PDA

View Full Version : Verschil in de gitaren



PlanetInstrumetal
20 augustus 2011, 12:46
Graag had ik geweten hoe het kan dat er zoveel verschil is in prijzen van gitaar?
Neem nu een gitaar van 2000 of 20.000 euro, is het de afwerking?
Is er zoveel verschil misschien in het hout (van de hals?)? Hout is toch hout zou je kunnen zeggen niet??
Het feit dat een gitaar goed speelt ligt toch of de hals glad is en de snaren degelijk zijn?
Als iemand het weet dan hoor ik het wel!!

Koeloe
20 augustus 2011, 12:52
Kostprijs en verkoopprijs zijn 2 verschillende dingen.

Oranjeaap
20 augustus 2011, 13:01
Ja waarom is een Rolls Royce duuder dan een Honda Civic? Een auto is toch een auto? Ik ga een boze brief sturen naar Rolls Royce, morgen wil ik een Silver Phantom op mijn oprit hebben staan.

Midwolda
20 augustus 2011, 13:07
Kwaliteit en imago.

Een gitaar van 20.000 euro is trouwens wel erg duur hoor.
Je zult het verschil beter zien en horen bij gitaren van 200 of 2000 euro.

allochthomas
20 augustus 2011, 13:10
Met een bedrag van 20.000 euro kom je in de vintage wereld terecht en dan betaal je meestal puur voor de mojo.

adrinalino
20 augustus 2011, 13:11
Naar mijn mening is alles boven de 2000 euro onzin. Je kunt tegenwoordig al een goed bespeelbare gitaar kopen voor 100 dollar. Voor 300 euro heb je al een bijna perfecte gitaar. Naar een winkel gaan en uitproberen heeft meestal niet veel zin omdat de afstelling van de meeste gitaren niet zo goed is en al helemaal niet zoals jij het graag zou willen hebben.

Feit is dat de meeste gitaarfreaks snobisten zijn. Ze betalen gerust 100 euro voor een kabeltje dat ook 10 euro kan kosten. Goede gitaristen halen vrijwel de zelfde muziek uit een slechte gitaar die goed is afgesteld. Pas als je een echte held bent kun je dat kleine verschil voelen. Uiteraard wil je graag dat je als held wordt beschouwd en dus zul je mee moeten met de rest. De naam is voor een echte snob ook veel waard. Gibson maakt best goede gitaren maar meer dan 900 euro is een standaard LP wat mij betreft niet waard.
Vaak beoordelen gitaristen elkaar op basis van hun materiaal.

In de parapente sport is dat net zo. Daar zijn de verschillende vleugels gerangschikt naar de stabiliteit. Zo zijn er heel veilige schermen en behoorlijk gevaarlijke schermen. De gevaarlijkere schermen hebben als voordeel dat ze 15% harder kunnen. Dat is in de praktijk best weinig maar veel onervaren piloten vliegen een klasse te hoog omdat ze natuurlijk niet als beginner afgedaan willen worden. Helaas soms met ernstige gevolgen.

Bij andere dingen zie je dat verschil wel vaak veel makkelijker. Een auto van 2000 euro is echt minder dan een auto van 20.000. Dat ziet een leek.

Dus tja, de vraag is koop je een gitaar voor jezelf of om indruk te maken...

Hoi, Aad.

Thebluesdealer
20 augustus 2011, 13:11
Ook vooral taxen. Want ik sprak laatst met een luthier en die zij dat een gitaar van 2000 euro maar 200 euro a 300 euro aan hout enz koste (werkmateriaal niet inbegrepen) en dat je altijd bomveel taxen moest betalen. Dus voor een duurdere gitaar betaal je ook meer taxen.

geert1976
20 augustus 2011, 13:18
Naar mijn mening is alles boven de 2000 euro onzin. Je kunt tegenwoordig al een goed bespeelbare gitaar kopen voor 100 dollar. Voor 300 euro heb je al een bijna perfecte gitaar. Naar een winkel gaan en uitproberen heeft meestal niet veel zin omdat de afstelling van de meeste gitaren niet zo goed is en al helemaal niet zoals jij het graag zou willen hebben.

Feit is dat de meeste gitaarfreaks snobisten zijn. Ze betalen gerust 100 euro voor een kabeltje dat ook 10 euro kan kosten. Goede gitaristen halen vrijwel de zelfde muziek uit een slechte gitaar die goed is afgesteld. Pas als je een echte held bent kun je dat kleine verschil voelen. Uiteraard wil je graag dat je als held wordt beschouwd en dus zul je mee moeten met de rest. De naam is voor een echte snob ook veel waard. Gibson maakt best goede gitaren maar meer dan 900 euro is een standaard LP wat mij betreft niet waard.
Vaak beoordelen gitaristen elkaar op basis van hun materiaal.

In de parapente sport is dat net zo. Daar zijn de verschillende vleugels gerangschikt naar de stabiliteit. Zo zijn er heel veilige schermen en behoorlijk gevaarlijke schermen. De gevaarlijkere schermen hebben als voordeel dat ze 15% harder kunnen. Dat is in de praktijk best weinig maar veel onervaren piloten vliegen een klasse te hoog omdat ze natuurlijk niet als beginner afgedaan willen worden. Helaas soms met ernstige gevolgen.

Bij andere dingen zie je dat verschil wel vaak veel makkelijker. Een auto van 2000 euro is echt minder dan een auto van 20.000. Dat ziet een leek.

Dus tja, de vraag is koop je een gitaar voor jezelf of om indruk te maken...

Hoi, Aad.

En wat heb jij vanmorgen in je koffie of thee gedaan?

Je gaat wel heel erg kort door de bocht:stop:

Oranjeaap
20 augustus 2011, 14:05
Nou ik kan mijn Gibsons dus wel weer verkopen?

Bij sommige gitaren betaal je een hoop extra aan allerlei onzin. Bij andere gitaren betaal je echt voor wat je krijgt.

Neem nou de Gibson Les Paul 1959 reissue.
Die dingen worden verkocht van 3000-5000 dollar afhankelijk van de uitvoering, mooiheid van de esdoorn top etc.
En neem dan de Don Felder re-issue. Een zogenaamde 'signature' gitaar.
Dat is gewoon een '59 reissue, maar dan lijkt ie sprekend op de gitaar van Don Felder. Je betaald dan ineens 10.000 dollar. Wat je in je hand hebt is dan 3000$ aan gitaar, en 7000$ aan onzin.
Een '59 reissue van Gibson is het geld echt wel waard. Gewoon het beste hout, echt vakwerk die gitaren. Een Don Felder of Eric Clapton gitaar is duurder maar niet beter, want in essentie is het precies de zelfde gitaar.

Verder is het natuurlijk allemaal persoonlijk. Duurder is niet altijd beter, maar wel een goede indicatie voor wat je krijgt. Ik heb nog nooit een epiphone vast gehad die ook maar in de buurt kwam van mijn Gibsons. De kwaliteit is gewoon minder en dat merk je echt wel.
Het ene hout is ook het andere niet. Ik kan wel 20 dingen opnoemen die het geluid van een gitaar beïnvloeden. Als je denkt dat het om gladheid van de hals en degelijkheid van de snaren gaat, moet je nog heel wat leren.
Oké, toegegeven, toen ik net begon met gitaar spelen hoorde ik ook geen verschil tussen een telecaster en stratocaster.

MichaelSS
20 augustus 2011, 14:22
Naar mijn mening is alles boven de 2000 euro onzin. Je kunt tegenwoordig al een goed bespeelbare gitaar kopen voor 100 dollar. Voor 300 euro heb je al een bijna perfecte gitaar. Naar een winkel gaan en uitproberen heeft meestal niet veel zin omdat de afstelling van de meeste gitaren niet zo goed is en al helemaal niet zoals jij het graag zou willen hebben.

Feit is dat de meeste gitaarfreaks snobisten zijn. Ze betalen gerust 100 euro voor een kabeltje dat ook 10 euro kan kosten. Goede gitaristen halen vrijwel de zelfde muziek uit een slechte gitaar die goed is afgesteld. Pas als je een echte held bent kun je dat kleine verschil voelen. Uiteraard wil je graag dat je als held wordt beschouwd en dus zul je mee moeten met de rest. De naam is voor een echte snob ook veel waard. Gibson maakt best goede gitaren maar meer dan 900 euro is een standaard LP wat mij betreft niet waard.
Vaak beoordelen gitaristen elkaar op basis van hun materiaal.

In de parapente sport is dat net zo. Daar zijn de verschillende vleugels gerangschikt naar de stabiliteit. Zo zijn er heel veilige schermen en behoorlijk gevaarlijke schermen. De gevaarlijkere schermen hebben als voordeel dat ze 15% harder kunnen. Dat is in de praktijk best weinig maar veel onervaren piloten vliegen een klasse te hoog omdat ze natuurlijk niet als beginner afgedaan willen worden. Helaas soms met ernstige gevolgen.

Bij andere dingen zie je dat verschil wel vaak veel makkelijker. Een auto van 2000 euro is echt minder dan een auto van 20.000. Dat ziet een leek.

Dus tja, de vraag is koop je een gitaar voor jezelf of om indruk te maken...

Hoi, Aad.

Ben ik dan een gitaarheld? Ik merk dat verschil ECHT wel hoor. Kijk, als je net begint en je kan een C en een D spelen, dan heb je gelijk. Maar als jij op een squier speelt die goed is afgesteld, en je krijgt een Fender van 1800 euro in je handen, dan kan jij niet zeggen dat je dat verschil alleen pas merkt als je een "gitaarheld" bent. Dat is pure onzin, of je bent A-muzikaal.

Al is het alleen maar de afwerking van bijvoorbeeld fretten en het hout dat wordt gebruikt.

BobvanKempen
20 augustus 2011, 14:34
Helemaal volledig mee eens: Een Epiphone is natuurlijk net zo goed als een Gibson en een Squier is net zo goed als een Fender. Ik koop de Gibsons dan ook alleen maar omdat dat er nou eenmaal cooler uitziet. En je staat natuurlijk volledig voor lul als je bij je uber coole Gibson een Behringer versterker hebt dus daarom heb ik een paar buizenversterkers "voor de heb".

Nou dat kan je natuurlijk ook niet allemaal meenemen in je Fiat dus ben ik aan het sparen voor z'n te gekke Mercedes maar goed .... dat is toch een iets ander bedrag.

Edit: Het is natuurlijk een "wie heeft de grootste piemel contest" en dat is best frustrerend want vergeleken met mannen als Geert, Oranjeaap, BassBlom, Orpheo en WcWilliams zijn mijn ballen nog niet eens ingedaald"

bass blom
20 augustus 2011, 14:47
nogal een nondiscussie hoor.
auto's worden al aangehaald en ga zo nog maar even door.
een auto mag dus niet duurder zijn dan 20.000? wat een kul.
kijk eens in de mode, confectie of maatspul.
of huizen..
woont een huis van een miljoen of twee nou fijner of niet?
een horloge.. kan voor een paar euro, toch zijn er mensen die er kapitalen aan uitgeven.

het schijnt vrij vaak te gebeuren dat men een gitaar laat bouwen en als we het dan over een pro instrument hebben dan begint het nog niet eens bij 2000.
dat iemand die zelf bouwt dan zegt dat alles boven de 2000 onzin is dat snap ik helemaal niet meer dan. :chicken:

Oranjeaap
20 augustus 2011, 14:48
Kijk jij snapt het. Die steelse blikken van de dames als ik mijn gitaarkoffer opentrek zijn voor mij veel belangrijker dan goede tone.

Als ik naar de hoeren ga kies ik ook een dik vies exemplaar die het voor 20 euro doet, want waarom zou je 200 betalen aan die perfecte brunette. Een hoer is toch een hoer?

Oké volgens mij snapt ie het wel nu :hippie:

BobvanKempen
20 augustus 2011, 14:51
Kijk jij snapt het. Die steelse blikken van de dames als ik mijn gitaarkoffer opentrek zijn voor mij veel belangrijker dan goede tone.

Als ik naar de hoeren ga kies ik ook een dik vies exemplaar die het voor 20 euro doet, want waarom zou je 200 betalen aan die perfecte brunette. Een hoer is toch een hoer?

Oké volgens mij snapt ie het wel nu :hippie:

En zo niet laat ik een foto van mijn studio zien

bass blom
20 augustus 2011, 14:52
En zo niet laat ik een foto van mijn studio zien

:seriousf:

R.J
20 augustus 2011, 15:28
Jongens, willen jullie stoppen de troll te voeren?

http://tecnoloogeek.com/wp-content/uploads/2010/05/Dont-Feed-the-troll.jpg

Mitch
20 augustus 2011, 15:32
Weet je wat? Slotje.
Alle goede opmerkingen zijn al gemaakt en de domme en betweterige ook. Dus vóór het lelijk begint te worden....