PDA

View Full Version : Oefenruimte bouwen



Ronald.ZaZ
20 augustus 2011, 02:07
Ik heb eindelijk een vrijstaand huis gekocht met een leuke schuur erbij die ik wil omdopen tot herriehok.
Ik zit eraan te denken om ongeveer 2/3 op te offeren en nog een klein gedeelte over te houden voor gereedschap enzo. Waar een schuur eigenlijk voor bedoeld is dus...
Nu wil ik wat advies van mensen die er meer van weten of die zelf zoiets hebben aangepakt.
Dit zijn een paar fototjes om een indruk te geven:

De buitenkant
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/149186_1705587560103_1250435362_1855624_5698316_n. jpg

Binnen links
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/155608_1705587080091_1250435362_1855621_5191409_n. jpg

Binnen rechts
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/156502_1705587240095_1250435362_1855622_6343153_n. jpg

Zoals je kunt zien is het nog lang niet wat het moet worden, maar het is wel een dubbelsteens muurtje dus dat is een klein begin. Plus de oppervlakte moet voldoende zijn om te kunnen repeteren. (we zijn maar met 3 man)

Nu wil ik het echt helemaal geluiddicht krijgen (zover dat mogelijk is) en heb wel wat kennis in mijn vriendenkring zitten die mij daarbij wil helpen. Alles gaat gebeuren volgens het box in box principe en ben niet echt van plan veel concessies te doen. Het gaat best wat centen kosten dus moet het wel goed gaan gebeuren en wil ik gewoon door de week ook op oorlogsterkte mijn ding kunnen doen.

Nu mijn vraag en situatieschets van mijn persoon: :seriousf:
Zoals je kan zien is de vloer gewoon betegeld met een soort van tuintegels.
Moet ik beton storten of kan je daar ook gewoon rubber blokken opzetten om vervolgens een nieuwe vloer te bouwen? Eventueel eerst tegels eruit en vlak maken natuurlijk.
Het dak is niet echt geweldig, dus misschien een nieuw dak erop. Hij is wat krom maar dat probleem is later opgelost zodat ie niet verder doorzakt.
Hier komt dus nog een zwevend plafond tussen dus is het nodig die te vervangen?

Ik ben zelf niet handig, maar gelukkig wel heel aardig dus heb genoeg vrienden met elk hun eigen expertise.
Een daarvan had ooit een studio en had die zelf gebouwd in een passende ruimte. Heb genoeg gehoord over box-in-box, kruislingse nerven of naden ofzo en alles lijmen en niets schroeven en alles wat erbij hoort.
Die wil mijn ruimte ook wel bouwen zonder kosten in de vorm van pegels. Dus dat gaat geen geld kosten.
Materiaal kan ik bij een andere vriend kopen die een vrij groot aannemersbedrijf heeft, dus dat gaat allemaal tegen inkoopsprijs, ook mooi.

Ik heb ongeveer 10.000 tot 15.000 opzij gezet om dit te realiseren.
Ik begrijp dat ik voor dat geld er geen nieuw dak en betonnen vloer ik kan krijgen. Die kan ik eventueel los daarvan gaan doen en misschien krijg ik voor die 2 nog wel een stukje hypotheek erbij.
Het gaat me meer om de zwarte centen zeg maar...
Stel je voor dat je zelfs niets kan en dit budget hebt gereserveerd om zoiets te realiseren. Mankracht is er, maar nu de planning nog.
Waar moet ik op gaan letten?
Er is wel wat speling qua geld, maar het huis zelf heeft ook een hoop nodig dus oneindig is het zeker niet.

Ik heb ook zitten denken aan kant-en-klare oplossingen zoals
http://www.esmono.nl/index.asp?
Type=24&PaginaID=80&CatID=278&SubID=241&ADID=4
en
http://www.studiobox.de/
en
http://www.doxacoustics.com/nl/geluidsisolerende-bouwproducten/trillingvrije-montagesystemen/147-box-in-box

Maar dat begint al vrij prijzig maar misschien wel beter dan je het uiteindelijk zelf kan?

Kortom: please help mij met plannen.

Bedankt alvast

guhlenn
20 augustus 2011, 14:00
denk dat 10-15.000 een vrij aardig budget is, is een flinke vloeroppervlakte maar als je het grootste gedeelte zwart of tegen produkt kosten kan doen moet dat zeker lukken. Vloer en dak ga je niet redden, denk ik, maar doe hety nu of doe het niet, las he het later wilt doen is dat lastig ivm de constructie binnen. Kant en klaar is imho niet te betaolen.

Roman
22 augustus 2011, 09:01
Ik heb eindelijk een vrijstaand huis gekocht met een leuke schuur erbij die ik wil omdopen tot herriehok.gefeliciteerd, mooie ruimte :)


Nu wil ik wat advies van mensen die er meer van weten of die zelf zoiets hebben aangepakt.Okay, dat kan :)


Zoals je kunt zien is het nog lang niet wat het moet worden, maar het is wel een dubbelsteens muurtje dus dat is een klein begin. Ik denk dat je "steens" muur bedoeld, ik ga er vanuit dat je geen spouw muren in je hok hebt. Zeker niet als er een enkelvoudige schuifdeur in zit ;)
En dat is prima, ik kom daar op terug.


Nu wil ik het echt helemaal geluiddicht krijgen (zover dat mogelijk is) en heb wel wat kennis in mijn vriendenkring zitten die mij daarbij wil helpen. Alles gaat gebeuren volgens het box in box principe en ben niet echt van plan veel concessies te doen. Het gaat best wat centen kosten dus moet het wel goed gaan gebeuren en wil ik gewoon door de week ook op oorlogsterkte mijn ding kunnen doen.Prima. Een zgn doos-in-doos constructie is goed te doen mits er voldoende ruimte is. Het is naast de meest kostbare methode ook de BESTE keuze gezien je doel (zoveel mogelijk geluid isoleren)


Zoals je kan zien is de vloer gewoon betegeld met een soort van tuintegels. Moet ik beton storten of kan je daar ook gewoon rubber blokken opzetten om vervolgens een nieuwe vloer te bouwen? Eventueel eerst tegels eruit en vlak maken natuurlijk.Tegels er uit en een betonvloer storten is DE oplossing. Elke andere poging is zinloos, mits je het echt goed wilt hebben. Niet alleen is dit de beste isolatie methode maar je zult ook een goed fundament moeten hebben om je doos-in-doos constructie op te gaan bouwen (die gaat namelijk heel wat druk op je vloer uitoefenen, je hebt dus een volwaardige vloer nodig.) Overleg dit met een bouwkundige nadat je je plannen rond hebt.


Het dak is niet echt geweldig, dus misschien een nieuw dak erop. Hij is wat krom maar dat probleem is later opgelost zodat ie niet verder doorzakt. Hier komt dus nog een zwevend plafond tussen dus is het nodig die te vervangen?Ik zou deze dan ook meteen gaan vervangen, en zorg dat je nieuwe dak enige massa heeft. Een houten dak is een goede oplossing. Je "zwevend plafond" is onderdeel van je doos-in-doos dus staat los van je huidige dak. Maar het is wel onderdeel van je totale geluidsisolatie. Vervangen dus.


Ik ben zelf niet handig, maar gelukkig wel heel aardig dus heb genoeg vrienden met elk hun eigen expertise.
Een daarvan had ooit een studio en had die zelf gebouwd in een passende ruimte. Heb genoeg gehoord over box-in-box, kruislingse nerven of naden ofzo en alles lijmen en niets schroeven en alles wat erbij hoort.Ik ga er even van uit dat deze persoon geen expert is. Kruislingse nevern: ja. Lijmen: nee. Schroeven: ja. Wanneer je gaat schroeven is de TOTALE resonantie van de lagen lager dan een gelijmde oplossing. Je wilt je muur/plafond/etc resonantie zo laag mogelijk.


Die wil mijn ruimte ook wel bouwen zonder kosten in de vorm van pegels. Dus dat gaat geen geld kosten.
Materiaal kan ik bij een andere vriend kopen die een vrij groot aannemersbedrijf heeft, dus dat gaat allemaal tegen inkoopsprijs, ook mooi.gunstig :)


Ik heb ongeveer 10.000 tot 15.000 opzij gezet om dit te realiseren.Kijk, daar kun je iets mee. Of je het daar mee gaat redden is lastig te zeggen, maar je komt een heel eind. Afhankelijk van je plannen kunnen we daar later meer over zeggen.


Ik begrijp dat ik voor dat geld er geen nieuw dak en betonnen vloer ik kan krijgen. Die kan ik eventueel los daarvan gaan doen en misschien krijg ik voor die 2 nog wel een stukje hypotheek erbij.Ik zou dat wel in het budget meerekenen. Het is onderdeel van je gehele plan.


Het gaat me meer om de zwarte centen zeg maar...
Stel je voor dat je zelfs niets kan en dit budget hebt gereserveerd om zoiets te realiseren. Mankracht is er, maar nu de planning nog.
Waar moet ik op gaan letten?
Er is wel wat speling qua geld, maar het huis zelf heeft ook een hoop nodig dus oneindig is het zeker niet.Waar je op moet letten is je planning. Een degelijk doordacht plan is 90% van het werk. Neem daar je tijd voor. Lees je in, zorg dat je weet waar je mee bezig bent. Doe het goed of niet. Slechte uitvoering is zinloos en zonde van je geld. Geluidsisolatie heeft niets met magie te maken het is puur wetenschap.


Ik heb ook zitten denken aan kant-en-klare oplossingen mjaah... eerlijk gezegd heb ik daar nul ervaring mee. En wel om de reden dat ik zelf bekwaam genoeg ben om dergelijke projecten te realiseren. Ik kan je daarin dus niet adviseren ;)


Maar dat begint al vrij prijzig maar misschien wel beter dan je het uiteindelijk zelf kan?Tuurlijk kan dat. Neem wel je tijd. Reken dat je zo een jaar verder bent. Tenzij je 24/7 tijd hebt om hier aan te werken...

De eerste gedachten voor je stappenplan:
* De oefenruimte aan de kant van het "deurtje" doen, daar heb je een mooie steens muur al rondom. Zo kun je je schuifdeur voor je auto houden.
* dak vervangen
* betonvloer storten die LOS van de bestaande muren ligt. Dit wordt je nieuwe vloer voor je doos-in-doos constructie. Er hoeft geen nieuwe vloer meer opgelegd te worden. Het is dus tevens je afwerkvloer.
* Maak een plan en zet dit om in een (3D) tekening. Ga steeds meer details invoegen.
* lees je in in de materie.

en blijf hier posten, er zijn ook een aantal mooie voorbeeld hier te vinden.
suc5 :)

muziekschuur
22 augustus 2011, 09:22
Voor een goede acoustiek in je ruimte is 5 meter bij 5 meter bij 2.60m lekker. Dan heb je een ruimte waarin iedereen kan staan. (bij 5 man). De hoogte zorgt ook voor redelijke temperaturen.

Hoe ver staat de schuur van alles vandaan? Ik denk dat je wellicht met een simpele oplossing van een houten hok ook een heel eind zou komen als je overal 10 meter bij vandaan zit.

Je kan om hoogte te winnen de vloer een meter uitgraven en dan rondom achter je schuur die grond tegen de schuur aan draperen. (plastic ertussen). Dan win je hoogte. En doordat je dan zeg maar zo'n 40 cm onder buitenwand uitkomt (een beetje betonnen vloer is 20cm & afwerking 5 cm= 60cm - 25 cm=35 cm

Even lullig doen; een beetje digitaal drumstel kost je 1000 euro. Een P.A. nog es 1000 euro. Een set met hoofdtelefoons en distributieversterker 250 euro. Met andere woorden, je kan het ook goedkoop doen met dit soort mogelijkheden.

Roman
22 augustus 2011, 09:48
Hoe ver staat de schuur van alles vandaan? Ik denk dat je wellicht met een simpele oplossing van een houten hok ook een heel eind zou komen als je overal 10 meter bij vandaan zitAh dank je, ik was vergeten deze vraag te stellen. Het is idd wel belangrijk WAT je hebt en waarje naar toe wilt.

:)

Han S
22 augustus 2011, 11:26
Als je het hele dak gaat vervangen is het misschien een idee om er een normaal dak van te maken met spanten, schuine vlakken en dakpannen of golfplaten.

Je hebt dan een berging, al dan niet van buiten af bereikbaar en je hoeft niet te knoeien met dakbedekking wat er op gebrand moet worden en na tien jaar gaat lekken.

Ronald.ZaZ
22 augustus 2011, 12:07
Bedankt alvast voor de reacties. Ik zit nu op mijn werk dus zal effe snel een paar dingetjes beantwoorden.

Ik ben van het weekend met een aannemer naar het huis geweest en heb ook de schuur besproken. Ik laat het afgraven en beton storten. Ook gaat het dak eraf en komt er een puntdak op zodat ik nog een extra zolder heb om troep kwijt te kunnen. Dit ga ik (als ik groen licht krijg) meenemen in de hypotheek, dus blijft het budget wat ik heb gereserveerd staan.

De ligging is redelijk gunstig, maar niet zaligmakend. Ik denk dat ik links en rechts ongeveer een meter of 10 tot 15 vrij ben van de buren, maar schuin achter heb ik maar een metertje of 5. Dat is wel aan de kant van de garagedeur dus niet waar ik herrie ga maken, dus daar komt nog een extra muur en is de afstand misschien een meter of 8 maar toch...
Box in box is iets wat ik sowieso wil, want ik wil ook lekker voluit kunnen oefenen als ik alleen ben en ook voluit in het holst van de nacht zanglijntjes bedenken etcetera. Nu ga ik de boel aanpakken dus dan meteen maar goed. Ik wil niet over 2 jaar denken van "had ik het maar gedaan" Dan trek je de boel namelijk niet weer gemakkelijk open en gebeurt er meestal vrij weinig.
Vind het ook een prettig idee als ik weet dat het gewoon stil is.
Ook wil ik eigenlijk wel wat bevriende bands ook mee laten genieten door ze een redelijke oefenruimte aan te bieden mits ik het stil genoeg krijg om dat te kunnen doen natuurlijk.

Ik ga ook even onderzoeken of het mogelijk is om wat dieper te graven. De aannemer had volgens mij gewoon 25 cm als plan, maar als het iets dieper kan lijkt me dat inderdaad beter.

Ronald.ZaZ
22 augustus 2011, 12:08
Als je het hele dak gaat vervangen is het misschien een idee om er een normaal dak van te maken met spanten, schuine vlakken en dakpannen of golfplaten.

Je hebt dan een berging, al dan niet van buiten af bereikbaar en je hoeft niet te knoeien met dakbedekking wat er op gebrand moet worden en na tien jaar gaat lekken.

Ha, was al het plan dus. Mijn browser alleen effe te lang open laten staan dus jouw reactie toen nog niet gezien.

guhlenn
22 augustus 2011, 12:19
Dat elektrtisch drumstel plus PA zit al een hele tijd in m;n achterhoofd, maar het blijft toch zo;n net-niet oplossing. Iemand gister de FF documentaire gezien? THuis lekker knallen blijft toch het leukst ;).

Ronald.ZaZ
24 november 2011, 01:22
De planning begint vormen aan te nemen en de aannemer heeft ook de opdracht van de schuur nu getekend ontvangen.
Constructieve verbouwing pakt iets duurder uit, maar kan gelukkig uit het depot dus de centen in de zak blijven voor dit alles onaangesproken waardoor ik die voor de doos in doos kan gaan gebruiken.

Er komt een dak op met spanten, zodat ik ook meteen wat opslagruimte heb.
Ook kan ik daar wat makkelijker het luchtverversingsdoolhof gaan maken zonder teveel van de ruimte beneden op te offeren.
Betonvloer komt er dus in die los staat van de muren met isolerend spul ertussen. Volgens mij komt er ook nog een laag polynogwat ofzo, maar dat volgde ik niet helemaal.
De draagbalk gaat eruit en daar komt een ander voor in de plaats en die gaat ook omhoog zodat ik met de doos in doos niet zoveel ruimte in hoogte kwijtraak.
Door de nieuwe balk en omdat er geen water meer op het dak blijft liggen kan de steunpilaar in het 'studiogedeelte' weg.
Die aan de garagekant wordt wel vervangen, maar daar blijft een paal staan die overigens weggewerkt wordt in de muur die daar komt.

Dan heb ik volgens mij het fundament wel redelijk geregeld.
Dat geintje gaat wel ongeveer 22k kosten, maar dan wordt wel alles gedaan tot en met de dakpannen en goten aan toe.
Ook komt er in het garagegedeelte een vaste trap naar boven toe, want klooien met een laddertje zag ik niet zo erg zitten.
Dit alles gaat begin januari van start en in een maandje is het klaar ofzo, ik heb er zin in!

Dan kan ik al voorzichtig een beetje gaan plannen voor de doos in doos.
Heb alweer het een en ander geleerd over akoestiek en muren in 12 graden of bijv 2 muren in 6 graden enzo, of in schubben.
Erg interessant allemaal, gaat nog wat worden.

@Roman
Er hoeft geen nieuwe vloer meer opgelegd te worden. Het is dus tevens je afwerkvloer.

Bedoel je dat er dan op de betonnen vloer geen rubberen pootjes met extra vloer hoeft?
Als ik dat wel doe, is dat dan totaal zinloos of het het wel een beetje?

Nog steeds is trouwens alle info meer dan welkom.

guhlenn
24 november 2011, 11:59
VEel plezier gewenst. Hou je aannemer goed in de gaten :). Klinkt alsof het iets moois wordt. Ik heb net alle materiaal voor de voorzetwanden m'n hokje ingesleept. :) Voor de kerst hoop ik klaar te zijn.

Ronald.ZaZ
2 augustus 2013, 01:13
Heel veel later gaat het nu dan beginnen. Veel obstakels waardoor alles uitgesteld werd zijn inmiddels overwonnen, maar daar ga ik jullie niet mee vervelen.

Huidige situatie van de schuur: Puntdak zit er op. Afgegraven en tempex erin en beton erop. Daarbovenop nog een hele dikke laag zandcement.
Draagbalk van plafond vervangen door een staalbalk met T-profiel om wat hoogte te winnen (bovenverdieping rust op de vinnen van de T-balk).

Resultaat is een ruimte die ingedeeld kan gaan worden en een hele ruime zolder :)
Inmiddels begonnen met de voorbereidingen. Het is dus een steens muur (zover ik begrijp) 2 rijen baksteen tegen elkaar zonder lucht ertussen.
Dus ik maak wanden van laag gips->houten studs met glaswol->gips-Green Glue (duur!)->gips
Die wand plaats ik 20 cm vanaf de stenen muur en vul dat gebeuren ook op met glaswol, of creeer ik dan een triple leaf effect?
Ik wil namelijk room in room, dus snap niet helemaal hoe dat anders moet.
Ook ben ik er niet over uit of mijn vloer nu nog zwevend moet worden. Ik kan heel goedkoop aan rubber komen dus heeft het zin om de vloer zwevend te maken?
In hoeverre werken die resilencer strips tussen je studs en gips en moeten ze aan beide kanten?

guhlenn
2 augustus 2013, 09:54
Dat klinkt niet alsof het meteen geod gaat. heb je foto's en kan je tekenen hoe je de wanden wilt opzetten? Het doos in doos effect breik je door de binnenkangt volledig te ontkoppelen van de buiten wand.

Ronald.ZaZ
2 augustus 2013, 14:27
Dat klinkt niet alsof het meteen geod gaat. heb je foto's en kan je tekenen hoe je de wanden wilt opzetten? Het doos in doos effect breik je door de binnenkangt volledig te ontkoppelen van de buiten wand.

Hier 3 foto's (effe de bende wegdenken)
http://imageshack.us/a/img856/57/6uk6.jpg
http://imageshack.us/a/img19/4539/o3wf.jpg
http://imageshack.us/a/img854/5637/qubq.jpg

Een hoek is zoals je kunt zien heel lelijk en moet worden opgevuld.
Zat zelf te denken aan ytong blokken op maat zagen en erin doen en dan daarna alle gaten opvullen met butyleenkit.

Dat is dus de buitenmuur.
Om een box in box te maken ga je dus niet tegen de bestaande muur aanbouwen lijkt me?
Dus je maakt je studs met aan de buitenkant gips, tussen de studs glaswol, dan aan de binnenkant weer gips + green glue + nogmaals gips.
Die nieuwe wand moet natuurlijk ergens komen te staan dus ik dacht aan 20 cm van mijn buitenwand en voor de zekerheid daar ook maar glaswol tussen.
Maar is mijn buitenwand dan geen 3e leaf? Hoe moet ik dat zien?

guhlenn
3 augustus 2013, 10:22
Oeh, Ronald je moet je nog effe inlezen denk ik. Hier alvast een start punt: idd moet je binnen wand losgekoppeld zijn. Maar ook je plafond! Ik zou je de volgende volgorde aanraden: gips plaat, gipsplaat (naden mogen niet overlappen, beide lagen afwerken met kalk, zodat er geen lucht doorkan, dan de studs met zo dik mogleijk steenwol platen, dan lucht, dan de buiten muur. Vooral het plafond is lastig om dat dat meestal niet alleen door de binnenwand gedragen kan worden, daarvoor heb je dan weer een ophang systeem dat je plafond ontkoppelt. Lees je goed in, je kan het maar een keer doen en daarna is het wat het is :).

Ronald.ZaZ
3 augustus 2013, 16:50
Daarom wil ik ook de dingen duidelijk hebben voordat ik echt begin.
Dat het plafond moet zweven wist ik al, ik ben er alleen niet zeker van of mijn vloer ook nog moet zweven omdat die al heel veel massa heeft en als je niet goed een zwevende vloer maakt schijnt het averechts te kunnen werken.

Hier een waar kunstwerk: :seriousf:
http://img843.imageshack.us/img843/1064/cl6j.png

Foutje op de tekening is dat ik geen lucht hebt getekend tussen de glaswol en de buitenmuur.
Wat ik mij wel afvraag (tekening is niet het daadwerkelijke plan, maar zo maakt het het misschien iets duidelijker) is wat als je niet de hele ruimte gebruikt?
Op de tekening hou ik halverwege de schuur op, maar als ik daar ook 1 of meerdere lagen gips aanbreng, is dat dan niet triple leaf?
In geval van een 'neen': Wanneer wordt het dat wel, vanaf hoevel cm? Stel je voor dat ik de hele schuur zou willen gebruiken behalve een halletje van 50 cm, dan wil je niet dat je hal bestaat uit open stukken glaswol, maar als je gips er tegenaan doet krijg je 2 luchtkamers.

guhlenn
4 augustus 2013, 12:05
Daarom wil ik ook de dingen duidelijk hebben voordat ik echt begin.
Dat het plafond moet zweven wist ik al, ik ben er alleen niet zeker van of mijn vloer ook nog moet zweven omdat die al heel veel massa heeft en als je niet goed een zwevende vloer maakt schijnt het averechts te kunnen werken.

Hier een waar kunstwerk: :seriousf:
http://img843.imageshack.us/img843/1064/cl6j.png



Foutje op de tekening is dat ik geen lucht hebt getekend tussen de glaswol en de buitenmuur.
Wat ik mij wel afvraag (tekening is niet het daadwerkelijke plan, maar zo maakt het het misschien iets duidelijker) is wat als je niet de hele ruimte gebruikt?
Op de tekening hou ik halverwege de schuur op, maar als ik daar ook 1 of meerdere lagen gips aanbreng, is dat dan niet triple leaf?
In geval van een 'neen': Wanneer wordt het dat wel, vanaf hoevel cm? Stel je voor dat ik de hele schuur zou willen gebruiken behalve een halletje van 50 cm, dan wil je niet dat je hal bestaat uit open stukken glaswol, maar als je gips er tegenaan doet krijg je 2 luchtkamers.

Glaswol zit in het frame he, dan komt de lucht laag. Je kan een halletje van een dubbele muur voorzien, waarbij je dus twee frames gevul met glaswol aan de buitenkant met gips (x2) vooziet. Ik heb dat overigsn niet gedaan, gewoon gips tegen de achterkant.

Ik heb geen zwevende vloer, zoals ik het begrepen hebt gteeft een vloer vooral contact6 geluid door, dus als het schuurtje los staat van andere gebouwen hoef je hem niet zwevend te maken. Maar goed, vrasag nog wat meer advies, altijd een goed idee om verschillende meningen en ervaringen te horen. succes!

Roman
5 augustus 2013, 16:11
Hoi, mooi dat je eindelijk aan de slag kunt :)

Pas inderdaad op met meervoudige lagen (jij noemt ze triple-leaf). Hou het massa-veer-massa principe aan. Je buitenmuur is al een laag. Zorg dat deze op orde is en je bent halverwege, steen is ongeveer 3x zo zwaar als gips. Goed start punt. Voorzetwanden dus altijd enkel uitvoeren maar wel met zo veel mogelijk massa. 3x12,5mm is volgens mij voldoende. Tussenwanden kun je uiteraard dubbel uitvoeren. Liefst ook met gescheiden frame.

De vloer laten voor wat het is, deze ligt volgens mij al "los" van je huis. En zeker van alle andere huizen. Het is beton dus een ideale massa. Ik zou gewoon betonverf pakken en de vloer mooi maken. In geen geval een extra vloer bouwen. OF je moet, bijvoorbeeld, een houtenvloer willen, deze dan lijmen op de betonvloer om er zo één massa van te maken.

Het dak zal ws je zwakte punt zijn. Maak voorzetwanden rondom en leg daar een verlaagd plafond bovenop. Als je de hoogte daarvoor hebt. Dan heb je je doos-in-doos. Het bestaande dak extra verzwaren kan nooit kwaad.

suc6!

Ronald.ZaZ
13 augustus 2013, 12:03
Voor geinteresseerden;
Hier (http://www.homerecording.be/forum/t37042.htm) ben ik op het moment informatie aan het winnen. Als ik daadwerkelijk begin met bouwen dan ga ik hier weer verder met het posten van plaatjes e.d

Harry
13 augustus 2013, 13:26
ben benieuwd, succes!