussen halve tonen omhoog en halve tonen omlaag.

arcane
22 augustus 2011, 10:05
nog 1 ding voor het geval je gaat componeren.. als je met strijkers (violen en dergelijken) gaat samenwerken.. dan mag je bijvoorbeeld C# en Db niet door elkaar halen.

op een gitaar klinken die 2 hetzelde (zelfde snaar zelfde fret)
op een piano is het ook steeds dezelfde toets (enharmonisch gelijk).
maar als je 2 violen tegelijk een C# en Db laat spelen klinkt het retevals.
een strijk instrument kan onderscheid maken tussen halve tonen omhoog en halve tonen omlaag.

Oh, dat wist ik ook niet eens. Wat apart dat het per instrument kan verschillen. Is dat ook op een simpele manier te verklaren?

Jasper.
22 augustus 2011, 10:55
nog 1 ding voor het geval je gaat componeren.. als je met strijkers (violen en dergelijken) gaat samenwerken.. dan mag je bijvoorbeeld C# en Db niet door elkaar halen.

op een gitaar klinken die 2 hetzelde (zelfde snaar zelfde fret)
op een piano is het ook steeds dezelfde toets (enharmonisch gelijk).
maar als je 2 violen tegelijk een C# en Db laat spelen klinkt het retevals.
een strijk instrument kan onderscheid maken tussen halve tonen omhoog en halve tonen omlaag.

Volgens mij valt dat best wel mee. Licht dat niet helemaal aan de context? Je moet gewoon goed horen. Zelfs twee C# kunnen verschillen in andere toonsoorten volgens mij?
Ik speel ook trombone en dan moet je ook goed luisteren naar wat degene naast je doen. En je C# is lang niet altijd helemaal gelijk.

Correct me if i'm wrong...

Schrevel
22 augustus 2011, 11:09
Meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Enharmoniek
Maar dit wordt wel veel te ingewikkeld voor de eenvoudige vraag van de topicstarter.

zoon van Piet
22 augustus 2011, 11:13
het heet in het nederlands toch gewoon 'een halfje omlaag'?
of zeg ik het al dertig jaar fout? :p

BobvanKempen
22 augustus 2011, 11:47
het heet in het nederlands toch gewoon 'een halfje omlaag'?
of zeg ik het al dertig jaar fout? :p

Jup en sinds de jaren 90 is het Slash Tuning :rockon:

Platyhelminthes
22 augustus 2011, 12:18
Volgens mij valt dat best wel mee. Licht dat niet helemaal aan de context? Je moet gewoon goed horen. Zelfs twee C# kunnen verschillen in andere toonsoorten volgens mij?
Ik speel ook trombone en dan moet je ook goed luisteren naar wat degene naast je doen. En je C# is lang niet altijd helemaal gelijk.

Correct me if i'm wrong...

Een C# is altijd een C# maar bij bijvoorbeeld een trombone zijn er andere factoren die een rol spelen waardoor het instrument onzuiver kan zijn(temperatuur, luchtvochtigheid enz.). In een orkest stem je dus je instrument op elkaar af, want als iedereen er evenveel naast zit klinkt het ook zuiver ondanks dat het misschien niet precies de noot is.

Jasper.
22 augustus 2011, 13:13
Een C# is altijd een C# maar bij bijvoorbeeld een trombone zijn er andere factoren die een rol spelen waardoor het instrument onzuiver kan zijn(temperatuur, luchtvochtigheid enz.). In een orkest stem je dus je instrument op elkaar af, want als iedereen er evenveel naast zit klinkt het ook zuiver ondanks dat het misschien niet precies de noot is.


Dat er bepaalde factoren een rol spelen snap ik. Bij een gitaar spelen die factoren ook een rol.

Maar het gaat erom dat die C# in bepaalde akkoorden/toonladders ofzo anders is. En laten we er dan vanuit gaan dat de trombone gewoon goed gestemd is.

Er zijn ook instrumenten met een kwartventiel. Soms klinkt het gewoon beter gestemd als ze diezelfde noot pakken, maar dan met het kwartventiel erbij. Hij is dan blijkbaar toch iets anders. En in een ander stuk kan het weer beter klinken zonder.
Zelf heb ik ook een kwartventiel. Maar de dirigent heeft wel eens gezegd dat ik bepaalde stukjes bijv. een D met kwartventiel moest pakken, of juist zonder. Toch is het allebij een D, en is iedereen goed gestemd.

Maar misschien heb ik het wel helemaal fout, of gedeeltelijk.

edje kadetje
22 augustus 2011, 14:32
In een orkest stem je dus je instrument op elkaar af, want als iedereen er evenveel naast zit klinkt het ook zuiver ondanks dat het misschien niet precies de noot is.

oe, is het echt zo dat ze alleen op elkaar stemmen en dat ze er dus weleens iets naast kunnen zitten?
Dat maakt het voor sommigen met een absoluut gehoor wel lastig.

Ik weet dat onze toetsenist fysiek in de war raakt als hij zijn synthesizer een halve noot omlaag of omhoog 'stemt'.
Hij kan dan eigenlijk niet goed spelen omdat wat hij speelt dan niet overeenkomt met wat hij hoort.
Hij leert dan liever de partij een halve noot hoger of lager spelen.

geert1976
22 augustus 2011, 14:50
het heet in het nederlands toch gewoon 'een halfje omlaag'?
of zeg ik het al dertig jaar fout? :p

Nou nee, eigenlijk niet.

Ik noem een halfje naar beneden altijd "stemmen in D#":)

BobvanKempen
22 augustus 2011, 14:55
Nou nee, eigenlijk niet.

Ik noem een halfje naar beneden altijd "stemmen in D#":)

Onze zanger roept nog steeds "Tikkie terug" en iedereen weet wat hij bedoeld.

Platyhelminthes
22 augustus 2011, 16:16
oe, is het echt zo dat ze alleen op elkaar stemmen en dat ze er dus weleens iets naast kunnen zitten?
Dat maakt het voor sommigen met een absoluut gehoor wel lastig.

Ik weet dat onze toetsenist fysiek in de war raakt als hij zijn synthesizer een halve noot omlaag of omhoog 'stemt'.
Hij kan dan eigenlijk niet goed spelen omdat wat hij speelt dan niet overeenkomt met wat hij hoort.
Hij leert dan liever de partij een halve noot hoger of lager spelen.

Het gaat in dit geval niet om halve noten hoor, maar om een fractie van een noot. Bij een gitaar spelen deze factoren ook een rol maar die zijn aanzienlijk beter te stemmen dan een blaasinstrument.

Jasper.
22 augustus 2011, 17:28
Een beetje blazer kan dat op zijn gehoor nog wel aardig corrigeren door de lippen wat aan te spannen of losser te laten.

Fiendish
22 augustus 2011, 18:42
Onze zanger roept nog steeds "Tikkie terug" en iedereen weet wat hij bedoeld.

Dat doet een van de andere gitaristen in mijn bandje/jamgroep ook, alleen roept hij dan 'tikkie terug Jaap!' tegen onze bassist (die ons altijd tot vervelens toe lastigvalt met z'n voorliefde voor F.C. Knudde en toevallig ook Jaap heet).

Duhsjaak
23 augustus 2011, 05:35
Oh, dat wist ik ook niet eens. Wat apart dat het per instrument kan verschillen. Is dat ook op een simpele manier te verklaren?

Hi
Ons systeem is niet perfect. Daarin wordt maar een beetje aangevoezeld.
Degene die die imperfectie eruit heeft geprobeerd te halen is Fokker. Hij ontwierp een notensysteem gebaseerd op de onderverdeling die het gevolg is van de rekenkundige breakdown van het aantal Herz. Dus door het trillingsgetal telkens evenredig te verhogen en te verlagen.

En, voor zover ik weet, hij componeerde daar ook muziek voor. Er zijn maar een paar orgels gebouwd volgens dit systeem. En een altfluit.

Er worden vrij weinig concerten voor georganiseerd. Ik heb er ooit een bijgewoond en dat was een behoorlijk ontwrichtende ervaring. En grappig: Je bent gewend te denken in bepaalde intervallen. En alles, dat je voor waar aanneemt wordt op zijn kop gezet. Heel leuk!

Het is een 31 tonig systeem. Afgezien van een orgel bestaat er ook een fluit waarop deze muziek hoorbaar kan worden gemaakt. Mij staat bij dat die fluitist Swanenburg of zo heet.

Formeel wordt er aan onze toonladder 'gewrongen' door alles instrumenten met een vaste interval tussen de noten. Dus ook door de gitaar.

Viool, trombone etc. hebben een variabele interval (geen frets, geen toetsen) en kunnen die kleine verschillen wel weergeven.

Fokker heeft dus veel meer gedaan dan alleen maar vliegtuigen bouwen.

Vriendelijek groet, Gus

INOXROX
23 augustus 2011, 07:24
Dat was diezelfde Fokker ? Weer wat geleerd en de dag is nog maar net aan de gang ...

JGD
23 augustus 2011, 12:47
Jup en sinds de jaren 90 is het Slash Tuning :rockon:


niks hoor, 't is al sinds 1986 gewoon Slayer stemming ;)

RedBuell
23 augustus 2011, 12:49
En voor de volledigheid:

E# = F
Fb = E

Fb is toch Facebook :seriousf:

Jasper.
23 augustus 2011, 13:37
Hi
Ons systeem is niet perfect. Daarin wordt maar een beetje aangevoezeld.
Degene die die imperfectie eruit heeft geprobeerd te halen is Fokker. Hij ontwierp een notensysteem gebaseerd op de onderverdeling die het gevolg is van de rekenkundige breakdown van het aantal Herz. Dus door het trillingsgetal telkens evenredig te verhogen en te verlagen.

En, voor zover ik weet, hij componeerde daar ook muziek voor. Er zijn maar een paar orgels gebouwd volgens dit systeem. En een altfluit.

Er worden vrij weinig concerten voor georganiseerd. Ik heb er ooit een bijgewoond en dat was een behoorlijk ontwrichtende ervaring. En grappig: Je bent gewend te denken in bepaalde intervallen. En alles, dat je voor waar aanneemt wordt op zijn kop gezet. Heel leuk!

Het is een 31 tonig systeem. Afgezien van een orgel bestaat er ook een fluit waarop deze muziek hoorbaar kan worden gemaakt. Mij staat bij dat die fluitist Swanenburg of zo heet.

Formeel wordt er aan onze toonladder 'gewrongen' door alles instrumenten met een vaste interval tussen de noten. Dus ook door de gitaar.

Viool, trombone etc. hebben een variabele interval (geen frets, geen toetsen) en kunnen die kleine verschillen wel weergeven.

Fokker heeft dus veel meer gedaan dan alleen maar vliegtuigen bouwen.

Vriendelijek groet, Gus

Dank voor de stof om na te denken. Ik ga dan altijd ff lekker googlen. En nu kwam ik op een 19tonig systeem. En een filmpje van een gitaar die daarin geherfret was. Erg vet.


http://www.youtube.com/watch?v=RZ7WbmhCsqs

Jasper.
23 augustus 2011, 13:41
Ik wil ook zon 19tonige gitaar:


http://www.youtube.com/watch?v=0ZPvXK8u8r4&feature=related
:crazyhappy:

bass blom
23 augustus 2011, 13:51
dat is wat voor proguitar89 :seriousf:

Jasper.
23 augustus 2011, 13:54
:seriousf:

INOXROX
23 augustus 2011, 14:27
IK ook ! Ikke ook :seriousf:

nickofzo
23 augustus 2011, 16:18
Volgens mij valt dat best wel mee. Licht dat niet helemaal aan de context? Je moet gewoon goed horen. Zelfs twee C# kunnen verschillen in andere toonsoorten volgens mij?
Ik speel ook trombone en dan moet je ook goed luisteren naar wat degene naast je doen. En je C# is lang niet altijd helemaal gelijk.

Correct me if i'm wrong...

nou het is inderdaad de context. als je naar beneden gaat mag je nooit kruizen (#) gebruiken. (even kort door de bocht)

stel je hebt de zuivergrote terts toonladder (toonsafstanden zijn dan: heel heel half heel heel heel half)

c d e f g a b c

en we maken hier melodisch mineur van. dan word de terts verlaagd (terts = 3e toon van de ladder). in dit geval word de e dus een eb

c d eb f g a b c

hier kan ik de eb dus niet veranderen in een d# omdat ik dan 2 keer de stamnaam d in de ladder zou hebben

een kruis (#) suggereert dus dat ik iets zou verhogen. maar ik verlaag juist de 3e toon (terts)

----
het is nu wel even snel en kort door de bocht hoor.
je kan namelijk ook midden in schrijven van een stuk een enkele toon (chromatisch) verhogen of verlagen (dat noem je alteratie)

dit helpt misschien ook wel:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chromatiek


Oorspronkelijk was de verlaagde toon iets lager en een verhoogde toon iets hoger dan het exacte midden van de hele toonafstand, met andere woorden: de B♭ was iets lager dan de A#. Strijkers intoneren heden ten dage nog steeds zoveel mogelijk deze zuivere tonen,

der schijnt ooit een componist geweest te zijn die als bladmuziek voor de strijkers expres de mollen (b) en kruizen (#) door elkaar gehaald had. mensen schijnen toen onwel geworden te zijn :crazyhappy:


edit: antwoord was al gegeven